• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Human Rights Watch – China blijft mensenrechten schenden

22 mei 2018 door de redactie

De ongegronde vervolging van een Tibetaanse taalrechtenactivist door de Chinese autoriteiten toont de minachting van de regering voor de rechten van minderheidsvolken aan, stelt de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) vandaag. Op 22 mei 2018 veroordeelde een rechtbank in de regio Yushu, in de provincie Qinghai, de Tibetaan Tashi Wangchuk (31) tot 5 jaar gevangenisstraf wegens het ‘aanzetten tot separatisme’.

Regeringen, mensenrechtendeskundigen van de Verenigde Naties en internationale organisaties hebben herhaaldelijk opgeroepen tot de vrijlating van Tashi Wangchuk.

‘Tashi Wangchuk’s enige ‘misdaad’ was het vreedzaam oproepen tot het recht van minderheidsvolken om hun eigen taal te gebruiken – een daad die beschermd wordt door China’s grondwet en internationale mensenrechtenwetgeving’, zegt Sophie Richardson, directeur van HRW China. ‘Zijn veroordeling op basis van valse beschuldigingen van separatisme toont aan dat critici van het minderhedenbeleid van de regering geen wettelijke bescherming genieten.’

Tashi Wangchuk werd op 27 januari 2016 gearresteerd nadat een video van hem werd besproken in de New York Times, waarin hij pleitte voor het recht van Tibetanen om in hun moedertaal te leren en daarin te studeren. Hoewel hij de krant expliciet vertelde dat hij niet oproept tot Tibetaanse onafhankelijkheid, werd hij in maart 2016 beschuldigd van het ‘aanzetten tot separatisme’, een misdrijf dat een gevangenisstraf van 15 jaar kan opleveren.

De stopzetting van het Tibetaans middelbaar onderwijs op openbare scholen in de Tibetaanse gebieden Qinghai en Gansu, sinds 2012, en de gedwongen sluiting van Tibetaanse middelbare particuliere scholen hebben in deze gebieden geleid tot een golf van protest onder de bevolking en is een punt van grote zorg geworden in de Tibetaanse gemeenschap. Tashi Wangchuk reisde in mei 2015 naar Peking om te onderzoeken of het mogelijk was een formele klacht in te dienen tegen ambtenaren in zijn thuisgebied wegens het niet steunen van het Tibetaans taalonderwijs. Tijdens dat bezoek had hij een ontmoeting met journalisten van de New York Times en ‘drong hij aan op interviews ter plekke’, aldus de krant. In september 2015 reisden de journalisten van de Times naar Yushu om hem te ontmoeten en in november 2015 publiceerde de krant artikelen over zijn inspanningen in het Engels en het Chinees, samen met een video van negen minuten in beide talen. Hoewel dit initiatief geen enkele Chinese wet overtrad, lijken de autoriteiten het als ongewoon gevoelig te hebben behandeld gezien de betrokkenheid van buitenlandse media.

De grondwet van China stelt dat ‘alle nationaliteiten de vrijheid hebben om hun eigen gesproken en geschreven talen te gebruiken en te ontwikkelen’.

De vervolging van Tashi Wangchuk is in strijd met het Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie, dat China in 1981 heeft geratificeerd. Volgens het verdrag is China verplicht ervoor te zorgen dat etnische minderheden gelijke rechten genieten, waaronder vrijheid van meningsuiting en ‘het recht op gelijke deelname aan culturele activiteiten’. De VN-mensenrechtencommissie heeft in een algemene opmerking gesteld dat ‘personen die tot een … minderheid behoren, niet het recht mag worden ontzegd om, samen met leden van hun groep, van hun eigen cultuur te genieten, hun godsdienst te belijden en hun taal te spreken’.

De vervolging van Tashi Wangchuk voldeed bij lange na niet aan de internationale normen voor een eerlijke rechtsgang, stelt HRW. Nadat hij in januari 2016 in hechtenis was genomen, werd hij in het geheim vastgehouden in een detentiecentrum in Yushu, terwijl zijn zaak door de politie werd onderzocht.

Hoewel de Chinese wet voorschrijft dat de familie van een gedetineerde binnen 24 uur in kennis moet worden gesteld van een detentie, kan van deze eis worden afgezien in gevallen van ‘nationale veiligheid’ en ‘terrorisme’ en wanneer de politie van mening is dat een dergelijke kennisgeving ‘het onderzoek kan belemmeren’. Zijn familie werd hiervan pas op 24 maart op de hoogte gesteld. Op dat moment, meldde de politie aan zijn familie dat zij van plan waren om hem het aanzetten tot separatisme ten laste te leggen. Hij werd bijna twee jaar vastgehouden voordat hij voor de rechter werd gebracht en had in die tijd beperkte toegang tot zijn familie en de advocaten van zijn keuze.

‘Wat werkelijk ter discussie staat is de geloofwaardigheid van China in het handhaven van zijn eigen wetten en het eerbiedigen van vreedzame kritiek,’ zegt Richardson. ‘Het is jammerlijk mislukt, maar het zijn Tashi Wangchuk en Tibetanen die in hun eigen taal willen studeren.’

Bron: Human Rights Watch

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Rechtspraak Tags: China, eigen taal, Human Rights Watch, New York Times, rassendiscriminatie, taal, Tashi Wangchuk, Tibet, Tibetaans, veroordeling, VN-mensenrechtenorganisatie

Lees ook:

  1. ICT – ‘Tashi Wangchuk moet onmiddellijk worden vrijgelaten’
  2. Wereld kijkt mee in proces tegen Tibetaan Tashi Wangchuk
  3. Tibetaanse studenten – waarom niet meer tweetalige leraren in Tibetaanse gebieden China
  4. China: Ondergang Tibetaans onderwijs in Tibetaanse gebieden versneld

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 8 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 10 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 10 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 11 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 12 maart 2021 - 14 maart 2021
    Zen Spirit Weekend over Angst, Zen en Vertrouwen
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Niet-weten is geen gezicht
  • Dharamsala – Dalai Lama laat zich vaccineren tegen coronavirus
  • Postmodernisme is de filosofie van het neoliberalisme
  • Dick – De bloemen in het veld
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (9) – de vervulling van het pionierstijdperk

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens