• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Sterven zonder spijt*

8 juni 2020 door Kees Moerbeek

Koosje van der Kolk is opgeleid tot verpleegkundige en deed vervolgens de sociale academie. Na een tocht op zoek naar haar wortels vond ze in 1984 haar thuis in het Tibetaans boeddhisme. Sindsdien is ze actief voor het Maitreya Instituut in Emst. Koosje was verpleegkundige in de terminale thuiszorg, maar werkt nu in de nachtdienst van een hotel voor reumapatiënten. Dit vraaggesprek gaat over sterven zonder spijt, wedergeboorte en boeddhistische stervensbegeleiding.

Boeddhisten zijn zich ervan bewust dat hun handelingen en gedachten in het nu van dit moment, ook gevolgen hebben voor later, als ze sterven, sterven zonder spijt. Koosje: ‘Je sterft in de wetenschap dat je tijdens je leven er alles aan gedaan hebt om je geest te onderzoeken, om te proberen goede relaties met anderen te onderhouden en om heilzame en gedachten en kwaliteiten te ontwikkelen. Je probeert negatieve gewoontes, zoals snel kwaad worden en te gehecht zijn, af te leren.’

Sterven is een belangrijke fase in het bestaan. De geest is kwetsbaar, want verkeert op dat moment in een noodsituatie. Dat zijn extra redenen om er alles aan te doen slechte gewoontes de baas te worden en het karma te zuiveren. Anders steken negatieve zaken uitgerekend tijdens het sterven de kop op. ‘Stel je raakt geïrriteerd. Als dat je laatste houding is voor het sterven, dan beïnvloedt het je hele bewustzijn en ontstaat daarmee de kans wedergeboren te worden met een lelijk lichaam in een omgeving vol boze mensen.’

Heilzaam

Een gewone dharmabeoefenaar die sterft kan geholpen worden door het oproepen van zijn positieve herinneringen, bijvoorbeeld door gebeden die hij gewend was te zeggen.  ‘Kort geleden was ik bij een crematie van een zenboeddhist, die plotseling overleden was. De laatste jaren was hij bezig met het vertalen van twee soetra’s. Een daarvan was de soetra van Kwan Yin (Kanzeon). Hij had er een bijzondere band mee. Het refrein is: ‘Hoe talloos de wezens ook zijn, ik zal ze bevrijden.’ In de tijd tussen zij sterven en crematie reciteerden mensen dit refrein. Ook zijn spiritueel leraar was aanwezig,’ vertelt ze.

Er bestaan diverse gebeden en soetra’s waarvan bekend is dat ze heilzaam werken, maar ook de naam van de spiritueel leraar, een mantra of een oefening kan die positieve herinneringen opwekken.

Advies

Het Maitreya Instituut heeft een werkgroep van stervensconsulenten opgericht. Deze consulenten geven advies. ‘Om dit goed te kunnen doen, hebben we een handboek geschreven waarin alle adviezen van het Maitreya Instituut op een rijtje staan.’ Een landelijk netwerk bestaat nog niet. Voor meer informatie kan men contact opnemen met het instituut. ‘Het is belangrijk te benadrukken dat we adviseren. We begeleiden niet en richten ons in eerste instantie op studenten van het Maitreya Instituut,’ benadrukt Koosje. Zelf begeleidt ze stervenden, maar ook zieken.

‘Het is maar net wat mensen mij vragen en wat ik zelf aankan. Er zijn zieken die mij geregeld bellen. Het is goed dat het handboek bestaat, het is een grote bron van wijsheid en je kunt er op het juiste moment op terugvallen,’ legt ze uit.

Binnen de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) bestaat een werkgroep rondom de dood die een brochure opgesteld heeft over de rituelen van de boeddhistische stromingen. Daar bestaat behoefte aan, wat langzamerhand krijgen sterven en de dood de aandacht die ze verdienen en worden niet langer weggemoffeld.

Met dank aan Koosje van der Kolk, Kees Moerbeek.
Verwijzingen 2020
Over sterven en daarna, Maitreya Instituut
https://www.maitreya.nl/boeddhisme-vragen-sterven-dood-overlijden.htm
Website van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN)
https://boeddhisme.nl/over-de-bun/

 

Dit artikel verscheen in De Lotusvijver winter 2001, 7de jaargang nr. 4. Het thema van deze aflevering was Dood en Leven. Dit thema werd mede bepaald door de terroristische aanslagen op 11 september 2001. *

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, BUN - Boeddhistische Unie Nederland, Geluk, Gezondheid, Tibetaans boeddhisme Tags: aanslagen 9/11, BUN, dood, dood en leven, Koosje van der Kolk, lotusvijver, Maitreya, sterven

Lees ook:

  1. Aandacht voor de (eigen) dood
  2. ‘Mijn beste! Nu begint het bij je te dagen dat je sterft! Je gaat deze wereld verlaten’
  3. De kracht van machteloosheid
  4. Sterven als een wolk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Driessen Gertie zegt

    9 juni 2020 om 09:41

    ‘Stel je raakt geïrriteerd. Als dat je laatste houding is voor het sterven, dan beïnvloedt het je hele bewustzijn en ontstaat daarmee de kans wedergeboren te worden met een lelijk lichaam in een omgeving vol boze mensen.’
    Dit vind ik een enge stelling..in de dubbele betekenis van het woord…

    • Daido zegt

      10 juni 2020 om 05:02

      Oh, nu weet ik eindelijk waarom ik een lelijk hoofd heb en leef in een samenleving vol boze mensen.
      Ik was geïrriteerd in mijn vorige leven toen ik stierf.

      • kees moerbeek zegt

        11 juni 2020 om 10:33

        Goed dat je er op wijst, Daido, dat het begrip karma in het boeddhisme nog al eens verkeerd wordt begrepen. Veel boeddhisten zien karma als ‘wraak’, of zelfs ‘voorbestemming’ of ‘lot’.

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 28 januari 2021
    ISangha (online)
  • 28 januari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 28 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 28 januari 2021
    Stiltemeditatie (Huis ter Heide)
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 27 – massa
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • De kern van yoga – Karma yoga (deel 2)
  • En mijn erfschuld op 25 januari 2021?
  • Vijfdaagse landelijke campagne tegen energiegigant Vattenfall

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens