• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Vijf voor twaalf voor Thais boeddhisme’

‘Vijf voor twaalf voor Thais boeddhisme’

2 februari 2013 door de redactie

Thailand kent, met zijn animisme, boeddhisme, Hindoeïsme en een flink portie bijgeloof, een kleurrijk boeddhisme. Honderdduizenden toeristen bezoeken elk jaar de talloze kloosters en vergapen zich aan de mooie gebouwen, beelden en monniken. Maar voor de gewone Thai hebben veel monniken allang hun krediet verspeeld. Als er al aan monniken voedsel of goederen gegeven wordt, is dat vanuit een eeuwenoude traditie en niet zozeer uit respect.

Er zijn veel klachten over de staat waarin het Thais boeddhisme verkeert. Het wordt omschreven als corrupt en een honger naar macht is de kloosters en de leiding niet vreemd. Veel monniken zijn de kloosters in de steden ontvlucht en praktiseren nu de dhamma in de afgelegen bossen van Thailand. Ze willen niet meer geconfronteerd worden met (seks)schandalen waar zelfs senior monniken bij betrokken zijn. Veel monniken zijn beschuldigd van de commercialisering van hun religie, met inbegrip van frauduleuze fondswerving.

De Thaise bosmonniken, die bekend staan om hun conservatisme, orthodoxie en ascese, willen met hun leefwijze en praktisering van de dhamma de oorspronkelijke leer van de Boeddha levend houden. En het goede voorbeeld geven. ‘Hoe kunnen we ons land op orde houden als ons geloof niet zuiver is. In sommige kloosters wordt niet eens correct boeddhistisch onderwijs gegeven,’ zegt een van hen.

Corruptie in het Thais boeddhisme is niet van recente datum en ook niet ongewoon. In 1999 publiceerde Associated Press een artikel waarin de leefomstandigheden van monniken werd geschetst. ‘In de kern is het boeddhisme een religie die leert om het verlangen naar materieel comfort af te zweren om een weg naar verlichting en wijsheid te vinden. Maar in plaats daarvan leven sommige senior monniken in luxe verblijven en rijden ze rond in een Mercedes.’

Je kunt Thaise monniken enige vindingrijkheid niet ontzeggen. In ruil voor donaties zegenen ze openbare gebouwen en zelfs occasions van vliegtuigen door er water tegenaan te gooien. De Boeddha zou er van gruwen. En nog niet zo lang geleden haalde de voorman van de Dhammakaya groepering de wereldpers door in een speciale tv-uitzending te verklaren dat de ziel van de overleden Appleoprichter Steve Jobs in een hemelse omgeving was gelokaliseerd en met een team bezig was een nieuwe company op te richten. De voorman bleek contact te hebben met wijlen Jobs. Hij beschreef Jobs ‘als een goddelijk wezen met speciale kennis en waardering voor kunst en wetenschap. Met een volle kop met haar.’

foto Pixabay

De Dhammakaya groepering is een van de snelst groeiende sekten in Thailand. Het aantal aanhangers loopt wereldwijd in de honderdduizend en de organisatie heeft tempels in Thailand en andere landen. Deze traditie wordt gesteund door het hof, politici en militairen en is erg commercieel ingesteld. Zij heeft een enorme tempel in Pathum Thani waar wel 200.00 gelovigen of 99.999 monniken kunnen samenkomen. Het is een tempel die alleen geschikt is voor de hogere Thaise middenklasse.

Tegen de achtergrond van een aantal corruptie- en seksschandalen hebben kloosterordes de  leefregels weer aangescherpt, waardoor het monniken niet langer is toegestaan seksuele relaties te hebben, omdat dat tot gehechtheid en lijden zou leiden!

De Nederlander Theo Kuis woont in Thailand en heeft regelmatig contact met monniken. Op Thailandlog beschrijft hij de huidige staat van de sangha’s. ‘Tempels waren vroeger het centrum van het dorpsleven. Jonge mannen kregen er onderwijs, monniken verleenden er medische hulp, deden mee met Songkraan, organiseerden bijeenkomsten en feesten en waren een vraagbaak voor van alles en nog wat. Monniken waren niet te beroerd de handen uit de mouwen te steken om een tempel te bouwen of te helpen bij de oogst.’

‘Er zijn circa 200.000 monniken in Thailand, oplopend tot 300.000 tijdens de boeddhistische Lent (vastentijd), en zo’n 85.000 novicen, verdeeld over bijna 30.000 tempels. Het is verre van mij ze allen over één kam te scheren. Houd in gedachten dat er genoeg uitzonderingen zijn, die ken ik ook. Maar er is veel mis.’

‘Een kleine groep, ik heb geen idee hoeveel, kwam tot het monnikendom uit armoede of op de vlucht voor de wet. In het dorp waar ik woonde, werd er veel geroddeld over monniken, ik hoorde over monniken die vrouwen hadden, gokten, geld oppotten en verslaafd waren aan loterijen en het leek wel of iedereen zoiets deed. Kranten en de televisie berichten er vaak over.’

‘Het respect, dat monniken uiterlijk ten deel valt, komt niet uit het hart. Niets menselijks is een monnik vreemd, maar het is wel jammer dat de leiding van de sangha de meeste problemen in de doofpot probeert te stoppen. Het is vaak de politie die bij ernstig wangedrag ingrijpt.’

Kuis verhaalt over de behuizingen van de monniken, kuthi’s genaamd. Ze zijn gebouwd op tempelterreinen maar zijn groter dan de tempel zelf. Ze zien eruit als kleine villa’s, met airco en satellietschotels. Veel tempels zijn vermogend, maar volgens Kuis wordt er weinig aan liefdadigheid gedaan. Kuis: ‘De specifieke opleiding van de monniken is een farce, de juiste antwoorden worden vaak uitgereikt samen met vragen.’ De Nederlander zegt dat het vijf voor twaalf is voor het Thais boeddhisme. ‘De monniken, en niet de dhamma, de Leer, staan in het middelpunt in het Thaise boeddhisme. De monniken worden overladen met eerbewijzen, in de watten gelegd; ze streven naar status en autoriteit. Daar staat weinig tegenover.’

Kuis noemt de sangha een verlengstuk en werktuig van de staat, zonder enige zelfstandigheid. Een besloten, in zichzelf gekeerde club.

‘Maar het ergste vind ik nog dit. De vele keren dat ik monniken ontmoette bij een bruiloft, een crematie, een huisinwijdingsfeest of in een tempel vond ik ze uit de hoogte, in zichzelf gekeerd en afstandelijk. Ik zag nooit een sympathiek gebaar en hoorde nooit een goed gesprek. Ze komen binnen, gaan zitten, bidden en gaan weer weg, om zich in hun tempels op te sluiten. Monniken horen rond te lopen en met iedereen te praten. Laat ze in de wachtkamers van busstations niet op aparte leren zetels plaatsnemen maar gewoon tussen de mensen gaan zitten. Ze moeten het goede voorbeeld geven, dan verdienen ze weer mijn respect.’

Bronnen: Asia Sentinel, Thailandlog.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: Boeddhisme, bosmonniken, corruptie, Dhammakaya, donaties, kloosters, schandalen, Steve Jobs, Thailand

Lees ook:

  1. ‘Thais boeddhisme moet worden hervormd’
  2. Nieuwe plannen om van witwassen verdachte Thaise abt te arresteren
  3. Thailand: dertien staatsgrepen in een dozijn
  4. ‘Het boeddhisme achter beelden, amuletten en houten fallussen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan
    • Waarom Thomas Hobbes bezwaar zou maken tegen de advaita vedanta
    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens