• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Anthony ‘Amp’ Elmore – ‘De zwarte boeddhistische stem in de wereld’

Anthony ‘Amp’ Elmore – ‘De zwarte boeddhistische stem in de wereld’

23 september 2019 door de redactie

De Amerikaanse Anthony ‘Amp’ Elmore, 5 keer wereldkampioen karate/kickboksen, gemeenschapsactivist en 50 jaar praktiserend boeddhist, vertelt aan ieder die het niet of wel wil horen de achtergronden van zijn Black Buddhist Society en het racisme in de VS en elders in de wereld.

Elmore legt uit dat dit zijn verhaal is van de zwarte man die zich “Broeder op het pad” noemt en de gettowereld van Amerika verlaat en een boeddhistische monnik wordt die zonder bezittingen door de bergen van Tibet en Cambodja zwerft met slechts een mantel en een kaal hoofd.

Elmore vertelt het verhaal van een kaalhoofdige boeddhistische zwarte vrouw met de naam Myokei Shonin. Myokei Caine-Barrett is de eerste vrouw van Afrikaans-Japanse afkomst, en de enige westerse vrouw die tot priester gewijd is in de Nichirenorde. Ze was te zien in de door CNN uitgezonden documentaire ‘Black in America’ in een relaas genaamd “Finding refuge in Buddhism”.

Op Thankgivingsday 2013 vroeg Elmore Myokei Shonin en leiders van Nichiren Shu om hun beleid ten aanzien van zwarte mensen (binnen het boeddhisme)te bepalen, Elmore wilde de groep ‘Memphis Black Buddhist’ noemen. Myokei Cain-Barrett had niet alleen bezwaar tegen de term black maar Elmore kreeg ook te horen dat hij niet langer welkom was op de bijeenkomsten van Nichiren Shu. In 2013 kreeg Amerika een zwarte president en de geboorte van Black Lives Matter vond plaats. In dat licht gezien had Myokei Shonin de mentaliteit van een negerslaaf en zeker niet die van een boeddhistische leraar, vindt Elmore.

Nichiren Shonin, de 13e eeuwse Japanse boeddhistische meester, schreef in zijn geschriften genaamd ‘Roots of Good Fortune’ – The Gosho leringen: ‘Stel dat men mest droogt, breekt, zeeft en het omvormt tot een blok sandelhout. Zelfs als men van dat blok een vrouw, een hemelse godin of een boeddha zou snijden, dan nog zou het bij verbranding nog steeds geen andere geur afgeven dan de stank van mest’.

Elmore begon op Facebook een site voor Black Buddhist Society en maakte een video met de titel ‘Black Buddhist Negroes’. Hij liet zich daarbij inspireren door de Vader van de Afrikaans-Amerikaanse geschiedenis dr. Carter G. Woodson, auteur van het boek ‘The mis-education of the Negro’. Dr. Woodson schrijft in het boek dat de zwarten in zijn tijd eerder cultureel werden geïndoctrineerd dan opgeleid. Elmore neemt dat over waar het gaat om de huidige komst en training van zwarte boeddhisten die nog steeds worden geweerd of zich niet thuis voelen in blanke boeddhistische gemeenschappen.

Elmore meent dat nu de tijd er is dat volgens het Mahayana boeddhisme ook zwarte boeddhisten volledig erkend zullen worden. Hij legt in zijn lezingen uit dat Boeddha Shakyamuni de regel onderwees dat het boeddhisme volgens plaatselijke gebruiken onderwezen moest worden. Elmore stelt dat het boeddhisme China pas meer dan 1000 jaar na de dood van de Boeddha bereikte. De VS en andere landen zijn nu aan de beurt waar het om volledige erkenning van zwarte boeddhisten gaat. En discriminatie van zwarten tegen te gaan.

Elmore is de activistische docent die spreekt en lezingen geeft over het boeddhisme in een ‘zwarte (activistische) taal’. Schreef hij alleen in het algemeen over het boeddhisme dan zou er weinig belangstelling zijn voor de zwarte (boeddhistische) gemeenschap. Hij vindt dat de meeste zwarte boeddhisten die door Aziaten en blanken in het boeddhisme worden getraind, de belichaming zijn van een negermentaliteit in die zin dat ze ‘cultureel indoctrineren (als minder worden beschouwd) in plaats van dat ze worden opgeleid’. Elmore is van mening dat zwarte boeddhistische leiders zullen opstaan. En  over het nu: ‘Een zwarte boeddhistische neger die we vandaag de dag zien is slechts een neger met een kaal hoofd en een mantel.’

Bron Proud Black Buddhist World Association
Wij zijn de Proud Black Buddhist World Association. We hebben geen Japanse of Aziatische Meester. Wij nemen onze Afrikaanse en Afro-Amerikaanse cultuur op in ons boeddhistische geloof.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Mahayana, Mensenrechten Tags: Anthony ‘Amp’ Elmore, Black Buddhist Society, black lives, black lives matter, China, discriminatie, Nichiren Shu, VS

Lees ook:

  1. De gouden teerling is geworpen (5 en slot) – de plank misslaan over racisme vanuit boeddhisme
  2. Weer zelfverbranding uit protest tegen bezetting Tibet
  3. Beknotting religieuze vrijheid in Tibet: ‘Van kwaad tot erger’
  4. Aftredende president Tibetaanse regering in ballingschap – ‘China wil Tibet omvormen tot Chinese provincie’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    23 september 2019 om 20:27

    Zitten een paar goede dingen in, Dharma moet vertaald worden naar ieders begrippenkader en de conditionering van deze groep is nét weer wat anders dan de gemiddelde Aziaat of yup/yep.
    Maar zeker 2/3 van de uitspraken in deze samenvatting slaan de plank totaal maar dan ook totaal mis. Het is denken vanuit eigen groep maar ook anderen in die groepen (blanken, Aziaten) indelen en dat is precies even racistisch als dat ie hen verwijt. De hele kunst van waarden als Metta is juist dat hele groepsdenken te ontstijgen… Zie bijvoorbeeld

    https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/47743-schaap-of-slimmerik-groepsdier-of-individu-op-het-spirituele-pad/

    With folded palms,

  2. Ruud van Bokhoven zegt

    24 september 2019 om 10:36

    Boeddha heeft de mensheid gelijkheid geleerd.
    Een ieder is je medemens, niemand is meer en niemand is minder.
    Huidskleur en geslacht mogen dan ook geen punt van discussie zijn.
    Laat een ander niet lijden hieromtrent en gun ook hen het leven van geluk. Namesté.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
03 okt
cursusreeks Dhammakaya meditatie
3 okt 23
04 okt
Online lezingenserie ‘Vertrouwd raken met de cyclus van leven en dood’ (1)
4 okt 23
05 okt
Unity in Duality: Opleiding in de Boeddhistische psychologie en filosofie.
5 okt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarom het Ware Zelf altijd te vroeg juicht
    • Het jaar 2023 – dag 255 – rouw
    • Hisamatsu’s Gelofte aan de mensheid
    • Over de Lotus-soetra (40B): Intermezzo
    • Beeldgedicht – Schervenlicht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.