In donkere lockdown-maanden, en ook nog eens in verkiezingstijd, kan het leuk zijn om wat meer research te doen en op social media – zoals BD – uit te wisselen. Vandaar dat ik in deze reeks schrijfsels probeer wat gedachten te delen over engagement en boeddhisme; en soms zelfs discussie aan te zwengelen. Met in de eerste drie schrijfsels sterke nadruk op seculiere waarden, en zo min mogelijk alleen in de dharma voorkomende begrippen. Later in de reeks komt dan de dimensie van gevolg-voor-dharma (en vooral het bouwen van sangha) aan bod.
Principes voor staatsinrichting
De eerste aftrap komt weliswaar van Boeddha, maar zou zeker niet misstaan in een humanistisch of ander seculier manifest. Boeddha gaf koningen en andere heersers, want democratie bestond in zijn tijd nauwelijks, adviezen om 10 ideale gedragingen na te streven. Die heten de Dasavidha-rājadhamma. Het zijn:
- Vrijgevigheid: de heerser handelt niet uit egoïsme maar zet zich volledig voor het volk in.
- Moraliteit: de boeddhistische leefregels in algemene zin, o.a. vrij zijn van overmatige begeerte en van onjuist spreken.
- Altruïsme: de volgende stap van vrijgevigheid, je bent een dienaar van je ambt.
- Eerlijkheid: niet alleen de waarheid spreken maar ook vermijden van grove, frivole en beledigende taal. Dus een hierdoor geïnspireerd heerser zal ook nooit bewust mensen beledigen door iets wat voor hen, met valide redenen, heilig is verkeerd te behandelen.
- Vriendelijkheid: altijd beleefd blijven, nooit arrogant en nooit beledigend naar/over anderen praten.
- Zelfbeheersing: niet uit je slof schieten ook al is er aanleiding tot sterke emoties.
- ‘Niet-boosheid’ (Akoddha): Het verschil met o.a. metta en vriendelijkheid is genuanceerd. Uiteindelijk komt het ook neer op onverstoorbaarheid, en kalm blijven ook onder verwarrende omstandigheden.
- Geweldloosheid: niet alleen in handelen maar ook in gedachten, bijvoorbeeld nooit wraakzuchtig voelen.
- Geduld: stap voor stap je volk dienen, zonder overhaastheid.
- Rechtschapenheid: zonder enig vooroordeel streven naar een ordelijke en vredige samenleving.
En de gevolgen van deze adviezen kom je volop in dit schrijfsel en de volgende delen tegen. Overigens is ‘dit zonder enig vooroordeel streven naar een ordelijke en vredige samenleving’ (Avirodhana) redelijk in lijn met hoe de soetra van het gouden licht de leer van Boeddha beschrijft. Namelijk als een zegen voor alle mensen, ongeacht ras of huidskleur; ergens in een commentaar wordt zelfs gezegd dat de ideale volgeling uiteindelijk een goudkleurige huid ontwikkelt. Ik heb dus maar het gouden licht als leitmotiv/kapstok voor de schrijfsels gekozen, vanwege de dimensie van racisme/integratie niet alleen in de politiek maar ook in geëngageerd boeddhisme.
Geen schaapsdenken
Een ander stukje advies van Boeddha is om in discussies de ander als persoon te zien, niet als deel van een grotere groep. En ook namens jezelf te praten en jouw gevoelens, niet namens ‘jouw soort mensen’. Hiermee voorkom je in hoge mate wij-versus-de-anderen denken. De boeddhistische achtergrond vind je o.a. hier uitgelegd
Veel van deze waarden vind je ook terug in ‘seculiere’ en wereldwijd geaccepteerde concepten zoals
- De waarden vrijheid-gelijkheid-broederschap die in de Franse revolutie ontstonden als respons op de tirannie van de toenmalige heersers. En die je terug vindt in vele grondwetten, o.a. de Franse, de Amerikaanse en Nederlandse. En welke ook justitieminister Ambedkar in de seculiere Indiase grondwet inbracht, en hem later inspireerden om met miljoenen volgelingen van Hindoeïsme op het boeddhisme over te stappen.
- De universele verklaring voor mensenrechten van de VN. Met o.a. vrijheid van religie, vrije verkiezingen en ‘habeas corpus’ (geen willekeurige arrestatie en vastzetting). Dat VN-leden zoals China, Rusland en nog heel wat meer antidemocratisch bestuurde en op overheidsgeweld gebaseerde landen deze verklaring grotendeels negeren is jammer – los van hun economische model dat soms meer ‘kapitalistisch’ dan ‘socialistisch’ is. Dat ze daarbij claimen hun bevolking méér te helpen dan met democratie is verbazingwekkend, vooral als je het gedrag van hun leiders vergelijkt met de Dasavidha-rājadhamma en ziet dat ze zo ongeveer de laagst mogelijke score halen, terwijl democratisch gekozen leiders toch zeker om en nabij de 6 zitten. Denk aan allerlei interne enquêtes die de Chinese communistische partij onder de bevolking houdt en dan ‘inspraak’ noemt; dat is vergelijkbaar met de invloed die je als consument op roofmultinationals hebt door marktonderzoeken te beantwoorden, uiteindelijk ben je tóch verplicht te kopen wat zij wensen aan te bieden. Het enige wat ze bieden is een stabiel leven en soms economische groei, maar zonder iets van ethische waarden. Dichterbij huis is er eveneens werk: zie het knabbelen aan de de rechtszekerheid in Polen en Hongarije, en de achteruitgang op dat vlak in de USA de laatste vier jaar. De waarden blijven ondanks al deze manipulatieve pogingen om ze te ontkrachten staan als seculier én boeddhistisch ideaal.
Een ander gevolg van de Boeddha’s nadruk op individuen is overigens dat zoiets als ‘boeddhistische politiek’ eigenlijk niet bestaat. Het gaat namelijk altijd om het maken van keuzen die het hele volk raken, niet aparte keuzen voor elk van de 17 miljoen inwoners. En je kunt maximaal mikken op ‘zo wijs mogelijk beleid voor zoveel mogelijk mensen’, maar er zullen altijd nadelen en ook-onethische gevolgen zijn. Moge dit dus een forse korrel zout zijn voor alles wat je eventueel als advies uit deze schrijfsels zou kunnen halen.
En nu we toch met disclaimers bezig zijn: mijn eigen mening zal beslist gekleurd zijn door ervaring. In mijn jeugd had ik een fase van upper middle class-leven gevolgd door een forse val naar lower class vanwege familieomstandigheden. Grotendeels op eigen kracht, natuurlijk geholpen door alle sociale vangnetten die Nederland had en heeft voor lower class-groepen, ben ik gekomen waar ik nu zit. En met een interraciale echtgenote en dito pleegkinderen, en daarmee ook volop ervaringen van discriminatie in mijn Aziatische tweede vaderland, kan ik ook enige ervaring én ‘kleuring’ over racisme inbrengen. Verderop in de schrijfsels zul je nog wel wat meer persoonlijke ervaringen lezen, o.a. van vrijwilligerswerk dat ik nog buiten het boeddhisme doe of deed.
Vertaling naar Nederlandse politiek
Een jaar of vier terug heb ik in BD al eens wat geschreven over boeddhistisch-ethische waarden versus het politieke landschap, en onlangs is daar zelfs wat van herplaatst. De conclusie van toen blijft min of meer staan: alle ‘mainstream’ partijen, van Groenlinks en PvdDieren links tot VVD midden-rechts, kunnen voor een boeddhist acceptabele keuzen zijn. Ze hebben best wat accentverschillen, maar blijven zich houden aan individuele rechten-en-plichten en aan het aanspreken van een ieder als individu. Alles verder naar rechts (PVV, het-gesplinter-rond-FvD, in zekere zin ook SGP) én alles verder naar links (DENK, Bij1 en noem maar op) overschrijdt m.i. de grenzen van het ethisch acceptabele; door bijvoorbeeld ingebouwd racisme vóór dan wel tegen kaaskop-Nederlanders, of andere vormen van wij-versus-zij groepsdenken waarvan de Boeddha zo duidelijk meldt dat het niet deugt.
Rechten en plichten (voor individuen en hun wetten)
Om dit schrijfsel na de lange introductie nog wat concreter te maken een aantal adviezen, mede namens Boeddha, voor een individu in ons moderne kikkerlandje (en vermoedelijk ook grotendeels andere westerse landen).
Geen vooroordelen. Spreek ieder mens dat je tegenkomt aan als individu, nooit op enig ‘groepslidmaatschap’. Zichtbare lidmaatschappen zoals huidskleur/ras, geslacht, haar- en ogenkleur en veel onzichtbaarder lidmaatschappen zoals religie, taal, politieke voorkeur; never en nooit hoort dit reden te zijn om á priori een mening over hem of haar te hebben. Pas na een dialoog met de persoon zou je een ‘oordeel’ kunnen gaan vormen over jullie mogelijke overeenkomsten en verschillen. Zonder dialoog is elke mening een vooroordeel.
Geen wij-zij denken. Dit betekent ook dat je, gebaseerd op waarden zoals metta, probeert anderen net zo te behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden. En niet ‘anderen van mijn groep beter dan anderen van andere groepen’. Voorzover je al in een wij-vorm wilt denken dan moet dan minimaal de hele nationale samenleving zijn. En uiteindelijk alle mensen en dieren, maar o.a. doordat een sociaal zekerheidsstelsel een verzekering is met alle belastingbetalers als verzekerden zul je voor heel wat dingen grenzen moeten stellen wij-Nederlanders/Belgen versus zij-de-rest. Je neemt dus ook verantwoordelijkheid voor je eigen leven en handelingen, zonder verwijten van ‘maar mijn voorvaderen hadden slavernij dus kan ik niet xyz’…
Handelen gebaseerd op metta. In goed Engels betekent dit dat je situaties benadert vanuit de ‘love mode’, en ‘power mode’ alleen en enkel overweegt als het écht niet anders kan. En eerder om onethische dingen te voorkomen, zelfverdediging tegen onethisch geweld bijvoorbeeld dat de samenleving grotendeels aan de politie delegeert, dan om mensen te dwingen-tot-het-goede. Deze metta-aanpak vloeit voort uit vrijheid-gelijkheid-broederschap: je gunt anderen dezelfde vrijheden en mogelijkheden als jezelf, zonder Big Brother die de pers afknijpt, de keuzen voor jou maakt en je in het gevang gooit als je echte inspraak wilt hebben. Maar het gaat om ‘mogelijkheden’, ze zullen daar zelf op ethische wijze invulling aan moeten geven.
Eraan gerelateerd is het mooie statement ‘handel niet reactief maar cre-atief’, dat je als anagram kunt beschouwen. Als iets sterke emoties in je oproept, die tot agressie kunnen leiden, dan is het de kunst om die met metta om te buigen tot iets dat bruggen bouwt met de ander. Dus tot begrip en de-escaleren, niet tot verdere escalatie. Tot het volgen van het spiralen pad, niet je weer laten meeslepen in het levenswiel. Zie ook hier voor de dharmabronnen ervan.
Dit principe geeft voor boeddhisten ook grenzen aan de vrijheid van meningsuiting, op zichzelf een onwrikbaar mensenrecht. Zie o.a. de Abhaya sutta voor spraak-adviezen in lijn met de Dasavidha-rājadhamma. Bijvoorbeeld cartoons over religieus-gevoelige onderwerpen zijn wettelijk toegestaan, moeten dat ook vooral blijven, maar ze zijn zelden voor boeddhisten ‘juiste spraak‘.
Implementeer alle mensenrechten. Dit is in ieder geval qua wetgeving best goed geregeld in Nederland en België (vergelijk de VN verklaring met o.a. de grondwetten), maar staat ‘onder druk’ wereldwijd. Terwijl er ook bij ons zeker verbeteringen mogelijk zijn, zoals in toegankelijke juridische ondersteuning voor lower-class groepen en op enkele onderdelen nog in volwaardige rechten voor LHBT-medeburgers.
De staat is seculier en houdt zich dus buiten religie. Een logisch gevolg van de mensenrechten, maar nogal een uitdaging voor hardliners in alle religies (ja ook ‘buddha-taliban’ zoals je ze nog geregeld in Azië ziet.) De staat bemoeit zich niet met wat er achter de voordeur gebeurt op o.a. religieus vlak, en geeft ook alle vrijheid om kerken, tempels, moskeeën te vestigen als de volgelingen daar geld voor bij elkaar brengen. Mocht de staat ergens subsidie voor geven dan is dat voor alle religies gelijk, denk aan de onderwijsvrijheid in Nederland en de geestelijke zorg in o.a. gevangenissen. Mits natuurlijk datgene dat op school en soms zelfs in de gebedshuizen verkondigd wordt in lijn is met de seculiere wetgeving; BibleBelt-Christelijke en extremistisch-Islamitische scholen bijvoorbeeld roepen hier geregeld problemen over zichzelf af.
Geen groepsregels én groeps-lange tenen op publiek terrein. Dit is een logische keerzijde van het stoppen van de staatsbemoeienis bij de voordeur: waar je te maken krijgt met mensen van alle gezindten volg je de seculiere gewoonten. Je geeft bijvoorbeeld bij verwelkoming ieder ander een hand (post-covid), ook als jouw religie-interpretatie inhoudt dat dit niet met het andere geslacht mag. En waar de ander zich uit in een vorm die jou irriteert, dan zoek je vanuit love mode eerst of er een wettelijke regel overtreden wordt. En indien niet, dan zou het misschien ook deels aan jezelf kunnen liggen?
Een liedje heel lang geleden van ons aller beroepskomiek-met-wijze-ondertoon André van Duin slaat de spijker nog steeds op de kop:
https://www.songteksten.nl/songteksten/3384/andre-van-duin/belt-u-maar.htm
In ‘Belt u maar’ belooft hij de tekst die hij zingt aan te passen zodra ook maar één element tegen iemands haren instrijkt, oftewel ‘waar u het niet mee eens bent’. En, natuurlijk lichtelijk gechargeerd, eindigt hij met een totaal smakeloze en nietszeggende tekst omdat ieder noemen van menstypen, produkten, eetgewoonten, recreatiekeuzen of noem maar op als ‘politiek incorrect’ wordt neergesabeld. Om vast een voorschot te geven over wat ik in een spoedig te publiceren volgschrijfsel verder wil uitwerken: de discussie tot afschaffing van Zwarte Piet (en vervolgens de Sint himself) vind ik voor het overgrote deel lange tenen van een kleine minderheid, die de publieke ruimte beduidend saaier wil maken. En wie dit soort gezeur serieus neemt snapt zowel de bronnen van de Piet-traditie als racisme niet. Later dus meer hierover…
Terug naar het advies: leven en laten leven is een basisregel in een seculiere maatschappij.
Staatsinrichting en tolerantie
De hoofdpunten waar je misschien iets mee kunt, met een-beetje-van-Boeddha en een-beetje-van-mezelf, zijn
- Staatsmanschap zoals Boeddha het in 10 punten samenvatte geldt niet alleen voor bestuurders/bestuursters in het hier en nu, maar ook voor ons allen waar we een mening vormen over de maatschappij en die o.a. omzetten in stemrecht.
- En één van de adviezen stuurt ons richting ‘inclusiviteit’: ieder ander in ons land heeft dezelfde behoefte aan geluk en welvaart als wij, en zou ook dezelfde rechten moeten hebben dat te verwerven. Dus geen discriminatie in welke vorm dan ook, geen wij-versus-zij denken.
- De seculiere omgangsvormen in het publieke domein zijn hoeksteen van onze pluriforme samenleving, en bewaken we met z’n allen.
G.J. Smeets zegt
“…kan het leuk zijn om wat meer research te doen en op social media – zoals BD – uit te wisselen.”
Sinds wanneer behoort de on-line krant BD tot de social media?
Joop Ha Hoek zegt
Nou ja, Goff, een beetje sociaal zijn we toch wel? Vroeger was dat een woord met een positieve betekenis, tegenwoordig is het synoniem voor vuilnisbakkenpraat.
Groet, socialist Joop Ha Hoek
Ujukarin zegt
Zeker weten! Brievenrubrieken in kranten, en zeker brieven waarop anderen dan weer kunnen reageren, vind ik onder Social Media vallen. En dus ook de reacties/discussies in deze mooie online krant!
With folded palms,
Piet Nusteleijn zegt
Ujukarin, het boeddhisme zegt niets. Ze heeft geen mond en kan niet spreken. Jij wel, je schrijft.
Je hebt eerder je mening gegeven bijvoorbeeld over het basisinkomen, je spreekt dan vanuit boeddhistische ethische principes. Bovenstaande betoog geeft ook weer iets weer uit die hoek.
“ Hoofdpunten waar je iets mee kunt.” Een soepje, een beetje van de fabrikant, het grootste deel, met een vleugje, een lepeltje van jezelf.
Waar ik iets mee zou kunnen….
Boeddha heeft het een en ander gezegd. We weten echt niet meer precies wat hij (was het niet een zij?) zelf gezegd heeft. Na hem hebben velen à la Boeddha gesproken. Jij doet dat ook.
Je ziet wat ik ermee kan; deze constatering. En nu moet ik zèlf denken, mijn eigen woorden gebruiken en je vragen dit ook te doen. Je eigen woorden, je eigen zienswijze en dan gaan we authentieker meningen wisselen.
Wat wil je zeggen?
Ujukarin zegt
Hoi Piet,
Sorry je ziet het verkeerd, dus ik neem niet jouw handschoen op. Of je iets met de door mij toegeworpen handschoen-tot-dialoog kunt of niet is geheel aan jou.
Ik verwijs in al mijn statements in ieder geval deels naar Boeddha’s statements, zoals uit de soetra’s komend. Kan me niet bommen of dat 100% precies was wat hij zelf zei: de Dharma is een behoorlijk consistente set aan teksten en principes, met ook allerlei nuttige toevoegingen vanuit Mahayana en latere scholen. En dus vind ik bijvoorbeeld de Dasavidha-rājadhamma hele goede principes voor elke politicus maar ook voor ieder van ons die meedoet aan verkiezingen als stemmer/stemster. Net zoals ik vrijheid-gelijkheid-broederschap en de VN Rechten van de Mens hele goede principes vindt. In mijn perceptie zijn deze drie in lijn met elkaar.
Dat mag je ‘mijn authentieke mening’ noemen die ik in deze reeks blogs/schrijfsels neerzet, en op die basis kun je een gesprek met me aangaan. En de bijzondere dimensie aan deze mening is dat ik, vanwege mijn verwijzing naar deze externe bronnen (Boeddha, het V-G-B principe van diverse grondwetten en de rechten van de mens) nét wat meer ontvankelijk zal zijn voor commentaar als iemand duidelijk weet te maken dat ik in die verwijzing iets gemist heb. In latere blogs in de reeks zie je ook dat ik precies hetzelfde doen met een aantal collega-leraren/ressen, dat ik hun attaqueer op uitspraken die m.i. erg onboeddhistisch zijn.
Je mag natuurlijk ook carte blanche het gesprek met me aangaan, op basis van het ‘Nusteleijnisme’ of hoe je het ook zou willen noemen, maar de kans dat we het dan eens worden is gewoon ietsje kleiner dan wanneer je zou verwijzen naar één der drie bronnen die ik noem. Die bronnen, natuurlijk met name boeddhisme, helpen me erg om mijn denken te structureren en boven mijn beperkingen uit te stijgen. Zonder bronnen enigszins-in-die-richting hebben we namelijk vermoedelijk minder gemeen; met pakweg een aanhanger van de één of andere dictatoriale staat of partij, of intolerant religieus leraar, heb ik zelden een vruchtbare dialoog.
De keuze is aan jou en andere lezers: het gesprek puur op basis van ieders eigen ideeën en ervaringen, of proberen te verwijzen naar gemeenschappelijk gedeelde principes zoals de drie welke ik geef.
G.J. Smeets zegt
“…of proberen te verwijzen naar gemeenschappelijk gedeelde principes zoals de drie welke ik geef.”
Feit is dat geen enkele boeddhistische tekst ook maar iets toevoegt aan de universele verklaring voor mensenrechten van de VN. En die universele verklaring van de VN is echt niet ontsproten uit boeddhistisch gedachtegoed. Aan de tekst uit 1948 werd gewerkt door een grote verscheidenheid van mensen. De Amerikaanse presidentsweduwe Eleanor Roosevelt, de Canadese jurist John Peters Humphrey en de Franse jurist René Cassin. In de redactiecommissie zaten een Libanese rechtsfilosoof, een voormalige Tsjechische president, een linkse Chileense diplomaat en een Panamese rechtsgeleerde. Plus een Chinees, een Uruguayaan, een Iraniër, een Mexicaanse en een Indiase diplomaat.
Wat is je ‘boeddhistise’punt, Ujukarin?
Ujukarin zegt
Helaas GJ, dat is jouw mening maar wordt niet gestaafd door veel substantie. Lees nou maar eens gewoon mijn schrijfsel goed; de Dasavidha-rājadhamma gaat beduidend verder dan de VN verklaring. Maar is er wel mee ‘compatibel’, natuurlijk wel met de nuance dat in de tijd van Boeddha een ‘Verlicht koning’ het maximaal haalbare was en niet een veel nieuwer concept zoals Democratie waar de VN van uitgaat. Ik meen echter die 10 principes uitstekend te kunnen toepassen op Democratie, en dan nog gaan ze veel dieper op gedrag in dus ‘gaat beduidend verder’ (en voegt dus veel toe.)
Dus voel je vrij meningen zoals ‘geen enkele boeddhistische tekst ook maar iets toevoegt’ te uiten, maar zolang je daarvoor geen onderbouwing geeft lijkt het gebabbel in de lucht. Oftewel een relatief onzinnige mening.
With folded palms,
Joop Ha Hoek zegt
Wij van het BD hechten aan juist spreken. Termen als ‘gebabbel in de lucht’ of ‘een relatief onzinnige mening’ zijn kwalificaties in reacties die niet in mijn krant thuishoren. Ik heb ze nu nog laten staan om erop te kunnen reageren, in de toekomst worden ze verwijderd. Reacties onder artikelen zijn bedoeld om inhoudelijk in te gaan op een artikel, niet om elkaar de maat te nemen. Daar zijn sociale media voor. Spreek juist.
Joop Hoek, uitgever.
G.J. Smeets zegt
Ik zie niet wat die 10 adviezen toevoegen. Welbeschouwd is het een opsomming van wat in de ethiek ‘deugden’ heet. Geen weldenkend mens kan er iets tegen hebben, en overal ter wereld komen ze in enige vorm voor. Maar voor de organisatie van het sociale leven (politiek, beleid, etc.) heb je er helemaal niets aan. En dat ligt bij de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens toch effe wat anders.
Ujukarin zegt
Daar verschillen we dus van mening.
De VN verklaring (artikel 19) gaat slechts tot “Eenieder heeft recht op vrijheid van meningen en meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid om zonder inmenging een mening te koesteren en om door alle middelen en ongeacht grenzen, inlichtingen en denkbeelden op te sporen, te ontvangen en door te geven.”
Ethiek bouwt hierop voort, met bijvoorbeeld de 4e van de boven genoemde deugden: “vermijden van grove, frivole en beledigende taal. Dus een hierdoor geïnspireerd heerser zal ook nooit bewust mensen beledigen door iets wat voor hen, met valide redenen, heilig is verkeerd te behandelen.
Maakt me niet uit vanuit welke achtergrond iemand tot die conclusie komt, humanisme of boeddhisme of tolerante vormen van Christendom of Islam ofzo. Maar _dat_ dit gedrag heel wat beter is dan wat we heden ten dage in de politiek veel zien lijkt me duidelijk. Dus ethiek kan écht wat toevoegen.
With folded palms,
Piet Nusteleijn zegt
Ujukarin zegt op 23 jan. 2021 om 13.37:
“Hoi Piet, Sorry je ziet het verkeerd, dus ik neem jouw handschoen niet op”.
De afgelopen twee uur heb ik een aantal artikelen van Ujukarin in dit BD sinds 2012
er nog eens op nagelezen.
Op enkele van deze artikelen, (een behoorlijk groot aantal heb ik niet in zijn geheel gelezen) reageerde ik.
Nu pas snap ik de oorzaak van dat je zegt: “je ziet het verkeerd”.
Ja, ik wil de strijd met je aangaan. Ik wil strijden tegen het leerstellige. Strijden tegen de ‘de ware leer’.
Strijden tegen de geestelijken die de ware leer verkondigen en niet bescheiden zeggen: “misschien kan je er iets mee”.
Met een diepe zucht stop ik ermee. Ik doe mijn handschoen uit.
Joop Ha Hoek zegt
Het is koud buiten, Piet, sjaal om en handschoenen aan.
Rafael zegt
Eens kijken wie er voor ongelooflijk onrecht (kindertoeslag affaire) verantwoordelijk is … en daar kan je als rechtschapen mens ( Boeddhist Crist, etc) rustig op stemmen zeg jij .. ?? De basis regels van onze democratie is geschonden … daar is maar 1 waarschuwing voor “Wehret den Anfang”
Dank je voor je text .. maar ik doe er niets mee. en stem sociaal.