• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

De kern van yoga – Karma yoga (deel 2)

27 januari 2021 door Dharmapelgrim

‘Er bestaat een direct verband tussen yoga en Gautama Boeddha. Reden genoeg om een serie afleveringen  over yoga te publiceren in een Boeddhistisch Dagblad.
Lezers zullen doorgaans vergeefs zoeken naar bronvermeldingen. Ik verschuil mij niet achter anderen. Iedere zin  is ‘naar mijn voorlopige mening’  en elke stelling poneer ik  ‘volgens mijn huidige inzichten’. En nee, ik noem meestal geen namen. Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor elk citaat op me, in de context van het moment.  Misschien is wat ik schrijf zowel waar als niet waar, tegelijkertijd! En wie weet is het noch waar, noch niet waar, want dat kan ook. Openheid is de bron van wijsheid, en elk ‘zeker weten’ is een rotsblok waarmee je die bron afsluit.   Neem niets zomaar van anderen aan, ook niet van mij, maar toets het zelf. Doe dat laatste vooral grondig.
Dharmapelgrim yogi.

Alles heeft te maken met de wet van karma, die heel simpel stelt dat alles een oorzaak én een gevolg heeft. Alles wat gebeurt, gebeurt omdat het ergens door veroorzaakt wordt en dus een gevolg is van een voorgaande gebeurtenis. Een vulkaan barst uit, doordat er onder de aardkorst iets plaatsvindt waardoor lava door een lavapijp naar de oppervlakte komt. Een bloempot valt van een balkon, doordat iets of iemand er tegenaan stoot. Een vliegtuig stort neer, doordat het om een of andere reden niet in de lucht kan blijven. Zo simpel is het. Bij mensen geldt hetzelfde: je tandvlees gaat bloeden doordat het ontstoken is doordat je nooit je tanden poetst doordat je dat niet hebt aangeleerd doordat er thuis bij jullie geen aandacht voor was doordat  … doordat … doordat tot in het oneindige.

Aandacht is een kwaliteit van het bewustzijn gericht op waarnemen van geselecteerde aspecten van de werkelijkheid, terwijl andere aspecten worden genegeerd. Aandacht is te vergelijken met een bundel licht uit een zaklantaarn. Wanneer het licht uit de zaklantaarn niet gebundeld is, verspreidt het zich over de gehele omgeving, waardoor alles in die omgeving slechts weinig licht kan reflecteren, en er binnen een groot gebied weinig details te ontdekken zijn. Alles is vaag, in de schemering. Wanneer je het licht bundelt, kunnen bepaalde zaken méér licht reflecteren waardoor ze méér opvallen en meer details tonen, terwijl andere juist meer in een donkerder achtergrond verdwijnen. Bundel je het licht maximaal en richt je het op één punt, dan reflecteert het object waar jij de bundel richt de aandacht maximaal en geeft het ook het maximum aan details prijs. Geen aandacht hebben voor tandenpoetsen betekent dan simpelweg dat het niet in jouw bewustzijn opkomt. Je denkt daardoor geen moment : o … verrek ja, dat moet ook… tandenpoetsen!

Geen gevolg zonder oorzaak, geen oorzaak zonder gevolg. Gewoon karma. De docent op school klapt uit zijn vel doordat een leerling een rotopmerking maakt doordat … en nu gaat het twee kanten op. De leerling die de opmerking maakte had de pest aan de docent doordat … en de docent had een kort lontje doordat …. en dan splitst het zich weer en weer en weer… tot er ontelbare kleine oorzaken zijn met evenveel kleine gevolgen die samenkomen in een rotopmerking en een ontploffende leraar.

Wanneer iemand beweert dat alles wat jou overkomt het gevolg is van door jou gecreëerd karma, begrijpt hij duidelijk niet dat als dat waar zou zijn, dat voor iedereen zou moeten gelden. Een vliegtuig dat neerstort zat dus vol met mensen wier karma ertoe heeft geleid dat zij allemaal precies tegelijk te pletter vielen? En alle mensen die bij een tsunami om het leven kwamen … of met de Titanic voeren … Geloof je dat? Ik niet.

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Soms onderga jij de gevolgen van wat een ander veroorzaakt, en soms veroorzaak jij iets waar de ander dan weer de gevolgen van ondervindt. Zo gaat dat in het leven. Maar daarmee is de kous natuurlijk niet af. De reeks oorzaken en gevolgen stopt nooit, nergens, door en voor niets en niemand. Het is daarentegen wel degelijk mogelijk dat die doorgaande reeks voor jou onverwachte gebeurtenissen met zich meebrengt. Zou dat anders zijn, dan kon je met een gerust hart met gesloten ogen elke drukke straat oversteken, want jouw karma zou immers bepalen dat  je toch pas uit het leven wordt gehaald wanneer het jouw tijd is. Dat lijkt op voorbeschikking of predestinatie .  Wat je ook doet of laat, het is ‘voorbeschikt’.  Als voorbeschikking klopt, bestaat er géén karma. Als karma klopt, is er géén voorbeschikking. De begrippen sluiten elkaar uit. Het idee van voorbeschikking past in een mechanisch werkelijkheidsbeeld, waarin alles precies verloopt zoals het moet verlopen alsof de hele schepping met tandwieltjes, radertjes, veertjes, slingertjes en andere technische snufjes in elkaar is gezet. Karma past meer bij zoiets als de chaostheorie, vice versa.

Behalve individueel karma, heb je nog gemeenschappelijk karma. Dat is wat een groep mensen, een gezin, een familie,  vrienden- en kenniskring, gemeenschap, volk of zelfs de hele mensheid veroorzaakt … en waarvan iedereen vroeg of laat met de gevolgen te maken krijgt. En niet alleen mensen … alles wat leeft! Een actueel voorbeeld is wat de mensheid aan het doen is met de natuur, waardoor biodiversiteit afneemt, het klimaat opwarmt en zoönosen de kop opsteken. Ik neem zonder meer aan dat een individuele visser op een eilandje in de Stille Zuidzee zelf geen aandeel heeft in het op grote schaal uitstoten van broeikasgassen door de industrie, maar hij merkt wél degelijk de gevolgen: zeespiegelstijging! Ook dat is karma. Maar dan niet van één persoon, maar van de hele mensheid. En misschien een beetje specifieker: het is  karma van de personen die verantwoordelijk zijn voor de keuzes die  leiden tot deze ellende. Daar heeft die visser echter weinig aan als zijn eilandje langzaam maar zeker onder water verdwijnt.

Iemand die zich met Karma-yoga bezighoudt, weet (of behoort te weten) dat hij nooit en nimmer een einde kan maken aan het veroorzaken van oorzaken en het ondergaan van gevolgen. Zelfs de goden zijn aan de wet van karma onderworpen en kunnen niets doen of laten zonder dat dit gevolgen heeft. Het doel van de karma yogi is: ervaren van éénheid met alles en allen… door al zijn doen en laten op te dragen aan alles en allen. Bij voorbaat! En omdat “alles en allen” een nogal onoverzichtelijk geheel is, draagt hij zijn doen en laten op aan “de Geliefde” (zie Bhakti Yoga) of aan zijn “Heer¨ dan wel aan God. Een hindoeïstische karma-yogi zal geneigd zijn alle actie op te dragen aan Lord Krishna; een Nederlander is wellicht geneigd alle vruchten van zijn handelen aan Jezus Christus op te dragen. De karma-yogi denkt, voelt en handelt niet alleen in de trant van: “Wat ik niet wil dat mij geschiedt, doe ik ook een ander niet” maar ook “Wat ik wil dat mij wél geschiedt, ben ik bereid óók voor een ander te doen, en dat zal ik ook doen als die ander daarmee instemt.” Het begrip ‘die ander’ moet je ruim nemen: het gaat niet alleen om mensen waar je van houdt! Het gaat ook over mensen die je helemaal niet kent. Het gaat ook over je vijanden (“Heb uw vijanden lief!”) ; over vluchtelingen; asielzoekers; en zelfs over dieren, insecten en planten. Deze instelling zorgt ervoor dat de karma yogi zichzelf in alles en allen probeert te zien, en alles en allen in zichzelf. Hij draagt zijn hele leven op aan het geheel waar hijzelf onlosmakelijk deel van is. En tot het moment dat hij dat “in abstractie” kan, draagt hij zijn bestaan op aan Jezus, Krishna, Allah, Manitou, Moeder of The Lady of the twinkling stars.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, de kern van yoga, Geluk, Gezondheid Tags: Karma yoga

Lees ook:

  1. De kern van yoga – Karma yoga (deel 1)
  2. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  3. Boeddhistische psychologie en westerse psychotherapie
  4. Opening hospice De Liefde in Rotterdam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    28 januari 2021 om 09:22

    Dharmapelgrim, je bent erin geslaagd. Na het lezen begrijp ik wat er bedoeld wordt met Karma-yoga.

  2. Henk van Kalken zegt

    28 januari 2021 om 09:42

    Ik ben blij, Dharmapelgrim, dat je schreef niets zomaar van anderen aan te nemen, ook niet van jou. Nu voel ik me gelegitimeerd om te vertellen dat het met de karmadeskundigen is als met het Nederlands Elftal: 17 miljoen coaches die het allemaal beter weten. De meningen zijn dus zeer divers. Karma is niet onvermijdelijk. Er is een leer (dzogchen) die gaat voorbij oorzaak en gevolg. Ik zeg niet dat de dzogchentantra’s een absolute waarheid verkondigen, zomin als karmayoga dat doet. Er is geen enkele leer die met enig recht kan claimen hoe allerlei universele mechanismen werken.

    • DHARMAPELGRIM zegt

      28 januari 2021 om 16:02

      Zie ook volgende week (deel 3)

  3. C.L van Winden zegt

    28 januari 2021 om 10:41

    Dank je wel,

    Het word me weer iets duidelijker, zeker ook doordat dat het duidelijk is geschreven.
    Het is voor mij een zoektocht ,een onderzoektocht net als Alice in Wonderland.

    vriendelijk dank,

    Cees van Winden

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 7 maart 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 8 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 10 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Witboek NIET-WETEN nu ook als paperback!
  • De virtuele denkster 307
  • GMF – financiële steun gezinnen Sri Lanka
  • Limerick van Goff
  • Een dichter verlicht

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens