• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Open Monumentendag 2023 – Levend erfgoed

Open Monumentendag 2023 – Levend erfgoed

24 september 2023 door gastauteur

Ter gelegenheid van de open Monumentendagen 2023 vond in Afferden (Gelderland) in de Wat Phra Dammakaya Nederland de opening plaats van de Open Monumentendagen 2023 (met als titel ‘Levend Erfgoed’) in de gemeente Druten. Bij gelegenheid daarvan is een lezing uitgesproken. Met als titel ‘Levende erfgenaam’.

Tekst LP Sander Oudenampsen

‘Sinds 2017 is de tempel van de Stichting Dhammakaya Nederland gehuisvest in een voormalige Rooms-katholieke kerk in Afferden (Gelderland). Het gebouw is een driebeukige kruisbasiliek in romano-gothische stijl, ontworpen door de bekende architect Carl Weber en heeft een monumentenstatus. De bouwaard roept door haar ruimtelijkheid, het kleurgebruik van de stenen en de bijzondere lichtinval door de glas-in-loodramen een heel bijzondere, positieve energie op.

Toen ik hoorde over het thema Levend Erfgoed, moest ik denken aan een onderdeel van mijn eigen traditie. De landelijke opzet van het thema wordt uitgelegd als ‘… de culturele gebruiken, tradities en ambachtelijke vaardigheden die mensen van huis uit hebben meegekregen, die zij zich eigen hebben gemaakt en die zij op hun beurt weer willen doorgeven’. Deze uitleg is voor mij heel relevant, want het gaat over de mens achter het erfgoed. Wanneer we naar een oude kerk kijken, een oude molen of een oude boerderij, dan realiseren we ons dat dit erfgoed is dat door mensen is gemaakt, door mensen is gebruikt en door mensen wordt voortgezet. Erfgoed is dus niet enkel een verzameling van gebouwen, maar is een continu proces van doorgeven en ontvangen, van vader naar zoon, moeder naar dochter, leraar naar leerling, van generatie op generatie.

In een oude tekst uit het vroege boeddhisme spreekt de Boeddha tegen zijn leerlingen over de waarde van het zijn van een goede erfgenaam. Hij zegt: ‘…monniken, wees mijn erfgenamen in de geestelijke, niet in materiële zaken, want op dat punt ben ik bekommerd om jullie.’ De Boeddha was bezorgd om zijn leerlingen die intraden als monnik of non en in een klooster kwamen te wonen, dat ze zich te veel met de materiële aspecten zouden bezighouden van het onderhouden van het klooster en het bezit daarvan. Hij drukte hen op het hart werk te maken van de spirituele waarden die schuil lagen achter dat klooster, de waarden en normen van de traditie. Zijn leerlingen zouden niet alleen moeten proberen goed te zorgen voor het materiële kloosterwezen, maar ook zich met hart en ziel inspannen om de geestelijke beoefening in stand te houden die dat materiële kloosterwezen had mogelijk gemaakt.

LP Sander Oudenampsen.

Toen onze gemeenschap in 2017 de eer kreeg om deze kerk voort te zetten door er als herbestemming een boeddhistische tempel van te maken, besefte ik nog maar weinig wat er allemaal achter dit bouwwerk schuilging. Maar ik kwam er al snel achter dat deze kerk een product is geweest van de moed en het voorstellingsvermogen – en de moed om zich iets voor te stellen – van een kleine groep mensen die hun pas verworven vrijheid als katholiek wilden vieren door de bouw van een formidabele kerk. Een kerk die vorm kon geven aan hun waarden en normen en deze waarden kon vieren en tijdloos maken.

Maar die tijdloosheid spreekt niet vanzelf. Deze kerk, die nu een tempel is, en met deze kerk elk ander monument, is afhankelijk van de inspanning van de mens. Wanneer mensen zien dat dit gebouw een deel is van een levende traditie, willen ze het komen bezoeken, willen ze het in standhouden, willen ze het tijdloos maken. De erfgenaam van het erfgoed heeft daarmee de immense maar ook vreugdevolle verantwoordelijkheid om het monument te beleven, te duiden, en als deel daarvan er ook nieuwe vormen aan te geven. De herbestemming van onze kerk als tempel brengt deze verantwoordelijkheid met zich mee.

We hebben op onze beurt geprobeerd de geschiedenis voort te zetten door het gebouw te blijven gebruiken door morele en geestelijke waarden te blijven ontwikkelen en uitdragen. Inmiddels is de voormalige pastorie hiernaast een klooster geworden dat nu een plaats van oefening biedt aan vijf boeddhistische monniken; en nadat het kruis van de kerk viel in 2018 door een wilde storm, hebben we een nieuwe bekroning geplaatst die onze Thais boeddhistische traditie een gezicht geeft, maar ook past bij de rest van de voormalige kerk.

De overdracht van cultureel erfgoed is tenslotte niet enkel een kwestie van het zijn van een goede erfgenaam. Dat zou te passief zijn. Het gaat ook om het zijn van een goede ‘erflater’. Een woord dat we normaal associëren met iemand die overleden is, maar eigenlijk is het achterlaten van een erfenis iets wat we voortduren kunnen doen in ons leven door onze gedachten, woorden en daden. Om dit te illustreren vertel ik graag het beroemde boeddhistische verhaal van Koning Makhādeva. Koning Makhādeva was een wijze koning, zo gaat het verhaal. Hij vertelde zijn persoonlijke barbier dat hij op een dag in de toekomst zijn baan als koning zou stopzetten en voor een geestelijk leven zou kiezen. Maar hij had wat hulp nodig van zijn barbier om hem hieraan te herinneren. Daarom drukte hij zijn barbier op het hart dat als deze op een dag ook maar één grijze haar op het hoofd van de koning zou ontdekken, dat hij dan de koning meteen op de hoogte moest stellen. Zo gezegd, zo gedaan. En zodra de barbier de koning op de hoogte bracht, liet deze zijn leven in het paleis achter en werd een rondtrekkend monnik, die zich toelegde op het geestelijk leven.

Maar het verhaal is nog niet ten einde. Want voordat koning Makhādeva zijn paleis achterliet, vertelde hij zijn zoon de kroonprins dat deze hem nu moest opvolgen als koning. Bovendien stond hij erop dat zijn zoon enkel koning zou zijn tot het moment dat – inderdaad – hij zijn eerste grijze haar op zijn hoofd kreeg. Het verhaal gaat verder dat elke koning deze traditie weer voortzette, voor generaties lang, van vader tot zoon. Totdat op een dag er een koning was die vertikte zijn luxe, materiële leven in het paleis achter te laten. Hij zette ook de traditie niet voort, en dus kwam het gebruik tot een einde. Hij was daarmee de laatste die het gebruik kende.

Aan het einde van het verhaal zei de Boeddha, die dit verhaal vertelde, dat hij ook een traditie had waarvan hij wilde dat iedereen dit voortzette. Dit is wat bekend staat in het boeddhisme als het Achtvoudige Pad, een pad van moraliteit, geestelijke oefening en wijsheid. De Boeddha spoort bovendien iedereen aan zich de vraag te stellen: ben ik de laatste die over dit pad leerde? Of heb ik het geleefd, en aan de volgende generatie doorgegeven?

Kathinaviering op 30 oktober 2022.

En het is in die zin dat we allen erflaters zijn van een levende traditie. We zetten deze traditie voort door het te leven, door het te duiden en er nieuwe vormen aan te geven. Door de waarden en normen van dit cultureel erfgoed te begrijpen, te beleven en te ontwikkelen in ons eigen leven. Door niet te laatste zijn die hierover leerde.’

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Onderwijs Tags: Carl Weber, cultureel erfgoed, geschiedenis, kerk Afferden, klooster, levend erfgoed, monument, morele en geestelijke waarden, open monumentendag 2023, Stichting Dhammakaya Nederland

Lees ook:

  1. Yarchen Gar boeddhistische novice nonnen teruggestuurd naar Tibet voor ‘heropvoeding’
  2. Tibetanen en monniken moeten wijken voor bouw Chinese elektriciteitscentrale
  3. Tekst in Chinese boeken moet inval China in Tibet rechtvaardigen
  4. Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (3)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.