• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Hoe menselijk is de bodhisattva?

Taigu – Hoe menselijk is de bodhisattva?

27 maart 2023 door Jules Prast

“Toe, “ Taigu, “doe het maar.”
Een innerlijke stem spreekt. Wiens stem is het?
Is het die van Amida of die van Shariputra?
Geen mens die het weet.

Taigu aarzelt. “Nee, nee. Nog niet. Of toch wel?”

Het is altijd moeilijk wanneer de woorden zich vormen en het schrijven zich aankondigt via signalen, alsof men zijn behoefte moet doen. Ze blijven komen, de woorden, de signalen, ook ‘s nachts, dwars door een slaapmiddel heen. In een roes doet hij even het licht aan, noteert wat brokstukken en gaat snel weer onder zeil. Hij kan de stemmen niet weerstaan. Uiteindelijk moet hij schrijven.

Welaan dan.

“Nadat Avalokitesvara de stroom van prajna-paramita was binnen gegaan, werd de bodhisattva bewogen de vijf skandha’s te zien en te zien dat zij zonder eigen bestaan waren.

“Hier, Shariputra, is vorm leegte, leegte vorm; vorm is niet te scheiden van leegte, leegte is niet te scheiden van vorm; al wat vorm heeft, is leegte; al wat leegte is, heeft vorm,” aldus de Hartsutra in de reciteerversie van Taigu’s sangha, de versie die hem het meest aan het hart gaat.

Leeg betekent zonder eigen bestaan.  Maar wat betekent leegte? Wie heeft het bijvoeglijk naamwoord  ‘sunya’ (leeg) vervangen door het zelfstandig naamwoord ‘sunyata’ (leegte)? Er zijn mensen die voorstellen voor leeg te lezen: open.

Vorm is open, klinkt acceptabel. Maar is vorm dan niet te ook te scheiden van openheid, openheid niet te scheiden van vorm? Van open naar openheid – het  klinkt niet alsof het zo in orde is.

Om nog maar te zwijgen van de zinsnede “al wat vorm heeft, is leegte; al wat leegte is, heeft vorm.” Generaties hebben de tanden stukgebeten op de interpretatie hiervan. De meest eenvoudige oplossing is dat “al wat leegte heeft, is vorm” niet meer dan een herhaling is van het voorafgaande “al wat vorm heeft, is leegte.” Leegte is zelf een leeg begrip; leegte is zonder eigen bestaan. Iedereen die zich een voorstelling probeert te maken van een of de leegte, trapt in de val van een onvolmaakte vertaling. Leeg past bij de beoefening, welke vorm deze ook aanneemt; leegte verwordt algauw tot een filosofie, om precies te zijn, tot een ontologie.

De Hartsutra zou het lied kunnen zijn van Heraclitus, de presocratische filosoof die onder meer de permanente verandering beleed. De Hartsutra is het lied van de permanente verandering. Het is ook een zoekplaatje, een doolhof is misschien een beter woord. Er zijn binnen Mahayana tal van moeilijk met elkaar te verenigen, zo niet innerlijk tegenstrijdige denkbeelden over leegte, bijvoorbeeld over leegte als domein van de ware voorstelling van het Ware Zelf. Je kunt noch Mahayana, noch de Hartsutra in een vaststaande definitie bulldozeren. Beide moeten in een proces van een voortdurend zoeken met een open einde om je heen groeien, totdat je via verschillende geitenpaadjes je eigen wegen weet te vinden in het woud van het open einde.

De Hartsutra anticipeert op de werking van ons belichaamde voorstellingsvermogen. De sutra brengt de intuïtie van zo’n voorstellingsvermogen tot uitdrukking, waarvan de (lege) bouwstenen bestaan uit vorm (ruimtelijke extensie, vlees-en-bloed), sensaties, gedachten, drijfveren en gewaarzijn, met hun bijbehorende waarnemingsorganen. Dit voorstellingsvermogen wil de schijnbare werkelijkheid ontleden in factoren en vatten in begrippen. Enerzijds kunnen levende wezens niet zonder, willen ze de wereld kunnen navigeren. Anderzijds toont de bodhisattva Avalokitesvara een weg van de wijsheid voorbij alle onvermijdelijke conventionele wijsheden (prajna-paramita).

De bodhisattva verstaat volgens de sutra de kunst  om, gesteund door prajna-paramita, zonder verduistering van geest, in de staat van niet-bereiken te verblijven. Dusdoende overwint Avalokitesvara alle vrees en onjuiste opvattingen en ontwaakt zij vreemd genoeg volledig “tot volkomen verlichting”. Dit is precies de stap die bodhisattva’s geacht worden uit te stellen totdat zij alle lijdende levende wezens het pad van de bevrijding op gecoached hebben.

Alle producten van ons voorstellingsvermogen onthult de bodhisattva in het voorbijgaan als lege begrippen en dito conventionele wijsheden. In de leegte van de wijsheid voorbij alle wijsheid hebben “oog, oor, neus, tong, lichaam en denkorgaan” geen eigen bestaan. Hetzelfde geldt voor lijden, oorzaak, opheffing, weg, inzicht, bereiken en niet-bereiken.

Ongecorrigeerd door het voorbeeld van de bodhisattva leidt ons voorstellingsvermogen licht tot zelfbedrog. Het enige antwoord dat Taigu kent op de vraag wat het positieve correlaat is van dit te overwinnen voorstellingsvermogen, ontleent hij aan zijn vriend en metgezel Hisamatsu. De Japanse zenleraar en filosoof sprak in dit verband over de spontane zelfrealisatie van het vormloze zelf. Met zoveel woorden bracht hij de geritualiseerde orakeltaal van Taigu’s geliefde Hartsutra terug tot de taal van de tweede helft van de twintigste eeuw, zoals Hisamatsu wel meer zenbeoefening vereenvoudigde.

Pijnlijk bewust van zijn gebreken acht Taigu zich onbekwaam tot het leraar- of bodhisattvaschap. Anderzijds realiseert hij zich dat beide begrippen zonder eigen bestaan zijn. Is ontzag voor leraren niet ongepast, omdat wij allen elkaars leraren zijn? Met deze vraag heeft Taigu menig leraar in verwarring achtergelaten. Belangrijker echter dan gecreëerde uiterlijke vormen is wie zich aangeraakt weet door het vormloze zelf.

Blijft over de vraag hoe menselijk de bodhisattva uit de Hartsutra is. De exegese en de interpretatie stellen ons voor het dilemma welke rol moeilijke teksten van duizend of meer jaar oud hebben te spelen in de transmissie van inzicht of niet-inzicht. Als (zie Hisamatsu) vereenvoudiging mogelijk, ja noodzakelijk is om ontwaken en bevrijden te ontsluiten voor nieuwe generaties, staan de literaire verbeelding van de sutra en het voorbeeld van de bodhisattva dan niet in tussen de beoefening en de levende wezens van nu? Zijn beide (sutra en bodhisattva) noodzakelijke ingrediënten voor de spontane zelfrealisatie van het vormloze zelf bij de millenials en Gen Z? Is eigentijds boeddhisme in staat tot een “bijbel in gewone taal”?

Het zijn deze overwegingen die Taigu tot terughoudendheid brengen wanneer een innerlijke stem hem beweegt tot schrijven over de Hartsutra.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast Tags: Amida, avalokitesvara, bodhisattva, Hartsutra, Hisamatsu, leegte, Sariputta, vorm

Lees ook:

  1. Boeddhisme in brokken
  2. Niksnatuur en de leegteverdwazing
  3. Taigu – geloven in boeddhisme
  4. Edel – Genade

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    28 maart 2023 om 09:53

    Taigu, met grote betrokkenheid en liefde schreef je dit stuk over de leegte en de stilte. Je bent stil gebleven;
    de innerlijke stem van “je”.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.