Meester Linji zegt:
Wat wordt bedoeld met ‘de toestand waarin geest en Geest niet verschillen’?
Door die schijnbaar onschuldige vraag te stellen, zadel je jezelf op met een geest en een Geest, en onmiddellijk steken vervolgvragen de kop op. Wat zijn de overeenkomsten tussen de geest en de Geest? Wat zijn de verschillen tussen de geest en de Geest? Wat zijn de verbanden tussen de geest en de Geest? Hoe kom je van de geest tot de Geest? Hoe voorkom je dat je terugvalt van de Geest in de geest? Vraag op vraag op vraag – zo blijf je aan de gang.
Denkslaven, opgelet. Alle dingen in deze wereld en in alle volgende zijn leeg. Zoek naar hun essentie en je vindt haar niet. Zoek naar hun grenzen en je vindt ze niet.
Dingen blijken woorden en woorden blijken namen en namen blijken leeg. ‘Leeg’ is eveneens een woord en op zijn beurt leeg. Leeg als de zin ‘Alle dingen in deze wereld en in alle volgende zijn leeg.’ Wat hou je dan nog over?
Hoe is het in Boeddha’s naam mogelijk dat je nog steeds in loze namen gelooft. Als er al iets bestaat, dan afhankelijk van al het andere. Ik heb het niet alleen over de gewone dingen, maar net zo goed over verlichting, nirwana, verlossing, het drievoudige lichaam, afhankelijk ontstaan, object, subject, wereld, geest en boeddhanatuur.
Zekerheid zoeken in afhankelijkheden maakt afhankelijk. De Boeddha is een fantoom. De patriarchen zijn dood. Zelfs de groeten kun je ze niet doen. De ‘Drie Voertuigen’ en de ‘Twaalf Afdelingen van het Onderricht’ – je kunt er niet eens je kont mee afvegen.
Zoek de Boeddha en je blijft geboeid. Zoek de patriarchen en je blijft gebonden. Bevrijding? Stelletje papkindjes. Zie je eerst maar van je moeder te ontdoen.