• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Nirvair – Karma en de wereld

Nirvair – Karma en de wereld

17 april 2025 door gastauteur

De energetisch, resonerende draad die door verleden, heden en toekomst loopt.

Klaagliederen / Jesaja 5:7

Onze vaderen hebben gezondigd… en zijn niet meer; wij zijn het die hun ongerechtigheden hebben gedragen.

Onze huidige pijn over de toestand en de angst van de wereld gaat vaak ons ​​menselijk begrip te boven- we kunnen op de een of andere manier niet veel meer verwerken, de psyché is overbelast en veroorzaakt verwarring en intens lijden.

Tekst Nirvair Kaur de Ruiter

Aardbevingen, overstromingen en vulkaanuitbarstingen, zijn dat natuurlijke gebeurtenissen op deze planeet, of zijn ze verbonden met de psyché en de geest van onze menselijke acties? Is ons leven een geïsoleerd of zijn we verbonden met elke gebeurtenis die plaats vindt?

Oorlogen en de verschuiving in wereldse geopolitiek, de opkomst van dictatoriale regeringen die chaos en vernietiging veroorzaken, en daarom intens lijden, worden ze veroorzaakt door menselijke onwetendheid in het huidige moment, of zijn ze een weerklank van het verleden? Is de politieke verschuiving terug naar een verleden dat materiële zekerheid leek te bieden, en op de een of andere manier een religieus en vertrouwd vangnet?

Als we lang genoeg hebben geleefd om de geschiedenis van de mensheid te hebben ervaren, en er iets over te hebben geleerd, herkennen we dan misschien de karmische draad die in een veelheid aan gebeurtenissen en ervaringen door het leven lijkt te lopen? Dat wil zeggen, als we goed hebben opgelet!

Want wat wordt er bedoeld met de karmische draad, de cyclus van het leven? De zogenaamde wet van oorzaak en gevolg- hoe manifesteert het zich in het huidige moment, en hoe creëert het een veelheid aan rampzalige effecten in het nu en in de nabije toekomst? Zelfs al is er alleen het hier en nu.

Zijn de zonden van de vaders die er niet meer zijn, het leven geworden dat we nu leven?

Wanneer we dit idee niet vanuit een christelijk, hindoeïstisch, boeddhistisch of een ander religieus oogpunt benaderen, maar vanuit een metafysisch gezichtspunt waarbij we een andere weergave van de realiteit onderzoeken, en ons heden benaderen vanuit een geest die het concept van causaliteit, de wetten van de natuur en de inherente concepten van verandering, tijd en ruimte onderzoekt, wat zouden we dan in ons verleden en heden ontdekken?

Hoe zouden we deze ideeën op basis van wetenschap toepassen op ons concept van karma als de wet van oorzaak en gevolg, en zou het enig inzicht kunnen bieden in wat er op dit moment in onze wereld gebeurt?

Terwijl de wereld vol ongeloof toekijkt naar het lijden in Myanmar, waar duizenden mensen het leven hebben verloren en veel mensen nog steeds vermist zijn, nadat hun toch al verwaarloosde resten van bestaan ​​werden getroffen door een aardbeving zien we online reacties op deze zich ontvouwende ramp die zeggen dat ze de christelijke God hadden moeten volgen, en dat dit hun straf zou zijn. Hetzelfde geldt voor degenen die het geweld en de genocide in Palestina ervaren, hun leven is zogenaamd niets waard omdat ze de Islam zouden volgen. Waar komt dit geloof in beloning en straf vandaan? Beloning bij het volgen van een bepaalde geloofsovertuiging, en straf in de vorm van een natuurramp bij het volgen van een andere overtuiging, waar komt dit geloof in karma als de wet van beloning en straf vandaan? Is dit het typerende Christelijke denkbeeld die hel en verdoemenis predikt of het eeuwige hemelse leven? Of een Hindoeïstisch denkbeeld van samsara en karma, waar de cyclus van reïncarnaties doorgaat wanneer de ziel, de geest, in onwetendheid blijft leven? Zijn status en rang bepaald door goede of slechte daden, en is een nieuwe geboorte afhankelijk van de juiste handelingen die we als mens hebben verricht?

In het boeddhisme waarin de boeddha zei: ‘Monniken, deze vier karma types zijn door mij gerealiseerd, gecontroleerd en bekend gemaakt. Welke vier? Er is karma dat donker is, met donkere gevolgen. Er is karma dat licht is en lichte gevolgen heeft. Er is karma dat zowel donker als licht is en donkere en lichte gevolgen heeft. Er is karma dat noch donker, noch licht is met noch donkere noch lichte gevolgen. Dit leidt tot het eind van karma.’

Anguttara Nikaya, A ii 235, Ariyamagga Sutta: The Noble Path

Het web van oorzakelijkheid

De taoïsten zeggen dat onze realiteit ligt in het web van oorzaak en gevolg, waar gedachten en daden de primaire drijfveren zijn achter elke afzonderlijke ervaring. Als dit zo is, hebben we dan elke rimpel veroorzaakt, niet uiteindelijk zichtbaar in onze fysieke wereld… maar allereerst onzichtbaar in de energetische/metafysische wereld?

Dit was de wereld zoals die werd gezien door wetenschappers zoals; ‘1909 Nobel Laureate Wilhelm Ostwald die zei dat energetica de natuurlijke processen waren die essentieel waren voor de transformaties van energie… Materie en materiële ervaringen zijn een mirage…een fata morgana, die de geest creëert om de werking van energie te begrijpen’. Ostwald koesterde een metafysica waarin energie en energietransformaties fundamenteel waren voor alle verschijnselen en processen. Hij beweerde ook dat energie het substraat is van alle verschijnselen en dat alle waarneembare veranderingen kunnen worden geïnterpreteerd als transformaties van het ene soort energie in het andere.’

‘Ostwald beschouwde ook de wet van entropie (toestanden van wanorde, onzekerheid en chaos) als de basis voor de theorie van waarden. Wat wij geest of bewustzijn noemen is niets anders dan een vorm van neurale energie en is onderworpen aan dezelfde wetten als alle andere vormen van energie.’

Historians and Chronicles Encyclodedia.com

Energie als substraat van alle fenomenen

Een katalysator, dat wat ten grondslag ligt aan de verandering van fenomenen. Dat is wat de wereld op dit moment ervaart: een grote verandering van fenomenen! Of het nu geopolitieke of natuurlijke gebeurtenissen en veranderingen zijn, we leven in een extreme tijd van veranderingen.

En entropie – wanorde, onzekerheid en chaos – is de staat (een staat van extreem stijgende hitte) waarin we enkele decennia geleden zijn beland, maar die nu zichtbaar is geworden en zich manifesteert in vele aspecten van het leven. We zijn getuige geweest – vaak met weinig of geen echt besef van de veranderingen en interacties in de samenleving, in de economie, in de informatiesystemen, en vooral hoe we communiceren met de wereld in het algemeen. Het heeft de wetenschap en onze nog steeds beperkte kijk daarop sterk beïnvloed, het beïnvloedt de manier waarop we naar onze samenleving kijken, en hoe we er dagelijks in leven, hoe we het universum en onze plaats daarin waarnemen. Het heeft ons eindelijk bewust gemaakt van klimaatsverandering en alles wat het veroorzaakt! En met die bewustwording wordt de mensheid voor keuzes gesteld die opnieuw ingrijpende gevolgen hebben. De verstrekkende gevolgen van deze keuzes gelden niet enkel voor onze fysieke en natuurlijke wereld,  maar heeft voor ons als mens uiteindelijk de bewustwording van de wetten van oorzaak en gevolg: karma.

Karma als energetische resonantie

De processen van oorzaak en gevolg

Deze processen die plaatsvinden zijn karmische resonanties. Het zijn energetische acties en reacties in een wereld waar niets in isolatie plaats vindt – een ruimte waar tijd en alles binnen deze tijd en ruimte circulair is. Het stijgt als de hitte in een vulkaan om druk te verlagen en verandering te creëren, de hitte welke in de aarde wordt gegenereerd door actief afval, welke de aardkorst verschuift en aardbevingen, vloedgolven en landmassabewegingen veroorzaakt. Waar de opwarming van de oceanen extreme weerspatronen veroorzaakt en waar onderdrukte hitte en woede, gebaseerd op diepgewortelde angst voor het bestaan ​​in onze menselijke geest, hebzucht, isolatie, macht en controle, conflicten en oorlogen veroorzaakt.

Wanneer we op dit moment in een land leven waar we pijn en angst ervaren van het overgenomen worden door een dictatoriale regering, en een systematische verandering ondergaan van alles wat vertrouwd was, weet dan dat er velen in de gemeenschap zijn die deze angst al meerdere keren eerder hebben ervaren. De inheemse bevolking, de afstammelingen van slaven, de gekleurde mensen, de mensen met een andere voorkeur dan de zogenaamde sociale orde. Zij zijn al eens overvallen door zogenaamde politiek rechtvaardige heersers, door strikte religieuze opvattingen, door strikte wetten die hun deelname aan een voor hen vreemde samenleving verboden.

Of diegenen die zwerven over onze planeet en een poging doen om te vluchten voor oorlogen of armoede, welke vaak komen uit landen die ooit gekoloniseerd werden door de landen waar ze nu hun toevlucht zoeken. De Afrikaanse bevolking die ooit gekoloniseerd werd door de Europeanen, de Mexicanen of de Zuid-Amerikanen, die binnengevallen werden en tot slaaf gemaakt werden door blanke kolonialisten uit Europa en nu proberen een leven op te bouwen in de regio van hun voorvaderen, zie hier, de cirkel is rond.

En degenen die leden en onderworpen waren aan etnische zuivering, en nu de genocidale daden van hun martelaren herhalen, zullen zij in de nabije toekomst opnieuw moeten lijden door hun eigen onwetendheid?

Er lijkt geen strikt aangegeven tijd voor de reacties op deze acties, want tijd bestaat niet binnen de cirkelvormige beweging van karma.

Onze huidige realiteit ligt genesteld in het web van causaliteit, waar het ene niet kan zijn, zonder het andere. Elke actie is een deel van ‘Shrivasta’ – Sanskriet voor de oneindige knoop, dat wat zonder begin en zonder einde is – het continuüm van de geest waar samsara, de cyclus van dood en wedergeboorte ons herhaaldelijk de kans geeft om inzicht te krijgen in de patronen en wetten van oorzaak en gevolg.

Inzicht ook wanneer we ophouden met het herhalen van deze karmische patronen en we met Wilhelm Ostwald leren zien hoe de geest de patronen creëert om de werking van energie te begrijpen’ en er uiteindelijk mededogen en wijsheid zal ontstaan die de drijfveren zullen worden van een heldere geest, en een wereld in harmonie en vrede.

Een wereld waarin de zonden ofwel daden van vandaag, niet langer de onrechtvaardigheden zullen worden van morgen.

Mogen we allen bewust worden.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Milieu, Natuur, Nirvair Kaur de Ruiter, Politiek, Zorg Tags: angst, armoede, karma, Nirvair Kaur de Ruiter, oorlogen, oorzaak en gevolg, patronen, pijn, planeet, psyche, samsara, Shrivasta, slaven, vluchten, Wilhelm Ostwald

Lees ook:

  1. Is dat nu een zinvolle Nederlandse bijdrage aan de discussie?
  2. Boeddhistische psychologie en westerse psychotherapie
  3. Zin en onzin
  4. HBO-opleiding meditatieleraar – geen meditatie-ervaring vereist

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.