De beroemde Japanse tempel Todaiji, in de oude Japanse hoofdstad Nara, heeft vanwege de coronacrisis de ingang van de grote zaal afgesloten om de verspreiding van het virus te voorkomen. In plaats daarvan heeft de tempel een voorvenster geopend zodat de mensen toch zicht hebben op het gezicht van de Grote Boeddha in de tempel. De tempel is begonnen met een ongekende 24-uurs live-feed van deze boeddhistische figuur. Vanaf 1 april zijn de monniken elke dag ’s middags begonnen met bidden voor het einde van de pandemie.
De Grote Boeddha is in de 8e eeuw ontstaan met gebeden die levens zouden baten door gered te worden van epidemieën, rampen en onrust. De leiding van de Todaiji tempel zegt dat het wil dat mensen het gevoel hebben dat de Grote Boeddha altijd over hen waakt in onstabiele tijden en als een rots in de branding is voor hun gebeden.
Tijdens de huidige coronaviruspandemie raken mensen gestrest door angst, onzekerheid en ongemak. Sommigen worstelen met irritatie, depressie, instabiliteit of huiselijk geweld. In zo’n moeilijke tijd reiken in Japan boeddhistische tempels en monniken mensen de hand en helen het gemoed. De Tsukiji Honguwanji tempel in Tokio heeft video’s gepost op YouTube van monniken die sinds de tempel prediken om de verspreiding van het virus te voorkomen. Boeddhisten en tempels stuurden al berichten de wereld in toen Japan door het virus in de problemen raakte. Monniken willen mensen helpen om de angst en pijn te verzachten en de gemoedsrust te herstellen in de huidige omstandigheden. Zulke berichten worden niet alleen online gebracht. Tempels in Japan hebben meestal prikborden rond hun poorten, niet alleen om de data van de gebeurtenissen aan te kondigen, maar ook om berichten te sturen die priesters willen overbrengen aan voorbijgangers.
Eind april bracht de Myofukuji-tempel in Tokio de boodschap over: “Laat je hart nooit besmet zijn met een virus. Verlies nooit je menselijke geest.” Tomikawa Dairyo, de priester van de tempel, zegt dat hij de boodschap schreef met het gevoel dat er te veel angst en ongerustheid is in de maatschappij, zoals te zien is aan paniekaankopen in supermarkten, aanvallen op besmette mensen en waakzaamheid. Tomikawa wil dat mensen hun vriendelijkheid en medeleven bewaren.
Mindfulness heeft ook in Japan aan populariteit gewonnen als een praktische manier om de geest te verlichten. De effectiviteit ervan is nu in een nieuw daglicht komen te staan tijdens de coronaviruscrisis. Met ingang van eind april hebben 35 monniken uit tempels van verschillende sekten in heel Japan zich online verzameld om mindfulnessmeditatie te organiseren onder de naam “Healthy Temple Online”. Het aantal deelnemers neemt toe, en overtreft nu 150 per dag. Het evenement begint elke ochtend om 7 uur ’s ochtends, met een monnik als gastheer.
D.R. van Sichem de Combe de Belder zegt
¡Namasté! …
Ik ben compleet nieuw en uitermate verrast en verblijd met jullie initiatief en zie mij voor en berg staan van artikels die ik allemaal zou willen gelezen hebben. De honger naar “weten” … maar als eenvoudige (echt) wegzoeker of ‘pseudo taoïst?’- weet ik dat ik niet hoef en niet echt kan weten.
“Weet ik” – dank zij de zalige tekst van Ardan (en daarna die sterke bijdrage van Jules de twee enige die ik hunkerend, volledig heb gelezen, vandaag) als brugwachter – dat je je ballast moet achterlaten. Wat er overgaat is ‘zen’.
Ik had gewoon graag geweten hoe je moet reageren. Dat is bij Ardan die de “bijbelse kameel” als voorbeeld gebruikt.
Een historische feit ligt allicht aan de bron van die beeldspraak. Ooit las ik dat een van de poorten van Jeruzalem smaller was – met de naamverwijzing naar een Naald – dan de andere en dat de beladen handelskaravanen er met hun koopwaar met moeite doorheen geraakten. Een overbelast dier kreeg dat dan niet voor mekaar en men moest de ballast achterlaten etc.
Bueno, hartelijk dank voor de kennismaking met BD en een “Tashi delek” als groet.
Dirk Renaat (vanuit Spanje)