• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Nathan – waarheid

Nathan – waarheid

11 februari 2025 door gastauteur

Je struikelt over de leugens van mensen, net als je struikelt over de liefdeloosheid.

Boeddha bracht niet alleen de boodschap van de vriendelijke glimlach. De eerste boeddhisten (net als de eerste christenen) biechten hun gedrag dagelijks aan elkaar op. Hun misstappen en dergelijke.

Tegenwoordig lijkt liefde naast geld de nieuwe godsdienst te zijn. Liefde in de vorm van: Alles is oké.

Een cursus in wonderen (een gechanneld boek van zo’n 1500 pagina’s over liefde) accepteert enkel liefde als werkelijk. De rest is een projectie van onszelf, een verhaal over onszelf. Dus, eigenlijk zit ik nu op die manier tegen mezelf te praten.

In deze tijd is een mening haast gelijk geworden aan wat feitelijk aan de hand is. Denk maar aan dat gedoe over: ‘Ik ben ook een vrouw,’ zei de man. ‘Ik heb het recht om zo behandeld te worden.’…

Als we toegeven aan iedere mening dan verdwijnt de waarheid uit het zicht. Dan is onze geest niet meer gericht op wat feitelijk aan de hand is. Leerde de Boeddha dan niet, dat je altijd eerlijk en oprecht moet zijn, zelfs als het moeilijk is? Christus zei, dat het Kwaad de bron is van de leugen.

Liefde zonder waarheid is karakterloos. En liefde zonder geweldloosheid en vrijgevigheid slechts oppervlakkig. Natuurlijk kun je diepe liefde voelen in je hart en dan daarin enkel verkeren. Maar… wordt ook eens in hemelsnaam echt geestelijk volwassen.

Heb ik ooit in mijn leven gelogen? Zeker. Helaas, was er een periode in mijn jeugdige jaren dat ik loog en stal. Maar los van iedere preek had ik gewoon op een dag een heldere gedachtegang over naastenliefde. Los van iedere moraalridder, guru, boek en/of preek zag ik spontaan, geheel voor mezelf de liefdeloosheid in van liegen en stelen.

Ik heb dikke en populaire boeken door de jaren heen zien verschijnen bij uitgevers. Boeken geschreven door fantasten.

Zoals: De meesters van het Verre Oosten door B.T. Spalding. De Wederverschijning van de Christus en de Meesters van wijsheid door Benjamin Creme. Ook De Celestijnse Belofte door James Redfield ging erin als zoete koek, alsof het geen roman was maar een echte vertelling.

Zelfkennis is geen rommel en ook niet tweedehands. Zelfkritiek is dan ook van groot belang. Maar sommige mensen geloven hun eigen misleidende ervaring. Ja, geloven zelfs op den duur in hun eigen verzonnen leugens.

Weten dat je niets weet, is een belangrijke stap naar zelfkennis. Het simpelweg alert en aanwezig zijn ook. Je hoeft niet harteloos de waarheid te spreken maar je hoeft ook niet liefdevol en leugenachtig te zijn.

Hoe weet je iets zeker? Ben je bereid om aan alles en iedereen te twijfelen, dus ook aan jezelf?

Boeddha wilde niet dat je op basis van geloof hem volgde en zijn leringen aannam. Hij wilde dat je dichtbij jezelf bleef. Eerlijk over je eigen ervaring met hem en zijn leer! Maar zonder enig vertrouwen zou je natuurlijk nooit moeite doen.

Voor mij gaat (de) waarheid bijvoorbeeld niet alleen over liefde, feiten, schoonheid, en/of vertrouwen maar over alles. Want het leven is alles. En je kunt dit leven niet als een apart zelf direct zien en begrijpen. Als ‘ik’ houd je namelijk nog afstand: ik en het leven.

Het spreken van waarheid helpt onszelf en elkaar makkelijker geestelijk tot bloei te komen. Fantastische verhalen houden ons enkel af van de harde praktijk. Droom gerust – in bed.

Het leven is niet bepaald romantisch. Maar we kunnen wel de doorn van lijden verwijderen uit ons vlees.

Tekst Nathan Rozenhart.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Nathan Tags: ik, leven, liefde, Nathan, waarheid

Lees ook:

  1. Nathan – aan welke kant sta jij?
  2. Dick – Alles is één
  3. Dansen met je ego – Stilte ervaren
  4. Advaita nader bekeken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    11 februari 2025 om 16:26

    “Je hoeft niet harteloos de waarheid te spreken maar je hoeft ook niet liefdevol en leugenachtig te zijn” (Nathan)

    Precies. Als je eigenlijk nooit eens open communiceert over wat je werkelijk beleeft, wat je werkelijk ziet en voelt, dan kun je wel menen dat je zo liefdevol jezelf wegcijfert of het welzijn van de Ander zo centraal stelt, of dat je gerealiseerd bent en de leegte van mentale formaties hebt gerealiseerd…sure…… ja, ja……je bent eigenlijk gewoon aan het liegen en bedriegen dan, vind ik. Want je wekt dan de verkeerde indruk bij Anderen. Je bent dan nooit eens echt open.

    Daarom, jezelf openen is volgens mij toch altijd het beste. Manieren vinden die niet kwetsend en kwellend zijn voor Anderen maar waarbij je ook niet doet alsof je niet bestaat of karakterloos met alle winden meewaait.

    PS: Hoe de Boeddha in de Pali Suttas wordt geportretteerd is allesbehalve als iemand dat is alles wel OKE vindt. Totaal niet. Hij wordt juist geportretteerd als iemand die zag hoe belangrijk het is welke visie wezens hebben. Want vanuit hoe we zaken begrijpen ontstaan onze doelen, plannen, streven, intenties, en die scheppen min of meer de sfeer en wereld waarin we komen te leven, innerlijk maar ook uiterlijk, hier op Aarde maar ook na dit bestaan als mens. Als zodanig is visie ook belangrijker dan intentie (AN1.314). De Boeddha wordt geportretteerd als iemand die het belangrijk vond te wijzen op hoe materialisme verkeerd is, eternalisme, annihilationisme, scepticisme, gladjanessen die constant stelling nemen maar die net zo makkelijk weer verlaten (en zo de indruk willen wekken dat ze wijs zijn), fatalisme, het vereren van een Schepper, Vader, Beschikker. Zo nog wat dingen.
    Niet alleen wordt hij geportretteerd als iemand die kritiek had op andere levensbeschouwingen maar zelfs ook op religieuze praktijken. Tegenwoordig zouden we zo iemand waarschijnlijk intolerant en een betweter noemen.

    • Nathanji Rozenhart zegt

      12 februari 2025 om 10:08

      ‘Tegenwoordig zouden we zo iemand waarschijnlijk intolerant en een betweter noemen.’ Ja, dat zou goed mogelijk kunnen zijn, Siebe!

  2. Jp zegt

    11 februari 2025 om 17:29

    Ik heb moeite met woord liegen. Voor mij is liegen als willens en wetens iets anders zegt dan je gelooft of waarvan je weet dat het anders is. Het gebeurt genoeg maar veel vaker is er sprake van verwarring. Laten we niet te hard zijn voor elkaar. Dat is precies wat er misgaat met de uiting dat er een recht op iets is. We zijn zo vaak lelijk en hard naar elkaar dat het voor velen nodig voelt stellig te zijn en uitkomsten te gaan eisen. Hier botsen vervolgens twee kanten de verwarringen. Bescheidenheid is hier nodig. Vervang recht hebben op door behoefte hebben aan en de verzachting is begonnen. En nee verwacht nou niet dat je behoefte dan bevredigd wordt.., dat is dezelfde verwarring.
    Het spreken van waarheid is een begrip wat moeilijk zo niet onmogelijk is in algemene zin. Er is alleen een persoonlijke waarheid en die delen door jouw beleving in bescheidenheid te delen en leven is wat mij betreft het dichtstbij komt van spreken van waarheid.

    • Nathanji Rozenhart zegt

      12 februari 2025 om 10:13

      ‘Laten we niet te hard zijn voor elkaar.’ Zeker Jp.
      Maar we blijven nog altijd onderwijzen, dat de aarde rond is en niet het middelpunt, toch? ;)

      • Jp zegt

        13 februari 2025 om 12:34

        Geen idee of we dat blijven onderwijzen. Op korte termijn waarschijnlijk nog ff wel..

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.