• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – De smalle en de brede weg

Taigu – De smalle en de brede weg

24 juni 2022 door Jules Prast

De dharma is, behalve de leer, ook de werkelijkheid zoals deze als voorstelling aan ons, levende wezens, verschijnt. Het is een begrip met meerdere betekenissen. In de periode van het vele-scholenboeddhisme werd er hartstochtelijk gedebatteerd over de status van dharma’s als bouwstenen van de waarneembare werkelijkheid. De neerslag van deze scholenstrijd vind je in de verschillende Abhidharma-teksten, de boeddhistische theorie of, zo je wilt, psychologie en filosofie.

Mahayana, over de precieze oorsprong waarvan niemand het fijne weet, trok een streep in het zand en verklaarde alle dharma’s leeg (sunya), dat wil zeggen zonder afzonderlijk zelf en onderling van elkaar afhankelijk. Men leze Nagarjuna, een mythische figuur, waaraan verschillende geschriften worden toegeschreven die niet van één auteur kunnen zijn. Hisamatsu, de naoorlogse Japanse zenhervormer en filosoof, vergeleek de literatuur van Mahayana met het Nieuwe Testament en alles daarvóór met het Oude Testament. Van ‘de’ Boeddha, broeder Gautama en zijn opgetekende redevoeringen, wordt binnen Mahayana slechts spaarzaam en selectief gebruik gemaakt.

Aan Bodhidharma, eveneens een mythische figuur, wordt de stichting van zen als meditatieschool in China toegeschreven. Zen is een school binnen de brede waaier van Mahayanascholen. Bodhidharma initieerde een beoefening van een leer zonder woorden, uitmondend in de zelfverwerkelijking van ons oorspronkelijk gelaat. Zonder woorden betekent dat de zelfverwerkelijking niet afhankelijk is van het memoriseren, reciteren en interpreteren van welke sutrateksten dan ook. Er is geen woord voor wanneer de ervaring van het oorspronkelijk gelaat zich openbaart aan een levend wezen.

Levende wezens zijn binnen alle vormen van boeddhisme een conditio sine qua non. Wezens zijn levend als belichaamde materie, begiftigd met een voorstellingsvermogen, kennis en wilskracht. Kenmerkend voor levende wezens is dat ze beschikken over een neurologisch systeem dat onder deze eigenschappen ligt. Daarom rekent boeddhisme dieren tot de levende wezens. De plantaardige en anorganische natuur werd niet tot de levende wezens gerekend, zij het wel tot de dharma’s waarmee deze wezens in een onderlinge afhankelijkheidsrelatie verbonden zijn.

Kennis van juist en onjuist, van heilzaam en onheilzaam, stelt levende wezens in zekere mate in staat hun plaats in de keten van wedergeboortes te beïnvloeden. Wie met de juiste intentie handelt en het onheilzame mijdt, heeft een goede kans dat zijn energie zich in een volgend leven transformeert in een nieuwe menselijke gedaante of een tijdelijke stage in het rijk der bodhisattva’s. Wie kwaad doet riskeert een verblijf in een der hellen of een terugkeer op aarde als kakkerlak. In Mahayana maken levende wezens zich niet vrij van de keten van wedergeboortes, maar streven zij naar een wedergeboorte als mens om eerst alle andere levende wezens tot een staat van bevrijdend inzicht op te wekken.

Een beperking die Mahayana, het zelfbenoemde ‘Grote Voertuig’ (met plaats voor iedereen!) eeuwenlang getekend heeft, was dat vele beoefenende boeddhisten zich als monniken in kloosters afzonderden. Zeker, er bestond boeddhistische verkondiging, getuige bijvoorbeeld de grote invloed die de Lotus Sutra in Oost Azië op de bevolking had. Er was volksgeloof en cultuurboeddhisme enerzijds monnikenboeddhisme anderzijds. Om te vorderen in de keten van wedergeboortes moest je echter hopen door goed te doen op zekere dag als monnik terug te keren, want de smalle weg bracht je sneller dichter bij het bodhisattvaschap.

De scholenstrijd en het getheoretiseer over welke sutrateksten ‘superieur’ waren, zette zich ook voort binnen Mahayana. Ook het zenboeddhisme werd en wordt hierdoor beïnvloed, alsof Bodhidharma nooit bestaan heeft. De zenleraar die onderricht uit de Avatamsaka Sutra als ware dit de hoogste vorm van wijsheid, moet een spreekwoordelijke draai om zijn oren hebben en een tijdje de vloer boenen en de voeten van zijn leerlingen wassen om uit de sluimer van zijn zelfgenoegzaamheid tot een nieuw moment van ontwaken te worden gebracht.

Pas Honen en Shinran hebben in Japan (met gevaar voor eigen leven wegens ketterij) een serieuze vorm van zelfreflectie beproefd op duizend of meer jaren mahayanaboeddhisme. Geïnspireerd door oude Chinese teksten, die nooit ofte nimmer de status van superieur hadden bereikt, bepleitten zij de gelijkwaardigheid van de brede met de smalle weg. Hierdoor braken zij de ban van de zelfbeperking die Mahayana zich eeuwenlang had opgelegd door het monnikenboeddhisme een bevoordeelde route naar het heil toe te dichten.

Hisamatsu, als jongen grootgebracht aan een huisaltaar met een beeld van Amida Boeddha, zag het als na de Tweede Wereldoorlog als zijn missie de praktijk van de oerconservatieve Japanse zensektes toegankelijk te maken voor een groter publiek van lekenbeoefenaars. Zijn oorspronkelijk gelaat verwerkelijkte zich spontaan, hij schafte zich een meestersstaf aan en benoemde zichzelf als vrijgevestigd leraar. Maar ook hij moest, zij het laat en schoorvoetend, erkennen dat Shinran binnen de context van Mahayana zuiver op de graat was en dat er naast al dat zitten op een mat ook een meditatieloze weg tot bevrijding openligt voor wie Shinran maar wil volgen.

In weerwil van eigentijdse voorstellingen in het westerse boeddhisme, zen of anderszins, de overgrote meerderheid van de boeddhisten in de wereldgeschiedenis heeft nooit gemediteerd. Verleid door een verlangen naar een illusionaire verlichting pijnigt menig westers boeddhist zich op de mat omdat dit op de een of andere manier in de historische transmissielijn in zwang is geraakt. Er bestaan echter alternatieven en mengvormen voor wie maar het juiste wil doen en het onjuiste wil laten om een levend voorbeeld te zijn dat in anderen het licht ontsteekt. Zolang je geloof maar is gevoed door de diepere verbanden binnen de voorstelling van een werkelijkheid van lege dharma’s en de bijbehorende sociale ethiek die voortvloeit uit je ontwikkelingsgang op de bodhisattvaweg, al is ook deze, getuige de Hartsutra, op een bepaalde manier ook maar een voorstelling die je zeker niet tot dogma moet verheffen.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jules Prast, Mahayana, Zen Tags: Avatamsaka Sutra, bodhidharma, dharma, Hartsutra, Honen, Japan, leer, Shinran, werkelijkheid

Lees ook:

  1. Taigu – Groot vertrouwen in godverloren samsara
  2. Taigu – Met voeten in verschillende werelden
  3. Taigu – Het eerdere en het latere
  4. Taigu – Westers boeddhisme is toekomstloos anti-westers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.