De slimme boeddhist conform de Khaggavisana soetra (praktijk).
Ujukarin – De ultieme toverstaf
Vajrayana is niet beter of slechter, hoger of lager, dan de Pali-tradities of de Mahayana. Het is gewoon anders. En kan daarmee voor westerse boeddhisten op zijn eigen manier een stuk hulpmiddelen en technieken bieden, een stuk inspiratie, om dichter bij Verlichting te komen.
Tegen de Titanen – in de wereld en in je eigen hart
Asura’s (jaloerse goden) en hoe je er als boeddhist mee omgaat.
Ujukarin – Hou me vast, of ik val
In dat bos van soms tegenstrijdig lijkende soetra’s, die ook allen je oude zekerheden omver kegelen, is houvast soms erg nuttig. En dat biedt de Catuhpratisarana soetra.
Volg de middenweg en vlieg niet uit de bocht
Dus ik heb niets tegen veganisme, ik heb wel bezwaar tegen de claim van sommige mede-boeddhisten dat veganisme fundamenteel meer ethisch is dan vegetarisme en dat wij dus allen die kant uit zouden moeten bewegen. Sterker nog, een deel van de redeneringen komt m.i. erg dicht bij de drammerige extreme Jain-doctrines (bezem en mondkapjes) waar Boeddha expliciet tegen was…
Wijsheid en mededogen – de twee vleugels van verlichting
En de relatie van deze evenwichtsoefening met liefdesverdriet…
De gouden teerling is geworpen (5 en slot) – de plank misslaan over racisme vanuit boeddhisme
Het binnenbrengen in sangha’s van concepten zoals ‘we gaan de witte overheersing die ook daar heerst afbreken’ voelt dus als een dolkstoot in mijn rug, zeker omdat de boodschappers veelal bepaald geen recht hebben om de eerste steen te mogen werpen. Het hele groepsdenken gingen we toch juist achter ons laten, op weg naar het iedereen ervaren als badend in het gouden licht van Boeddha’s wijsheid?!
De gouden teerling is geworpen (4) – wél omgaan met racisme en boeddhisme
Wat kunnen we in dharmacentra doen om een ieder van ons meer bewust te maken en vervolgens te helpen ontstijgen van conditioneringen, inclusief eventueel racisme?
De gouden teerling is geworpen (3b) – uitwerking racisme en discriminatie
Wat is er mis met ‘profileren’ van mensen voor belasting/uitkeringscontrole op dubbele nationaliteit als de eerdere gegevens aantonen dat er een correlatie (niet: causaliteit) tussen beide groepen is?
De gouden teerling is geworpen (3a) – racisme en discriminatie
Nog iets meer over de polarisatie: de neiging om iedere man die kritiek heeft op sommige feministische punten een misogynistisch onderdrukker te noemen, en iedere kaaskop die kritiek heeft op de vorm van het ‘antiracisme’ gelijk voor racist uit te maken, is negatieve polarisatie. Luister naar argumenten inplaats van je in te graven in hokjesgeest.
De gouden teerling is geworpen (2) – economie en onderwijs
Terug naar de suggesties: tot op heden heb ik niet de indruk dat positieve discriminatie op de arbeidsmarkt, in de zin van quota (‘minimaal 40% vrouwen’, ‘minimaal 20% minderheden’) helpt. Het zou alleen maar leiden tot aannemen van minder geschikte mensen, en discriminerend zijn voor wie wél zijn stinkende best doet maar toevallig een witte man is. In India bijvoorbeeld wordt wél volop met deze methode gewerkt, met quota per bevolkingsgroep, en het leidt zelden tot selectie van de beste kandidaat.
De gouden teerling is geworpen – staatsinrichting en tolerantie
In donkere lockdown-maanden, en ook nog eens in verkiezingstijd, kan het leuk zijn om wat meer research te doen en op social media uit te wisselen.
Terugblik verkiezingen 2017 – opvattingen VVD zijn op het randje boeddhistisch
Op welke politieke partij gaan op 15 maart (2017) boeddhisten stemmen als er in Nederland Tweede Kamerverkiezingen zijn? Ujukarin breekt na die voor GroenLinks nu ook een lans voor de VVD. Opmerkelijk.
Zoek hoop aan de horizon
Omdat we zeker de komende weken nog in de lockdown-levensstijl zitten is het extra belangrijk om de geest van Boeddha’s adviezen ter harte te nemen. Met bijvoorbeeld de dingen die ik in het vorige praatje al meegaf: altruïstisch blijven, ‘in de ruimte’ leven inplaats van alleen tussen vier muren, de ‘stroom’ opzoeken en volgen.
Behoor tot niets, behoor tot alles
Mangala soetra, middenweg en mindfulness.
Sangha – united we stand
Zonder sangha geen boeddhisme.
Positiviteit als dharma-oefening: De geest
De zenmonniken, het schaakbord en het beulszwaard.
Karma en continuïteit – de filosofie inclusief wedergeboorte
Je kunt de wedergeboorte zelfs zien als een algemeen ‘overerven’, net zoals de omstandigheden van je geboorte door algemene factoren bepaald worden. Zoals de welvaart in een regio, een sociaal zekerheidsstelsel of juist het gebrek daaraan, gelijke kansen voor alle standen in het leven etc.
Ontkennen om te kunnen groeien: Anatman
En om naar dat niveau te groeien moeten we het oude beeld van een onveranderlijk zelf loslaten, dus erkennen dat we uiteindelijk een anatman-identiteit hebben.
Positiviteit als dharma-oefening: de spraak
Het zwijgen als spraakoefening.
Karma en continuïteit – de filosofie inclusief wedergeboorte
Je kunt de wedergeboorte zelfs zien als een algemeen ‘overerven’, net zoals de omstandigheden van je geboorte door algemene factoren bepaald worden. Zoals de welvaart in een regio, een sociaal zekerheidsstelsel of juist het gebrek daaraan, gelijke kansen voor alle standen in het leven etc.
Boeddha’s adviezen voor harmonie
De Boeddha meldt dat er zes zaken zijn die iemand vriendelijk, beminnelijk en respectabel maken en leiden tot onderlinge sympathie, tot vrijheid van woordenstrijd, tot harmonie, tot eensgezindheid.
Boeken – ‘Verlangend vuur’
‘Idealisme is een onderschatte, complexe bron van motivatie voor veel mensen. Idealisme tref je in de zorg, het onderwijs, bij vakbonden en overheid, bedrijven en ook technische en wetenschappelijke instituten.’
Evenwicht in intenties – paaltjes rond een pandemie geïnspireerd door Boeddha
Houd je wel voldoende rekening met de vier visioenen van Gautama: Ouderdom, ziekte, dood en pogingen-tot-heilig-leven? Een pandemie zoals Covid, die speciaal risico’s heeft voor wie al een door een ander ziektepatroon of ouderdom kwetsbaar is, drukt ons keihard met de neus op de grenzen van maakbaarheid van het leven.