Ethisch gedrag cultiveren, de leer van de Boeddha onderhouden en goed karma verwerven door ruimhartig te doneren. Dat, en niet mediteren, heeft de geschiedenis door de overgrote meerderheid van de boeddhisten beziggehouden.
Dit schrijft Eric Braun in het artikel ‘Meditation en Masse. How colonialism sparked the global Vipassana movement’ op de website van Tricycle. Dat binnen het boeddhisme een rol was weggelegd voor meditatie, heeft men nooit miskend, zegt hij. Om verlicht te kunnen raken, gold meditatie als onmisbaar. Maar historisch gezien hebben de meeste boeddhisten zich tevreden gesteld met het leiden van het soort leven dat ze voorsorteerde voor een gunstige wedergeboorte.
Het is een lang artikel, waarin de auteur ingaat op de geschiedenis van het theravadaboeddhisme in Birma. Bescherming van het boeddhisme was van oudsher een rol van de Birmese koningen. Toen het Britse gezag eind negentiende eeuw zijn intrede deed, werd de koning afgezet. Er werd vrijheid van godsdienst afgekondigd zoals deze ook in andere koloniën gold.
De verontwaardiging in Birma was groot. In respons ging het boeddhisme zich organiseren in een massabeweging, met een enorme lekenparticipatie. Deze beweging bracht leraren voort en een vorm van meditatieve beoefening die later naar het Westen werd geëxporteerd. De auteur brengt deze historie op om te laten zien dat het moderne vipassana niet alleen wortelt in Thailand en Sri Lanka, maar ook in Birma.
Sjoerd zegt
Mediteren, vrijgevig schenken en ethisch gedrag cultiveren, moet dan haast wel de ideale combinatie zijn. En de verdiensten van goed of slecht karma zijn (als ik de diamantsutra lees en juist begrijp?) slechts een manier van spreken en bestaan niet echt.
Groet, Sjoerd
guido zegt
Niet helemaal terzake, maar toch een interessante invalshoek biedt het volgende boek over de hedendaagse theravada praktijk..ik schrok er wel een beetje van.
http://www.buddhistische-gesellschaft-berlin.de/downloads/brokenbuddhanew.pdf
Ujukarin zegt
Aardig verhaal ja, ik kende de auteur reeds uit andere context. Klopt grotendeels. MAAR, eenzelfde korrumpering kun je moeiteloos vinden in China/Japan (Mahayana) en onder de Vajrayana-boeddhisten in Nepal, Mongolie, India en voorzover het mag in China/Tibet. Dus maar weer eens duidelijk gemaakt: niet alles uit het Aziatisch boeddhisme verdient navolging hier in het westen :-)
With folded palms,