• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Chinese wetenschapper – ‘Wel vrijheid van religie en meningsuiting in Tibet’

Chinese wetenschapper – ‘Wel vrijheid van religie en meningsuiting in Tibet’

28 maart 2019 door de redactie

Mensenrechtenorganisaties en politici maken zich grote zorgen over de vrijheid van godsdienst en meningsuiting in het door China bezette Tibet. Meer dan 150 Tibetanen staken zich de afgelopen jaren in brand uit protest tegen de ingeperkte vrijheid om hun religie te belijden en zich in woord en geschrift te uiten over bijvoorbeeld de positie van hun religieuze leiders de Dalai Lama. Tibetanen zitten in Chinese gevangenissen langdurige straffen uit omdat ze in verzet kwamen tegen de Chinese machthebbers. Na het gewelddadig binnenvallen van Tibet door het Chinese leger kwamen naar schatting honderdduizenden Tibetanen om het leven en werden kloosters vernield. Van monniken en nonnen in kloosters wordt geëist dat ze zich solidair verklaren met het communistisch systeem en krijgen ze te maken met zogenoemde her-opvoedingscursussen, stellen mensenrechtenorganisaties.

Gao Ying, associate researcher bij het Instituut voor Religieuze Studies van het China Tibetology Research Center hekelt de kritiek van men name het Westen op de situatie in Tibet in een artikel in CGTN.

‘Het beleid van vrijheid van godsdienst is een fundamenteel nationaal beleid dat is vastgelegd in de Chinese grondwet. Het garandeert mensen de vrijheid om al dan niet in een religie te geloven en in welke religie ze willen geloven.

In Tibet is dit beleid tot stand gekomen tijdens de democratische hervormingen in China (…) die 60 jaar geleden begon, veranderde het “theocratie”-systeem in het oude Tibet, schafte het uitbuitingsysteem af en verwijderde de privileges van tempels, herstelde religieuze functies die het lamaïsme had moeten hebben, hielp tempels zich opnieuw te richten op hun ware religieuze doeleinden en verleende mensen de vrijheid van godsdienst. Dit heeft sommige westerse landen er echter niet van weerhouden om de zogenaamde “godsdienstvrijheid” te gebruiken om problemen te veroorzaken in de Tibetaanse kwestie en zich te mengen in de binnenlandse aangelegenheden van China.

In feite heeft China altijd groot belang gehecht aan de unieke cultuur en religie van Tibet en deze gerespecteerd. (…) Het Tibetaanse volk is vrij in de keuze van zijn geloofsovertuiging (…) en wordt door de wet beschermd. Er zijn verschillende regels en voorschriften vastgesteld om de legitieme rechten en belangen van religieuze activiteiten, monniken en nonnen te beschermen. (…) Zo kunnen mensen bijvoorbeeld geregistreerde religieuze plaatsen betreden en deelnemen aan religieuze activiteiten op basis van de wet, al naar gelang hun wensen. Sommige religieuze feesten, gebruiken en ceremonies zijn gerestaureerd.

(…) De religieuze cultuur en culturele relikwieën zijn beschermd en hersteld. De (Chinese) regering heeft ook het herstel, de compilatie en publicatie van een groot aantal oude boeken georganiseerd, waaronder Tibetaans boeddhistische geschriften, Bon geschriften, religieuze rituelen, biografieën van eminente monniken en heiligen en religieuze werken, waardoor het beste van de Tibetaanse religie naar het hele land en de wereld wordt verspreid.

(…) De staat heeft ingespeeld op de behoeften van de Tibetaanse monniken. Er is een reeks beleidslijnen uitgevaardigd ten gunste van monniken en tempels, die de steun hebben gekregen van monniken en nonnen en mensen uit alle lagen van de bevolking. Zo kunnen monniken die ouder zijn dan 60 jaar in de tempel een pensioen, een voorkeursbehandeling of een langlevensuitkering krijgen, en de monniken met speciale moeilijkheden en de oude, zwakke, zieke en gehandicapte monniken kunnen een minimale toelage voor levensonderhoud ontvangen.

Daarnaast hecht de staat ook veel belang aan de opleiding en training van Tibetaanse monniken en nonnen. Het heeft de Tibetaanse Boeddhistische Academie in Lhasa opgericht, het Tibetaans Boeddhisme College van China in Peking, en organiseerde schriftuurcursussen in meer dan 40 tempels in Tibet om ervoor te zorgen dat aspirant-monniken en nonnen adequaat religieus onderwijs kunnen ontvangen en het onderwijsniveau van de meerderheid van de monniken en nonnen kunnen verbeteren.

De reïncarnatie van de tulku wordt ook beschermd door de wet en erkend door de staat. (…)Het is duidelijk dat het beleid de religieuze overtuigingen van het Tibetaanse volk niet beperkt of ondermijnt. Integendeel, het heeft hun religieuze overtuigingen en cultuur beschermd, hun echte vrijheid om in religie te geloven mogelijk gemaakt en gezorgd voor een gezonde en gestage ontwikkeling van Tibet.

Wat de kwestie-Tibet betreft, hopen de westerse landen enerzijds dat ze China vormgeven met hun eigen seculiere model en China vertellen wat ze moeten doen op een moreel hoog niveau, maar anderzijds meten ze China aan hun eigen religieuze vrijheidsnormen en proberen ze China in diskrediet te brengen en te onderdrukken. De religieuze vrijheid waar het Westen lange tijd van uitging, is gebaseerd op de geschiedenis van het westerse monotheïsme en de belangrijkste premisse van de westerse cultuur. Deze methode kan niet op ons land (China) worden toegepast.’

Bron CGTN. CGTNN.com is de officiële website voor China Global Television Network, dat een Chinees perspectief op het wereldwijde nieuws brengt.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Media, Mensenrechten, Onderwijs, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: China, cultuur, mensenrechten, religie, Tibet, vrijheid meningsuiting, westerse kritiek

Lees ook:

  1. Communistische partij China: intensivering van inspanningen om het Tibetaanse boeddhisme onder controle te krijgen
  2. Tibetaanse monniken steken zichzelf in brand
  3. Amerikaanse congresleden pleiten voor VS-consulaat in Lhasa
  4. Beknotting religieuze vrijheid in Tibet: ‘Van kwaad tot erger’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’
    • VrijdagZindag – Niet normaal!

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens