Ongeveer tweehonderd jaar geleden publiceerde Ludwig Feuerbach zijn boek Het wezen van het christendom. Dit boek corrigeerde veel aspecten van het Duitse Idealisme en legde een stevige materialistische basis voor het dialectisch materialisme. Aan de kritiek op het eerste werd verder gewerkt, aan de opbouw van het tweede bouwden Marx, Engels en Joseph Dietzgen voort.
Nathan – Wat meditatie niet is
Waarom zou het filmdoek belangrijker zijn dan zijn inhoud, de film? Of waarom zou de film belangrijker zijn dan het grote filmdoek? Zonder elkaar zijn ze van geen nut, zijn ze van geen enkele waarde.
“Onder de dekens fluisteren mandarijn-eenden met elkaar”
De tak met haar knoppen krijgt bloesem en draagt vrucht, sterft af en in de volgende lente is er weer opnieuw de beloftevolle knop die bloesem draagt en opnieuw weer vruchten zal geven. Het is een metafoor voor ons eigen leven met hun wisselende perioden van voorspoed en tegenslag, angst en vrede, wanhoop en gemoedsrust, waarin genade ons kan toevallen. Verdragen en het uithouden bij ziekte, ongemak, ouderdomskwalen, verraad en tegenslag. Het was ook de leefregel van Nietzsche: ‘Amor Fati’, wat zoveel wilde zeggen als: wees moedig en heb je lot lief. Aanvaardt wat is en maak het tot de opdracht in je leven; onderzoek wat het jou hier en nu wil zeggen. Blijf bidden, blijf wachten en waken, en blijf vertrouwen dat die diepere laag in ons zal openbloeien. Daar raken we aan het wonder van het bestaan: de tak met de kersenbloesem, onze ware natuur.
Loes 11 – Vrijheid
Lichamelijke vrijheid betekent voor mij niet zozeer dat ik overal heen kan reizen. Ik heb in mijn leven veel gereisd, maar ben er steeds meer van overtuigd dat het inderdaad zo is dat de dwaas het geluk in de verte zoekt en het bij de wijze onder zijn schoenzolen groeit.
In een grenzeloos niets is alles met alles verbonden
Bouwen aan je identiteit betekent bouwen aan een fictie, aan lijden, en hoe sterker en grover je eraan bouwt, hoe groter het lijden. Denkt, wie in identiteiten denkt, niet ook inherent dualistisch? Ik en de ander? Wij-zij? Oranje en haar Angstgegner? En wie, tenslotte, zijn volstrekt fictieve culturele en politieke identiteit etaleert, die polariseert, verdeelt, schept chaos en uiteindelijk onnoemlijk groot verdriet en lijden.
Sleutel tot inzicht – Is het vele buigingen maken echt respect betuigen?
Er zijn veel mensen over heel de wereld die vele buigingen maken en denken dat dat de manier is om respect te tonen aan de Boeddha of aan een arahat-discipel. Anderen gaan op de grond liggen, staan weer op en gaan weer op de grond liggen. Dit vele malen achter elkaar. Dit staat volledig los van respect. Het is daarentegen helemaal doorweven met ideeën en onwetendheid omtrent de ware Dhamma.
Nathan – De draak in ons leven
Voor mij persoonlijk heeft de draak twee gezichten. De draak kan ons beschermen als een Naga maar ook verwoesten, denk maar aan het gif van de cobra.
No Other Land: boycot en meer geweld
De mishandeling en ontvoering van Hamdan Ballal, co-regisseur van de film No Other Land, zet de Oscar-winnaar weer in de schijnwerpers.
Het incident laat niet alleen het gewelddadige onrecht op de Westelijke Jordaanoever opnieuw zien, maar ook de ongelijkheid tussen de Palestijnse en Israëlische makers van de film. De discussie daarover kwam al op gang nadat de film in 2024 in première ging, maar is intenser nadat hij een Oscar won. De BDS-beweging heeft de film op de boycot-lijst gezet.
Loes 10 – Verantwoordelijkheid
Het existentialisme benadrukt de verantwoordelijkheid van de mens om zijn eigen leven zin en vorm te geven. De vrijheid van keuzes die men daarbij heeft, brengt echter ook een grote sociale verantwoordelijkheid met zich mee, omdat wij nu eenmaal niet alleen op de wereld zijn.
Deel 2: Rondom Dao, een kritische bespreking van de Dao-trilogie van Woei-lien Chong
Chong beschrijft dat Duintjer in 1984 bij een bezoek aan India eerst wekenlang in een uitzonderlijke meditatieve toestand verkeerde, maar later in een ‘demonische sfeer’ terecht kwam: “Hij had het gevoel, zei hij, dat hij zich voor het eerst van zijn leven in een rechtstreekse, dus niet louter psychische, confrontatie bevond met demonische krachten”. In Zen worden dergelijke verschijnselen ‘makyo’ genoemd. Vooral het Tibetaans boeddhisme besteedt hier veel aandacht aan.
‘Mindfulness – leentjebuur bij Siddhartha spelen’
Wie mindfulness in Google of Bing intoetst, raakt alras in een jungle zich verdringende aandachttrekkers verstrikt. En dat betekent over het algemeen dat aan mindfulness een lucratief verdienmodel vastzit. Wat verder in het oog springt, is dat opvallend veel psychologen mindfulnesstrainer zijn, die veelal ook nog eens ‘gecertificeerde mindfulness based therapievormen’ onderwijzen of ‘Acceptance and Commitment-therapie (ACT) met mindfulness als basis’. Terminologie en prijskaartje gaan hier vast hand in hand.
Marjan Slob: Schrijven in je eigen stem
Een schrijver moet een keuze maken: blijft dit privé of zoekt deze fascinatie een publiek? Wordt het een dagboek of een essay?
Nathan – Waar is mijn springplank?
In de natuur is alles gewoon zichzelf. Daarom voelen we met ons uiterlijk ons daar vaak zo goed. In de natuur is niemand te dik of te dun of te…Er is geen oordeel. Je kunt bijvoorbeeld heerlijk naakt zwemmen, alleen zonder een gevoel daarbij te hebben dat een eekhoorn je uitlacht. Sommige mensen tolereren dan ook geen mensen om zichzelf heen maar wel dieren, zoals honden en katten.
Rondom Dao of Rondom Duintjer?
Lao Zi: “Waarachtige woorden worden niet altijd herkend als zijnde waar. De Wijze is terughoudend in het gebruik van kostbare woorden. (DDJ H.17). Zhuang Zi: “Woorden ontlenen hun waarde aan hun betekenis, maar de betekenis is niet in woorden onder te brengen.” (Uit de Zhuangzi, zie o.a. H.13 VII). Er zijn bibliotheken vol geschreven over de ‘leer zonder woorden’ van Lao Zi…
Loes 9 – Het Scrooge-Moment
Ik had mijn Scrooge-moment toen mijn zus op 42-jarige leeftijd overleed en besloot om vanaf dat moment de dag te plukken en mijn tijd beter te benutten. Seneca (ca. 54 voor Christus – ca. 39 na Christus) zei namelijk al: ,,Het is niet weinig tijd die we tot onze beschikking hebben, maar veel tijd die we verspillen.” Sindsdien doe ik elke dag wat Jaspers schrijft en denk ik na over mijn menselijke voetafdruk. Op deze manier leef ik bewuster en heb ik de mogelijkheid om te blijven groeien.
Waarom maart een gevoelige maand is voor Tibetanen
Ook dit jaar heeft Peking de veiligheids- en bewakingsmaatregelen in heel Tibet geïntensiveerd, inspecties uitgevoerd en bijeenkomsten op provinciaal, districts- en gemeentelijk niveau gehouden om strenge richtlijnen uit te vaardigen om actie te ondernemen om “de stabiliteitsslag te winnen” in maart. Er zijn extra politie- en militaire troepen ingezet in de hoofdstad Lhasa, inclusief religieuze plaatsen zoals de Jokhang Tempel en het Sera Klooster. Door censuur op sociale media en het afsluiten van het internet kunnen Tibetanen geen informatie met de buitenwereld delen.
Nathan – Neem afstand van de georganiseerde moord op mens en dier
Ik beschouw mezelf als een wereldburger. Mijn liefde gaat uit naar alle mensen en dieren, de ganse natuur. Een Indiase wijze zei eens: ‘Er één land en dat is de aarde. Er is één volk en dat is de mensheid. En er is één taal: liefde.’
Anthony Hopkins – Je bent niet voor iedereen en niet iedereen is voor jou
Stop met moeilijke gesprekken te voeren met mensen die niet willen veranderen. Stop met jezelf voor te stellen voor mensen die niet geïnteresseerd zijn in je aanwezigheid.
Loes 8 – Drie wegen
Ik heb meestal de weg van de meeste weerstand genomen. Waarom? Ik denk dat ik gewoon eigenzinnig ben en vooral ook wars van ieder vorm van verveling, wat voor mij synoniem is aan het nemen van door anderen gebaande paden.
Nathan – Het einde van de wereld
Advaitisten zitten vast in het beeld van Brahman. Vergeet niet dat advaita een Indiase filosofie is. En dat zij geloven in schepping. Boeddha sprak niet over een schepper. Brahman staat boven de wereld, het tijdelijke. Alles is slechts een manifestatie in Brahman. En de wereld, het gemanifesteerde is een illusie.
Nathan – Keuzeloos gewaarzijn
Keuzeloos gewaarzijn als feit dien je natuurlijk zelf te ontdekken en heeft helemaal niets te maken met enige afhankelijkheid. Keuzeloos gewaarzijn is ook geen bepaald object dat je binnen jezelf kunt begeren. Zoals er voor de rups geen innerlijke vlinder bestaat. Er is slechts een potentie aanwezig, dat is alles. De mens is niet van nature goed of slecht.
Sterven aan het front
Ons menselijk brein helpt ons hierbij met haar neuropsychologische programmering. In fracties van seconden beslist het wie er ‘anders’ is, wie van ons afwijkt, wie dus onbetrouwbaar zal zijn en wellicht gevaarlijk. Er bestaat geen mens zonder vooroordeel. Het brein levert ook de bijpassende actie, we kunnen weglopen, aanvallen of van angst verstijven. De schijnbaar wetmatige logica van conflict escalatie leidt bij alle betrokken partijen tot duizenden doden, die zinloos sterven voor een ‘goede’ zaak.
Loes 7 – Angst
Angst is een slechte raadgever en daarom is het raadzaam er niet naar te luisteren, want alles komt sowieso zo als het komen moet.
Ludo Lemmens – Vrede (T. M. indachtig)
Monnik Thomas Merton, theoloog en vredesactivist.



















