• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

‘Alleen met je hart kun je zien’

27 oktober 2019 door Kees Moerbeek

De Dharma ligt bij wijze van spreken op straat. Wie een beetje oplet, hoort het in een lied van drs. P. Of leest het in een gedicht of roman. Het is te lezen in een sprookje, in een kinderboek voor (het kind in de) grote mensen: ‘De Kleine Prins’ van de Franse vliegenier en schrijver Antoine de Saint-Exupéry. Zijn sprookje is het meest vertaalde boek ter wereld, op de bijbel na.

De verteller, een vliegenier, maakt door motorpech een noodlanding in de Sahara en ontmoet daar de kleine prins. Het ventje met gouden krullen vertelt hem over zijn bezoek aan allerlei planeten en heersers. Na ‘moeilijkheden’ met een verwaande roos had het kereltje zijn piepkleine asteroïde verlaten. Het prinsje noemt het ‘asteroïde 3251’. Volgens een Turkse sterrenkundige was het eigenlijk asteroïde 3251, maar niemand geloofde hem vanwege zijn Turkse kleding. Nadat een Turkse dictator zijn volk dwong zich Europees te kleden werd de sterrenkundige, in keurig pak, in 1920 wel geloofd. Hoe het ook zij, voordat de kleine prins de aarde bereikte, bezocht hij onder andere de planeet van een koning, van een dronkaard en van een zakenman. Op aarde ontmoet hij niet alleen de verteller, maar ook een vos.

Héél wonderlijk

De koning biedt het kereltje de functie aan van minister van justitie, maar hij heeft geen onderdanen over wie geoordeeld moet worden. ‘Dan zal je dus over jezelf oordelen, antwoordde de koning. Dat is het moeilijkste. Het is veel moeilijker over jezelf te oordelen dan over anderen. Als het al lukt om een juist oordeel over jezelf te hebben, dan heb je de ware wijsheid gevonden.’ Ook het royale aanbod de oude rat die op de planeet woont af en toe ter dood te veroordelen en vervolgens amnestie te verlenen lijkt het prinsje niets, want hij veroordeelt niet graag ter dood.

Het goud gelokte kereltje vertrekt en na een bezoekje aan de planeet van de ijdeltuit belandt hij op die van de dronkaard. Deze drinkt om te vergeten dat hij zich schaamt, omdat hij drinkt.

Terneergeslagen verlaat de ruimtereiziger hem en ontmoet op de vierde planeet de zakenman, die niets anders doet dan sterren tellen om te weten hoe rijk hij is. De kleine prins vraagt naar de zin daarvan: ‘Om weer sterren te kopen als iemand ze vindt.’ ‘Dat is net zo’n redenering als van mijn vriend de dronkaard, zei het prinsje in zichzelf.’ Ook dit keer concludeert hij heel scherpzinnig dat grote mensen toch wel héél wonderlijk zijn.

De aarde

De aardrijkskundige van planeet zeven raadt hem aan de aarde te bezoeken, want ‘die staat gunstig bekend…’ Op aarde komt het baasje een vos tegen en wil graag met hem spelen. Dat kan niet, want het diertje is niet ‘tam’. Maar om zijn saaie leven inhoud te geven wil het beestje dolgraag door onze interplanetaire reiziger worden getemd. Heerlijk moet dit zijn, want: ‘Door het goudkleurige koren zou ik aan jou moeten denken.’

Onze reiziger heeft te weinig tijd om op de vraag in te gaan. Hij wil vrienden ontdekken en dingen leren. ‘Alleen dingen die je tam maakt, leer je kennen, zei de vos. Aan mensen heb je niets, beweert het roofdiertje, want ze lopen alleen maar winkels af en in winkels kun je geen vrienden kopen.’ Dus als de prins een vriend wil, moet hij hem, de vos, ‘tam’ maken. De vos vervolgt: ‘Maar als je me tam maakt, dan zullen we elkaar nodig hebben. Dan ben je voor mij enig op de wereld en ben ik voor jou enig op de wereld…’ En zo geschiedde, maar het ventje heeft heimwee naar zijn roos.

De vos vraagt de prins de roos op te zoeken, immers: ‘Dan zul je begrijpen dat je roos enig is op de wereld. Kom me dan goedendag zeggen, dan zal ik je mijn geheim meegeven.’ En zijn geheim? ‘…het is heel eenvoudig: alleen met het hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor het oog onzichtbaar. ’

Verdriet

De dorst slaat toe en de verteller, de piloot, is ongerust over de vermoeide, kleine prins. De piloot denkt: ‘Wat me zo aangrijpt … is zijn trouw aan een bloem, het beeld van een roos dat binnenin hem straalt, zelfs in zijn slaap – als de vlam van een lamp…’ Na het drinken ontvouwt zich het volgende leergesprek: ‘Bij jou kweken de mensen vijfduizend rozen in één tuin,’ zei het prinsje en ze vinden daarin niet wat ze zoeken. Nee, dat vinden ze niet antwoordde ik. En toch zouden ze kunnen vinden wat ze zoeken in één roos of een beetje water. ‘Ja, dat is zo antwoordde ik. En het prinsje voegde eraan toe: ‘Maar ogen zijn blind. Met het hart moet men zoeken. Ik had gedronken. Ik ademde vrij. Het zand is in de morgen honingkleurig. Ook die honingkleur stemde me gelukkig. Waarom moest ik dan toch verdriet voelen…’

Ontdek zelf het verlichtingsverhaal in de Kleine Prins en lees voor dit juweeltje! Aan een kind welteverstaan. Er is er vast eentje in de buurt: in de ander, zo niet in jezelf, hopelijk… 

Dit Tulpen boeddhisme artikel verscheen voor het eerst in De Lotusvijver, herfst 2004, in de rubriek ZenZonderZen. Het artikel hierboven is een licht bewerkte versie ervan. 

Bron (2019)

Saint-Exupéry, Antoine de. De kleine prins. Ad. Donker, Rotterdam 27e druk 2001
Bonneure, K. 75 jaar geleden verdween Antoine de Saint-Exupéry, de schrijver van “De kleine prins”. VRT NWS, augustus 2019
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/01/75-jaar-geleden-verdween-antoine-de-saint-exupery-de-schrijver/
Statue d’Antoine de Saint-Exupéry
https://www.youtube.com/watch?v=Lg99HkjXiKg

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme Tags: aarde, Antoine de Saint-Exupéry, de kleine prins, dharma, Kees Moerbeek, sprookje, Tulpenboeddhisme, vliegenier, woestijd

Lees ook:

  1. Spiritueel materialisme
  2. Tulpenboeddhisme – hoe het boeddhisme in Nederland wortel schoot
  3. Boeddhisme en wetenschap – wat wij ons inbeelden dat werkelijk is, is onwerkelijk
  4. Boeddhisme – religie of niet. Wie kan het wat schelen?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert Keurntjes zegt

    28 oktober 2019 om 13:57

    “lees voor dit juweeltje! Aan een kind welteverstaan.”
    Ik zou zeggen lees het voor aan ieder groot mens. Je weet maar nooit, soms begrijpen die het opeens ook.

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 7 maart 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 8 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 10 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Witboek NIET-WETEN nu ook als paperback!
  • De virtuele denkster 307
  • GMF – financiële steun gezinnen Sri Lanka
  • Limerick van Goff
  • Een dichter verlicht

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens