• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Sterven zonder spijt*

Sterven zonder spijt*

8 juni 2020 door Kees Moerbeek

Koosje van der Kolk is opgeleid tot verpleegkundige en deed vervolgens de sociale academie. Na een tocht op zoek naar haar wortels vond ze in 1984 haar thuis in het Tibetaans boeddhisme. Sindsdien is ze actief voor het Maitreya Instituut in Emst. Koosje was verpleegkundige in de terminale thuiszorg, maar werkt nu in de nachtdienst van een hotel voor reumapatiënten. Dit vraaggesprek gaat over sterven zonder spijt, wedergeboorte en boeddhistische stervensbegeleiding.

Boeddhisten zijn zich ervan bewust dat hun handelingen en gedachten in het nu van dit moment, ook gevolgen hebben voor later, als ze sterven, sterven zonder spijt. Koosje: ‘Je sterft in de wetenschap dat je tijdens je leven er alles aan gedaan hebt om je geest te onderzoeken, om te proberen goede relaties met anderen te onderhouden en om heilzame en gedachten en kwaliteiten te ontwikkelen. Je probeert negatieve gewoontes, zoals snel kwaad worden en te gehecht zijn, af te leren.’

Sterven is een belangrijke fase in het bestaan. De geest is kwetsbaar, want verkeert op dat moment in een noodsituatie. Dat zijn extra redenen om er alles aan te doen slechte gewoontes de baas te worden en het karma te zuiveren. Anders steken negatieve zaken uitgerekend tijdens het sterven de kop op. ‘Stel je raakt geïrriteerd. Als dat je laatste houding is voor het sterven, dan beïnvloedt het je hele bewustzijn en ontstaat daarmee de kans wedergeboren te worden met een lelijk lichaam in een omgeving vol boze mensen.’

Heilzaam

Een gewone dharmabeoefenaar die sterft kan geholpen worden door het oproepen van zijn positieve herinneringen, bijvoorbeeld door gebeden die hij gewend was te zeggen.  ‘Kort geleden was ik bij een crematie van een zenboeddhist, die plotseling overleden was. De laatste jaren was hij bezig met het vertalen van twee soetra’s. Een daarvan was de soetra van Kwan Yin (Kanzeon). Hij had er een bijzondere band mee. Het refrein is: ‘Hoe talloos de wezens ook zijn, ik zal ze bevrijden.’ In de tijd tussen zij sterven en crematie reciteerden mensen dit refrein. Ook zijn spiritueel leraar was aanwezig,’ vertelt ze.

Er bestaan diverse gebeden en soetra’s waarvan bekend is dat ze heilzaam werken, maar ook de naam van de spiritueel leraar, een mantra of een oefening kan die positieve herinneringen opwekken.

Advies

Het Maitreya Instituut heeft een werkgroep van stervensconsulenten opgericht. Deze consulenten geven advies. ‘Om dit goed te kunnen doen, hebben we een handboek geschreven waarin alle adviezen van het Maitreya Instituut op een rijtje staan.’ Een landelijk netwerk bestaat nog niet. Voor meer informatie kan men contact opnemen met het instituut. ‘Het is belangrijk te benadrukken dat we adviseren. We begeleiden niet en richten ons in eerste instantie op studenten van het Maitreya Instituut,’ benadrukt Koosje. Zelf begeleidt ze stervenden, maar ook zieken.

‘Het is maar net wat mensen mij vragen en wat ik zelf aankan. Er zijn zieken die mij geregeld bellen. Het is goed dat het handboek bestaat, het is een grote bron van wijsheid en je kunt er op het juiste moment op terugvallen,’ legt ze uit.

Binnen de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) bestaat een werkgroep rondom de dood die een brochure opgesteld heeft over de rituelen van de boeddhistische stromingen. Daar bestaat behoefte aan, wat langzamerhand krijgen sterven en de dood de aandacht die ze verdienen en worden niet langer weggemoffeld.

Met dank aan Koosje van der Kolk, Kees Moerbeek.
Verwijzingen 2020
Over sterven en daarna, Maitreya Instituut
https://www.maitreya.nl/boeddhisme-vragen-sterven-dood-overlijden.htm
Website van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN)
https://boeddhisme.nl/over-de-bun/

 

Dit artikel verscheen in De Lotusvijver winter 2001, 7de jaargang nr. 4. Het thema van deze aflevering was Dood en Leven. Dit thema werd mede bepaald door de terroristische aanslagen op 11 september 2001. *

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, BUN - Boeddhistische Unie Nederland, Geluk, Gezondheid, Tibetaans boeddhisme Tags: aanslagen 9/11, BUN, dood, dood en leven, Koosje van der Kolk, lotusvijver, Maitreya, sterven

Lees ook:

  1. Sterven als een wolk
  2. TV – de Boeddhistische blik – loslaten in liefde
  3. Iedereen Verlicht – als je weet dat je gaat sterven
  4. De dood als onderdeel van het leven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Driessen Gertie zegt

    9 juni 2020 om 09:41

    ‘Stel je raakt geïrriteerd. Als dat je laatste houding is voor het sterven, dan beïnvloedt het je hele bewustzijn en ontstaat daarmee de kans wedergeboren te worden met een lelijk lichaam in een omgeving vol boze mensen.’
    Dit vind ik een enge stelling..in de dubbele betekenis van het woord…

    • Daido zegt

      10 juni 2020 om 05:02

      Oh, nu weet ik eindelijk waarom ik een lelijk hoofd heb en leef in een samenleving vol boze mensen.
      Ik was geïrriteerd in mijn vorige leven toen ik stierf.

      • kees moerbeek zegt

        11 juni 2020 om 10:33

        Goed dat je er op wijst, Daido, dat het begrip karma in het boeddhisme nog al eens verkeerd wordt begrepen. Veel boeddhisten zien karma als ‘wraak’, of zelfs ‘voorbestemming’ of ‘lot’.

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.