• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Sterven zonder spijt*

Sterven zonder spijt*

8 juni 2020 door Kees Moerbeek

Koosje van der Kolk is opgeleid tot verpleegkundige en deed vervolgens de sociale academie. Na een tocht op zoek naar haar wortels vond ze in 1984 haar thuis in het Tibetaans boeddhisme. Sindsdien is ze actief voor het Maitreya Instituut in Emst. Koosje was verpleegkundige in de terminale thuiszorg, maar werkt nu in de nachtdienst van een hotel voor reumapatiënten. Dit vraaggesprek gaat over sterven zonder spijt, wedergeboorte en boeddhistische stervensbegeleiding.

Boeddhisten zijn zich ervan bewust dat hun handelingen en gedachten in het nu van dit moment, ook gevolgen hebben voor later, als ze sterven, sterven zonder spijt. Koosje: ‘Je sterft in de wetenschap dat je tijdens je leven er alles aan gedaan hebt om je geest te onderzoeken, om te proberen goede relaties met anderen te onderhouden en om heilzame en gedachten en kwaliteiten te ontwikkelen. Je probeert negatieve gewoontes, zoals snel kwaad worden en te gehecht zijn, af te leren.’

Sterven is een belangrijke fase in het bestaan. De geest is kwetsbaar, want verkeert op dat moment in een noodsituatie. Dat zijn extra redenen om er alles aan te doen slechte gewoontes de baas te worden en het karma te zuiveren. Anders steken negatieve zaken uitgerekend tijdens het sterven de kop op. ‘Stel je raakt geïrriteerd. Als dat je laatste houding is voor het sterven, dan beïnvloedt het je hele bewustzijn en ontstaat daarmee de kans wedergeboren te worden met een lelijk lichaam in een omgeving vol boze mensen.’

Heilzaam

Een gewone dharmabeoefenaar die sterft kan geholpen worden door het oproepen van zijn positieve herinneringen, bijvoorbeeld door gebeden die hij gewend was te zeggen.  ‘Kort geleden was ik bij een crematie van een zenboeddhist, die plotseling overleden was. De laatste jaren was hij bezig met het vertalen van twee soetra’s. Een daarvan was de soetra van Kwan Yin (Kanzeon). Hij had er een bijzondere band mee. Het refrein is: ‘Hoe talloos de wezens ook zijn, ik zal ze bevrijden.’ In de tijd tussen zij sterven en crematie reciteerden mensen dit refrein. Ook zijn spiritueel leraar was aanwezig,’ vertelt ze.

Er bestaan diverse gebeden en soetra’s waarvan bekend is dat ze heilzaam werken, maar ook de naam van de spiritueel leraar, een mantra of een oefening kan die positieve herinneringen opwekken.

Advies

Het Maitreya Instituut heeft een werkgroep van stervensconsulenten opgericht. Deze consulenten geven advies. ‘Om dit goed te kunnen doen, hebben we een handboek geschreven waarin alle adviezen van het Maitreya Instituut op een rijtje staan.’ Een landelijk netwerk bestaat nog niet. Voor meer informatie kan men contact opnemen met het instituut. ‘Het is belangrijk te benadrukken dat we adviseren. We begeleiden niet en richten ons in eerste instantie op studenten van het Maitreya Instituut,’ benadrukt Koosje. Zelf begeleidt ze stervenden, maar ook zieken.

‘Het is maar net wat mensen mij vragen en wat ik zelf aankan. Er zijn zieken die mij geregeld bellen. Het is goed dat het handboek bestaat, het is een grote bron van wijsheid en je kunt er op het juiste moment op terugvallen,’ legt ze uit.

Binnen de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) bestaat een werkgroep rondom de dood die een brochure opgesteld heeft over de rituelen van de boeddhistische stromingen. Daar bestaat behoefte aan, wat langzamerhand krijgen sterven en de dood de aandacht die ze verdienen en worden niet langer weggemoffeld.

Met dank aan Koosje van der Kolk, Kees Moerbeek.
Verwijzingen 2020
Over sterven en daarna, Maitreya Instituut
https://www.maitreya.nl/boeddhisme-vragen-sterven-dood-overlijden.htm
Website van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN)
https://boeddhisme.nl/over-de-bun/

 

Dit artikel verscheen in De Lotusvijver winter 2001, 7de jaargang nr. 4. Het thema van deze aflevering was Dood en Leven. Dit thema werd mede bepaald door de terroristische aanslagen op 11 september 2001. *

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, BUN - Boeddhistische Unie Nederland, Geluk, Gezondheid, Tibetaans boeddhisme Tags: aanslagen 9/11, BUN, dood, dood en leven, Koosje van der Kolk, lotusvijver, Maitreya, sterven

Lees ook:

  1. Aandacht voor de (eigen) dood
  2. De kracht van machteloosheid
  3. Sterven als een wolk
  4. TV – de Boeddhistische blik – loslaten in liefde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Driessen Gertie zegt

    9 juni 2020 om 09:41

    ‘Stel je raakt geïrriteerd. Als dat je laatste houding is voor het sterven, dan beïnvloedt het je hele bewustzijn en ontstaat daarmee de kans wedergeboren te worden met een lelijk lichaam in een omgeving vol boze mensen.’
    Dit vind ik een enge stelling..in de dubbele betekenis van het woord…

    • Daido zegt

      10 juni 2020 om 05:02

      Oh, nu weet ik eindelijk waarom ik een lelijk hoofd heb en leef in een samenleving vol boze mensen.
      Ik was geïrriteerd in mijn vorige leven toen ik stierf.

      • kees moerbeek zegt

        11 juni 2020 om 10:33

        Goed dat je er op wijst, Daido, dat het begrip karma in het boeddhisme nog al eens verkeerd wordt begrepen. Veel boeddhisten zien karma als ‘wraak’, of zelfs ‘voorbestemming’ of ‘lot’.

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
    • Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’
    • haiku
    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit
    • Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens