• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Taigu – Nood breekt dharma

Taigu – Nood breekt dharma

2 maart 2023 door Taigu

Pacifisten aller landen, verenigt u! ‘Pour la Paix’, scandeerden de demonstranten voor de vrede onlangs in Parijs. En in Londen voegde Jeremy Corbyn, de voormalige leider van Labour in het Britse Lagerhuis, zich in het gelid. Politici praten te veel over wapens voor Oekraïne en te weinig over vrede, verklaarde hij.

Worden zij op hun wenken bediend? Er treedt een voorzichtige kanteling op in het politieke discours en de publieke opinie. Een jaar lang overheerste de strijdvaardige taal over de agressieoorlog van Rusland tegen zijn soevereine buurstaat. Waarnemers verkneukelden zich over de mislukte poging om de regering in Kiev uit te schakelen en de haperende commandovoering van de Russische troepen. Ondanks de pijn die burgers in het Westen in hun portemonnee voelden door de hoge energieprijzen, leek er onder politici, deskundigen en journalisten sprake van een collectieve zelfcensuur. De oostflank moest worden versterkt. In Oekraïne zelf zou en moest de agressor verslagen worden, tegen iedere prijs.

Maar nu komt boontje om zijn loontje. Taigu wil niet meedoen aan de desinformatie van het Kremlin en zijn bondgenoten, integendeel. Een zeker nuchter realiteitsbesef is echter op zijn plaats. Oekraïne heeft het Westen gevraagd om drie- tot vierhonderd tanks om te helpen het Russische leger te verdrijven uit het oosten van het land en uit het zuiden, inclusief de Krim. De westerse machten hebben hierop twee tankbataljons toegezegd, waarvoor bij elkaar wel ongeveer zestig (!) tanks benodigd zijn.

Deze te vinden, blijkt echter een grote uitdaging. Sinds de val van de Sovjetunie in 1991 heeft het Westen niet meer geloofd dat er op Europees grondgebied ooit nog een landoorlog zou uitbreken zoals de Russische regering een jaar geleden heeft aangevangen. Er zijn wel tanks onder de Europese verdragspartners, maar een deel ervan is niet inzetbaar door toedoen van jarenlange bezuinigingen, bijvoorbeeld door mankerend onderhoud of een gebrek aan onderdelen en munitie. Wat ze aan parate tanks hebben, dat willen de Europese regeringen liever zelf achter de hand houden. Tanks voor Oekraïne worden hierdoor tot dusver makkelijker beloofd dan beschikbaar gesteld.

Taigu is geen pacifist, nooit geweest ook, hoezeer dit in zekere zin ook wringt met zijn zenbeoefening. Hij is evenmin tégen pacifisten; ieder zijn meug, vrijheid, blijheid. In wat achteraf de nadagen van de Koude Oorlog bleken te zijn, gaf Taigu als luchtmachtofficier onderricht aan cadetten over een breed palet aan onderwerpen, van veiligheid tot mensenrechten, van de geschiedenis van de internationale betrekkingen tot nucleaire, bacteriologische en chemische oorlogvoering, en nog het een en ander aan meer of minder vrolijk makende issues. Het IJzeren Gordijn stond er nog net, maar Gorbatsjov was inmiddels secretaris-generaal van de Communistische Partij van de Sovjetunie en beleed glasnost en perestrojka. Het was voor iedereen een verwarrende tijd die pas naderhand kon worden geduid.

Ongeacht wat teksten over de Tao of boeddhistische sutra’s beweren, papier is geduldig. Vrijwel iedereen is tegen oorlog, totdat de pleuris uitbreekt. Niets heeft boeddhisten er ooit van weerhouden de wapens op te nemen, tegen anderen of tegen elkaar. Nood breekt wet, of beter misschien: nood breekt dharma. Behalve de vrede van de wijsheid voorbij alle wijsheid, bestaat er ook de vrede van de wijsheid vôôr de hemelse vrede, zoals Taigu op deze plaats eerder betoogd heeft. Sheng-yen, als beginnend zenmonnik ternauwernood aan de opmars van de Rode legers op het Chinese vasteland ontsnapt, mocht na zijn oversteek naar Taiwan onmiddellijk dienen in de krijgsmacht van de Kuomintang. Eruit komen bleek voor hem moeilijker dan erin.

Wie ook niet van pacifisme en/of desinformatie kan worden beticht, is Petr Pavel, die volgende week als de nieuw gekozen president van Tsjechië wordt geïnstalleerd. Pavel werd militair in communistisch Tsjechoslowakije en schopte het na de val van het IJzeren Gordijn tot opperbevelhebber van de strijdkrachten van zijn land en vervolgens tot de hoogste ambtelijke functie in de NAVO, die van chef van het militaire comité en de voornaamste militair adviseur van de secretaris-generaal. Tijdens de jaarlijkse conferentie over internationale veiligheid, onlangs in München, deed Pavel een aantal voorzichtige, maar opmerkelijke uitspraken. Hij uitte twijfels of het Oekraïne zou lukken om de Russische troepen in hun geheel te verdrijven, gezien de tol aan slachtoffers die dit aan Oekraïense zijde zou vergen. Met zoveel woorden stelde hij de vraag aan de orde, wanneer is genoeg genoeg? Officieel heet het dat een besluit over onderhandelingen met Rusland aan Oekraïne toekomt, maar de druk van Europese regeringen neemt toe.

Politici en publiek in het Westen zouden een vorm van collectieve shocktherapie krijgen toegediend, wanneer Rusland weg zou komen met zijn agressie tegen Oekraïne. Ook al zou de uitkomst niet de eerste voorkeur van Moskou zijn geweest, president Vladimir Poetin zal iedere gebiedswinst presenteren als een overwinning. De uitkomst kan een wapenstilstand zijn, de gebiedswinst kan betwist worden door Oekraïne, het Westen kan Poetin en zijn generaals als oorlogsmisdadigers beschouwen, het zal de Russische president niet deren. Als een sluwe vos heeft hij het Westen jarenlang op het verkeerde been gezet en een uitbraak geforceerd.

Als de patstelling standhoudt, dan wint Rusland. Dat is een teken voor China, Iran en andere autocratische landen, dat de verhoudingen in de wereld zich in een scharniermoment bevinden. De invloed van de westerse wereld is tanende! Als Rusland met zijn bondgenoten, met Chinees kapitaal, de wederopbouw van de bezette zuidelijke strook van Marioepol tot Cherson ter hand neemt, dan verandert de regionale politiek, van Georgië tot Azerbedzjan, van Turkije tot Israël en het hele Midden-Oosten, tot en met Egypte en Djibouti (waar de Chinese marine nu een vlootbasis heeft).

Oekraïne is voor zijn export en dus zijn welvaart dan afhankelijk van de corrupte stromannen die met de wederopbouw van de zuidelijke strook zullen meekomen. Reken er maar op dat China uit is op de grondstoffen van het land en op havens die een felbegeerde toegang tot de Middellandse Zee bieden, via de Bosporus. Oekraïne is dan de facto een ‘failed state’ geworden.

De democratische landen die nu op de wip zitten, in Azië, Afrika en Zuid-Amerika, zullen handelen al naar gelang de wind waait. In Europa zullen wij anders aankijken tegen de retoriek en het handelen van een hele generatie politieke leiders, achtereenvolgende Amerikaanse presidenten inbegrepen. En tegen pacifisten van welke snit dan ook. Als de psychologische schok indaalt dat het Europese NAVO-gebied te land, ter zee, in de lucht en in de cyberspace tegenover een hele reeks nieuwe dreigingen staat, dan zullen er moeilijke vragen ter tafel komen. Hoe heeft het zo ver kunnen komen en wat moeten we doen om onszelf te beveiligen?

Dit is wat in het geding is. Er zijn twee kampen, enerzijds de mensen die de bui zien hangen en alles willen doen om Oekraïne te redden, op het gevaar af van een nucleaire escalatie op het Europese continent. Anderzijds zijn er denkers, die doelen en mogelijkheden tegen elkaar afwegen. De keuze tussen beide scenario’s is een duivels dilemma. De kans bestaat dat de wereld die wij dachten te kennen, in een onverwachte wending achter de horizon verdwijnt. Niet alles is op slag verloren, maar de invloed van autocratische landen op onze vrijheid wordt dan groter. Dit is wat bedoeld wordt, wanneer men zegt dat het lot van Oekraïne de toekomst van de westerse democratie in de waagschaal stelt. Misschien gebeurt er nog een wonder tijdens de verwachte intensivering van de strijd dit jaar, maar het is verstandig, zij het misschien ook pijnlijk, om vooruit te blikken naar wat ons te wachten kan staan in een nieuwe geopolitieke werkelijkheid.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Columns, Geluk, Jules Prast, Krijgsmacht, Politiek, Zorg Tags: China, Oekraïne, oorlog, pacifisme, Rusland, Taiwan

Lees ook:

  1. Oorlog en vrede (deel 2)
  2. Taigu – Zwaarmoedige prognoses voor het nieuwe jaar
  3. Jasper Schaaf – Nooit meer Hiroshima
  4. Taigu – Boeddhisten vóór Europa

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
20 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis
    • China intensiveert propaganda voor staats-internaten in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens