• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Politiek » Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (10).

Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (10).

28 augustus 2020 door Rob van Boven en Luuk Mur

In onze vorige bijdrage concludeerden we dat de verregaande balansverstoring tussen individualisering en verbondenheid het probleem is van deze tijd. In onze samenleving geloven we dat verbondenheid verstorend werkt ten aanzien van het individualiseren. We hebben een verdeeld zelf, met een natuurlijke levensopvatting en een geleerde levensopvatting. We zijn gaan geloven dat we de juiste keuze maken door het groei-denken voorrang te geven, omdat we geloven dat we alleen gelukkig kunnen zijn als je groeit in het “ik-zijn”. Daarmee verwaarlozen we onze behoefte aan verbondenheid.

Alles hebben, maar blijven kopen, omdat we ons zo geconditioneerd hebben. De Duitse psycholoog Harald Welzer roept op tot verzet. De eerste stap in de herovering van de toekomst begint volgens hem in de eigen geest en ons eigen handelen. Stap uit de ratrace van de totalitaire consumptiemaatschappij adviseert hij.

We zijn verslaafd geraakt aan attracties. We zien attracties aan voor fundamentele behoeften. Het zijn echter geen behoeften. Als het je behoefte is iets te betekenen in de gemeenschap waar je deel van uitmaakt, dan kan je geloven dat de aanschaf van dure merkkleding je in aanzien zal doen stijgen. In dat geval is de behoefte het probleem niet, maar de manier waarom je deze behoefte probeert te bevredigen.

Het is een wanhopige poging om buiten de verbinding om toch verbindings-waardig te worden. Hier schuilt de geloofsvergissing in dat je het verbindings-waardig zijn kennelijk verworven dient te worden. Als je echter handelt vanuit een geloof dat verbindings-waardig zijn, bereikt moet worden, bevestig je daarmee dat je dit niet al vanzelfsprekend bent.

De andere vergissing zit in het geloof dat je je verbindings-waardig kunt gaan ervaren buiten de verbinding om, maar het is juist gelegen in het elkaar in vertrouwen nemen, in het delen van wat er in de ander en jezelf leeft en datgene zonder oordeel ontvangen. In deze wezenlijke ontmoeting wordt de verbondenheid ervaren.

En als je dit nu steeds doet, fundamentele behoeftes proberen te vervullen met attracties, dan maak je van jezelf een consument op de markt. Soms wordt iets duidelijker als je het tot het uiterste doortrekt. Laten we als voorbeeld nemen dat je je alleen nog op attracties richt, omdat je gelooft dat dat je oplossing is voor je gevoel van betekenisloosheid. Ieder werkelijk verlangen vul je in met de aanschaf van een attractie. Behoefte aan status, koop de nieuwste auto; behoefte aan intimiteit, regel een weekend date; behoefte aan contact, ga in therapie. Medicijnen, drugs, alcohol, pornografische seksualiteit, koopverslaving, Netflix-dwang en zo verder. Je bent de ideale consument, maar het dagelijks leven zal zijn betekenis voor je verliezen. Het middel blijkt erger dan de kwaal. Je verliest je individualiteit en gaat op in de consumentenkudde.

Als je alleen nog maar wil wat de markt je laat geloven te willen, dan leidt dat tot uitputting van het verlangen en een gevoel van leegte, zegt de Franse filosoof Bernard Stiegler. En zonder verlangen verdwijnt het gevoel en resulteert het in een besef van zinloosheid. Je bent een mens geworden zonder waarden en opvattingen, anderen dicteren je overtuigingen. Je zoekt naar bevestiging door anderen en daarmee is het de ander die je beweegreden bepaalt. Je leeft alsof je een ‘tweedehands’ mens bent. Uiterlijk vertoon, hoe kom ik over, populair zijn, bewonderd worden, proberen te deugen in de ogen van een ander i.p.v. te leven volgens persoonlijke waarden. Je onderwerpt je aan de goedkeuring van de ander en omdat je je anders voordoet dan je bent kan je niet integer zijn. Ook de mens die streeft naar overheersing, zoals de politiek leider, is een slaaf van de ander. Verslaving aan macht is een belangrijke vorm van uit de verbinding zijn.

Meedoen in en bijdragen aan de bestaande sociale netwerken is een stap in de goede richting. In de hulpverlening kennen we de methodiek ‘community support’*. Met een sociale hulpvraag zoek je daarbij hulp bij de mensen om je heen. Een voorbeeld, veel ouders vragen hulp bij het opvoeden van hun kinderen. Steeds meer kinderen krijgen een diagnose, gebruiken medicijnen en Jeugdzorg kan de vraag om hulp niet aan. We hebben ervaring met het laten samenwerken van vrouwen die hun kind grotendeels alleen opvoeden. Elkaar helpen, ervaringen uitwisselen, ondersteuning ervaren, ertoe doen, bijdragen, samen lachen en huilen. De kern is netwerkverbetering en een steungroep formeren waarbij ieder zijn deel doet.

Een ander voorbeeld is bestrijden van eenzaamheid. Iedere wijk moet idealiter een plek hebben waar je laagdrempelig naar toe kunt gaan als je eenzaam bent. Waar je geholpen wordt met het verbeteren van je sociale netwerk en indien gewenst er een steungroep om je heen geformeerd wordt. En je kunt zelf weer meedoen met de steungroep van anderen.  Meedoen, meetellen en bijdragen.

  • communitysupport.nl

 

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Pakhuis van Verlangen, Politiek, politiek leider zoektocht Tags: attracties, balansverstoring, Bernard Stiegler, eenzaamheid, fundamentele behoeftes, Harald Welzer, Luuk Mur, netwerkvewrbetering, Rob van Boven, sociale netwerken, steungroep

Lees ook:

  1. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (11)
  2. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (13)
  3. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (14)
  4. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (4)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dick van der Vlugt zegt

    29 augustus 2020 om 11:28

    Iemand zei ooit eens tegen mij: “Als je op de tribune zit speel je niet mee”. Hier is “speel je niet mee”. Je bent toeschouwer, kijker naar anderen die wèl mee doen. Het artikel van Rob en Luuk beschrijft mooi hoe we steeds vaker toeschouwer zijn. We kijken naar het aangeleerde levensopvatting van anderen. Wij zelf zijn passief als we de verblindende ego’s van anderen mogen bewonderen in de talkshows of nieuwsprogramma’s. Niet in de laatste plaats het aangeleerde zelf van de presentator ,die het spel der de aangeleerde presentatie regisseert.
    Wat voor gevoel levert dat op voor de toeschouwer? Jaloezie, boosheid, depressie, afkeuring van het eigen minderwaardige zelf? Hoeveel uren kijken we wel niet? Hoeveel schermtijd kijken we likkebaardend hoe anderen het wel “bereikt” lijken te hebben en een bijdrage leveren aan de kijkcijfers die weer goed zijn voor de reclames. De aangeleerde zelfpresentatie ligt in het verlengde van het reclameblok: het is een totaal pakket van illusies waarin we verleid worden onze natuurlijke zelfexpressie te verraden. En wie trappen daar niet in? Gek genoeg zijn het onze gehandicapte medemensen die niet met dat spelletje mee doen. Zij kunnen het niet en doen het dus niet. Zij hebben het niet nodig. Zij laten onverbloemd hun natuurlijke zijn schitteren in een hartelijke uitnodiging om het onvolmaakte lief te hebben. Of ze nu koeiengeluiden maken, of autistische tics uitleven, of niet kunnen spreken, of gewoon verdwijnen in hun eigen binnenwereld.
    Omdat ik vader ben van een niet sprekende gehandicapte zoon van 39 jaar oud kwam ik voor Coranatijd regelmatig in dergelijke gemeenschappen. Het heeft me altijd getroffen dat in die gemeenschappen de natuurlijke zelfexpressie de overhand heeft. Vaak een reden voor de medewerkers om juist daar te gaan werken. Door de handicap sterk verbonden met het eigen authentieke Zelf en heel vanzelfsprekend daarmee ook verbonden met anderen. Zij delen hun kwetsbaarheid door zichzelf te zijn en dat geeft vanzelf een diepe verbondenheid. Wellicht zijn zij onze leermeesters.

  2. Luuk Mur zegt

    29 augustus 2020 om 11:47

    Dank voor je mooie reactie Dick.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.