• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Boeddha gaat naar school

Boeddha gaat naar school

22 oktober 2023 door gastauteur

Nederland is een pluralistisch, multireligieus en geseculariseerd land met een gedecentraliseerd onderwijssysteem. De laatste decennia is het aantal rooms-katholieke en protestantse gelovigen in het land afgenomen. Daarnaast zijn volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zes van de tien Nederlanders niet gelovig en vormen atheïsten en agnosten voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis de meerderheid.

Door Sara Manzi

Toch gaat ongeveer 60% van de kinderen naar een religieuze school. Sinds de Wet op Vrijheid van Onderwijs, ondertekend door de regering in 1917 en vastgelegd in artikel 23 in 1987, mogen onderwijzers hun eigen onderwijsprogramma opstellen, hun eigen school beginnen of thuisonderwijs geven. Nederlandse basisscholen en middelbare scholen zijn onderverdeeld in twee categorieën: scholen die door de overheid worden bestuurd en particuliere scholen, of bijzonder onderwijs, niet te verwarren met speciaal onderwijs of speciale scholen, die gespecialiseerd zijn in de behandeling van lichamelijke en/of leerproblemen. Sommige scholen zijn gebaseerd op een specifieke religie of onderwijsfilosofie, zoals Montessori, Steiner, Freinet, Dalton, Jenaplan of Waldorf, maar worden door de overheid op eenzelfde manier bekostigd als openbare scholen. Tweederde van de kinderen gaat naar dit soort scholen.  Zowel openbare als dit soort scholen worden door de overheid gesubsidieerd, een beleid dat uniek wordt geacht in Europa.

De confessionele scholen in Nederland volgen een specifiek geloof, zoals protestants, evangelisch, gereformeerd, rooms-katholiek, islamitisch, hindoeïstisch en joods. Veel van deze scholen zijn gematigd in hun religieuze opvattingen en ze mogen niet discrimineren door bepaalde leerlingen of leraren te weigeren. Sinds 1985 zijn basisscholen (zowel openbare als privéscholen) verplicht om les te geven in religieuze en ideologische stromingen, wat gebaseerd is op objectieve religieuze lessen die erop gericht zijn om leerlingen vertrouwd te maken met de belangrijkste wereldreligies of wereldbeschouwingen. Daarnaast hebben kinderen op een openbare school het recht om vrijwillig, en meestal in groep 5, 6, 7 of 8, buitenschoolse religieuze of humanistische lessen te volgen die worden verzorgd door de externe organisatie Centrum van Vorming Onderwijs (CVO), gesubsidieerd door de overheid en een samenwerkingsverband van zeven commissies: Boeddhistisch, Hindoeïstisch, Humanistisch, Islamitisch, Joods, Katholiek en Protestants. De leraren geven les vanuit hun levensovertuiging en daarbij geven ze les vanuit hun innerlijke wereldbeeld. Hun belangrijkste doel is om een interactief en ervaringsgericht leerproces op gang te brengen waardoor kinderen nadenken over welke waarden en normen zij belangrijk vinden in hun leven en wat het effect van hun gedrag is op anderen. De focus ligt inderdaad op de kinderen en hun identiteitsontwikkeling en niet op het wereldbeeld. De school en/of de ouders kunnen kiezen uit twee verschillende programma’s: ten eerste is er de mogelijkheid om te kiezen voor wat het Klassieke Model wordt genoemd: een wereldbeeldleraar komt één keer per week 45 minuten lesgeven aan alleen die kinderen die hetzelfde wereldbeeld hebben en van wie de opvoeders daar specifiek om hebben gevraagd. De andere optie is het zogenaamde Carrousel Model of Inter-Worldview education, bedoeld voor alle kinderen in de klas. Soms wisselen vier wereldbeelden elkaar af en geven ze elk 10 weken achter elkaar les.

Soms worden de kinderen van twee of drie klassen gemengd en opgesplitst in kleinere groepen. Elk groepje leert over een specifiek onderwerp zoals ‘Ik en de ander’- vanuit een van de verschillende wereldbeelden, ze hebben een gezamenlijke eindsessie over het thema -wat heb je geleerd of ervaren? – en dan wisselen ze elkaar af. In een jaar tijd maken alle kinderen kennis met drie of vier wereldbeelden.

Het Carrouselmodel wil kinderen blootstellen aan verschillende wereldbeelden en hen aanmoedigen om verbanden te leggen en raakvlakken te vinden tussen de verschillende tradities. In de afgelopen jaren is het Inter-Wereldbeelden Onderwijsmodel in Europa steeds meer gepromoot door zowel politieke als educatieve beleidsmakers omdat het wederzijds begrip, een kritische geest, sociale cohesie en respect voor diversiteit voedt. Bovendien oefenen de kinderen door middel van dialogisch leren hoe ze met anderen over levenszaken moeten omgaan en hoe ze in de pluralistische microkosmos moeten leven die de school belichaamt.

Terwijl de humanistische, protestantse en katholieke varianten veruit het populairst zijn, werken er op dit moment zeven boeddhistische leraren voor meer dan 35 scholen. Het Boeddhistisch Vormingsonderwijs (BVO) bestaat sinds 2018 en groeit. De eindverantwoordelijkheid ligt bij de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). De BUN is in 1990 opgericht als vereniging van boeddhistische sangha’s in Nederland en is nu een officiële religieuze partner van de landelijke overheid. De leraren zijn in het bezit van een onderwijsdiploma en volgen een training van het Centrum voor Vormings Onderwijs en een tweede training van de BVO. Via een intern platform kunnen de leraren hun ervaringen delen, wat wel en niet werkte in de lessen, hun materialen aanpassen of nieuwe bronnen toevoegen.

Toen ze begonnen, vertelt Helma Ton, het hoofd van BVO in een recent interview, werkten vijf leraren van verschillende boeddhistische sanghas samen om een gemeenschappelijke basis te vinden voor het lesprogramma. Uiteindelijk selecteerden ze tien onderwerpen die belangrijk worden geacht in het boeddhisme: onderlinge verbondenheid, vrijgevigheid, Brahmavihāra (mededogen, sympathieke vreugde, liefdevolle vriendelijkheid jegens jezelf en anderen, en tevredenheid), perceptie, vergankelijkheid, eerlijke communicatie en mindfulness. In de lessen gebruiken de leraren verschillende methodes: verhalen, video’s, spelletjes en creatieve opdrachten, en meestal eindigen ze met een mindfulnessoefening, zoals luisteren naar de bel of ademhalen. Meestal leren de kinderen in de eerste twee lessen een paar verhalen over prins Siddharta (de latere Boeddha) en maken ze kennis met de boeddhistische context. In de volgende lessen richten de leerkrachten zich meer op ervaringsleren dan op cognitieve en inhoudelijke informatie. In plaats van te zeggen: “Wij geloven dat…”, delen de leerkrachten hoe zij problemen in het leven aanpakken volgens hun boeddhistische praktijk. De kinderen worden dan uitgenodigd om vragen te stellen en hun ervaringen, meningen en reflecties te delen. Daarnaast worden ze gestimuleerd om te onderzoeken wat de wijsheid van de Boeddha concreet in hun leven kan betekenen. Het BVO-motto is ‘neem niets als vanzelfsprekend aan, maar onderzoek zelf wat nuttig is (of ‘kusala’ heilzaam) en wat niet nuttig is (‘akusala’ niet nuttig). En niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen.’ Het primaire doel, aldus Helma, is dat de kinderen gestimuleerd worden om met wijsheid en mededogen in het leven te staan.

De BVO verzorgt lessen in samenwerking met andere levensbeschouwelijke leraren. Helma benadrukt dat het concept van Inter-Wereldbeschouwelijk Onderwijs typisch boeddhistisch is omdat kinderen, die vanuit verschillende wereldbeelden leren, kunnen kiezen wat voor hen het beste werkt. Op andere scholen waar het Klassieke Model wordt gevraagd, zijn de ouders die boeddhistische lessen voor hun kinderen aanvragen over het algemeen westerlingen die geïnteresseerd zijn in mindfulness, voegt Helma toe. De etnische boeddhisten lijken daarentegen de voorkeur te geven aan christelijke scholen omdat ze willen dat hun kinderen de waarden en normen van het land waarin ze leven assimileren. Boeddhist zijn is een manier van leven en onderdeel van hun cultuur, en hun kinderen hoeven dat niet op school te leren. Uit onderzoek is gebleken dat verhalen vertellen kinderen in contact brengt met hun verbeelding en nieuwe ideeën en hen betrekt bij verdere discussie.

Zoals Silvie Walraven, boeddhistische leerkracht bij BVO sinds 2018, uitlegt, waarderen de kinderen over het algemeen de verhalen over prins Siddharta, en delen ze graag wat hen in het verhaal aanspreekt. Verhalen zijn niet alleen een middel om te praten over de boeddhistische traditie en morele voorschriften, maar ze dienen ook als een brug naar reflectie en het delen van momenten tussen de leerlingen en met de leraar. Als Siddhartha bijvoorbeeld onder de boom zit en Mara hem probeert af te leiden, zien de jongsten Mara als het monster dat zich onder je bed verstopt als het tijd is om te gaan slapen. De leerkracht moedigt de kinderen aan om Mara niet als een echt monster of demon te zien, maar als afleidende of verontrustende gedachten en gevoelens, die Siddharta proberen af te leiden van wat hij van plan is te doen. Vaak vertellen de kinderen na dit verhaal hoe ze met hun gedachten proberen om te gaan of geven ze elkaar tips.

Silvie vult aan: “In de klas proberen we termen als slecht en goed te vermijden omdat het belangrijk is dat kinderen zich realiseren dat in het boeddhisme een gedrag nuttig of niet nuttig kan zijn, en dat geen enkel levend wezen zelf slecht of goed is. Daarnaast is een omgeving van vertrouwen en zonder oordeel cruciaal voor het stimuleren van participatie en respectvolle communicatie tussen de leerlingen. De grootste uitdaging in haar lessen is wanneer kinderen niet geïnteresseerd of open zijn om deel te nemen of hun mening uit te wisselen met hun medeleerlingen. Een van de leukste kanten van de les is juist wanneer een kind naar school komt en vertelt hoe mindfulness haar heeft geholpen om in slaap te vallen, en wanneer ze zich op hun gemak voelen om openlijk over hun persoonlijke ervaringen te praten. Wanneer er zich onverwachte situaties voordoen in de klas, benadrukt Silvie dat het belangrijk is dat de leerkracht ruimte creëert, de juiste aandacht geeft aan het probleem en uitlegt hoe zij er als boeddhist mee om zou gaan. Het is cruciaal om een veilige sfeer te creëren waarin ze hun ideeën kunnen delen zonder bang te hoeven zijn dat sterkere meningen hen het zwijgen opleggen. Soms kunnen er sterke emoties in de klas opkomen en dat is de juiste gelegenheid om te erkennen wat er gebeurt en je ervan bewust te zijn dat dit gevoelige onderwerpen zijn die op een normaal niveau gebracht moeten worden. Vooral omdat ze uit het boeddhisme komt, vindt ze de psychologische kant van de geest een interessant onderdeel om te ontwikkelen.

Concluderend heeft het onderwijs de cruciale rol om het potentieel van leerlingen te stimuleren en hen op te voeden tot actieve burgers die diversiteit en pluralisme kunnen omarmen. In onze complexe en intersectionele samenlevingen wordt het essentieel om te erkennen hoe onderling verbonden we zijn en dat harmonieus samenleven de ultieme menselijke wens is. Terwijl Inter-Wereldbeschouwelijk Onderwijs een cultuur van vrede en rechtvaardigheid ondersteunt, draagt het boeddhisme bij aan het cultiveren van een compassievolle en inzichtelijke manier van zijn en handelen in de wereld, ongeacht wat je gelooft of als je spirituele of seculiere pad beschouwt.

Helma Ton is hoofd van BVO, gecertificeerd trainer in (interpersoonlijke) mindfulness en compassie (MBSR, MBCL), Deep Listening en Mindful Speech trainer, en voorzitter van Sangha Metta, een Nederlandse stichting die vipassana retraites organiseert. Ze studeerde Italiaanse Taal- en Letterkunde en werkte als vertaler en in de politiek als wethouder en burgemeester.
Silvie Walraven is lerares basisonderwijs en boeddhist, mindfulnesstrainer voor kinderen en volwassenen en directeur van het Maitreya Instituut voor Tibetaans Boeddhisme in Amsterdam. Ze woonde 15 jaar in Bhutan en Nepal, waar ze werkte als leerkracht op een Nederlandse lokale school.
Website: https://boeddhistischvormingsonderwijs.nl/
De auteur van dit artikel, Sara Manzi, is taaldocent, vredesopvoeder en Vipassana beoefenaar. Ze heeft Sociale Wetenschappen voor de Vrede en Afrikaanse Studies gestudeerd en heeft een taalonderwijsdiploma. Momenteel volgt ze de master Religiewetenschappen en Interculturele Bemiddeling aan de Universiteit van Turijn. Ze behoort niet strikt tot een boeddhistische sangha, maar voelt zich vooral verbonden met de Forest Theravada traditie en het Santacittarama klooster in Italië. Ze is van oorsprong Italiaanse en woont in Nederland met haar man en dochter. Ze houdt van schrijven, kinderboeken lezen, talen en instrumenten leren en tijd doorbrengen in de natuur met haar gezin.
Bron EBU, tijdschrift autumn 2023, downloaden: https://europeanbuddhistunion.org/ebu-media-magazine

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, BUN - Boeddhistische Unie Nederland, EBU - European Buddhist Union, Geluk, godsdienst, Interviews, Maatschappij, Onderwijs, Pakhuis van Verlangen Tags: als Montessori, Boeddha gaat naar school, boeddhistisch, BVO, Carrousel Model of Inter-Worldview education, CVO, Dalton, dialogisch leren, diversiteit en pluralisme, EBU, Europa, Freinet, Helma Ton, Hindoeïstisch, Humanistisch, Inter-Wereldbeschouwelijk Onderwijs, Islamitisch, Jenaplan of Waldorf, Joods, Katholiek en Protestants, klassieke model, Nederland, onderwijssysteem, Sara Manzi, Silvie Walraven, Steiner, wereldbeeld

Lees ook:

  1. Oorlog en vrede (deel 2)
  2. EBU: Europese Boeddhistische Unie en de BUN
  3. Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten
  4. Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (3)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.