• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » China: Ondergang Tibetaans onderwijs in Tibetaanse gebieden versneld

China: Ondergang Tibetaans onderwijs in Tibetaanse gebieden versneld

5 maart 2020 door de redactie

China’s “tweetalig onderwijs” beleid heeft de ondergang van het Tibetaans-middelbaar onderwijs op basisscholen in Tibetaanse gebieden versneld, meldt Human Rights Watch in een vandaag vrijgegeven rapport. Het beleid, dat in de afgelopen tien jaar in de Tibetaanse Autonome Regio (TAR) en andere Tibetaanse gebieden is uitgevoerd, heeft het onderwijs in de Chinese taal op alle niveaus doen toenemen, met uitzondering van de studie van de Tibetaanse taal zelf.

In het 91 pagina’s tellende rapport China’s ‘Bilingual Education’ Policy in Tibet: Tibetan-Medium Schooling Under Threat’ wordt de aantasting door de Chinese regering met betrekking tot de rechten van minderheden in het onderwijs in Tibet onder het mom van het verbeteren van de toegang tot het onderwijs onderzocht. Het benadrukt de verplichte “tweetalige” kleuterscholen die Tibetaanse kinderen vanaf hun derde levensjaar onderdompelen in de Chinese taal en staatspropaganda, in naam van “het versterken van de eenheid van de nationaliteiten”. Deze ontwikkelingen weerspiegelen een assimilatiebeleid voor minderheden dat onder leiding van president Xi Jinping in een stroomversnelling is geraakt.

“China’s ’tweetalig onderwijs’ beleid wordt gemotiveerd door politieke vereisten in plaats van educatieve,” zegt Sophie Richardson, directeur Human Rights Watch China. “De Chinese regering schendt haar internationale wettelijke verplichtingen om Tibetanen Tibetaans onderwijs te geven.”

Het rapport bevat diepte-interviews met Tibetaanse leraren, academici en voormalige ambtenaren, en bevat vertalingen van recente petities van Tibetanen en debatten over taalrechten en onderwijs.

De grondwet van China garandeert de rechten van de minderheidstaal en in de relatief liberale jaren tachtig werd het Tibetaan klassieke onderwijs op scholen ingevoerd, zij het alleen op het basisniveau in het TAR. In een steeds repressiever politiek klimaat beschouwen de autoriteiten nu zelfs lokale initiatieven ter bevordering van de Tibetaanse taal als “separatistische” activiteiten. Veel Tibetanen zien het primaat en de continuïteit van hun taal als de fundamentele garantie voor hun toekomst als een afzonderlijk volk binnen de Volksrepubliek China (China).

De voorgestelde geleidelijke afschaffing van het Tibetaanse onderwijs in de Tibetaanse gebieden in de provincie Qinghai heeft in 2010-2012 geleid tot schoolprotesten die door de autoriteiten zijn onderdrukt, maar die het nieuwe beleid in de ijskast hebben gezet. In mei 2019 kondigde de Golok-prefectuur in Qinghai echter aan dat het Chinees vanaf het september semester op alle niveaus tot het preferente medium van het onderwijs wordt gemaakt.

Een dergelijke aankondiging is niet gedaan in het TAR, en ambtenaren beweren dat elke basisschool kan beslissen of er wordt overgestapt van Tibetaans onderwijs naar Chinees onderwijs. Maar het rapport van Human Rights Watch toont aan dat de autoriteiten daar maatregelen hebben genomen die erop gericht lijken te zijn de lokale scholen onder druk te zetten om over te stappen op het Chinees. Deze maatregelen omvatten het inhuren van duizenden niet-Tibetaanse leraren uit andere delen van China in het kader van het “Aid Tibet”-programma en het bevorderen van etnisch “gemengde klassen”, ook met het oog op de “eenheid van de nationaliteit”. Deze maken de adoptie van de Chinese taal grotendeels onvermijdelijk, vooral in stedelijke gebieden, zelfs zonder directe dwang.

Internationale waarnemers wordt de toegang tot Tibetaanse gebieden in China ontzegd, maar in september 2019 kon Human Rights Watch vragen stellen over de onderwijstaal aan ouders en leerkrachten in zes landelijke townships in de gemeente Nagchu in het noorden van TAR. Allen antwoordden dat hun lokale basisscholen vanaf maart 2019 zijn overgestapt op het gebruik van het Chinees als onderwijstaal.

Tibetaanse bronnen vertelden Human Rights Watch dat het weliswaar noodzakelijk en wenselijk is dat kinderen vloeiend Chinees leren spreken, maar dat dit op geen enkele manier verenigbaar is met Tibetaans-klassiek onderwijs op de kleuterschool en het basisonderwijs. Sommigen waren op de hoogte van internationaal academisch onderzoek waaruit bleek dat kinderen sneller en beter leren in hun eigen taal en beter in staat zijn om een tweede taal te leren als ze eenmaal een vaardigheid in hun moedertaal hebben verworven. Een expert die deelnam aan een online debat schreef: “[I]t is verrassend dat er een wens is om ons eigen voordeel van het hebben van een moedertaalonderwijsstelsel op te geven, en … om deze ’transformatie’ te beschouwen als een ‘verbetering van de kwaliteit’. Dit is net zo dom als het omhakken van een boom om een vis te vangen.”

China’s versie van tweetalig onderwijs is in strijd met de internationale mensenrechtenwetgeving, met name het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van het kind en het Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten (IVBPR). VN-comités zoals die voor de rechten van het kind, economische, sociale en culturele rechten en de uitbanning van rassendiscriminatie hebben allemaal hun bezorgdheid geuit over het (ontzeggen van het) recht van Tibetanen op onderwijs in hun eigen taal en cultuur in China. De lidstaten van de VN moeten hun bezorgdheid dringend en in het openbaar kenbaar maken tijdens bilaterale bijeenkomsten en internationale fora.

“Het “tweetalige onderwijsbeleid” van China in Tibet is in strijd met de grondwet, de internationale normen en de consensus van deskundigen over het belang van onderwijs in de moedertaal en de fundamentele aspiraties van het Tibetaanse volk”, aldus Richardson. “Gedwongen assimilatie is geen oplossing voor het bestuur van etnische minderheidsregio’s, noch is de nationale veiligheid een aanvaardbare rechtvaardiging voor het ontzeggen van onderwijs in de moedertaal”.

Bron: Human Rights Watch https://www.bignewsnetwork.com/news/264216633/china-tibetan-children-denied-mother-tongue-classes?utm_source=feeds.bignewsnetwork.com&utm_medium=referral

 

Categorie: Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Onderwijs, Politiek Tags: China, Human Rights Watch, identiteit, onderwijs, schoolkinderen, taal, TAR, Tibet, vernietiging

Lees ook:

  1. Indiase militairen leren Tibetaanse taal en cultuur om de banden in grensgebied met Tibet te verstevigen
  2. Human Rights Watch – China blijft mensenrechten schenden
  3. Chinese leraren aan de slag in de Tibetaanse Autonome Regio
  4. ‘Tibetanen zijn lid van één Chinese natie’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.