• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Gezondheid » Herintreden Mipham oogst veel kritiek – maar… ‘er is geen Shambhala zonder de Sakyong’.

Herintreden Mipham oogst veel kritiek – maar… ‘er is geen Shambhala zonder de Sakyong’.

4 februari 2020 door de redactie

Het bestuur van de in opspraak geraakte boeddhistische organisatie Shambhala International zegt in een verklaring zeer bezorgd te zijn dat zijn beslissing om zich achter de uitnodiging te scharen van het in Frankrijk gevestigde centrum Dechen Chöling, om de leider van Shambhala Sakyong Mipham deze zomer het ritueel de Rigden Abhisheka te laten leiden, de Shambhalagemeenschap verder heeft gepolariseerd. Mipham is omstreden nadat een onderzoek van Shambhala zelf uitwees dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel wangedrag.

Het bestuur betuigt spijt als dit het resultaat is en voert aan dat het altijd zijn bedoeling is geweest om een manier te vinden om alle leden van de Shambhalagemeenschap te ondersteunen en een manier te vinden om als geheel verder te gaan. ‘Onze beslissing was niet bedoeld om “partij te kiezen”, noch om de ene kant over de andere te onderschrijven, noch om aan te geven dat we de relatie van de Sakyong met de gemeenschap hebben voltooid,’ staat in de verklaring.

Het bestuur zegt de intense reactie van de Shambhalagemeenschap op deze recente beslissing en de uitdagingen waarmee de centra en individuen worden geconfronteerd, te erkennen. Het Shambhalabestuur zegt een grote hoeveelheid e-mails te hebben ontvangen van leden die uitzonderlijk ‘attent en tot nadenken stemmend’ zijn geweest.

Het bestuur gaat ook in op de brief van Ani Pema (Pema Chödrön) waarin ze haar ontslag aankondigt als Acharya en waarin ze haar afkeuring uitspreekt over het besluit (om Mipham weer actief te laten worden binnen de Shambhalagemeenschap en bijvoorbeeld niet af te wachten of deze man ook nog strafrechtelijk wordt vervolgd voor zijn seksueel wangedrag) en de implicaties ervan, in de zin dat het “business as usual” bleek te zijn, zoals Pema Chödrön schreef.

Het bestuur zegt haar onlangs te hebben ontmoet waaruit zij duidelijk zou hebben gemaakt dat zij niet van plan is de Shambhalagemeenschap te verlaten. Ani Pema Chödrön (83) besloot onlangs op te stappen als acharya (spiritueel leraar) van de internationale boeddhistische organisatie Shambhala. Haar besluit werd mede geïnspireerd door het besluit van de omstreden leider van Shambhala, Sakyong Mipham, om weer les te gaan geven aan leden binnen die gemeenschap die daar behoefte aan hebben. Pema Chödron zegt ontmoedig te zijn door dat besluit en door het besluit van het Shambhalabestuur om de Sakyong in juni dit jaar een boeddhistisch ritueel te laten geven. In een brief aan het bestuur van Shambhala en de volgelingen noemt zij het besluit van de Sakyong ‘onvriendelijk, onervaren en onverstandig.’

Het bestuur verduidelijkt zijn besluit om Mipham weer in te zetten bij rituelen en lessen. Studenten en anderen keuren het af dat Mipham wordt uitgenodigd om les te geven voordat hij directer met de gemeenschap heeft gecommuniceerd in termen van schade, het nemen van zijn eigen verantwoordelijkheid en het laten zien dat hij verantwoordelijkheid neemt voor zijn daden.

Het bestuur zegt dat Mipham (de Sakyong) zich heeft zich verontschuldigd voor zijn daden en heeft nagedacht over wat hij heeft gedaan. Shambhala is een vajrayana-lineage traditie en de Sakyong is, als de overleveringshouder, verantwoordelijk voor het in stand houden van de traditie en zijn onderwijs is nodig om de lijn voort te zetten. Een citaat dat vaak wordt geuit is: “Er is geen Shambhala zonder de Sakyong”.

Studenten die hebben gewacht om in Frankrijk deze abhisheka te ontvangen moeten niet worden weerhouden om zich te verbinden met hun leraar en verder te gaan op hun vajrayana pad. Mensen voelen oprechte toewijding aan de Sakyong, willen hem zien, zijn blij dat hij de Rigden Abhisheka doet en zijn bezorgd dat Shambhala niet beter voor hem en zijn familie zorgt, zegt het bestuur in een reactie.

Het bestuur zegt alle reacties serieus te nemen en erkent dat er zeer uiteenlopende opvattingen bestaan. Maar ziet deze opvattingen op dit moment niet noodzakelijkerwijs als onverzoenlijk. Het is echter wel bezorgd dat ze dat wel kunnen worden zonder de goede trouw van de hele mandala. Die zorg is overgebracht aan Sakyong Mipham en de Sakyong Wangmo die op de hoogte zijn gebracht van de sterke en uiteenlopende gevoelens in de gemeenschap.

De bestuurders zeggen te erkennen dat sommige mensen het gevoel hebben dat deze beslissing voorbarig is of dat ze partij kiezen. Zij voelen dat niet zo, maar erkennen dat er veel werk aan de winkel is. ‘We hopen dat alle leden van de gemeenschap de echte problemen aan alle kanten zullen overwegen en zullen nadenken over hoe we de Shambhalagemeenschap als geheel kunnen genezen en versterken. In dit opzicht is het bestuur van mening dat de Sakyong oprecht is gesmeekt om de abhisheka te schenken.’

Het bestuur verzekert dat geen enkel bestuurslid de geringste neiging heeft om terug te keren naar de normale gang van zaken. Zoals het misbruik door Mipham en bestuurders van Shambhala International wordt genoemd. Bij Shambhala International waren  decennialang mannen, vrouwen en kinderen het slachtoffer van machtsmisbruik.

Bron Shambhala International.

 

 

Categorie: Boeddhisme, Gezondheid, Misbruik, Nieuws Tags: aftreden, herintreder, kritiek, Mipham, misbruik, Pema Chödrön, Sakyong, Shambhala International

Lees ook:

  1. Pema Chödron treedt terug als leraar – Sakyong door Shambhala weer op het schild gehesen
  2. Het jaar 2020 – dag 35 – fondswerver
  3. Grote druk en ontnemen functies leidden tot vertrek Sakyong Mipham
  4. Onderzoek naar wangedrag binnen Shambhala International – getuige Craig Morman

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    5 februari 2020 om 11:42

    Mensen voelen oprechte toewijding aan de sakyong) . Het is goed dat ik niet alles kan begrijpen.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.