• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (12)

Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (12)

17 september 2020 door Rob van Boven en Luuk Mur

Het begrip polarisatie gebruiken wij voor een wij-zij houding waarmee wij verder van elkaar af komen te staan. Verschillen worden steeds meer tegenstellingen. Welke veronderstellingen ten grondslag liggen aan deze tegenstellingen lijken vervolgens niet meer interessant, beide partijen menen het gelijk te hebben. Het gemeenschappelijke van de polariserende partijen is dat ze zich beide bedienen van de geloofsvergissing dat er een gelijk bestaat.

Naast de geloofsvergissing dat er een gelijk bestaat, maken beide partijen ook gebruik van de opdeling goed en fout. Deze opdeling is eigen aan ieder van ons. We hebben zo leren kijken naar anderen, maar ook naar onszelf. Ten aanzien van onszelf geeft het interne conflicten van wat we wel en niet mogen voelen, denken, verlangen en willen. Een manier om onze interne conflicten voor een deel op te lossen is om wat niet goed zou zijn te projecteren op de ‘ander’. Geloven dat we het gelijk hebben en de wereld zien in termen van goed en fout sturen aan op polarisatie.

Bij polarisatie speelt nog een ander proces een rol. Het komt nogal eens voor dat we externe bevestiging nodig hebben om ons begrepen, gezien, gehoord te achten, in plaats dat we ons zelf daarin kunnen valideren. Nu kan het zich voordoen dat de ‘tegenpartij’ ongevraagd de functie toebedeeld krijgt om te dienen voor validering van eigen standpunten. De tegenpartij doet dit natuurlijk niet want die vindt dat ze zelf het gelijk heeft. Dit maakt dat de eerste partij zich nog sterker gaat maken om de stellingen waar te laten zijn en in dit proces heeft het geen oog voor de stellingen van de ander. De ‘andere partij’ kan zich op zijn beurt niet gezien en gehoord achten en zal daarom versterkt bezig gaan om zijn stellingen te poneren. Beide partijen willen gezien en gehoord worden en beide partijen kijken en luisteren niet naar elkaar. Je kan in deze uitwisseling van monologen een sterke wederzijdse afhankelijkheid vermoeden. Ze hebben elkaar nodig om het eigen gelijk bevestigt te krijgen van de ‘ander’. Een afhankelijkheid die ze naar alle waarschijnlijkheid ten stelligste zullen ontkennen.

Nieuws is tegenwoordig in de eerste plaats handel en de media schreeuwen het in overvloed naar je toe. Juist tegenstellingen en extremen trekken de aandacht. We consumeren steeds meer nieuws en het wordt indringender en choquerender gebracht dan ooit. Het is zo geconstrueerd dat het maximaal afleidt, dat is de kern van het businessmodel. Iedereen maakt wel eens mee dat hij iets op wil zoeken op het internet en vervolgens merkt dat hij heel wat anders zit te lezen. Dat is de verleiding die uitgaat van het nieuws, het maakt van ons ADHD’ers.

De belangrijkste denkfout van mensen wordt wel het bevestigingsvooroordeel genoemd. Het komt erop neer dat we nieuwe informatie zo interpreteren dat onze huidige zienswijze bevestigd wordt. De brei aan nieuws helpt niet om foute opvattingen recht te zetten, maar het consolideert deze juist. Dit komt ook doordat we met zo enorm veel nieuws te maken hebben. Automatisch gaan we selecteren op berichten die ons standpunt bevestigen. Dat geeft een vorm van geruststelling. Het allersterkst werkt het bevestigingsvooroordeel bij ideologieën. Een ideologie is een vorm van geloof, het vormt voor mensen een deel van hun identiteit. Daarnaast speelt groepsloyaliteit een rol. Een wervelstorm aan nieuws zorgt daardoor voor een polarisatie van de bevolking, waarbij groepen tegenover elkaar komen te staan.

Polarisatie vinden we bijna op ieder terrein, maar de moeder aller polarisaties is toch met afstand de Amerikaanse presidentverkiezing. Nu al schelden de kandidaten elkaar de huid vol en gaan demonstranten uit beide kampen elkaar te lijf met doden als gevolg en monden demonstraties uit in plunderingen.

Een groep van ruim honderd hoge overheidsfunctionarissen heeft onderzocht wat er kan gebeuren tijdens de verkiezingen, waarbij ze verschillende scenario’s bestudeerd hebben, zoals Joe Biden wint ruim of met klein verschil of Trump wint. Het onderzoek is gestart na de opmerking van Trump in 2016, dat hij de uitslag van de verkiezing natuurlijk zou respecteren, tenminste als hij zou winnen. De onderzoekers komen tot alarmerende conclusies. Ze verwachten dat de verkiezingen in november zeer waarschijnlijk zullen worden gekenmerkt door een juridische en politieke chaos zoals de VS nog niet eerder hebben meegemaakt. Men verwacht een periode van onzekerheid over de uitslag die gaat duren tot in januari 2021. Deze periode kan door beide kandidaten gebruikt worden om twijfel te zaaien over het hele proces en een aanval uit te voeren op de uiteindelijke uitslag.

Ook bij ons haten de politieke tegenstanders elkaar. Kunnen we nog een ‘wij’ vinden bij deze polarisatie? Politiek links en rechts zijn beide verliezers van onze manier van samenleven gebaseerd op egoïsme, marktdenken en politiek machtsmisbruik. In onze vorige bijdrage hebben we de manipulatietechniek ‘gaslighting’ (hersenspoelen) besproken. Slachtoffer en misbruiker zien we daarbij als afhankelijk van elkaar, zoals twee partners die de tango dansen. De ‘wij’ kunnen we vinden in het niet meer onverschillig staan tegenover de splitsing in de samenleving tussen politieke tegenstanders. ‘Wij’ zijn met zijn allen slachtoffer en veroorzaker van deze wanorde van tegenstellingen. Wat we goed en slecht noemen zit zowel in de samenleving als in ons eigen hoofd. Praten met je vijand is ook altijd praten met een deel van jezelf. Het vereist wel introspectie om je ervan bewust te worden dat we zelf zowel het positieve als het negatieve in ons hebben.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Politiek, politiek leider zoektocht Tags: Donald Trump, geweld, haat, Joe Biden, Luuk Mur, nieuws, polarisatie, Rob van Boven, verkiezingen, VS, wij

Lees ook:

  1. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (11)
  2. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (15 en slot)
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …#eerstbegrijpen
  4. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (3)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
05 feb
Volle maan mantra chant | Live en online
5 feb 23
06 feb
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
6 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ashoka – India’s bijna vergeten keizer
    • Guy – Het Pad
    • Ludo – Boeddha-natuur
    • Ardan
    • Tussen gerijmd en ongerijmd vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens