Winst en verlies, lof of blaam, genot en pijn, roem of afgang, denk je werkelijk dat dit aan je voorbij gaat? De woorden, die worden toegeschreven aan de Boeddha, raken vast een snaar. In je leven kan er ineens iets gebeuren wat je onderuit kan halen. Het leven is zwaar als je een geliefde of dierbare verliest, als je werkloos bent of met pensioen gaat en in een gat valt. Als je belasterd of onterecht beschuldigd wordt, als jij of iemand die je lief is, ernstig ziek is, of als je midden in een scheiding zit of geldproblemen hebt. Dan zit je ineens tussen de brokstukken. En dan zijn er nog situaties in de wereld die een appel op je doen: van oorlogsgeweld tot de teloorgang van de biodiversiteit en klimaatschade door aanhoudende bosbranden, orkanen, overstromingen, de stijgende zeespiegel waardoor mensen ontheemd raken. Hoe gaan we hiermee om?
‘Het nieuwe verhaal van compassie, verantwoordelijkheid en verbondenheid met alle leven’
In mijn werk voor duurzaamheid is de wijsheid van niet-weten een krachtig principe. Er is zoveel onzekerheid, er zijn geen garanties. Ik weet vaak niet of wat ik doe uiteindelijk veel zal veranderen. Maar dat maakt niet uit. Het voelt alsof dit het juiste is om te doen, vanuit mijn hart en overtuiging. Zelfs als het achteraf volstrekt zinloos zou blijken, dan nog zou ik geen moment spijt hebben. De reis zelf is al prachtig. Onderweg ontmoet ik de meest inspirerende mensen die, net als ik, de werkelijkheid van klimaatverandering grondig doorvoelen maar toch moedig in beweging komen. Samen vormen we een beweging, niet omdat we zeker zijn van de uitkomst maar omdat we voelen dat we moeten handelen.
Zelfonderzoek?
Maar wat onderzoek je dan, een zelf dat niet bestaat? Of een zelf waarin jij gelooft, dat wel bestaat, zoals het zogenaamde ware zelf. Valt het vervelende ego ook onder dit onderzoek? Maar wie onderzoekt dat dan?
Boeddhistische doeners en denkers – de serie 74
Nadat ik in Sri Lanka het boeddhisme had ontdekt, heb ik veel gestudeerd, gemediteerd, en zelfs boeken geschreven. Maar de leer, de uitgangspunten, het achtvoudige pad: ze hielpen me niet van m’n angst af. Rationeel gezien is het boeddhisme helder voor me, maar het gevoel komt niet. Inzicht leidt op dit punt bij mij niet tot rust
Waarom het kiezen van de Dalai Lama niet alleen een spirituele kwestie is
Het proces van opvolging bevestigt de continuïteit van het Tibetaanse boeddhistische leiderschap en de Tibetaanse cultuur, en daarom wil China controle over de selectie. De keuze van de 15e Dalai Lama kan het gezag over Tibet en provincies waar veel etnische Tibetanen wonen, versterken. Er leven naar schatting meer dan 6 miljoen Tibetanen in China, tegenover 150.000 in ballingschap.
The Pearl Necklace Tantra: Upadesha Instructions of the Great Perfection
De Grote Volmaaktheid, ook bekend als de Atiyoga of Dzogchen (rDzogs chen), is een traditie van esoterisch boeddhisme die onmiddellijke verlichting voorstaat en voor het eerst naar Tibet werd gebracht in de achtste eeuw van het gewone tijdperk. De Indiase manuscripten van deze traditie zijn verloren gegaan in de tijd. Alleen de Tibetaanse vertalingen zijn bewaard gebleven.
Oost en West op hun best
Boeddha leefde zo’n vijfhonderd jaar voor Jezus. Beiden spraken over liefde en geweldloosheid. Die combinatie is heel bijzonder, want er zijn genoeg mensen die spreken van en over liefde. Het is goed om te mediteren op geweldloosheid, dat verdiept onze liefde in ons leven.
“Boeddhistische diplomatie” en China’s steun aan de Russische agressie tegen Oekraïne
De Russische Traditionele Boeddhistische Sangha is een fervent voorstander van Poetins oorlog. De Chinese Boeddhistische Associatie helpt hen om binnen te dringen in internationale boeddhistische organisaties.
Stevige kritiek Raad van State op haast doordrukken plannen kabinet
De snelheid heeft ook democratische gevolgen. ‘Een zorgvuldige parlementaire behandeling betekent ook dat beide Kamers der Staten-Generaal voldoende tijd hebben om zich over de beoogde maatregelen te beraden en zij recht kunnen doen aan hun functie’, aldus de Raad. Een los wetsvoorstel over omvangrijke, complexe of politiek omstreden maatregelen is het aangewezen instrument.
Kissing the World: The Universal Ti of the Great Perfection
Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen. Christopher identificeerde zich vanaf het begin met de Rime Non-Sectarische beweging.
Voor Tibetanen is er nu een ‘Xi Jinping-gedachte over reïncarnatie’.
Tijdens het seminar werd uitgelegd dat de Xi Jinping Gedachte over socialisme voor het nieuwe tijdperk ook een ‘Xi Jinping Gedachte over reïncarnatie’ bevat. Chang Zang zei dat deze ‘de basisprincipes van religieus werk en de strategie van de CCP voor het besturen van Tibet in het nieuwe tijdperk’ onderricht en monniken, nonnen en gelovigen de weg wijst naar een objectiever begrip van de historische gebruiken, religieuze rituelen en het beleid en de regels van het reïncarnatiesysteem van de levende Boeddha’s.
Dhamma zonder wedergeboorte?
Conform de huidige nadrukkelijke behoefte aan religieuze leringen die persoonlijk relevant en direct verifieerbaar zijn, wordt de aloude boeddhistische wedergeboorteleer in bepaalde Dhamma-kringen aan een strenge herbeoordeling onderworpen. Hoewel slechts enkele hedendaagse boeddhistische denkers er nog steeds voor pleiten dat deze leer als ‘onwetenschappelijk’ wordt geschrapt, wint een andere mening terrein, die erop neerkomt dat, of wedergeboorte nu een feit is of niet, de leer van wedergeboorte geen wezenlijke invloed heeft op het beoefenen van de Dhamma, en dus geen aanspraak kan maken op een vaste plaats in de boeddhistische leringen.
China lanceert grootschalige internationale propaganda-inspanningen over Tibet
Op 2 september werd in Lhasa, Tibet, een conferentie gehouden over ‘Het bouwen van een effectiever internationaal communicatiesysteem met betrekking tot Tibet’ in verband met de openingsceremonie van het Xizang International Communication Center.
De mond gesnoerd?!
Op het moment dat ik de kerk openlijk – online – begon te bekritiseren werd ik uitgesloten/beperkt voor 2 dagen op Facebook.
Wie betaalt de onkosten van toekomstige oorlog?
Nu staat de oorlog voorop, het domme denken overheerst, waar nieuwe reflecties over de moderne technologische en biologische visies, oorlog bitter nodig zijn. En vooral nieuwe maatstaven voor een nieuwe tijd, met vaak helaas nog veel ontwikkelingen die niet goed, zelfs nauwelijks te overzien zijn. Het vraagt om versterking van de sociale ethiek.
Zomaar leven, generatie na generatie?
Mijn Nooren voorouders maakten deel uit van de christelijke kerk. Het geloof gaf de gemeenschap troost en hoop op werkelijk geluk in het hiernamaals. Om op het rechte pad naar de hemel te blijven, moest je luisteren naar je ouders, de kerk en geestelijken; meneer pastoor, de zuster of broeder.
Nationale ombudsman: politie hindert journalisten in hun werk
De overheid mag niet morrelen aan de vrije nieuwsgaring van journalisten. Zeker niet als ze verslag doen van een demonstratie tegen diezelfde overheid, zegt de Nationale ombudsman. Aanleiding: de arrestatie van een Volkskrant-journalist in 2021. De ombudsman kondigt ook een nieuw onderzoek naar het demonstratierecht aan.
De poortloze poort staat wagenwijd open. Zazen.
Hakuin wordt vaak in één adem genoemd met twee andere zenmeesters uit de Linji traditie (Rinzai, Japans). Ze volgden de stem van hun hart, gingen hun eigen weg los van de conventies van hun tijd.
Chinese boeddhistische vereniging werkt samen met politie om Falun Gong-aanhangers te deprogrammeren
De video toont een Falun Gong beoefenaar uit Chengde, een stad op prefectuurniveau in de provincie Hebei, die door de politie wordt vastgehouden. Vervolgens zien we hoe politieagenten zijn deprogrammering regelen met een boeddhistische abt die een leider is van de China Buddhist Association, het orgaan dat door de CCP is opgericht om boeddhisten in het land te controleren.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie 73
Bewustwording dat ik niet besta de gecreëerde bedachte mens, zelflooszelf, onzichtbaar, woordeloos, onbegrijpelijk, oneindig.
Mes Aynak – de stad die vertelt dat we verbonden zijn
Mes Aynak in Afghanistan, de archeologische site waar ooit een gigantische boeddhistische stad gevestigd was, lijkt gered te zijn. Mes Aynak is echter, zoals zoveel centra uit de Grieks-boeddhistische traditie in Azië, véél meer dan zomaar een archeologische vondst. De stad vertelt dat we verbonden zijn. Dat grenzen, culturele identiteit en nationalisme verzinsels zijn om ons te verdelen. Als we graven in de geschiedenis zien we een vruchtbare chaos, dwaze toevalligheden waarin we elkaar ontmoeten en bevruchten. De dingen gebeuren nu eenmaal zoals ze gebeuren. Ze bewijzen keer op keer dat het eigen volk, de eigen tradities, de eigen religie, de eigen voedingsgewoonten gewoon niet bestaan.
Democratie vraagt om religie – Hartmut Rosa
Maryse Kluck: ‘Ik heb politieke polarisatie, sociaal tribalisme en religieus fanatisme op de universiteit meegemaakt. Het boek van Hartmut Rosa raakte een diepe snaar. Ik heb geworsteld met het concept van religie in een seculiere democratie: welke plaats heeft het, en ‘verdient’ het zelfs een plaats als het zo vaak wordt bezoedeld door religieus fanatici die soms zelfs proberen onze democratie te ondermijnen?’
The Neck Breaker: Ten Tantras of the Universal Ti
Christopher Wilkinson begon zijn carrière in de boeddhistische literatuur in 1972 op vijftienjarige leeftijd, toen hij de toevluchtsgeloften aflegde van zijn goeroe Dezhung Rinpoche. In datzelfde jaar begon hij met de formele studie van de Tibetaanse taal aan de Universiteit van Washington onder Geshe Ngawang Nornang en Turrell Wylie.
TRF – ‘De moord op Hind, haar familie en de hulpverleners’
Uit forensisch onderzoek door het gerenommeerde Forensic Architecture bleek de Kia doorzeefd met 335 kogels. De Israëlische tank die ze afvuurde bevond zich op 13 tot maximaal 23 meter afstand. De onderzoekers concluderen dat de schutter moet hebben geweten dat hij burgers en kinderen beschoot. De ambulance bleek – ondanks zijn felle zwaailicht en aangekondigde komst – van dichtbij te zijn geraakt door een tankgranaat.