Kan de ontwaakte staat worden verwoord in de taal van de niet-ontwaakte staat, op een manier die mensen op weg helpt naar dit ontwaken? Dat was de vraag die de Boeddha zich zeven weken lang stelde, zittend onder de Bodhiboom, waar hij samyaksamboeddha, de staat van Volledig Ontwaakt-zijn, had bereikt.
‘De blijmoedigheid van het bestaan’
Ik besefte dat ik 7 jaar lang mijn vrolijkheid en speelsheid had weggedrukt, onbewust.
Henk van Kalken – Boeddha
Durk bleef tijdens het korte bezoekje dicht bij mij, en zweeg in alle talen. Hij bleef dicht bij me lopen en hield voortdurend een plooi van mijn jasje vast, ook toen we uit het zicht van Theo ergens in huis waren.
Sangha: let come, let go
Een sanghalid dat er al jaren kwam, reageerde met een begripvolle lach: de sangha leuk? oh, god, nee. De sangha is zwaar kut.
De oplossing van de verwarring die er bestaat rond het begrip: ‘oordelen’
‘Een wijze rechter stuurt iemand naar de gevangenis, omdat dat hij van oordeel is, dat dat voor iedereen, inclusief de beschuldigde, het beste is. De beschuldigde wordt daarbij niet noodzakelijkerwijs als mens veroordeeld.’
Sven Vanderbiest – Wie mag er mee op het Grote Voertuig
Na het optreden van de historische Boeddha brak het tijdperk van de nikaya’s aan. Het tijdperk van de verschillende boeddhistische scholen met de illustere namen Sarvastivada, Mahsamghika, Theravada, Sthaviravada, Dharmaguptakas, Pudgalavadas, om de belangrijkste te noemen. Gaandeweg bestempeld als Hinayana-scholen waartegen de nieuwe stroming van het Mahayana zich zou afzetten.
Heidie Verwimp – De vijf machten
Naar ‘Het Hart van Boeddha’s Leer’ van Thich Nhat Hanh.
Spiritueel materialisme
‘We hebben een antiekwinkel ingericht en iedereen vindt het prachtig, denken we. Maar eigenlijk is het niet veel meer dan een verzameling rotzooi.’
Marien Bakker – het fundament
Zo als zovelen ben ik ook op zoek naar mijn ‘waarheid’. Dit doe ik door me zelf de oervragen te stellen van: wie ben ik , wat is de weg en waar ga ik naar toe. Ik heb een hekel aan dogma’s en geloof in de universele boodschap van vrede en liefde in de meest ruime zin.
Marnix van Rossum – gewoon de adem observeren
Het is goed met zo min mogelijk vooringenomenheden (empty cup) zelf iets te onderzoeken, maar dat is lastig met zoveel meningen van allerlei experts, of wanneer we ons aan een bepaald format moeten houden. We twijfelen dan al snel aan onszelf want wie zijn wij met zoveel minder ervaring dan die leraren.
Beppe Mokuza – ‘Het is niet de schilder, maar het leven dat zichzelf creëert’
‘Ik geloof dat in Nederland mensen zichzelf ter discussie durven te stellen, ze zijn er klaar voor, erop voorbereid om zich open te stellen voor nieuwe dingen.’
Blijf bij mij
Zentoespraak door Reginald Verhofstede.
Hans Knibbe over Sogyal Rinpoche
Hans Knibbe is klinisch psycholoog, schrijver en spiritueel leraar bij de School voor Zijnsoriëntatie. Hij was vier jaar in de leer bij Sogyal Rinpoche, maar ging weg omdat hij hem in psychologisch opzicht onontwikkeld vond. Ook had hij moeite met de manier waarop Sogyal met vrouwen en studenten omging.
Het leven van de Boeddha speelde zich af in het woud
Veel van zijn grootste discipelen, zoals de eerbiedwaardige Añña Kondañña en Maha Kassapa, waren strikte bosbewoners die een zeer eenvoudige levensstijl hadden.
Hoe boeddhistisch is christelijke spritualiteit?
In de afgelopen decennia zijn nogal wat uitspraken gedaan dat het christendom het nodige te danken heeft aan het boeddhisme.
‘Fundamentele aspecten van boeddhisme zouden een drastische wending teweeg kunnen brengen in spiraal van geweld’
Ondanks het geweld om ons heen, kunnen wij onszelf gelukkig prijzen dat wij toegang hebben tot wat de Boeddha, de Prachtige Mens (Accharya Manussa), ons heeft onderwezen. Aldus Peter van Loosbroek ‘Ananda’.
‘Het beoefenen van dana schept vreugde bij degene die geeft en bij degene die ontvangt’
In het Westen kost het volgen van retraites en boeddhistische trainingen vaak een lieve, en voor veel mensen niet op te brengen duit. Sommige boeddhistische instituten worden professioneel geleid en lijken soms een bron van inkomsten. Is dana uit de mode geraakt?
Monopolie van Thaise boeddhistische clerus is voorbij
Steeds meer mensen in Thailand die geloven dat de meerderheid van de boeddhistische monniken niet het pad van de Boeddha volgen, gaan op zoek naar boeddhistische centra die geleid worden door leraren die geen monnik zijn. De monniken zijn boos.
Boeddhisme en psychoanalyse: een heilzame combinatie
‘Het is een weg met vallen en opstaan. Dit heb ik geleerd in mijn tweede jaar psychoanalyse. In het eerste jaar hoopte ik mezelf te repareren: als ik buitenkwam, moest ik ineens perfect functioneren. Dit heb ik losgelaten dankzij het tweede jaar therapie en het boeddhisme. Ik blijf wie ik ben – mijn ervaringen en mijn genen hebben zoveel van mij geschapen.’
Radicaal anoniem solliciteren
De impact van de komst van de Greyston Bakery van Bernie Glassman naar Amsterdam.
Goff – Hoofd in de wolken, kop in het zand
Bij alle religies, het boeddhisme incluis, zit een olifant in de kamer. Die olifant heet ‘dilemma’. Religies weten geen weg met dilemma’s, laat staan met duivelse dilemma’s.
‘Mijn leerlingen dekken mijn gedrag niet toe en ik verwacht dat ook niet van mijn leerlingen’
Mores is een actueel onderwerp, dus al associërend drong zich al snel het actuele thema van mijn bijdrage op: wangedrag van de leraar in het boeddhisme, een onderwerp dat meer dan 2500 jaar teruggaat, en hoe daar volgens de Boeddha mee om te gaan.
Jan Geurtz over Sogyal rinpoche – de middenweg
In juli 2017 publiceerden acht voormalig studenten van de Tibetaans boeddhistische leraar Sogyal Rinpoche een kritische brief over zijn gedrag. De leraar zou zich schuldig hebben gemaakt aan seksueel misbruik, fysieke mishandeling en een extravagante levensstijl. Wat doet dit nieuws met zijn leerlingen? Menno Bijleveld interviewt een aantal van hen met elk een verschillend perspectief.
De opslagplaats van alle kennis
Zou er een soort databank van kennis bestaan waaruit we allemaal (kunnen) putten? Peter Vrijdag filosofeert.