• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De gouden teerling is geworpen (3a) – racisme en discriminatie

De gouden teerling is geworpen (3a) – racisme en discriminatie

30 januari 2021 door Ujukarin

Dit is de middelste deel van een reeks schrijfsels met wat gedachten, en zeker deze keer discussiemateriaal, over het raakvlak van maatschappelijk engagement en boeddhisme. Met voor deze helft zo min mogelijk dharma-taal; verderop komt de boeddhistische kant van het raakvlak meer aan bod. Een aantal fundamenten, zoals het mensen aanspreken als individu en onderliggende ethiek/metta, kon je in het eerste en tweede schrijfsel lezen.

Het thema deze keer is (anti-)racisme en discriminatie. En als kaaskop met een gekleurde schoonfamilie en dito pleegkids kun je van mij op dit vlak niet alleen indirecte observaties maar ook eerstelijns ervaringen verwachten. Reactiemogelijkheid komt morgen bij deel 3b.

Ervaringen

Okay, ik begin met twee indirecte ervaringen (van/bij vrienden) in Nederland en dan mijn eigen ervaringen als kaaskop in mijn tweede vaderland, Zuid-Azië. Als eerste één der weinige immigrantenjongens in het boerendorp waar ik opgroeide, en waar ik op mijn eerste baantje een goed contact mee kreeg. En met hem meevoelde als hij rotopmerkingen naar zich toegeslingerd kreeg, of erger, omdat hij mediterraan (Libanees) was. Tot mijn verbijstering bleek hijzelf, en ook de familie thuis, een pesthekel te hebben niet zozeer aan kaaskoppen maar aan…Surinamers. Alles wat je maar slechts aan mensen kon bedenken wist hij te melden over de destijds-net-ex-Rijksgenoten die hij tegengekomen was, en de anderen die zijn familie blijkbaar kende…

Ten tweede een zeer nabije boeddhistenvriend van me, kaaskop en homo. Met zijn eveneens vrij wit ogende vriend kan hij uitstekend samen lopen, soms hand in hand, in ‘mediterraan ghettogebied’ Amsterdam-West. Maar als hij datzelfde doet in overwegend creools/Antilliaanse wijken in Amsterdam dan is het huis bijna te klein, en krijgen ze kritische blikken en soms meer over zich heen. Zelf gediscrimineerd worden qua ras lijdt er bij sommigen blijkbaar niet toe dat ze snappen hoe dom het is anderen weer te discrimineren qua seksuele geaardheid…

En ten derde mijn eigen ervaringen in Zuid-Azië. Het beeld is het scherpste wanneer mensen me gewoon als reiziger zien, en op dat moment nog niet weten dat ik met een lokale dame getrouwd ben dus mezelf eerder als parttime burger van het gebied zie. Als ik dan probeer te praten over de lokale cultuur en bijvoorbeeld boeddhistische waarden, dan zijn de reacties iets te vaak één van de volgende twee extremen. Wat voorkomt, maar veelal verborgen, is het vooroordeel dat wij Europeanen steenrijk zouden zijn; dus dat men op de één of andere manier hengelt naar financiële gunsten inplaats van gewoon een gelijkwaardig gesprek te zoeken. Wat vaker voorkomt is het vooroordeel dat ‘Alleen wij Aziaten gekwalificeerd zijn om iets te adviseren over onze cultuur/economie’. Met soms zelfs ‘Jouw voorouders zaten bij de VOC, Ujukarin, en hielpen onze regio leegroven, dus houd je mond totdat wij wat miljarden aan compensatie van jullie gekregen hebben’.

Mochten deze vooroordelen naar kaaskoppen nog niet genoeg zijn dan kan ik ook nog uit tientallen jaren ervaring melden dat de onderlinge discriminatie/racisme in deze en vele andere exotische landen diep zit, nóg dieper dan die naar kaaskoppen toe. Waar je ook praat over pakweg het verhuren van een huis/winkel of het toestaan van een liefdesrelatie, het eerst genoemde criterium is ‘alleen aan/iemand van onze eigen clan en vooral niet iemand van religie/volksgroep x, y of z. Die zijn niet te vertrouwen, en als je er iemand van binnenhaalt dan is binnen maanden je hele buurt door hen overgenomen’. En regelmatig ben ik bij verre familie en kennissen arbeidsverhoudingen tegengekomen voor huispersoneel (overigens vaak uit hun eigen etnisch-religieuze groep) die wij in Nederland moderne slavernij zouden noemen. Toch boeiend hoe dezelfde mensen dan schadevergoedingen claimen omdat hun voorouders als slaaf behandeld zijn – de ironie ten top.

Het is veelal een situatie van ‘we zijn wel 1 land maar leven zoveel mogelijk langs elkaar heen’. Analoog aan de situatie in Suriname zo’n 50-60 jaar geleden, die nu overigens veel beter is. Maar de oude situatie werd bevestigd door Surinaamse vrienden en door mijn grootvader die aldaar enkele jaren werkte: ‘als nabij je huis na een ongeluk gewonden op straat lagen, dan keek je eerst van welke etnische groep ze waren. Als het iemand van jouw groep was hielp je; als het die anderen (namelijk Javanen/creolen/hindoestanen/chinezen of zo) waren bleef je erbuiten, die moesten maar door hun eigen gemeenschap geholpen worden.’

Tussenstand en bronnenkeuze

Het moge duidelijk zijn: discriminatie van mensen op basis van groepslidmaatschap, waaronder racisme, zit heel diep geworteld in de geesten van alle mensen. En zal zich vooral uiten waar jouw groep/denkstijl een meerderheid is en die van de anderen een minderheid; vandaar bijvoorbeeld dat (de volgersschare van) vrijwel elke wereldreligie in land a anderen onderdrukt en in pakweg land b en c weer door een andere groep wordt onderdrukt – boeddhisten niet uitgezonderd! En dito voor huidskleur/ras; dat in Nederland de niet-kaaskoppen meer risico hebben om racisme te ondervinden komt door die minderheidssituatie, maar zoals je al las onderdrukken ze elkaar minstens even hard! Een mooie uitspraak van een mediterrane moslim-Nederlander toen BLM vorig jaar opkwam was ‘wacht eens even, wij waren toch de meest onderdrukten hier en niet de creolen’?

Ik vind het dan ook uitstekend als iemand mij erop aanspreekt ‘Ujukarin, op dit en dit punt denk en handel jij discriminerend of misschien zelfs een tikkeltje racistisch.’ Zolang die persoon dan maar erkent dat dit een gezamenlijk probleem voor hem/haar en voor mij is, omdat zhij op andere vlakken weer discrimineert. Als dit de pot-verwijt-de-ketel effect, in een andere religie bekend als ‘Laat hij die zonder zonden is de eerste steen werpen’, ontkend wordt dan slaat dat voor mij de deur naar dialoog dicht. Want dan gelden er blijkbaar andere regels voor die persoon dan voor mij, zoals Orwell schreef: alle-dieren-zijn-gelijk-maar-sommige-dieren-zijn-gelijker-dan-anderen?

En slaag je wél in een dialoog, dan zijn er heel wat wegen om elkaar te helpen minder discriminerend te denken. De seculier/psychologische methoden bijvoorbeeld, door aan te tonen dat het om vooroordelen gaat en geen gefundeerde oordelen. Denk aan oudere campagnes zoals ‘jongens met grote voeten moeten van onze meisjes afblijven’. Een andere weg is de spirituele, met boeddhistische lessen/technieken die ik in schrijfsel 4 nader zal noemen.

In deel 3b komt een aantal onder ‘antiracisten’ populaire stellingen, en mijn repliek erop. Voor de formuleringen heb ik, om eventuele eigen vooroordelen/framing te verminderen, zoveel mogelijk geput uit publieke sites zoals van geclaimd-antiracistische bewegingen: politieke partijen Bij1 en DENK en actiegroep Kick Out Zwarte Piet. Hoewel dezen zelf soms weer inspiratie claimen van het Amerikaanse Black Lives Matter-front (BLM) haal ik die club er niet bij. De situatie in de USA tussen alle partijen/bevolkingsgroepen is nog beduidend gepolariseerder dan bij ons, en specifiek bij BLM beïnvloed door de naar Europese maatstaven extreme inkomensongelijkheid en door de typisch-Amerikaanse vrijheid van állen, ook kandidaat-verdachten, om zware bewapening te dragen. Waar men de Nederlands/Belgische politie ook van beschuldigt, schietgraagheid zit daar nauwelijks bij – de verdachten zijn namelijk veelal zelf niet bewapend.

Nog iets meer over de polarisatie: de neiging om iedere man die kritiek heeft op sommige feministische punten een misogynistisch onderdrukker te noemen, en iedere kaaskop die kritiek heeft op de vorm van het ‘antiracisme’ gelijk voor racist uit te maken, is negatieve polarisatie. Luister naar argumenten inplaats van je in te graven in hokjesgeest. Dat luisteren en de brug opzoeken is creatief niet reactief, het anagram uit schrijfsel 1. En die hokjesgeest, wij-van-het-gelijk-versus-alle-anderen, is weer gerelateerd aan de ‘cancel culture’: gewoon alleen maar praten met je eigen groep, en voor anderen de deur dichthouden behalve dan misschien wat wederzijds geschreeuw. De Amerikaanse Loretta Ross zit misschien qua mening nog vrij ver van de mijne, haar omschakeling van polariseren naar de dialoog zoeken waardeer ik.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Mensenrechten, Misbruik, Ujukarin Tags: dialoog, hokjesgeest, Orwell, polarisatie, rtacisme, Surinamers, wij, zij

Lees ook:

  1. Integratie
  2. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (12)
  3. Schreeuwers
  4. Splijtgezwam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2022 – dag 220 – afwachting
    • Boeddha in de bajes – levenslang
    • Halte Hertenkamp – Door wie laat ik me gek maken? Stil water
    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens