Naar ‘Het Hart van Boeddha’s Leer’ van Thich Nhat Hanh.
Spiritueel materialisme
‘We hebben een antiekwinkel ingericht en iedereen vindt het prachtig, denken we. Maar eigenlijk is het niet veel meer dan een verzameling rotzooi.’
Marien Bakker – het fundament
Zo als zovelen ben ik ook op zoek naar mijn ‘waarheid’. Dit doe ik door me zelf de oervragen te stellen van: wie ben ik , wat is de weg en waar ga ik naar toe. Ik heb een hekel aan dogma’s en geloof in de universele boodschap van vrede en liefde in de meest ruime zin.
Marnix van Rossum – gewoon de adem observeren
Het is goed met zo min mogelijk vooringenomenheden (empty cup) zelf iets te onderzoeken, maar dat is lastig met zoveel meningen van allerlei experts, of wanneer we ons aan een bepaald format moeten houden. We twijfelen dan al snel aan onszelf want wie zijn wij met zoveel minder ervaring dan die leraren.
Beppe Mokuza – ‘Het is niet de schilder, maar het leven dat zichzelf creëert’
‘Ik geloof dat in Nederland mensen zichzelf ter discussie durven te stellen, ze zijn er klaar voor, erop voorbereid om zich open te stellen voor nieuwe dingen.’
Blijf bij mij
Zentoespraak door Reginald Verhofstede.
Hans Knibbe over Sogyal Rinpoche
Hans Knibbe is klinisch psycholoog, schrijver en spiritueel leraar bij de School voor Zijnsoriëntatie. Hij was vier jaar in de leer bij Sogyal Rinpoche, maar ging weg omdat hij hem in psychologisch opzicht onontwikkeld vond. Ook had hij moeite met de manier waarop Sogyal met vrouwen en studenten omging.
Het leven van de Boeddha speelde zich af in het woud
Veel van zijn grootste discipelen, zoals de eerbiedwaardige Añña Kondañña en Maha Kassapa, waren strikte bosbewoners die een zeer eenvoudige levensstijl hadden.
Hoe boeddhistisch is christelijke spritualiteit?
In de afgelopen decennia zijn nogal wat uitspraken gedaan dat het christendom het nodige te danken heeft aan het boeddhisme.
‘Fundamentele aspecten van boeddhisme zouden een drastische wending teweeg kunnen brengen in spiraal van geweld’
Ondanks het geweld om ons heen, kunnen wij onszelf gelukkig prijzen dat wij toegang hebben tot wat de Boeddha, de Prachtige Mens (Accharya Manussa), ons heeft onderwezen. Aldus Peter van Loosbroek ‘Ananda’.
‘Het beoefenen van dana schept vreugde bij degene die geeft en bij degene die ontvangt’
In het Westen kost het volgen van retraites en boeddhistische trainingen vaak een lieve, en voor veel mensen niet op te brengen duit. Sommige boeddhistische instituten worden professioneel geleid en lijken soms een bron van inkomsten. Is dana uit de mode geraakt?
Monopolie van Thaise boeddhistische clerus is voorbij
Steeds meer mensen in Thailand die geloven dat de meerderheid van de boeddhistische monniken niet het pad van de Boeddha volgen, gaan op zoek naar boeddhistische centra die geleid worden door leraren die geen monnik zijn. De monniken zijn boos.
Radicaal anoniem solliciteren
De impact van de komst van de Greyston Bakery van Bernie Glassman naar Amsterdam.
Goff – Hoofd in de wolken, kop in het zand
Bij alle religies, het boeddhisme incluis, zit een olifant in de kamer. Die olifant heet ‘dilemma’. Religies weten geen weg met dilemma’s, laat staan met duivelse dilemma’s.
‘Mijn leerlingen dekken mijn gedrag niet toe en ik verwacht dat ook niet van mijn leerlingen’
Mores is een actueel onderwerp, dus al associërend drong zich al snel het actuele thema van mijn bijdrage op: wangedrag van de leraar in het boeddhisme, een onderwerp dat meer dan 2500 jaar teruggaat, en hoe daar volgens de Boeddha mee om te gaan.
Jan Geurtz over Sogyal rinpoche – de middenweg
In juli 2017 publiceerden acht voormalig studenten van de Tibetaans boeddhistische leraar Sogyal Rinpoche een kritische brief over zijn gedrag. De leraar zou zich schuldig hebben gemaakt aan seksueel misbruik, fysieke mishandeling en een extravagante levensstijl. Wat doet dit nieuws met zijn leerlingen? Menno Bijleveld interviewt een aantal van hen met elk een verschillend perspectief.
De opslagplaats van alle kennis
Zou er een soort databank van kennis bestaan waaruit we allemaal (kunnen) putten? Peter Vrijdag filosofeert.
Op weg naar Thailand – verduisterd
Gisteravond hebben we voor het eerst een paar uur in ons nieuwe huis doorgebracht. Weliswaar bestaat dat momenteel nog slechts uit vloer, dak, pilaren en kozijnen, maar meer was ook niet nodig, want we wilden er alleen maar zijn om op die mooie donkere plek de maansverduistering te kunnen bekijken.
Hoe leg ik extreem boeddhisme uit aan mijn kinderen?
Khin Mai Aung was ooit bezorgd dat haar kinderen dogmatische standpunten uit het katholieke geloof van haar echtgenoot zouden halen. Nu worstelt ze met het gegeven om uitleg te geven over het verschrikkelijke geweld in haar geboorteland Birma, door beoefenaars van haar eigen religie.
Goff – bouwvakkers en meditators
Een bouwvakker heeft na 10 jaar arbeid 16.000 uren* geconcentreerde aandacht achter de rug. Een professionele meditator zit na 10 jaar aan dezelfde hoeveelheid uren. Beiden zijn expert in de kunst van het opletten.
Hein Thijssen – Over dharma en deugdzaamheid
Op soortgelijke manier beweert Jed McKenna in zijn ‘Spirituele Verlichting’ trilogie dat het boeddhisme geen boeddha’s heeft voortgebracht, maar enkel boeddhisten.
Dogen Zenji -inzicht in de weg
In januari 2017 stond de Izen Intensive in Eerbeek geheel in het teken van de Japanse zen meester Dogen Zenji (1200 – 1253) en zijn Genjo Koan uit 1233, ‘Het leven van de uiteindelijke werkelijkheid’.
McMindfulness: hoe de zelfhulpindustrie knollen voor citroenen verkoopt
Aanbieders van mindfulness doen net alsof er bewijs is dat hun methode ‘werkt’. Dat is niet zo. De mindfulness-industrie hanteert een ratjetoe aan definities, doet volgens critici tegenstrijdige uitspraken en legt buitensporig veel nadruk op individuele verantwoordelijkheid. Auteur en onderzoeker Richard Engelfriet legt het aan de hand van zes problemen uit en geeft de mindfulness industrie een simpele oplossing.
Voedingsbron of broedplaats?
Wat maakt nu dat iets of iemand hoort tot de Zen Peacemakersbeweging? Is de beweging een broedplaats voor activiteiten? Of hebben we mensen nodig die geïnspireerd zijn, hun eigen dingen doen en dat delen met elkaar.