• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » China bezet heilig land in Bhutan, bedreigt India

China bezet heilig land in Bhutan, bedreigt India

18 mei 2021 door gastauteur

De bouw van Chinese dorpen in een heilig boeddhistisch gebied in bezet Bhutaans gebied is onderdeel van een bredere anti-Indiase strategie.

door Massimo Introvigne

Begin mei kondigde China aan dat de bouw van een nieuw dorp, Gyalaphug in het Tibetaans of Jieluobu in het Chinees, in het zuidelijk deel van de Tibetaanse Autonome Regio was voltooid. Er is slechts één probleem: Gyalaphug ligt in Bhutan, niet in China.

En er is meer. In Foreign Policy van 7 mei lezen wij dat China bezig is met de bouw van drie dorpen (waaronder Gyalaphug), ‘66 mijl nieuwe wegen, een kleine waterkrachtcentrale, twee administratieve centra van de communistische partij, een communicatiebasis, een opslagplaats voor rampenbestrijding, vijf militaire of politiebuitenposten, en wat men vermoedt een belangrijke seintoren, een satellietontvangststation, een militaire basis, en tot zes veiligheidslocaties en buitenposten,’ alles op Bhutanees grondgebied.

Wat China doet op het grondgebied van een soevereine staat is ongehoord, en de naam van het gebied, ‘Beyul’, roept onmiddellijk een diepe religieuze betekenis op. In het Tibetaans boeddhisme zijn beyuls verborgen valleien die door de ‘tweede Boeddha’ Padmasambhava in de 8e eeuw na Christus werden aangewezen als spirituele toevluchtsoorden. Beyuls zijn de plaatsen waar de spirituele en de materiële wereld elkaar raken. Het zijn ook, zo onderwees Padmasambhava, de plaatsen waar boeddhisten zich kunnen terugtrekken wanneer de rest van de wereld te corrupt wordt voor hun beoefening.

Het precieze aantal door Padmasambhava aangewezen beyuls wordt betwist, maar Beyul Khenpajong, het gebied dat nu door de Chinezen wordt bezet, is er zeker één van. Door nog een beyul te bezetten, naast die in de zogenaamde Tibetaanse Autonome Regio, geeft de CCP een krachtig signaal dat zij het Tibetaans boeddhisme onder de controle van de partij wil houden.

De stap heeft echter ook een geopolitieke betekenis. China en Bhutan onderhouden geen diplomatieke betrekkingen, maar er zijn periodieke politieke besprekingen, en de Bhutanese autoriteiten hebben wijselijk altijd geprobeerd een confronterende houding tegenover hun mammoetbuur te vermijden. Ze kunnen ervoor kiezen de andere kant op te kijken, zelfs wanneer China 495 vierkante kilometer  Bhutanees grondgebied bezet in het Beyul Khenpajong en Menchuma Valley gebied, hoewel Foreign Policy opmerkte dat, ‘gezien het onvergelijkbare belang ervan voor de Bhutanezen en voor Tibetaanse boeddhisten in het algemeen, geen Bhutanese ambtenaar dit gebied ooit formeel zou afstaan aan China, net zo min als Groot-Brittannië Stonehenge of Italië Venetië zou afstaan.’ Het is nooit een Chinees gebied geweest, en de aanspraken van China zijn ongegrond.

Naar verluidt heeft China in de politieke besprekingen gezegd dat het bereid is het bezette deel van Beyul Khenpajong terug te geven aan Bhutan in ruil voor nog eens 269 vierkante kilometer (104 vierkante mijl) betwist gebied-Doklam, Charithang, Sinchulungpa, Dramana, en Shakhatoe in westelijk Bhutan. Deze gebieden liggen ver van Beyul Khenpajong, maar dicht bij de drievoudige grens tussen China, Bhutan en India, en de controle erover zou Peking een beslissend militair voordeel bieden om India te bedreigen.

Intussen nemen in China de haatcampagnes tegen India niet af. Bitter Winter berichtte over smakeloze sociale-mediaposts van officiële CCP-instellingen met beelden van de crematie van Indiase COVID-19-slachtoffers, vergezeld van commentaar op India’s vermeende op religie gebaseerde achterlijkheid. Hoewel de berichten werden verwijderd en door velen bekritiseerd, verklaarde professor Shen Yi van de Fudan Universiteit, die in China een social media held is geworden vanwege zijn ultranationalistische opmerkingen, dat de vergelijking van India’s ‘achterlijke’ brandstapels en China’s ‘progressieve’ raketlancering ‘heel goed’ was, eraan toevoegend dat ‘de opvliegendheid veroorzaakt door de flirtende hoer die India is, ook noodzakelijk is. Wat betreft de heiliger-dan-gij teven [verwijzend naar degenen die kritiek hadden op de slechte smaak van de berichten], als jullie je gevoelens willen uiten, ga dan naar India en verbrand brandhout.’

Bron Bittere Winter https://bitterwinter.org/china-occupies-sacred-land-in-bhutan-threatens-india/

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Geluk, Krijgsmacht, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: bezetting, Bhutan, China, dorpen, illegale bouw, India, verachting

Lees ook:

  1. Ondanks coronaepidemie – 62e herdenkingsdag Tibetaanse opstand
  2. Tibet, Tibetaanse vluchtelingen en de weg vooruit
  3. Boeddhistisch Bhutan – verder met de communisten of India?
  4. Tibet vredesmars door Amsterdam op 61e herdenking Tibetaanse volksopstand

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk Molenaar zegt

    18 mei 2021 om 19:13

    Er jammer dat India in hun onverschilligheid nog steeds loopt te dromen. Hier hadden ze Bhutan moeten verdedigen, maar ook nu laten ze het weer liggen net als destijds met Tibet. Hadden ze Tiber eerder ingenomen, want dat was de vraag destijds, dan had de wereld er een stuk anders en wellicht beter uitgezien. Het kost erg veel moeite voor India hun verantwoordelijkheid te nemen, welk land krijgt het wel voor elkaar om in 10 dagen een groot ziekenhuis operationeel te krijgen…..Arme Bhutan, het zoveelste slachtoffer van India’s achteloosheid.

  2. Michael den Hoet zegt

    19 mei 2021 om 12:42

    @ Henk: Dat zien de mensen in Bhutan helemaal anders. Toen India in 1948 onafhankelijk werd, nam de vroegere Britse Kolonie de beschermende functie voor Bhutan van Groot-Brittannië over. Op 8 augustus 1949 tekende Bhutan een vriendschapsverdrag met India, volgens welke India het buitenlandse beleid van Bhutan mede verzorgt en economische hulp verleend. Zonder de militaire ondersteuning van India was Bhutan waarschijnlijk al lang bij het communistische China ingelijfd. Toen in 2017 de VR China probeerde de Bhutaanse Doklam-vlakte te bezetten, greep India in en redde de situatie. Begin van dit jaar doneerde India zelfs over een half million porties Corona-vaccinaties. Daardoor kon Bhutan binnen twee weken bijna de hele bevolking met een immunisatie verzorgen. Dat China het (feitelijk onbewoonde) dorp op het grondgebied van Bhutan kon bouwen, had er ook mee te maken dat de VR China de afgelopen jaren het leger van India voortdurend zit te plagen in andere gebieden van de Himalaya – vooral in Ladakh, maar ook in het noorden van Sikkim. Niettemin is niet zeker dat dit dorp niet zal blijven. Het ligt direct aan en rivier waar vaker overstromingen plaats vinden.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
31 mrt
Online service Bibliotheek Stichting Bodhisattva
31 mrt 23
01 apr
Energiecentra in balans | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
1 apr 23
01 apr
Ontdek het Boeddhisme
1 apr 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen zijn en denken vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 89 – 1aprilkikkerinjebil
    • Extinction Rebellion bezet stadhuis bij actie tegen Amsterdamse kolen  
    • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (65)
    • Tibetaanse schrijver veroordeeld tot 4 jaar voor verdediging Tibetaanse taal

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens