• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Mijn vriend Shinran

Mijn vriend Shinran

14 juli 2018 door Taigu

Mijn vriend Shinran

Karma laat zich niet uitvlekken;
kwaad hoort bij de Weg.

Shinran, mijn vriend,
mijn grote, grote vriend!

Ik zit even vol met derrie
als jij.
Ik ben even onwaardig,
als jij.
Ik ben even onmachtig
als jij.

Bevrijding. Het ligt zo ver
voorbij de horizon.

Zie de mensen die het
zichzelf toerekenen.
Zie de mensen die het
hopen te verwerkelijken,
hier, nu.

Maar karma laat zich niet uitvlekken;
kwaad hoort bij de Weg.

Je derrie, je onmacht,
je onwaardigheid
beleven en erkennen;
je toevertrouwen,
waarlijk toevertrouwen,
aan de Anderkracht,
Amida’s mededogen;
mijn grote, grote vriend,
wat ben ik je dankbaar
voor je scherpe zelfinzicht,
voor je niet aflatende blik
op het onvermogen
onszelf te bevrijden.

Ik murmel,
ik neurie,
ik zing
de nembutsu.

Bij licht,
bij donker.

In bed.
Op straat.
Op de WC.

In vreugde,
in vertwijfeling.

Namu Amida Butsu!
Namu Amida Butsu!
Namu.
Amida.
Butsu.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistisch leven, Columns, Jules Prast Tags: anderkracht, de weg, derrie, donker, karma, kwaad, licht, onmacht, Shinran, Taigu Prast

Lees ook:

  1. Taigu – De wijsheid van de wereld en het vers van berouw
  2. Meditatie voor de massa’s
  3. Dharma is Uji
  4. Taigu – veranderlijk en onveranderlijk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kees Moerbeek zegt

    17 februari 2014 om 20:44

    ‘Ik ben even onwaardig,
    als jij.
    Ik ben even onmachtig
    als jij.’
    Heus niet Jules. Shinran of jij zijn niet onwaardig of onmachtig. Jules is Jules en Shinran is Shinran. De rest is illusie. Wat een gekkigheid toch weer van je!

    ‘Maar karma laat zich niet uitvlekken;
    kwaad hoort bij de Weg.’
    Nou en of karma zich laat uitvlekken. Door het Achtvoudige Pad bijvoorbeeld. Omdat karma mensenwerk is, gaan we er zelf over. Overigens hoeft er helemaal niks uitgevlekt te worden, want ‘what the f***k is karma?’ Juist, illusie.

    Ik weet niet meer wie het schreef, was het David Loy of Trevor Ling? Een van de twee schreef dat de wereld geen slagveld van goed en kwaad is, maar dat mensen fouten maken en stommiteiten begaan. Mensenwerk dus en geen ramp.

    Gate, gate, paragate, parasamgate, bodhi svahha :-)
    http://www.youtube.com/watch?v=I2Gb9ZN-61I

    Sorry dat ik boos werd :-))

    • Jules Prast zegt

      18 februari 2014 om 10:17

      Ik heb je vraag hieronder beantwoord. Zie ook mijn kersverse artikel ‘Hoe lang voordat je boeddha wordt?’: https://boeddhistischdagblad.nl/hoe-lang-voordat-je-boeddha-wordt/

  2. Jules Prast zegt

    18 februari 2014 om 00:35

    Dank voor je reactie, Kees.

    Wij leven in een kringloop van geboorte en dood.
    Voor mij is karma geen illusie maar een levende realiteit.

    Hoeveel kunnen we in dit leven eigenlijk doen?
    Wat is het saldo van de karmische energie die met onze verschijning verbonden is voordat deze zich bij onze dood opnieuw verbindt met een andere vorm van leven, menselijk, dierlijk, spiritueel of anderszins?

    Rekenen we onszelf niet te veel zelfreinigend vermogen toe op het Achtvoudig Pad?

    Mijn vriend Shinran houdt mij bij de les.

    Namu Amida Butsu.

  3. Kees Moerbeek zegt

    18 februari 2014 om 16:50

    Dank voor je reactie.

    Helaas kan ik geen antwoord op je vragen geven. Bij mijn weten is er niemand die antwoord op je vragen kan geven, tenzij die persoon het inzicht heeft van de historische Boeddha.

    Zelf was de historische Boeddha erg duidelijk over een bepaald soort vragen:
    ‘ “There are these four unconjecturables that are not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about them. Which four?

    “The Buddha-range of the Buddhas[1] is an unconjecturable that is not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about it.

    “The jhana-range of a person in jhana…[2]

    “The [precise working out of the] results of kamma…

    “Conjecture about [the origin, etc., of] the world is an unconjecturable that is not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about it.

    “These are the four unconjecturables that are not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about them.”

    Ook zei hij dit volgens de overlevering: “Therefore, o monks, do not brood over the world as to whether it is eternal or temporal, limited or endless …. Such brooding, O monks, is senseless, has nothing to do with genuine pure conduct (s. ādibrahmacariyaka-sīla), does not lead to aversion, detachment, extinction, nor to peace, to full comprehension, enlightenment and Nibbāna, etc.” (S.56.41).”
    http://www.palikanon.com/english/wtb/a/acinteyya.htm

    ‘Voor mij is karma geen illusie maar een levende realiteit.’
    Het een (illusie) sluit het ander (levende realiteit) niet uit. Je kent de talloze voorbeelden van illusies en de bikkelharde realiteit van discriminatie, massamoord, genocide enzovoorts voor degenen die niet in die illusie pasten.

    Met het begrip karma kan men vele kanten uit en het is vaak gebruikt om hele volksstammen dom en eronder te houden. De karmaleer van de Boeddha is er een van spirituele groei en bevrijding, ook maatschappelijk. Maar karma is geen politieke leer.

    ‘Rekenen we onszelf niet te veel zelfreinigend vermogen toe op het Achtvoudig Pad?’ De Boeddha had daar een heel duidelijke mening over.

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’
    • VrijdagZindag – Niet normaal!

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens