• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » ‘Thais boeddhisme moet worden hervormd’

‘Thais boeddhisme moet worden hervormd’

26 februari 2015 door de redactie

Het is tijd dat het Thais boeddhisme wordt hervormd. In een opinieartikel in de krant The Nation,waarin de vele schandalen worden aangehaald waarbij boeddhistische  monniken en tempels zijn betrokken, wordt gesteld dat het tijd is om orde op zaken te stellen. Velen in de sangha zijn volgens de krant afgedwaald van het pad van de dharma. Niet alleen de monniken zijn daarvoor verantwoordelijk. Door het gedrag van de gewone volgelingen, die grote sommen geld betalen aan kloosters en monniken om hun wensen vervuld te krijgen, wordt het systeem in stand gehouden.

Deze volgelingen zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen om op te roepen tot hervorming, na een golf van schandalen  waar monniken bij betrokken zijn en controverses met betrekking tot de Dhammakaya-tempel en de abt Phra Dhammachayo aan het licht kwamen.. Dhammakaya is één van de vele tempels waar het vergaren van rijkdom hoge prioriteit heeft en volgelingen worden opgeroepen tot het doneren van grote sommen geld. Hen wordt verteld dat, als zij gul geven, zij hun kans vergroten om een plaats in de hemel veilig te stellen. The Nation noemt dit een schadelijke weergave van Boeddha’s leringen.

De opiniemakers van de krant zeggen verbijsterd te zijn dat de Sangha Supreme Council  (Hoogste Sangha Raad), het bestuursorgaan van kloosterlingen, heeft verzuimd om een verklaring van de opperste patriarch, in 1999, dat Phra Dhammachayo door verduistering en wangedrag binnen de boeddhistische leer, zijn verantwoordelijkheid heeft misbruikt, over te nemen. Leden van de National Reform Council voor godsdienstige hervorming hebben gepleit voor een wijziging van de monastieke wet uit 1962, zodat die beter het Thailand van vandaag weerspiegelt. Hun streven naar hervorming omvat voorgestelde wijzigingen in de Sangha Supreme Council. Dat stuit op verzet van een netwerk van boeddhisten, een groep van monniken en leken, dat stelt dat een revisie van die raad zal leiden tot een ernstig conflict binnen het Thais boeddhisme.

Monniken zouden de dharma, zoals onderwezen door de Boeddha, moeten beoefenen om de verlichting te bereiken. Echter, zo stelt The Nation, ze zijn ontvankelijk voor andere, meer aardse stimulansen. Kloosters bieden gratis eten, onderdak en een toevluchtsoord aan, om de dagelijkse sores te veraangenamen. Zo hopen ze met name novices aan zich te binden. Dat dat niet lukt blijkt uit de gestage stroom van nieuwsverslagen over Thaise monniken die zich te buiten gaan aan alcohol- en drugsgebruik, het bezoeken  van uitgaansgelegenheden en bedrijven van seks, allemaal ernstige schendingen van de monastieke code.

Hooggeplaatste leden van de boeddhistische ordes staan ook in het licht van de schijnwerpers, met abten die miljoenen bath op hun persoonlijke bankrekeningen hebben staan. De monastieke code verbiedt monniken het bezit van iets anders dan basisbehoeften.  Met zoveel voorbeelden van dwalingen op het pad van de dharma, is hervorming van het Thaise boeddhisme een noodzaak geworden. Wijzigingen van de wet en regelgeving met betrekking tot de boeddhistische leiders zijn echter slechts een deel van de oplossing. Leken moeten ook een rol spelen bij het waarborgen dat de geest van het Thaise boeddhisme door commerciële en egoïstische belangen niet verder wordt uitgehold.

De overtuiging dat het doneren van grote sommen geld aan tempels een snelle toegang tot de hemel is, is vooral schadelijk. Dat leidt tot hebzucht onder de monniken. Nog steeds handelen echter veel Thai op een manier die aanzet tot het vergaren van rijkdom onder monniken en te genieten van een luxe levensstijl. Dit is niet bevorderlijk voor het creëren van een geest die vrij is van wereldlijke verzoekingen.

Bron BNN

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Misbruik, Nieuws, Politiek, Theravada Tags: banken, Dhammachayo, Dhammakaya, grote giften, hemel, hervormingen, monniken, schandalen, Thailand

Lees ook:

  1. Thaise premier: ‘Monniken, ga terug naar jullie tempels’
  2. Monopolie van Thaise boeddhistische clerus is voorbij
  3. Film met drugs en seks door monniken in Thailand verboden
  4. ‘Vijf voor twaalf voor Thais boeddhisme’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kees Moerbeek zegt

    26 februari 2015 om 23:53

    De Thai hebben al een tijd geleden het boeddhistische verdienmodel ontdekt, maar neem het de Thai, de Sri Lankanen en de Birmezen e.d. vooral kwalijk :-(

    Hierbij de Hartsoetra voor ieders smaak. Zou het helpen?
    https://www.youtube.com/watch?v=TbE5HtqU7us
    https://www.youtube.com/watch?v=DCzSNssXGWI
    https://www.youtube.com/watch?v=QUzzivYjvRA

  2. Sjoerd zegt

    27 februari 2015 om 10:45

    Ook hier in ons eigen kikkerlandje kennen we genoeg situaties waar van het verspreiden en beoefenen van de Dharma een leuk verdienmodel is gemaakt met een spiritueel goed gesauste intro.
    Laten we de hand in eigen boezem steken en het beoefenen van vrijgevigheid en bezitloosheid meer cultiveren in onze eigen omgeving, in plaats van over anderen ver weg te oordelen.

    • Kees Moerbeek zegt

      27 februari 2015 om 11:49

      Inderdaad, Sjoerd. Verander de wereld, begin bij jezelf, maar vergeet de wereld niet. https://www.youtube.com/watch?v=0fLUINWsoes

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

31 jan
Boeddhisme en meditatie
31 jan 23
31 jan
Vipassana meditatie Rotterdam
31 jan 23
Rotterdam
01 feb
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles | Online
1 feb 23
01 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit (1)
1 feb 23
01 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
1 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Protest Tibetaanse studenten tegen Amerikaans bedrijf
    • De oorlog die zo dichtbij woedt
    • Je bent goed zoals je bent…
    • Een ander hoofd…
    • Spirituele oorlogsvoering: de autolyse van Jed McKenna

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens