• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De gouden teerling is geworpen (3b) –  uitwerking racisme en discriminatie

De gouden teerling is geworpen (3b) –  uitwerking racisme en discriminatie

31 januari 2021 door Ujukarin

Gisteren, in deel 3a, kwam de hele introductie van wat discriminatie wél en niet is aan bod. En ik neem nu een aantal onder ‘antiracisten’ populaire stellingen, en geef dan mijn repliek erop.

Stellingen en waarheidsgehalte: privilege en historische schuld

Ten eerste wit privilege. “Er is sprake van ongelijkheid als groepen mensen meer privileges hebben dan anderen. Als we spreken over specifieke privileges die witte mensen hebben – in verhouding tot het onrecht wat mensen van kleur wordt aangedaan – dan spreken we over wit privilege”. Amsterdams burgemeester Femke Halsema vindt dit een vertekend beeld. Zij voegt bijvoorbeeld toe dat een gehandicapte witte wajonger écht goed moet zoeken waar hij dan wel wit privilege zou hebben, en kan geen langdurige onderdrukking van minderheden zoals de USA dat had/heeft ontdekken in Nederland. Ik ben het geheel met haar eens: “nivellerende” steun voor alle volgens objectieve maatstaven-zoals-inkomen achtergestelden, ongeacht DNA, is de oplossing als je vindt dat bepaalde groepen mensen nu te weinig kennis, macht en inkomen krijgen. Anders dan een achterstand qua kennis-macht-inkomen, en bijzondere situaties zoals de hopelijk eenmalige toeslagenaffaire, heb ik structurele discriminatie op basis van DNA/roots in Nederland nooit bewezen gezien!

Gerelateerd hieraan is het vooral door BLM-achtige activisten gevoerde statement “Als witte kun je je niet voorstellen hoe het voelt om…”. Onzin, rondom mijn 2e huisje in Zuid-Azië ervaar ik precies de omgekeerde discriminatie, inclusief bedreigingen recht in mijn gezicht of online. Want kaaskoppen zijn en blijven daar buitenstaanders en hebben minder rechten dan fulltime locals. Zie de ervaringen in schrijfsel 3a, die ik overigens terug hoor en -lees van elke andere kaaskop in een 3e wereldland. Dus ik kan me heel wel voorstellen hoe dat voelt, en vind elke discriminatie (over een persoon beslissen op basis van groeps-vooroordelen) ook in Nederland/België verkeerd. Het aan die discussie toevoegen van een geprojecteerde ‘privilege’ dimensie is echter zo ongeveer de domst mogelijke keuze, is zelf puur anti-wit racisme, en helpt ons alleen maar verder de put in. Het wordt machts- en groepsdenken en daarom ‘Vechten voor vrede’; net zoals in de USA in de week van de inauguratie van Biden een aantal extreme ‘antifa’ groepen het nodig vonden de 6-januari-Washington rellen van rechts-extremisten te kopiëren en in Portland het kantoor van de democratische partij aan te vallen, omdat ze ‘linkser en meer antifascistisch beleid eisten’.

Een tweede gevolg van die discussie-over-groepen is onterechte verwijzingen naar jouw-verleden-als-groep. Claimen dat ‘de witten’ van nu financiële verantwoordelijkheid hebben naar pakweg creolen en Molukse indo’s toe vanwege ‘de slavernij en andere mishandeling vele generaties terug’ is negatieve onzin verkopen. Slavernij is zo oud als de mensheid zelf: verkopen van vrouwen, van slaven en van etnisch als minderwaardig beschouwden is helaas duizenden jaren oud en bekend bij alle volkeren op aarde. Bij de Chinezen, de Aziaten, Europeanen en Arabieren; denk aan de slavenhandel, met duizenden Nederlandse kaaskoppen in ketenen, door de Barbarijse zeerovers.

Nu dus een claim naar het verleden leggen is misschien wel manipulatie door mensen aan te spreken op hun calvinistisch-culturele schuldgevoel. Op dit moment heeft iedereen in Nederland zoveel mogelijk dezelfde kansen, ongeacht etnisch verleden, en waar dat nog ontbreekt zou je moeten denken aan meer nivelleren of andere overheidssteun. En ook, zie schrijfsel 2, een stukje ‘positieve discriminatie op de arbeidsmarkt’; vanwege marktwerking, niet vanwege ethische onrechtmatigheid. Wél staat het een ieder vrij om te proberen historische monumenten en straatnamen die met de kennis-van-nu onethisch gedrag memoreren van een context te voorzien. Dus niet de monumenten van de sokkel te halen en straten om te dopen. Het mooie van zo’n extra stuk context-informatie is dat hij later kan meebewegen met nieuwe inzichten; zo zou kort na 1979 misschien iemand de Rhodesstraat willen hebben laten omdopen tot Mugabestraat, maar anno 2020 denken we daar tóch weer “lichtelijk” anders over.

Een zijspoor is trots-op-jouw-eigen-groep. Waardoor bijvoorbeeld een kaaskop-dame die een dreadlocks-kapsel draagt beschuldigd kan worden van “cultuurkaping”.

Korte respons: Sorry, het gaat mijn verstand te boven waarom mensen die zich gediscrimineerd voelen vanwege hun afkomst/cultuur door een andere dominante cultuur het verkeerd vinden als de culturen zich langzaamaan gaan mengen? Ik zie hierin, net als in interraciale dating, toch echt alleen maar pluspunten. Uitzondering is cultuurkaping vanuit discriminatie-doelen (‘zwarte’ boekverfilmingsrollen laten spelen door witte acteurs).

Lange respons: die trots is begrijpelijk als reactie op een andere groep die jou constant denigreert op basis van groepscriteria. Bijvoorbeeld een KKK- of PVV-aanhanger die steeds inwrijft ‘kijk eens hoeveel witte Nobelprijswinnaars er zijn vergeleken met zwarte’. Dat je dan op zoek gaat naar mooie en goede dingen in je eigen groep, zoals in dit geval de ubuntu-gedachte en dreadlocks, is prima. Maar dat je dan dat als exclusief groepskenmerk wilt houden inplaats van vermenging toe te juichen? Uitermate dom, en wederom ‘reactief waar je creatief zou moeten zijn’.

Stellingen en waarheidsgehalte: woke-gehalte, ghettodenken en… KOZP

Een begrip dat overal dwars doorheen loopt is ‘woke’, grofweg vertaalbaar naar hen-wiens-schellen-van-de-ogen gevallen zijn. Vooral vanwege maatschappelijke en raciale ongelijkheid, en de oorzaken die daar dan achter (zouden) liggen. En we zagen het al in schrijfsel 1: een gevolg van de Boeddha’s nadruk op individuen is dat zoiets als ‘boeddhistische politiek’ eigenlijk niet bestaat, je moet per individu kijken wat er aan ongelijkheid bestaat en wat zhij er zelf aan kan doen. Terug naar woke. De argumenten die erbij gebruikt worden komen in mijn ogen veelal neer op

  • Doorgeschoten politieke correctheid in openbare communicatie, denk aan het lange-tenen liedje van André van Duin in mijn schrijfsel 1. Leven-en-laten-leven geldt voor álle bevolkingsgroepen, niet alleen voor je eigen kleine groep gelijkgezinden.
  • Mensen ontmoedigen verantwoordelijkheid voor hun eigen situatie te nemen. Natuurlijk is er voor lower class mensen altijd meer overheidssteun/nivellering te vragen, en meer te investeren in sociaal werk. Al is het aan ieders politieke keuze om te bepalen of het ook écht moet of dat hogere uitkeringen / lagere belastingdruk-voor-lower-class alleen maar tot meer luiheid en tot kapitaalvlucht zouden leiden.
    Maar op dit moment is die steun wat het is. En zul je daarbinnen moeten handelen. Argumenten zoals ‘In mijn creoolse cultuur is het moeilijker een twee-ouder gezin vol te houden dan in een kaaskopcultuur want zo heeft de slavernij ons generaties lang gevormd’ is laffe onzin. Je kiest er zelf voor een gezin te stichten en daar de juiste persoon/schoonfamilie geschikt voor te vinden, en dat is even moeilijk voor jou als voor kaaskoppen of andere minderheidsgroepen of gemengde stellen.
  • Dus uiteindelijk heeft het veel te maken met denken-als-groepslid inplaats van denken-als-individu. Zie schrijfsel 1, dat heet ‘schaapsdenken’.

Vanuit mijn mogelijk gekleurde ervaring met vrijwilligerswerk in een ghettobuurt vlakbij mijn huis in mijn grote stad zou ik soms zelfs over grotere groepen het volgende durven zeggen. (En ja, voor elk van die gedragingen ken ik gelukkig persoonlijk positieve uitzonderingen, binnen creoolse/Hindoestaanse/Chinees-Vietnamese en mediterrane minderheden; maar helaas zijn dit uitzonderingen.)

  • De mentaliteit van heel wat families is wat minder geschikt om een job te krijgen dan het gewone in onze maatschappij verwachte patroon. Denk aan zaken als hard aanpakken, geen verzoeken van je familie of etnische groep-maatjes voorrang geven boven je werk-integriteit, je instelling tegenover seksegelijkheid.
  • Juist door het pappen-nathouden-goedpraten van sommigen in de woke-clan kunnen jongeren de motivatie verliezen om zich 100% in te zetten om de Nederlandse taal goed te spreken en werk te zoeken. Ook eenvoudige startersjobs; jaloezie op vrienden die in een patserbak rondrijden vanwege crimineel gedrag helpt niet. En hun ouders zouden meer gemotiveerd kunnen zijn om hun kinderen – waaronder vooral de zoons – te pushen om school af te maken en kansen te vergaren. Ik ken opvallend veel Nederlands-mediterrane vrouwen die in de eigen cultuur/groep geen partner van vergelijkbaar opleidingsniveau konden vinden en mede om die reden een kaaskop getrouwd hebben!
  • Het groepsdenken t.o.v. ‘de autoriteiten’ is zelden behulpzaam. Veel ghettobuurten worden in de put gehouden niet alleen doordat de wél succesvolle allochtonen hun kinderen de ghetto-mentaliteit niet willen aandoen en verhuizen naar een betere buurt. Maar minstens zozeer door de negatieve spiraal van de aso-families die collectief ‘beter een crimineel in de wijde familie of buurmannen tolereren dan hem-haar bij de politie aan te geven’, waardoor deze criminelen hun eigen buurt terroriseren en een verkeerd rolmodel tonen. Overigens eenzelfde cultuur als je in vrij ‘witte’ ghettobuurten zoals Duindorp/Schilderswijk in Den Haag, of de hangjongeren van Urk of van een woonwagenkamp, aantreft – een relatie met de recente avondklok-onrusten is te vermoeden.

Nog even geduld waarde lezers, tot slot drie puntjes. De stellingen over Zwarte Piet, zoals “Er zijn veel veranderingen op gang gebracht doordat mensen de straat op gingen om aandacht te vragen voor het Zwarte Piet-racisme, zodat jong en oud evenveel plezier aan het feest beleven en om racisme in de Nederlandse samenleving aan te kaarten” (KOZP), heb ik al eens eerder aangekaart. Inhoudelijk vind ik ze nog steeds onzinnig; enige google-research zal een ieder leren dat de koppeling van deze assistent-kindervriend aan slavernij op zijn minst vergezocht is en mogelijk zelfs een stok om de witte-suprematie-hond te kunnen slaan.

Natuurlijk schaam ik me voor tegenprotest dat dan weer door KOZP wordt opgeroepen, zoals de blokkeerfriezen en in veel ergere mate Pegida c.s.; maar ik schaam me minstens even erg voor een actiegroep die in zijn naamgeving al geweld heeft zitten en gewoon veelvuldig onwaarheden verspreidt, daarmee een kinderfeest enigszins verpestend. En zich nu ook opmaakt om de pret van carnaval te verminderen, omdat sommige kostuums (indianen, chinezen en kannibalen) zomaar discriminerend uitgelegd zouden kunnen worden. Snapt KOZP iets van de luchtige zelfspot van carnaval? Tijd voor een volgend “Belt u maar” lange-tenen lied, zie schrijfsel 1….

En de associaties, niet toevallig weer bij creoolse ‘slachtoffers van racisme’, met pesterijen? Dat ze vroeger voor Zwarte Piet werden uitgemaakt, en dat zou dan een belangrijke reden zijn om dat symbool voortaan te verbieden. Dit eist geen korrels zout maar kilo’s; die pesterijen zijn echt van dezelfde orde als dat ik als wit kind door ‘anders’ te zijn in het boerendorp waar ik opgroeide meemaakte, en wat mijn gekleurde pleegkinderen en pleeg-kleinkinderen die nu in het westen wonen meemaakten en nog steeds meemaken. ‘Het leven is niet eerlijk’, dit hoort helaas bij samenleven en je reactie moet gewoon zijn om beter te worden/blijven dan die pestkoppen inplaats van te pappen-en-nathouden en zeggen dat de ‘slachtoffers’ overheidssteun nodig hebben en de ‘daders’ hun symbool ontnomen moet worden. Hoezo “zodat jong en oud evenveel plezier aan het feest beleven”? Zo ongeveer de hele volwassen maatschappij beleefde plezier aan zwarte piet, totdat een groepje onnadenkende typen met veel te lange tenen het voor de anderen ging verpesten…

Ook een aardige samenvatting, afkomstig van een BD-reageerder, is “Zolang gekleurde mensen (of LHBT, of gehandicapten, of vrouwen, of ouderen, of jongeren, of kabouters) er á priori van uitgaan dat ze gediscrimineerd worden, zullen ze elke interactie met anderen zo ervaren.” En deze dimensie verklaart ook mede de escalatie van het Zwarte Piet-debat.

Tot slot een ander stokpaardje van o.a. Bij1 en DENK, het profileren. DENK-programma: “Er moet dan ook een uitvoerig actieplan tegen etnisch profileren, politiegeweld en ongelijke rechtspraak komen.” Wel de enkele casus van buitensporig politiegeweld wordt altijd keurig uitgezocht, en men bedoelt met ‘ongelijke rechtspraak’ dat h.i. teveel bezuinigd is op gesubsidieerde rechtshulp. Beiden verdedigbare standpunten binnen het normale politieke spectrum. Maar etnisch profileren? Wat is er mis met ‘profileren’ van mensen voor belasting/uitkeringscontrole op dubbele nationaliteit als de eerdere gegevens aantonen dat er een correlatie (niet: causaliteit) tussen beide groepen is? Wat is er mis met profileren van mensen voor aanhouden op straat, als bijvoorbeeld de patserwagen niet in lijn ‘lijkt’ met hun inkomensniveau? Het overkomt mijn vrouw en pleegkinderen inderdaad vaker dan mijzelf, en ze vinden er echt niets mis mee omdat ze niets te verbergen hebben. Door dit profileren wordt fraudebestrijding en inspectie op straat, uitgevoerd van jouw en mijn belastingcenten ter verhoging van ons aller welvaart en welzijn, zo efficiënt mogelijk gedaan. En nee bekeken vanuit de autoriteiten en de belastingbetalers is profileren dus géén discriminatie, het probleem zit juist in dat ‘er á priori van uitgaan dat ze gediscrimineerd worden’…

Bottom line

Dit tweedelige schrijfsel probeert het thema geëngageerd bezig zijn (deels vanuit boeddhisme) te koppelen aan discriminatie en racisme. Het terrein is een mijnenveld aan verwarrend denken en taalgebruik. Zoals het ontkennen van hun eigen stukjes racisme door de meeste ‘antiracisten’, het denken vanuit macht inplaats van metta voor alle medemensen, polariserende reactiviteit inplaats van bruggenbouwende creativiteit, en sowieso het schaapsdenken in groepen inplaats van ieder mens als individu te beschouwen. Om vast een opstapje te maken naar de volgende schrijfsels: Boeddha erkent maar één huidskleur voor zijn volgelingen, namelijk goud. Als je het gouden licht in jezelf en anderen ontdekt hebt, dan vallen alle verschillen door de biologische huidskleur en andere kenmerken weg. Dus ga je automatisch vanuit vriendelijkheid en compassie om met ieder medemens, ongeacht huidskleur of andere kenmerken.

Juist omdat de Nederlandse en Belgische Grondwet eveneens gelijke-behandeling-van-allen nastreven, lijkt me dat een mooie motivatie om het al in gang zijnde jaar dat voorbeeld te gaan volgen.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Ujukarin Tags: grondwet, racisme, VOC, Zwarte Piet

Lees ook:

  1. Het grote racisme debat in Rotterdam
  2. Zwarte Piet is in België geen racistisch figuur.
  3. Zwartsteen en Slangenwitje
  4. De gouden teerling is geworpen (4) – wél omgaan met racisme en boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Giel Geldof zegt

    1 februari 2021 om 12:53

    Tja, Ujukarin, U hebt veel woorden nodig om uw gelijk naar voren te brengen. En sommige woorden die u heeft opgeschreven vind ik ook wel hard. Maar zelfs De Boeddha vloog weleens uit de bocht door een volgeling voor dom en onnozel uit te maken en ikzelf voel ook wel irritaties die eens nader overdacht moeten worden. Wanneer je in een huis woont met vele anderen, dan bestaat er zowel vreugde als ongenoegen. Maar je kiest ervoor om het thuis samen uit te zingen, want waar moet je anders heen? Wanneer één van je gezinsleden boos acteert en die woede uit op een ongevallige manier, dan kun je je medebewoner vragen naar de oorzaak van zijn of haar pijn. Ieder mens is een verhaal en een ieder vindt het fijn als er een luisterend oor is voor een persoonlijk gevoeld, pijnlijk verhaal en de woede daarover.
    Wij wonen in een land, samen met mensen voor wie de gevolgen van de pijn van de Transatlantische Slavenhandel, eeuwen geleden, actueel is. Zoals pleegkinderen ook vaak worstelen met de herinneringen over hun verleden en soms verstrikt zijn in geboorte- en verworven loyaliteit. Wat is er eigenlijk mooier dan vrijmoedig te kunnen getuigen van jouw pijn; de vrijheid en de ruimte te mogen hebben om dat te kunnen doen? Hoe vaak voel ik mijzelf opgelucht als ik in mijn eigen, vertrouwde omgeving, op een onredelijke wijze mijn woede kan ventileren en mijn levensgezellen zeggen: “Je hebt me duidelijk gemaakt dat je lijdt, ik houd van je”.

  2. Ujukarin zegt

    1 februari 2021 om 13:19

    Ook goede overwegingen, Giel.
    Ik houd het echter op dat pijn doordat je NU minder kansen hebt dan iemand van rijkere komaf aangepakt kan, en tot op zekere hoogte moet, worden. Door nivellering, sterkste-schouders-dragen-de-zwaarste-lastensubsidieering van OV en gezondheidszorg zodat vervoer en zorg voor iedereen bereikbaar zijn. En dat alles betaald uit de belastingen, die ‘progressief’ zijn (hoe meer salaris hoe hoger het percentage). En die nivellering helpt dan zowel white-lower-class, zoals ikzelf lang geleden, als immigranten-lower-class.
    Maar alle pijn uit het verleden? Die zie ik vooral als vergelijkbaar met iemand die een pijl in het oog van een vriend ziet en alvorens de pijl er uit te trekken eerst precies wil weten waar hij vandaan komt: richting, boogschutter, snelheid etc. Boeddha vind dat nogal dom, en zegt dat de pijl er nú eerst uitgetrokken moet worden. Naar de toekomst kijken, niet naar het verleden.

    Ja ik heb/had in het vrijwilligerswerk en vrienden zat mensen “voor wie de gevolgen van de pijn van de Transatlantische Slavenhandel, eeuwen geleden, actueel is”. Nog los van hoe racistisch ze zelf naar andere immigranten-groepen en naar witte mensen toe waren en zijn, wat me niet helpt ze serieus te nemen: bij doorvragen kwam-kom ik er écht consequent op uit dat het negatieve, zinloze, inbeeldingen zijn. Die hen hinder(d)en vooruit te komen in het hier en nu, en ze sturen naar het stellen van verkeerde prioriteiten. De juiste prioriteiten, met o.a. waar nodig meer nivelleren maar vooral met beide handen aanpakken wat er NU al mogelijk is net zoals ik dat in mijn Bijstands-tijd deed, heb ik in dit drieluik willen aangeven.

    With folded palms,

  3. Ujukarin zegt

    3 februari 2021 om 08:04

    Nog een kleine toegift, deze dimensie kwam ik tegen bij het vertalen van de schrijfsels in het Engels. De zin over profileren voor aanhouden zou beter zijn met als toevoeging “mits statistisch binnen de perken”. Vergelijk verkeerscontroles van de politie. Dat die met hun beperkte tijd een focus hebben op enkele kruispunten en bochten met lager snelheidsmaximum en daardoor grotere pakkans is niets mis mee; het zijn immers ook de bochten waar anders veel ongeluk-malheur zou gebeuren. Net zo is er niets mis met meer controleren in ghetto-buurten en mogelijk zelfs op het uiterlijk van de passant. Maar het kan doorschieten in een self-fulfilling prophecy: als door dat inzoomen de verkeersovertreders buiten die focuspunten vrijwel geen controle kunnen verwachten, en dus straffeloos worden. Net zo kan profileren misschien ingezet worden voor 60-70% van de ‘doelen’ en moeten de rest van de controles persé geheel toevallige steekproeven zijn.

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarin verschijnt Bewustzijn? De holle retoriek van de non-dualist
    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens