• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » ‘Thais boeddhisme moet worden hervormd’

‘Thais boeddhisme moet worden hervormd’

26 februari 2015 door de redactie

Het is tijd dat het Thais boeddhisme wordt hervormd. In een opinieartikel in de krant The Nation,waarin de vele schandalen worden aangehaald waarbij boeddhistische  monniken en tempels zijn betrokken, wordt gesteld dat het tijd is om orde op zaken te stellen. Velen in de sangha zijn volgens de krant afgedwaald van het pad van de dharma. Niet alleen de monniken zijn daarvoor verantwoordelijk. Door het gedrag van de gewone volgelingen, die grote sommen geld betalen aan kloosters en monniken om hun wensen vervuld te krijgen, wordt het systeem in stand gehouden.

Deze volgelingen zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen om op te roepen tot hervorming, na een golf van schandalen  waar monniken bij betrokken zijn en controverses met betrekking tot de Dhammakaya-tempel en de abt Phra Dhammachayo aan het licht kwamen.. Dhammakaya is één van de vele tempels waar het vergaren van rijkdom hoge prioriteit heeft en volgelingen worden opgeroepen tot het doneren van grote sommen geld. Hen wordt verteld dat, als zij gul geven, zij hun kans vergroten om een plaats in de hemel veilig te stellen. The Nation noemt dit een schadelijke weergave van Boeddha’s leringen.

De opiniemakers van de krant zeggen verbijsterd te zijn dat de Sangha Supreme Council  (Hoogste Sangha Raad), het bestuursorgaan van kloosterlingen, heeft verzuimd om een verklaring van de opperste patriarch, in 1999, dat Phra Dhammachayo door verduistering en wangedrag binnen de boeddhistische leer, zijn verantwoordelijkheid heeft misbruikt, over te nemen. Leden van de National Reform Council voor godsdienstige hervorming hebben gepleit voor een wijziging van de monastieke wet uit 1962, zodat die beter het Thailand van vandaag weerspiegelt. Hun streven naar hervorming omvat voorgestelde wijzigingen in de Sangha Supreme Council. Dat stuit op verzet van een netwerk van boeddhisten, een groep van monniken en leken, dat stelt dat een revisie van die raad zal leiden tot een ernstig conflict binnen het Thais boeddhisme.

Monniken zouden de dharma, zoals onderwezen door de Boeddha, moeten beoefenen om de verlichting te bereiken. Echter, zo stelt The Nation, ze zijn ontvankelijk voor andere, meer aardse stimulansen. Kloosters bieden gratis eten, onderdak en een toevluchtsoord aan, om de dagelijkse sores te veraangenamen. Zo hopen ze met name novices aan zich te binden. Dat dat niet lukt blijkt uit de gestage stroom van nieuwsverslagen over Thaise monniken die zich te buiten gaan aan alcohol- en drugsgebruik, het bezoeken  van uitgaansgelegenheden en bedrijven van seks, allemaal ernstige schendingen van de monastieke code.

Hooggeplaatste leden van de boeddhistische ordes staan ook in het licht van de schijnwerpers, met abten die miljoenen bath op hun persoonlijke bankrekeningen hebben staan. De monastieke code verbiedt monniken het bezit van iets anders dan basisbehoeften.  Met zoveel voorbeelden van dwalingen op het pad van de dharma, is hervorming van het Thaise boeddhisme een noodzaak geworden. Wijzigingen van de wet en regelgeving met betrekking tot de boeddhistische leiders zijn echter slechts een deel van de oplossing. Leken moeten ook een rol spelen bij het waarborgen dat de geest van het Thaise boeddhisme door commerciële en egoïstische belangen niet verder wordt uitgehold.

De overtuiging dat het doneren van grote sommen geld aan tempels een snelle toegang tot de hemel is, is vooral schadelijk. Dat leidt tot hebzucht onder de monniken. Nog steeds handelen echter veel Thai op een manier die aanzet tot het vergaren van rijkdom onder monniken en te genieten van een luxe levensstijl. Dit is niet bevorderlijk voor het creëren van een geest die vrij is van wereldlijke verzoekingen.

Bron BNN

Categorie: Misbruik, Nieuws, Politiek, Theravada Tags: banken, Dhammachayo, Dhammakaya, grote giften, hemel, hervormingen, monniken, schandalen, Thailand

Lees ook:

  1. Thaise premier: ‘Monniken, ga terug naar jullie tempels’
  2. Monopolie van Thaise boeddhistische clerus is voorbij
  3. Film met drugs en seks door monniken in Thailand verboden
  4. ‘Vijf voor twaalf voor Thais boeddhisme’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kees Moerbeek zegt

    26 februari 2015 om 23:53

    De Thai hebben al een tijd geleden het boeddhistische verdienmodel ontdekt, maar neem het de Thai, de Sri Lankanen en de Birmezen e.d. vooral kwalijk :-(

    Hierbij de Hartsoetra voor ieders smaak. Zou het helpen?
    https://www.youtube.com/watch?v=TbE5HtqU7us
    https://www.youtube.com/watch?v=DCzSNssXGWI
    https://www.youtube.com/watch?v=QUzzivYjvRA

  2. Sjoerd zegt

    27 februari 2015 om 10:45

    Ook hier in ons eigen kikkerlandje kennen we genoeg situaties waar van het verspreiden en beoefenen van de Dharma een leuk verdienmodel is gemaakt met een spiritueel goed gesauste intro.
    Laten we de hand in eigen boezem steken en het beoefenen van vrijgevigheid en bezitloosheid meer cultiveren in onze eigen omgeving, in plaats van over anderen ver weg te oordelen.

    • Kees Moerbeek zegt

      27 februari 2015 om 11:49

      Inderdaad, Sjoerd. Verander de wereld, begin bij jezelf, maar vergeet de wereld niet. https://www.youtube.com/watch?v=0fLUINWsoes

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.