Een lege vrede kwam over mij. Geen oudere dames die mij naar het kostbaar menselijk leven stonden, geen helse gedachten over dood en destructie, maar kalmte, vrede en rust, zoals het hoort.
‘Onze god is de beste, onze god is kampioen’
‘Onze god is de beste, onze god is kampioen’ (1984) van de Positivoos bleef doorklinken terwijl Kees van Moerbeek dit artikel schreef. Is het een echo van het eerste World’s Parliament of Religions in Chicago 1893?
Joan Halifax – Balanceren aan de rand van de afgrond
In haar nieuwe boek Standing at the Edge – Finding Freedom Where Fear and Courage Meet (Flatiron books, 2018) verkent Joan Halifax de gezonde én de minder gezonde kanten van menselijke vermogens als altruïsme, integriteit, empathie, respect en engagement.
Jiun roshi – zitten als een berg
Wat een mooie dag! Een zenmeester zei: de wind gaat door en door. Is dat gelukt, daarnet, toen jullie buiten loopmeditatie deden? Of heb je geprobeerd de wind tegen te houden? Heb je jezelf helemaal doorlatend gemaakt? Of ben je je gaan verzetten? De wind is de wind. En wie ben jij? Daar gaat het over in zen.
Hoofd bgv Nelleke van Zessen – Een mooie ‘challenge’
‘In ons departement, Justitie en Veiligheid, is die spanning heel voelbaar, omdat wij direct ‘op die gevangenen’ zitten. Als er zoiets gebeurt als met Anne Faber: je hebt geen idee hoe de Dienst Justitiële Inrichtingen dan onder druk staat, wat er dan gebeurt.’
Lama Willa B. Miller – Het verbreken van de stilte rond seksueel wangedrag
‘Seksueel wangedrag van boeddhistische leraren. Misbruik van macht. Exploitatie. We willen niet geloven dat deze woorden van toepassing zijn op ons of onze sangha’s. Wij keren ons om begrijpelijke redenen van hen af.’
Menno Bijleveld – Tahlia Newland over Sogyal rinpoche
Radio- en filmmaker Menno Bijleveld was 22 jaar student van Sogyal Rinpoche. Na het bekend worden van het seksueel wangedrag van deze leraar is hij opgestapt bij Rigpa. Met deze serie wil Menno ervaringen en visies van betrokkenen van Sogyal Rinpoche aan bod laten komen.
Boeken – Van den Grooten Oorlog
Een aangrijpend boek over de menselijke kant van de Eerste Wereldoorlog.
Han de Wit – Op zoek naar westerse dharmataal
Kan de ontwaakte staat worden verwoord in de taal van de niet-ontwaakte staat, op een manier die mensen op weg helpt naar dit ontwaken? Dat was de vraag die de Boeddha zich zeven weken lang stelde, zittend onder de Bodhiboom, waar hij samyaksamboeddha, de staat van Volledig Ontwaakt-zijn, had bereikt.
‘De blijmoedigheid van het bestaan’
Ik besefte dat ik 7 jaar lang mijn vrolijkheid en speelsheid had weggedrukt, onbewust.
Henk van Kalken – Boeddha
Durk bleef tijdens het korte bezoekje dicht bij mij, en zweeg in alle talen. Hij bleef dicht bij me lopen en hield voortdurend een plooi van mijn jasje vast, ook toen we uit het zicht van Theo ergens in huis waren.
Sangha: let come, let go
Een sanghalid dat er al jaren kwam, reageerde met een begripvolle lach: de sangha leuk? oh, god, nee. De sangha is zwaar kut.
De oplossing van de verwarring die er bestaat rond het begrip: ‘oordelen’
‘Een wijze rechter stuurt iemand naar de gevangenis, omdat dat hij van oordeel is, dat dat voor iedereen, inclusief de beschuldigde, het beste is. De beschuldigde wordt daarbij niet noodzakelijkerwijs als mens veroordeeld.’
Sven Vanderbiest – Wie mag er mee op het Grote Voertuig
Na het optreden van de historische Boeddha brak het tijdperk van de nikaya’s aan. Het tijdperk van de verschillende boeddhistische scholen met de illustere namen Sarvastivada, Mahsamghika, Theravada, Sthaviravada, Dharmaguptakas, Pudgalavadas, om de belangrijkste te noemen. Gaandeweg bestempeld als Hinayana-scholen waartegen de nieuwe stroming van het Mahayana zich zou afzetten.
Heidie Verwimp – De vijf machten
Naar ‘Het Hart van Boeddha’s Leer’ van Thich Nhat Hanh.
Spiritueel materialisme
‘We hebben een antiekwinkel ingericht en iedereen vindt het prachtig, denken we. Maar eigenlijk is het niet veel meer dan een verzameling rotzooi.’
Marien Bakker – het fundament
Zo als zovelen ben ik ook op zoek naar mijn ‘waarheid’. Dit doe ik door me zelf de oervragen te stellen van: wie ben ik , wat is de weg en waar ga ik naar toe. Ik heb een hekel aan dogma’s en geloof in de universele boodschap van vrede en liefde in de meest ruime zin.
Marnix van Rossum – gewoon de adem observeren
Het is goed met zo min mogelijk vooringenomenheden (empty cup) zelf iets te onderzoeken, maar dat is lastig met zoveel meningen van allerlei experts, of wanneer we ons aan een bepaald format moeten houden. We twijfelen dan al snel aan onszelf want wie zijn wij met zoveel minder ervaring dan die leraren.
Beppe Mokuza – ‘Het is niet de schilder, maar het leven dat zichzelf creëert’
‘Ik geloof dat in Nederland mensen zichzelf ter discussie durven te stellen, ze zijn er klaar voor, erop voorbereid om zich open te stellen voor nieuwe dingen.’
Blijf bij mij
Zentoespraak door Reginald Verhofstede.
Hans Knibbe over Sogyal Rinpoche
Hans Knibbe is klinisch psycholoog, schrijver en spiritueel leraar bij de School voor Zijnsoriëntatie. Hij was vier jaar in de leer bij Sogyal Rinpoche, maar ging weg omdat hij hem in psychologisch opzicht onontwikkeld vond. Ook had hij moeite met de manier waarop Sogyal met vrouwen en studenten omging.
Het leven van de Boeddha speelde zich af in het woud
Veel van zijn grootste discipelen, zoals de eerbiedwaardige Añña Kondañña en Maha Kassapa, waren strikte bosbewoners die een zeer eenvoudige levensstijl hadden.
Hoe boeddhistisch is christelijke spritualiteit?
In de afgelopen decennia zijn nogal wat uitspraken gedaan dat het christendom het nodige te danken heeft aan het boeddhisme.
‘Fundamentele aspecten van boeddhisme zouden een drastische wending teweeg kunnen brengen in spiraal van geweld’
Ondanks het geweld om ons heen, kunnen wij onszelf gelukkig prijzen dat wij toegang hebben tot wat de Boeddha, de Prachtige Mens (Accharya Manussa), ons heeft onderwezen. Aldus Peter van Loosbroek ‘Ananda’.