• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Mijn vriend Shinran

14 juli 2018 door Taigu

Mijn vriend Shinran

Karma laat zich niet uitvlekken;
kwaad hoort bij de Weg.

Shinran, mijn vriend,
mijn grote, grote vriend!

Ik zit even vol met derrie
als jij.
Ik ben even onwaardig,
als jij.
Ik ben even onmachtig
als jij.

Bevrijding. Het ligt zo ver
voorbij de horizon.

Zie de mensen die het
zichzelf toerekenen.
Zie de mensen die het
hopen te verwerkelijken,
hier, nu.

Maar karma laat zich niet uitvlekken;
kwaad hoort bij de Weg.

Je derrie, je onmacht,
je onwaardigheid
beleven en erkennen;
je toevertrouwen,
waarlijk toevertrouwen,
aan de Anderkracht,
Amida’s mededogen;
mijn grote, grote vriend,
wat ben ik je dankbaar
voor je scherpe zelfinzicht,
voor je niet aflatende blik
op het onvermogen
onszelf te bevrijden.

Ik murmel,
ik neurie,
ik zing
de nembutsu.

Bij licht,
bij donker.

In bed.
Op straat.
Op de WC.

In vreugde,
in vertwijfeling.

Namu Amida Butsu!
Namu Amida Butsu!
Namu.
Amida.
Butsu.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistisch leven, Columns, Jules Prast Tags: anderkracht, de weg, derrie, donker, karma, kwaad, licht, onmacht, Shinran, Taigu Prast

Lees ook:

  1. Taigu – De wijsheid van de wereld en het vers van berouw
  2. Meditatie voor de massa’s
  3. Dharma is Uji
  4. Taigu – veranderlijk en onveranderlijk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kees Moerbeek zegt

    17 februari 2014 om 20:44

    ‘Ik ben even onwaardig,
    als jij.
    Ik ben even onmachtig
    als jij.’
    Heus niet Jules. Shinran of jij zijn niet onwaardig of onmachtig. Jules is Jules en Shinran is Shinran. De rest is illusie. Wat een gekkigheid toch weer van je!

    ‘Maar karma laat zich niet uitvlekken;
    kwaad hoort bij de Weg.’
    Nou en of karma zich laat uitvlekken. Door het Achtvoudige Pad bijvoorbeeld. Omdat karma mensenwerk is, gaan we er zelf over. Overigens hoeft er helemaal niks uitgevlekt te worden, want ‘what the f***k is karma?’ Juist, illusie.

    Ik weet niet meer wie het schreef, was het David Loy of Trevor Ling? Een van de twee schreef dat de wereld geen slagveld van goed en kwaad is, maar dat mensen fouten maken en stommiteiten begaan. Mensenwerk dus en geen ramp.

    Gate, gate, paragate, parasamgate, bodhi svahha :-)
    http://www.youtube.com/watch?v=I2Gb9ZN-61I

    Sorry dat ik boos werd :-))

    • Jules Prast zegt

      18 februari 2014 om 10:17

      Ik heb je vraag hieronder beantwoord. Zie ook mijn kersverse artikel ‘Hoe lang voordat je boeddha wordt?’: https://boeddhistischdagblad.nl/hoe-lang-voordat-je-boeddha-wordt/

  2. Jules Prast zegt

    18 februari 2014 om 00:35

    Dank voor je reactie, Kees.

    Wij leven in een kringloop van geboorte en dood.
    Voor mij is karma geen illusie maar een levende realiteit.

    Hoeveel kunnen we in dit leven eigenlijk doen?
    Wat is het saldo van de karmische energie die met onze verschijning verbonden is voordat deze zich bij onze dood opnieuw verbindt met een andere vorm van leven, menselijk, dierlijk, spiritueel of anderszins?

    Rekenen we onszelf niet te veel zelfreinigend vermogen toe op het Achtvoudig Pad?

    Mijn vriend Shinran houdt mij bij de les.

    Namu Amida Butsu.

  3. Kees Moerbeek zegt

    18 februari 2014 om 16:50

    Dank voor je reactie.

    Helaas kan ik geen antwoord op je vragen geven. Bij mijn weten is er niemand die antwoord op je vragen kan geven, tenzij die persoon het inzicht heeft van de historische Boeddha.

    Zelf was de historische Boeddha erg duidelijk over een bepaald soort vragen:
    ‘ “There are these four unconjecturables that are not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about them. Which four?

    “The Buddha-range of the Buddhas[1] is an unconjecturable that is not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about it.

    “The jhana-range of a person in jhana…[2]

    “The [precise working out of the] results of kamma…

    “Conjecture about [the origin, etc., of] the world is an unconjecturable that is not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about it.

    “These are the four unconjecturables that are not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about them.”

    Ook zei hij dit volgens de overlevering: “Therefore, o monks, do not brood over the world as to whether it is eternal or temporal, limited or endless …. Such brooding, O monks, is senseless, has nothing to do with genuine pure conduct (s. ādibrahmacariyaka-sīla), does not lead to aversion, detachment, extinction, nor to peace, to full comprehension, enlightenment and Nibbāna, etc.” (S.56.41).”
    http://www.palikanon.com/english/wtb/a/acinteyya.htm

    ‘Voor mij is karma geen illusie maar een levende realiteit.’
    Het een (illusie) sluit het ander (levende realiteit) niet uit. Je kent de talloze voorbeelden van illusies en de bikkelharde realiteit van discriminatie, massamoord, genocide enzovoorts voor degenen die niet in die illusie pasten.

    Met het begrip karma kan men vele kanten uit en het is vaak gebruikt om hele volksstammen dom en eronder te houden. De karmaleer van de Boeddha is er een van spirituele groei en bevrijding, ook maatschappelijk. Maar karma is geen politieke leer.

    ‘Rekenen we onszelf niet te veel zelfreinigend vermogen toe op het Achtvoudig Pad?’ De Boeddha had daar een heel duidelijke mening over.

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Historicus en auteur Jules Prast (Taigu), dobbert ergens tussen zen en reine land. Ondertussen laat hij zijn geest vrijmoedig zweven over de wereld en het boeddhisme. Zijn website is bereikbaar op www.julesprast.com (Twitter @julesprast). 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 17 april 2021
    Kum Nye Yoga Workshop – Lichaam en geest in balans online
  • 18 april 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 19 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 21 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 21 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Het zelfgekozen levenseinde

Erik Hoogcarspel - 15 april 2021

Je hoort steeds meer tegenwoordig dat een leven “voltooid” kan zijn, alsof het leven een klus is die je moet klaren. Ik begrijp het gevoel, maar uit de bijna-doodervaringen blijkt dat mensen die op het randje zijn geweest opeens andere opvattingen hebben gekregen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 106 – reaprik
  • Het Edele Achtvoudige Pad in Vipassana
  • Boeddhistische priester boos – vrouw op motorkap auto
  • Grote steun voor burgerinitiatief tegen kooien in veehouderij bij hoorzitting in EU Parlement
  • Zenleraar Ton Lathouwers over zijn verzamelde teisho’s

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens