• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘De vormen van vrijheid moeten dagelijkse praktijk zijn’

‘De vormen van vrijheid moeten dagelijkse praktijk zijn’

12 januari 2025 door Kees Moerbeek

Tijdens het schrijven van zijn boek On Freedom kwam de Amerikaanse historicus Timothy Snyder in het oorlogsgebied Oekraïne waar het onderwerp naar eigen zeggen overal voelbaar is. Met dit boeiende en actuele boek wil hij dit dikwijls verkeerd begrepen en misbruikte begrip vrijheid herdefiniëren. Dit korte artikel bespreekt delen van On Freedom.

Timothy Snyder schrijft in zijn voorwoord bezorgd te zijn, omdat ‘vrijheid’ in zijn land wordt gebruikt zonder afweging van de inhoud ervan. Amerikanen denken vaak dat het bij vrijheid slechts gaat om de afwezigheid van een obstakel, zoals een bezetting, onderdrukking of zelfs een regering. Dit verschijnsel noemt hij negatieve vrijheid: freedom from.

Positieve vrijheid

Als we vrij willen zijn, is ook bevestiging nodig. ‘Meestal is het nodig om de wereld en onszelf aan te passen op grond van wat we weten en van waar we waarde aan hechten. Hiervoor hebben we de juiste structuren nodig, zowel moreel als politiek. Deugd is ook een niet te scheiden deel van vrijheid.’ Dit noemt de auteur positieve vrijheid, dit willen: freedom to.

In 1958 hield de Britse filosoof en politicoloog de lezing Two Concepts of Liberty en maakt onderscheid tussen positieve en negatieve vrijheid.

Negatieve vrijheid veronderstelt dat het wegnemen van een obstakel het enige zou zijn dat nodig is om vrij te zijn. Ook wordt Amerikanen verteld dat ze hun vrijheid kregen dankzij de Founding Fathers, het nationale karakter van hun land of dankzij de kapitalistische economie. Niets hiervan is volgens Snyder juist. Immers, vrijheid kan niet worden gegeven, of geërfd en geen enkel land is vrij. Alleen mensen kunnen vrij zijn en het moment dat je denkt dat vrijheid gegeven is, glipt het door je vingers.

Als we vrijheid ook in verband brengen met krachten buiten onszelf en we geloven dat de buitenwereld ons bedreigt, dan geven we vrijheid op voor veiligheid. Vrijheid en veiligheid zijn beide nodig, betoogt de auteur. Om vrij te zijn moeten mensen zich veilig voelen.

Juiste regering

Snyder schrijft in het voorwoord van zijn boek: ‘We maken vrijheid mogelijk niet door het afwijzen van een regering, maar door het bevestigen van vrijheid die ons gidst naar een goede regering. Redenerend vanuit de juiste definitie van vrijheid zullen we de juiste soort regering krijgen. Hiervan ben ik overtuigd.’ In de slotbeschouwing van het boek verklaart hij: ‘Vrijheid betekent nooit uitsluitend dat de regering ons alleen moet laten. Ook betekent het niet dat wij de regering alleen laten. De vormen van vrijheid moeten dagelijkse praktijk zijn.’ De auteur beschrijft aansluitend hoe zowel individuen als overheid dit kunnen doen.

Vormen van vrijheid

Vrijheid rechtvaardigt juist bestuur (good government) en de vijf vormen van vrijheid geven aan de manier waarop. Ze zijn het verband tussen de vrijheid als principe en de vrijheid als praktijk en realiseren een wereld waarin mensen handelen op basis van waarden. ‘De vormen zijn de oplossing voor twee ogenschijnlijke raadsels: een vrij persoon is een individu, maar niemand wordt alleen een individu.’

De vijf vormen van vrijheid zijn:

  1. Soevereiniteit is de vanaf de geboorte aangeleerde mogelijkheid om keuzes te maken. Dit gebeurt met steun en aanwezigheid van anderen;
  2. Een soeverein persoon leert de wereld te zien zoals deze is en hoe deze kan zijn. Hij vermengt zijn verkozen waarden met de buitenwereld om iets nieuws te maken. Deze onvoorspelbaarheid is de tweede vorm van vrijheid;
  3. Als de voorwaarden voor soevereiniteit en onvoorspelbaarheid zijn gevormd, rebelleren we tegen de instituties die dit mogelijk maakten en kiezen we onze eigen weg. Deze mobiliteit om zich te bewegen door tijd en ruimte bevordert dit;
  4. Wat we niet weten kan ons kwetsen, wat we weten helpt ons voor onszelf op te komen. Feitelijkheid geeft ons grip op de wereld waardoor we deze kunnen veranderen;
  5. Geen enkel individu bereikt vrijheid alleen. Praktisch en ethisch betekent jouw vrijheid de mijne. Solidariteit is de erkenning van de vrijheid van ieder ander.

 

‘De eerste drie vormen betreffen verschillende levensfases: soevereiniteit de kindertijd, onvoorspelbaarheid de jeugd en mobiliteit de jong volwassenheid. Feitelijkheid en solidariteit zijn de volwassen vormen van vrijheid, die de andere mogelijk maken.’ Snyder besteedt een hoofdstuk aan elk van de vijf vormen van vrijheid. In dit artikel komen de hoofdstukken soevereiniteit en solidariteit aan bod.

Vorm van vrijheid soevereiniteit

Volgens de Duitse filosofe Edith Stein verwerven we zelfkennis door het erkennen van anderen, aldus de auteur. Hij schrijft: ‘Only when we recognize that other people are in the same predicament as we are, live as bodies as we do, can we take seriously how they see us. When we identify with them as they regard us, we understand ourselves as we otherwise might not,’ bladzijde 21.

Het Duits kent twee begrippen voor ‘body’ namelijk Leib en Körper. Körper kan verwijzen naar het lichaam van een persoon, maar bijvoorbeeld ook naar een ‘vreemd lichaam/indringer’ (Fremdkörper) en een ‘hemellichaam’ (Himmelskörper). Een Körper kan leven, maar dit is niet noodzakelijk. De auteur citeert Stein: ‘There can be a Körper without me, but no Leib without me.’ 

Leib verwijst naar een levend menselijk of dierlijk lichaam, of dat van een verzonnen wezen in een verhaal. Net als een Körper is een Leib onderhevig aan de natuurwetten. Echter, een Leib kan ook bewegen, kan voelen en heeft eigen regels en kansen. Mensen delen elkaars lijfelijkheid en dankzij Leib komen verschijnsels in beeld die essentieel zijn voor het leven en voor de vrijheid, zoals geboorte, slaap, waken, gezondheid, ziekte en dood. ‘Dankzij het Leib van een ander zijn we bevrijd van het denken over onszelf als buiten de wereld te staan, of tegenover de wereld. Een kleine sprong van inlevingsvermogen staat aan het begin van de kennis die we nodig hebben om vrij te zijn.’

Ontmenselijking

Als we anderen daarentegen zien als voorwerpen, leren we hen en onszelf niet kennen en worden we kwetsbaar voor degenen die ons willen misbruiken en overheersen. Als we anderen zien als voorwerpen gaan we onszelf ook als zodanig zien en zullen we ook door anderen als objecten worden gemanipuleerd. Zo bezien is negatieve vrijheid zelfbedrog van mensen die niet echt vrij willen zijn.

Oekraïne is al lang het onderwerp van de koloniale fantasieën van wereldrijken, maar er was geen oog voor de bewoners of ze werden afgeschilderd als onmensen. De volgende stap is geweld. Als een lichaam is onteerd en een persoon vernederd, wordt het voor een moordenaar simpeler om zijn smerige taak uit te voeren. Ontmenselijking van anderen maakt ons onvrij.

Vorm van vrijheid solidariteit

Solidariteit maakt de cirkel van vrijheid rond. Immers, niets van wat nodig is om vrij te zijn kunnen we zonder anderen tot stand brengen. Libertariërs denken hier anders over.

Volgens libertariërs verdedigt de ‘vrije markt’ onze vrijheid. ‘In een ‘vrije markt’ wordt vrijheid gedefinieerd als het recht van dingen om door mensen over de aardbol vervoerd te worden. Zij worden beschreven als obstakels, of als entiteiten met verplichtingen ten opzichte van dingen.’

Oligarchen

Libertariërs ontzeggen mensen de vrijheid om de manier waarop het kapitalisme opereert te veranderen. Door herverdeling, verzorgingsstaten en politieke acties in het algemeen af te schilderen als verboden ‘ingrepen’ in de economie, garanderen zij de triomf van gigantische ondernemingen en de concentratie van rijkdom in de handen van enkelen.

Het is eigenlijk onnodig om uit te leggen waarom schatrijke mensen geloof hechten aan de fantasie van de vrije markt. Het is hun immers te doen om eigen gewin en het behoud van hun rijkdom. Digitale en fossiele oligarchen beweren zelfs het recht te hebben om geen belasting te betalen, omdat ze hun fortuin zelf gemaakt zouden hebben. De hypocrisie is dat zij dankzij overheidsingrepen zoals overheidssubsidies en investeringen in de infrastructuur, hun fortuin verwierven. Het is begrijpelijk dat zij zich tegen de overheid verzetten om te voorkomen dat anderen hen na doen.

Ook voor niet-rijken is het vrije markt sprookje aantrekkelijk. Ze dromen ervan dat de vrije markt alles voor hen beslist en de persoonlijke verantwoordelijkheid opheft die met vrijheid gepaard gaat. Je hoeft alleen maar te besluiten je over te geven aan de markt.

De vrije markt is niet meer dan een slogan van onzinnige tegenstrijdigheden en politieke pesterijen, aldus Snyder. Als we onze vrijheid delegeren aan een markt of iets anders, wordt vrijheid onderwerping. Het reduceert ons tot robots die algoritmes volgen.

‘Notalitarians’

De Poolse schrijver, historicus en adviseur van de onafhankelijke vakbond Solidarność Adam Michnik schreef in de gevangenis dat de gevaarlijkste mensen degenen zijn die in één waarheid geloven of in geen enkele. Vrijheid begint volgens de auteur met het onderkennen van het verschil tussen wat is en hoe het zou moeten zijn en vrije personen opereren in de vrije ruimte hiertussen. Zij die één waarheid aanhangen, Snyder noemt ze ‘totalitarians’, claimen deze ruimte blijvend en voor iedereen gedicht te hebben. Aanhangers van de opvatting dat er helemaal geen waarheden bestaan, ‘notalitarians’, halen de schouders op en zeggen dat het probleem van wat is en hoe het zou moeten zijn helemaal niet bestaat.

‘Totalitarians’ en ‘notalitarians’ zuigen ons in een politiek van ‘wij’ en ‘zij’. De eersten menen dat uitsluitend de eigen groep het ene zaligmakende doel begrijpt. De tweeden nodigen ons uit onze eigen gevoelens te verkiezen boven die van anderen.

‘Notalitarians’ verheffen hun eigen ‘stam’ boven de andere. Uitleg is onnodig, want waarheden en waarden bestaan toch niet. Zij zijn volgens de auteur ‘aantrekkelijk hatelijk’ en presenteren in ‘niets geloven’ als intelligentie. Feiten worden verdacht gemaakt en zijn daarom slechts meningen, die niet beter zijn dan emoties, dus vergeet journalisten, historici en wetenschappers. Samengevat: ‘Laat oligarchen proberen ermee weg te komen en geniet van het kijken naar hoe alle anderen lijden. Laat de wereld eindigen in een zelfgenoegzame sneer.’

Nieuwe vergezichten

Wanneer we de vijf vormen van vrijheid in praktijk brengen, klimmen we hogerop en zien we nieuwe vergezichten, betoogt Timothy Snyder. Hij citeert Simone Weil: ‘If I am walking up the flank of a mountain, I might first see a lake, and then, after a few steps, a forest. I have to choose between the lake and the forest. If I want to see both the lake and the forest, I have to climb higher.’

Conclusie

In zijn boek On Freedom bespreekt Timothy Snyder weliswaar de situatie in de VS, maar hij haalt zijn vergelijkingen uit de geschiedenis van West en Oost-Europa, de Sovjet-Unie en van Nazi-Duitsland. Hij treedt in discussie met verschillende filosofen en citeert expliciet de Duits-Joodse Edith Stein en de Frans-Joodse Simone Weil, de Tsjechische Václav Havel en de Poolse Leszek Kołakowski. Zij zijn onbekend in Amerika.

De argumenten in zijn betoog ontstonden tijdens het lesgeven aan een groep gevangenen in een Amerikaanse maximaal-beveiligde gevangenis. Hij werkte ze uit tijdens zijn drie reizen naar Oekraïne. De fundamentele vragen in zijn boek kreeg hij onder andere van zijn lezers. In Bloodlands en Black Earth bestudeert hij massamoorden. Ze veroorzaakten veel discussie en dit leidde tot het ethische onderwerp van On Freedom. Als hij in staat is het slechtste te beschrijven, kan hij dan niet het beste voorschrijven? Er werd hem gevraagd hoe een beter Amerika eruit zou zien. Snyder schrijft: ‘This is the answer. This book is to exemplify the virtues it commends. It celebrates not who we are, but the freedom that should be ours.’ Al met al niet alleen boeiend en interessant boek, maar vooral ook een diep menselijk verhaal.

Bronnen
Snyder, T. On Freedom, Crown, New York, 2024
Timothy Snyder. Institut für die Wissenschaften vom Menschen (IWM)
https://www.iwm.at/fellow/timothy-snyder
Isaiah Berlin: Two Concepts of Liberty. Then & Now
https://www.youtube.com/watch?v=UCsfT2WsitE
Wat zijn soevereinen? | De Avondshow met Arjen Lubach. VPRO
https://www.youtube.com/watch?v=ocdj-FnVuH0
Oligarchy is not just a Russian phenomenon. It exists right here in the USA. Senator Bernie Sanders
https://www.youtube.com/watch?v=sP2uyVqSnNs
Over moed en hoop: lessen uit de geschiedenis | Beatrice de Graaf | Buitenhof
https://www.youtube.com/watch?v=B8u8m16jv2k

 

 

Categorie: Achtergronden, Geluk, Mensenrechten, Politiek Tags: Adam Michnik, de vrije markt, Edith Stein, juiste structuren, Leszek Kołakowski, moreel als politiek, Nazi-Duitsland, negatieve vrijheid, Nieuwe vergezichten, notalitarians, Oekraïne, On Freedom, Ontmenselijking, Simone Weil, solidariteit, Solidarność, Sovjet-Unie, Timothy Snyder, Václav Havel, vijf vormen van vrijheid, VS, West en Oost-Europa, wij en zij

Lees ook:

  1. Oorlog en vrede (deel 2)
  2. Het jaar 2022 – dag 61 – misdrijf
  3. Amerikaanse journalist Brent Renaud in Oekraïne gedood door Russische militairen
  4. Taigu – Boeddhisten vóór Europa

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerrit Gerritsma zegt

    13 januari 2025 om 11:48

    Mooi stuk. ‘Bloedlanden’ is ook een uitgebreid en noodzakelijk werk van deze schrijver. Over de verschrikkingen die plaatsvonden onder Stalin en Hitler in landen als Oekraïne, Polen, Wit-Rusland en de Baltische Staten.

    • Gerrit Gerritsma zegt

      13 januari 2025 om 11:54

      Het boek werd genoemd in je stuk , daar had ik ‘overheen gelezen’. Mijn excuses.

  2. Jules Prast zegt

    18 januari 2025 om 03:22

    Lesje voor boeddhisten: Timothy Snyder (een inspirerende historicus in woord en geschrift) laat met On Freedom zien dat ook denken een verlichtingsweg kan zijn.

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Beeldgedicht – overbrugging
    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.