• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Boeddha en het valse gif atheïsme’

‘Boeddha en het valse gif atheïsme’

6 oktober 2019 door Kees Moerbeek

In Nederland gelooft een op de zes mensen (17 procent) in God en iets meer dan 25 procent is atheïst, schreef de Volkskrant in 2015. In 2012 waren gelovigen een krappe meerderheid, maar het is geen wedstrijd. Wat een atheïst is, schrijft de krant niet. Was de Boeddha soms een atheïst?

Katholieke missionarissen die vanaf het midden van de 16de eeuw boeddhistische landen probeerden te bekeren waren een belangrijke bron van informatie over het boeddhisme. Echter, de Fransen, Nederlanders en Engelsen, die in de 17de en 18de eeuw India binnen trokken, vonden er alleen maar ruïnes en verlaten tempels, boeddhistische naar later bleek.

Zielen

Volgens de heilig verklaarde Ignatius van Loyala heeft de door hem gestichte Societas Jesu (de Jezuïeten Orde) geen andere specialiteit dan ‘het helpen van de zielen’, aldus de site van deze orde. De ook heilig verklaarde Franciscus Xaverius (1506-1552) speelde als missionaris en medeoprichter van deze orde een belangrijke rol in de bekering van Zuid- en Oost-Azië. Hij had niks met boeddhisten. De Jezuiët Juan Fernández (1526-1576) beschuldigde in 1556 de Boeddha van leugens in zijn Summarios de los errores. De Boeddha leefde volgens de overlevering in de 5de of de 6de eeuw voor onze jaartelling. De Confucius sinarum philosophus dateert van 1687 en was studiemateriaal voor jezuïeten novices.

Vals gif

Het volgende citaat komt uit de Confucius sinarum philosophus (1687). De Confucius is gebaseerd op de summarios. ‘Op de leeftijd van zevenennegentig jaar voelde deze nieuw verzonnen god dat hij niet onder de onsterfelijken verkeerde, nam waar dat zijn krachten wegvloeiden en wist dat zijn tijd was gekomen. Nog nooit was iemand meer verderfelijk voor de mensheid… Reeds aan de vooravond van de dood, kotste hij het valse gif van het atheïsme uit en, zoals men mag verwachten, biechtte openlijk dat hij gedurende de meer dan veertig jaar dat hij preekte niet de waarheid had verteld aan de wereld en had de naakte waarheid verborgen onder metaforische leringen door middel van stijlfiguren, analogieën, en parabels. Nu, terwijl hij de dood naderde, was het tijd de geheime betekenis te onthullen: er valt niets te zoeken en er is niets om onze hoop aan vast te pinnen dan ledigheid (vacuüm) en leegte (zinloosheid) – door de Chinezen Cum hiu genoemd – dat het principe van alle dingen is.’

Vervolgens wordt de Boeddha in het boek een verderfelijke bedrieger en atheïst genoemd. Deze eindeloos herhaalde mythe van de Confucius sinarum philosophus was niet alleen gericht tegen boeddhisten, maar ook tegen Europese vrijdenkers en atheïsten.

Aan het einde van de 19de eeuw sloeg het inktzwarte beeld van het boeddhisme om, mede door de toegenomen kennis erover. Er ontstond zelfs grote belangstelling voor de overeenkomsten tussen de Boeddha en Jezus. In bepaalde behoudende godsdienstige kringen bleef de weerzin tegen het boeddhisme echter bestaan.

Sinister

Deze afkeer klinkt door in het interview van Gert-Jan Schaap met Martin Kamphuis uit 2009. Kamphuis was zeven jaar ‘fanatiek Tibetaans boeddhist’, maar bekeerde zich tot het christendom.

“Pardon? Jezus wordt ‘familie van een demonische slang’ genoemd?
Dat staat letterlijk in het geschrift Shrí Kalachakra. Jezus geldt als een van de aartsvijanden van het boeddhisme. Er wordt in deze teksten ook gesproken van een boeddhistische koning die een wereldwijde ‘heilige oorlog’ zal ontketenen tegen alle vijanden van het boeddhisme om zo de wereldvrede te realiseren. De grootste vijanden zijn allen die in één God geloven: Joden, christenen en moslims.”

Aan het slot van het artikel zegt Kamphuis over de Dalai Lama als voorvechter van wereldvrede: ‘Daarmee bedoelt hij de vrede die wordt behaald na de overwinning op de vijanden. Deze ‘vrede’ bereidt hij op magische wijze voor, al zal hij dat nooit in het openbaar zeggen. Hij wil eigenlijk bewerken dat christenen hun geloof in de God van de Bijbel en in Jezus Christus loslaten.’

Hoofdpijn

Een christelijke datingsite schrijft in 2016 over boeddhabeelden. ‘Veel mensen hebben een boeddhabeeld in huis, maar weten niet dat zo’n beeld gemaakt is opdat er een demon in kan wonen. Er zijn ook veel christenen die zo’n beeldje thuis hebben staan.

‘Zo was er iemand die net bekeerd was bij ons in de gemeente en die tijdens een dienst aangaf regelmatig hoofdpijn te hebben. Voordat men voor deze jongen ging bidden werd hem gevraagd of hij bepaalde voorwerpen in huis had staan en, ja hoor, ook hij had een boeddhabeeld in huis… Gewoon voor decoratie. Een echt boeddhabeeld heeft een gaatje onderin het beeld zitten zodat de demon erin kan gaan en zogenaamd bescherming kan bieden over het huis.

‘Een boeddhist gelooft in goede en slechte demonen en aanbidt de goede. De Bijbel zegt echter dat er geen goede demonen zijn, want zelfs satan kan zich voordoen als engel des lichts (2 Korinthe 11:14). De satan is een bedrieger en een leugenaar. Hij kan zich als goed voor doen, maar is uiteindelijk gekomen om je kapot te maken. Jezus is de Heer en alleen Hij is de Enige, gooi je beelden het huis uit als je dit nog niet wist.’

Atheïsme

Atheïsme lijkt een modern begrip schrijft Signe Cohen in 2019. Zij is professor godsdienstwetenschappen aan de University of Missouri-Columbia. Ze is verbaasd over de voorkeur voor agnosticisme en atheïsme in oude Aziatische teksten. Voor duizenden jaren speelden atheïstische en agnostische tradities een belangrijke rol in Aziatische culturen.

Het boeddhisme is een traditie die zich richt op spirituele bevrijding en is geen theïstische religie. De Ontwaakte zelf verwierp het idee van een schepper-god, aldus Cohen. Boeddhistische filosofen hebben zelfs beweerd dat het geloof in een eeuwige god slechts afleiding is voor mensen die op zoek zijn naar Verlichting. Boeddhisme beweert niet dat er geen god of goden zouden bestaan, maar ze zijn totaal irrelevant voor hen die streven naar Verlichting.

Eenzelfde soort atheïsme wordt aangetroffen in het jainisme, aldus de auteur. Jains geloven in een eeuwige ziel die kan worden herboren, maar ze geloven niet in een goddelijke schepper. Volgens jains is het universum eeuwig. Goden moeten net als mensen worden herboren en spelen geen rol bij spirituele bevrijding van mensen. Zij moeten hun eigen weg vinden met hulp van wijze menselijke leraren.

In de periode dat het boeddhisme en jainisme ontstonden, waren er atheïstische scholen en filosofieën in India. Dit blijkt uit de geschriften van boeddhistische en hindoeïstische auteurs over de Carvaka- en de Ajivikascholen. Omdat er alleen teksten over deze scholen van boeddhistische, hindoeïstische en jain auteurs zijn, is het moeilijk vast te stellen wat de Carvaka’s en Ajivika’s zelf dachten. Volgens professor Signe Cohen is atheïsme nog steeds een belangrijke culturele kracht in India, net als in andere Aziatische landen, die beïnvloed zijn door Indiase religies.

Materialisme

Nyanaponika Mahathera schreef in 1962 dat boeddhisme soms atheïstisch wordt genoemd, in positieve dan wel in negatieve zin. In één opzicht is het zeker atheïstisch, namelijk in de ontkenning dat er een schepper-God bestaat, die alwetend en almachtig is. Als met atheïstisch wordt bedoeld dat het boeddhisme materialisme verheerlijkt, dan is dit beslist onjuist. Wat wel wordt onderwezen, is dat werkelijk en blijvend geluk niet in deze wereld bestaat. Ook kan het niet gevonden worden in een of ander paradijs of in een of andere hemel. De reden daarvoor is dat alle vormen van bestaan veranderlijk zijn.

De spirituele waarden die de Boeddha verkondigde zijn niet gericht op een nieuw, ander leven, maar op een bestaan dat dit leven overstijgt: nibbana (Pali), aldus Nyanaponika Mahathera. De Verhevene maakte geen onderscheid tussen het hier en nu en het zogeheten hogere. De boeddhistische waarden zijn stevig geworteld in deze wereld en richten zich op verwerkelijking in dit huidige bestaan. Samen met dit spiritueel streven bevordert het boeddhisme de poging om deze wereld te maken tot een betere plaats om in te leven.

Pantheïsme

Saberi Roy schrijft in haar essay uit 2018 dat de fundamentele filosofie van het boeddhisme het concept van een persoonlijke God ontkent. Het is echter controversieel of het boeddhisme een onpersoonlijke God ontkent. Ook kent het boeddhisme allerlei lagere en hogere vormen van bestaan. Dit kan erop wijzen dat boeddhisme een vorm is van pantheïsme, aldus de schrijfster. In het pantheïsme zijn Natuur en God één en de wereld is goddelijk.

Ze vervolgt dat mahayana verder ging in het accepteren van de Boeddha als God. Dit zou betekenen dat boeddhisme tegelijkertijd theïsme en atheïsme is. Sommige onderzoekers menen dat het christendom het theïstisme zich toegeëigend heeft met zijn godsbeeld. Andere onderzoekers menen dat God in het boeddhisme bestaat uit de verlichte wezens, in plaats van het christelijke Opperwezen. Individuele mensen zijn in staat om boeddha te worden als zij de echte Verlichting bereiken en hun kennis delen met anderen.

Saberi Roy komt tot de volgende slotsom: ‘It can be suggested that Buddhism is a more practice based rather than a theory based religion and although it is in practice atheistic, it is completely theistic in its theory and aim. In fact, the theism-atheism-nontheism perspectives of Buddhism aid in emphasizing the role of the individual making Buddhism a deeply subjective and almost individualistic or psychological religion.’

Spiritueel niveau

In modern westerse kringen is het boeddhisme atheïstisch, stelt emeritus hoogleraar Alfred Bloom, University of Hawaii. Dit komt omdat boeddhisme het bestaan van een schepper god ontkent en zijn rol bij het begrijpen van het menselijk bestaan. Het boeddhisme gebruikt de christelijke definitie van God om zich te onderscheiden van het christendom.

De vraag is echter of het boeddhisme werkelijk atheïstisch is. In boeddhistische legendes spelen de Indiase goden een grote rol. Brahma en Indra moedigen de Verhevene aan om de waarheid over zijn Verlichting met alle mensen te delen. In latere mythische beschrijvingen in mahayanateksten over het publiek van de preken van de Boeddha komen hordes goden voor van allerlei soorten. Zij bevestigen de boodschap van de Ontwaakte.

In de volksgodsdiensten in heel Azië ondersteunen goden het boeddhisme en voorzien in de behoefte aan gezondheid, rijkdom en spirituele bescherming. De inheemse Japanse goden werden gezien als manifestaties van boeddha’s en bodhisattva’s. Deze goden beschermden Japan al voordat het boeddhisme arriveerde. Bijna alle tempels in Japan hadden een schrijn gewijd aan een inheemse of Indiase god als beschermer van de heilige plaats.

Bloom schrijft dat in het boeddhisme goden, of God niet tot het hoogste bereikbare spirituele niveau behoren. Dit niveau is allen bereikbaar door het volgen van het Achtvoudige Pad.

Het boeddhisme bevestigt veel vormen van spiritualiteit en het geloof in goden als een middel kan het dagelijks leven verbeteren en verheffen. Boeddhisme kan worden beleden naast het geloof in God of goden, omdat zij mensen helpen om te gaan met de noden van het dagelijks leven. Emeritus professor Alfred Bloom sluit zijn artikel af met: ‘We can only achieve enlightenment when we understand reality as it is, beyond all concepts and beliefs, and the nature of our own minds which become attached to concepts and beliefs.’

Ten slotte

Sinds januari 2014 is in Nederland iemand niet geestesziek als hij het bestaan van een god of andere hogere macht tegenspreekt niet langer geestesziek volgens de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM). Hiervoor stond ongeloof binnen het Nederlandse hulpverlenerscircuit al 27 jaar bekend als ‘slapende stoornis’. Elders in de wereld worden mensen die de naam hebben atheïst te zijn actief vervolgd, boeddhist of niet.

Bronnen
Bloom, A. Buddhism and atheism. Shin dharma net
Saberi, R. Theism,atheism an non-theism in buddhism. Metanexus. april 2008
Schaap, G-J. Achter de glimlach van de Dalai Lama. EO-visie. Mei 2009
Atheïsme geschrapt uit DSM. Humanistisch Verbond. januari 2014
Lopez jr, D (ed.). Strange tales of an oriental idol. The university of Chicago press, Chicago and London, 2016
Moerbeek, K. ’Iemand is zijn eigen redder’. Magazine VvB. december 2016.
Boeddhisme ontmaskert als een satanische religie. Samen christen. november 2016
Atheists Face Discrimination On A Shocking Level (INFOGRAPHIC) Huffpost. december 2017
Moerbeek, K. De Kerk van Vernietiging. Magazine VvB. November 2018.
Cohen, S. The ancient connections between atheism, Buddhism and Hinduism. Quartz India. april 2019
Buddhism and atheism, Ajahn Brahm. April 2010
https://www.youtube.com/watch?v=eRutmoPEWaQ

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: atheisme, boeddhabeeld, demonen, Gert-Jan Schaap, God, Jezus, Kees Moerbeek, Martin Kamphuis, missionarissen

Lees ook:

  1. ‘Het lijkt erop dat het christendom je helemaal opeist’
  2. ‘The Flying Spaghettimonster loves you’
  3. Jelle Seidel – Terug naar de bronnen
  4. Onze gebroken wereld herstellen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. H.Molenaar zegt

    8 oktober 2019 om 10:52

    Of many crimes that humans can perpetrate upon each other, the worst of all crimes is Heaven, the very idea that there is a better place than this. To destroy heavens and make this planet a Paradise is Mission One. Let’s make it happen. -Sadhguru

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Meester Minder licht zijn verlichting door
    • Het jaar 2022 – dag 220 – afwachting
    • Boeddha in de bajes – levenslang
    • Halte Hertenkamp – Door wie laat ik me gek maken? Stil water
    • Edel – Vrijheid

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens