Spreuken die aan de Boeddha worden toegeschreven vind je overal, op wenskaarten, op mokken, op T-shirts en wat al niet meer. De meeste daarvan heeft de Boeddha niet gezegd, kan hij nooit hebben gezegd.
Boeddhisme in duistere tijden 2
Cambodja jaren 1970. Vooral jonge monniken werden gedwongen uit te treden, te werken (dwangarbeid), te trouwen of soldaat te worden. De slotakte van de maatregelen van de RK was de executie van al degenen die weigerden zich te conformeren.
‘Politiek: nuttig, maar niet heel belangrijk…’
Boeddha’s politieke Middenweg.
Religie en maatschappelijke verandering
Sulak Sivaraksa: ‘Mensen die naar een spiritueel leven streven, moeten zich betrokken voelen bij hun maatschappelijke en fysieke omgeving. Waarlijk religieus zijn betekent niet de maatschappij afwijzen, maar werken voor sociale rechtvaardigheid en verandering. Religie bevindt zich in het hart van maatschappelijke verandering en maatschappelijke verandering is het wezen van religie.’
Jelle Kyosei Seidel – zen en politiek
Politiek is het proces dat op staatsniveau – met vreedzame middelen of met geweld – de internationale en nationale machtsverdeling bepaalt. Macht is nodig om idealen dichterbij te kunnen brengen. Politiek doordringt alles. Als zen zich niet met politiek bezighoudt, dan houdt politiek zich wel met zen bezig.
Duiken in de grote ervaring van de Boeddha
In de Japanse Reine Landschool Jodo Shinshu geniet het vertrouwen een bijzondere betekenis. Maar opmerkelijk genoeg gaat het daarbij helemaal niet zozeer om zelfvertrouwen: het gaat om vertrouwen van de Boeddha.
‘Ik neem mijn toevlucht tot Boeddha Amida’
een gesprek met Daijō Fons Martens.
Onwetendheid, hebzucht & haat
Vervolgden en vervolgers in het land van de Boeddha.
Jacquetta Gomes (61) – brandweeraalmoezenier
Ik zie mezelf niet als een feministe. Mijn begrip van het boeddhisme is dat de Boeddha verlichting onderwees – bevrijding van de geest – en mannen en vrouwen hebben dezelfde capaciteiten om dit doel te bereiken.
Op zoek naar Guanyin, bodhisattva van mededogen
Het mahayanaboeddhisme kent verschillende bodhisattva’s − helpers en helpsters in de nood bij het volbrengen van het Achtvoudige Pad, die vaak heel doortastend voor ons in de bres springen.
De Viking Boeddha
In de eerste decennia van de 9e eeuw kwamen Vikingen al tot in Constantinopel. Ze waren op zoek naar zilver als betaalmiddel.
Leven als boeddhist in Frankrijk
In 1844 werd de Introduction à l’histoire du bouddhisme indien gepubliceerd van de oriëntalist Eugène Burnouf. Zijn publicaties en die van andere pioniers op het gebied van boeddhistische studies genoten veel belangstelling in Frankrijk.