• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Vipassanastroming – ‘Ashin Tejaniya gooit alles op zijn kop’

Vipassanastroming – ‘Ashin Tejaniya gooit alles op zijn kop’

26 februari 2019 door gastauteur

Ashin Tejaniya is als vipassana stroming erg in opkomst de laatste jaren, met bekende supporters als Joseph Goldstein. Zijn benadering is te zien als radicaal anders dan we gewend zijn met vipassana, waarbij meestal vaste meditatieuren en schema’s zijn, met vooraf bepaalde meditatieobjecten.

Tekst Marnix van Rossum

Ashin Tejaniya gooit alles op zijn kop. Richt je aandacht niet ergens op maar vraag je eens af waarom je je aandacht überhaupt richt? Waar is dat voor nodig? En dwing jezelf niet een uur te zitten, maar laat jezelf vrij en vraag je liever af waarom je besluit te gaan zitten, of juist weer te gaan staan. Geforceerd langzaam bewegen, om bewust te zijn, waarom? Dat wordt snel teveel moeite doen en geeft spanning. Wees liever relaxed en ontspannen. Kortom, veel van wat men gewend is van vipassana-mindfulness dwingt Ashin Tejaniya om anders te zien.

Nu zijn de mogelijkheden om deze benadering te beoefenen en je daarin te scholen zeer beperkt in Nederland. Dhammadipa in Amsterdam heeft het een paar keer geprobeerd met een meditatieweekend, maar daar blijft het een beetje bij. Veel bekende vipassana leraren in Nederland zoals Joost van den Heuvel Rijnders en Frits Koster laten zich wel steeds meer inspireren door Ashin Tejaniya, maar blijven, begrijpelijk, ook met een been staan in waar ze bekend mee zijn. In 2016 was Ashin Tejaniya voor het laatst (en eerst) in Nederland, maar dit jaar reist hij niet meer wegens een ziekte.

Op 17 juni 2019 organiseert de stichting inzichtsmeditatie (SIM) een retraite in deze stijl door de Maleisische monnik U Kumara. U Kumara komt voor het eerst naar Nederland. Het is een unieke kans om ervaring op te doen in deze bijzondere en diepgaande manier van vipassana, maar omdat hij nieuw is, ook wel goed hem even voor te stellen.

U Kumara heb ik in Maleisië meegemaakt toen ik op zoek was naar iemand die in de traditie van Ashin Tejaniya les geeft. Ashin Tejaniya heeft de wereld van boeddhistische mindfulness behoorlijk opgeschud, door algemeen geaccepteerde ideeën over wat meditatie en mindfulness is ter discussie te stellen. Waarom geef je aandacht? Waarom mediteer je? Waarom focus je zo hard? Wat wil je bereiken met mediteren? I.p.v. een methode braaf te volgen is het belangrijker om antwoord te hebben op deze vragen. Doordat je deze thema’s in grote mate naar eigen vrijheid kunt onderzoeken, lijkt er een soort veilige omgeving te worden gegeven waarin je voelt dat je vertrouwt wordt, je niet aan allerlei regels hoeft te houden, maar wel wordt aangemoedigd nieuwsgierig te blijven naar je proces van observeren. Je kunt makkelijker met jezelf zijn zoals je bent en je begint jezelf steeds beter te begrijpen. Je komt minder snel terecht in goed en fout gedachtes over je manier en hoeveelheid van mediteren. Inzichten ervaar je dan ook vaak vanuit vrijheid, ontspannenheid en acceptatie.

Monnik in een healingcentrum?

Na een retraite van een half jaar in het klooster van Ashin Tejaniya lukte het me eindelijk om datgene wat ik gewend was en geloofde over meditatie enigszins los te laten. Helaas was het niet mogelijk om langer in het klooster te blijven. Wegens de populariteit van de lessen van Ashin Tejaniya is er een maximum gesteld aan tijd die je er kunt verblijven. Dus waar kon ik dan heen? Naar een andere meer schoolse methode voelde als een stap terug en nergens in Birma, of Thailand was er een leraar te vinden met dezelfde benadering. Tot ik in een reiki energiehealing centrum in Maleisië hoorde over U Kumara. Een relatief jonge monnik, maar reeds 20 jaar ingewijd en met zeer veel meditatie ervaring in verschillende tradities.

Een monnik in een reiki centrum? Dat was nieuw voor me. U Kumara kon volgens de mensen in het healingcentrum aanvoelen waar energieblokkades zitten en een benadering hebben zoals Ashin Tejaniya om daar transformatie in te brengen. Eindelijk, dacht ik. U Kumara bleek een van de eerste studenten van Ashin Tejaniya. Toen ik hem later vroeg over zijn gevoeligheid over energie, zei hij: ‘’hoe weet je daarvan?’’ Blijkbaar wisten niet veel mensen er van. Er zijn mensen in zijn omgeving die energiehealing namelijk niet boeddhistisch vinden.

U Kumara bleek het er zelf ook liever niet over te hebben. ”Het gaat om inzicht!”, zei hij. ”Niet het sturen van energie. Je moet weten waarom je iets doet of waarom je op een bepaalde manier reageert. Door inzicht kan er iets veranderen in jezelf. Niet door het hard proberen, streven, of forceren! Daarom mediteren we hier open, ontspannen en onderzoekend”. Ik vroeg natuurlijk wel direct: ”maar wat zie je dan aan blokkade bij mij?” Hij sloeg de vraag niet af en wees en zei dat hij de indruk had dat dat er iets bij mijn nek vastzat. Of het toeval was weet ik niet, maar het was wel precies de plek waar ik pijn had en het gevoel had dat er iets vast zat.

SBS klooster in  Maleisië

De monnik U Kumara komt uit het Maleisische klooster SBS en dat is een klooster dat zeer open minded is wat betreft verschillende stromingen en tradities. Wat Malaysia überhaupt een bijzonder land maakt in het boeddhistisch Azië, is dat het geen boeddhistisch land is, maar een moslimland en open staat voor meerdere religies. Er zijn centra uit alle boeddhistische stromingen, o.a. zen, Tibetaans en vele vipassana stromingen zoals Pa-auk, U Goenka en Mahasi en ook het christendom is vertegenwoordigd. Vooral de Chinese bevolking zijn zoekers in verschillende boeddhistische stromingen, omdat men vaak niet geboren is binnen een bepaalde meditatiestroming. Het SBS klooster waar U Kumara les geeft, is daar nog extra uniek in, omdat ze retraites organiseert vanuit verschillende tradities.

Zo was Ashin Tejaniya daar vorige jaar, maar ook Pa-auk heeft er een retraite gegeven om jhana’s te ontwikkelen (levels van meditatieve absorptie) en ieder jaar komt de westerse leraar Patrick Kearney vanuit de Mahasi traditie met een stretching therapeut. En er wordt ook Chi Kong gegeven. Het om kunnen gaan en integreren van deze verschillen, maakt U Kumara als oosterse monnik bijzonder. Hij heeft een boek geschreven over jhana’s (meditatieve absorptie) maar onderwijst vooral de open aandacht, zoals onderwezen door Sayadaw Ashin Tejaniya.

Begeleidingsgesprekken

Ik was aangenaam verrast over de begeleidingsgesprekken van U Kumara tijdens zijn retraite in het SBS klooster in Maleisië. Er was begeleiding in kleine groepjes van 3 tot 5 mensen. Hij bleek intuïtief goed aan te kunnen voelen wat er bij iemand speelde, waardoor het een persoonlijke en meer psychologische begeleiding werd in plaats van de meer technische instructies die ik gewend was in Azië. Hij bleek zijn eigen stijl te hebben ontwikkeld die absoluut niet onder deed voor Ashin Tejaniya. Hij sprak ook goed Engels, Ashin Tejaniya is soms moeilijk te verstaan. Toen er in eerste instantie gedachtes kwamen in mijn meditatie over wereldlijke zaken zoals geld, veroordeelde ik dat van mezelf. Tot ik hier leerde te letten op welke conditioneringsprocessen de soort gedachtes deed ontstaan zoals cultuur, gewenning uit de jeugd etc. Toen zag ik meer het onpersoonlijke mechanisme van de gedachtes. Alles is inderdaad oorzaak en gevolg. Ook moeheid tijdens het mediteren zag ik niet meer zo als falen, of iets dat in de weg zit, maar meer als een ingang naar binnen.

Voor meer informatie over de retraite zie:
https://simsara.nl/spiritual-cultivation-retreat-ashin-tejaniyas-long-time-student-0

 

Voor meer informatie over deze benadering: zie het boekje ”kijk niet neer op je verstorende emoties”, van Ashin Tejaniya. Gratis te downloaden op www.bwitz.nl en te bestellen als fysiek boek op www.gigaboek.nl. Boeken in het Engels zijn gratis te vinden op ashintejaniya.org.
Marnix heeft verschillende vipassana- en andere methoden zelf nader onderzocht, zowel praktisch als meer theoretisch. Hij deed dat jarenlang in Azië. De rijke en diverse ervaring die hij opdeed met verschillende meditatievormen en contexten heeft tot een boek geleid waarin hij beschrijft hoe een meditatiebox kan worden gebruikt om out of the box te komen. Hiervoor heeft hij zowel de werkzame factoren, als valkuilen van verschillende methoden in kaart gebracht, met tips en praktische informatie over kloosters en mediatieretraites.
Meditatie en mindfulness is oorspronkelijk bedoeld om de geest te bevrijden, maar het komt veel voor dat het een nieuw truckje wordt om je achter te verschuilen, of het wordt een doel dat je goed en fout kunt doen. Er wordt te weinig gekeken naar individuele behoeftes en valkuilen. Met het boek ‘Mindfulness: back to the roots’, zoekt Marnix naar een evenwichtig en waarheidsgetrouwe presentatie van verschillende meditatiestromingen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Vipassana Tags: Ashin Tejaniya, Marnix van Rossum, mindfulness, SBS klooster, U Kamara

Lees ook:

  1. Marnix van Rossum – gewoon de adem observeren
  2. ‘Sayadaw U Tejaniya – Mediteren is niet iets proberen te ervaren waarover je gehoord of gelezen hebt’
  3. The box, de serie (4) – stap uit je mindfulnessbox in 5 stappen
  4. Vipassana, inzichtmeditatie of mindfulness?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
29 jan
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
29 jan 23
29 jan
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
29 jan 23
29 jan
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 jan 23
29 jan
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
29 jan 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 406
    • Dick – drie maal scheepsrecht
    • De Boeddhistische Blik zendt op 5 februari twee films uit – Letter to San Zaw Htway en Free as a monk
    • Haiku
    • Arabisch rijstgerecht Mejadra/mujadara

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens