Chris van der Velden: ‘In “mijn” geest is een sterke neiging tot terugtrekken, afzonderen, wat opkomt bij gevoelens van angst en onveiligheid. In het verleden vielen mijn ogen spontaan dicht bij een vervelende situatie, of kroop ik in een “veilige” cocon.’
‘Is energie wel de uiteindelijke substantie van de werkelijkheid?’
Frans Langenkamp: ‘Nee, dat is zij niet! Ook energie komt ergens vandaan. Ook energie heeft een bron. Alle soorten energie worden door de kwantum natuurkunde beschreven als fluctuaties van een onderliggend veld. Wat is het onderliggende veld dat de bron is van energie en daardoor ook van materie?’
Begeerte, verlangens en ander leed
Henk van Kalken: ‘Je stoot je teen. Aauw! Die rotdrempel, ik ga dat kloteding eruit breken. Je hebt pijn en wat je wilt is geen pijn. Logisch, toch? Je focust niet op wat je hebt, maar op wat je niet wilt hebben.’
Over hoe wij de wereld interpreteren
Moniek Nooren: ‘Libbrecht heeft een uitstekend en heel compact model ontworpen om onze referentiekaders voor interpretatie van de wereld te illustreren. Het is gebaseerd op een driehoekige vorm die op zijn punt staat.’
Liefhebben, knuffelen… en weer loslaten
Kijk, de bomen veranderen hun eigen lichamen in zuilen.
Voor mij was het loslaten van regels na een leven vol ‘moeten’ een bevrijding
Joop Hoek schreef in een column in het BD over zijn twijfel, of hij nog wel boeddhist wilde zijn, dat eeuwige zitten, die opgelegde vriendelijkheid, ook in zijn mails en brieven. Hij voelde zich opgesloten, wil een breekijzer om die deur open te krikken. In onderstaande tekst reageert Geertruida* op die column.
Waarom ons Bruto Nationaal Geluk niet uit Bhutan hoeft te komen
Onze statistische en planbureaus weten van alles over geluk. Het probleem is niet dat wij het voorbeeld van Bhutan niet volgen, het probleem is dat wij niet beseffen hoeveel kennis over geluk wij in ons eigen land allang tot onze beschikking hebben — en dat we dáár niets mee doen.
Schijngestalte
…
Dhamma. Overdenkingen bij een ultieme werkelijkheid – inzicht en zelfrealisatie
Met zijn vertalingen en annotaties graaft Guy Dubois intensief naar de wortels van het vroeg-boeddhisme. Dit werk getuigt opnieuw van het diepe inzicht en eruditie van de auteur. Lezers noemen hem een van de grootste kenners van de Pali-canon in het Nederlands taalgebied.
Het uitwisselingsgesprek tijdens retraites
Mediteren is een wonderlijk gebeuren. Het lijkt heel eenvoudig en dat is het eigenlijk ook. Misschien is het wel zo eenvoudig dat we in een mum van tijd terechtkomen in vertrouwde patronen en dan onbewust iets uitvergroten of juist als verstoring van de beoefening gaan benaderen.
‘Iedereen heeft zijn eigen waarheid’
Wanneer persoonlijke gezichtspunten gelijk gesteld worden aan waarheden, dan treedt er een soort inflatie van het begrip ‘waarheid’ op. Niet langer wordt het gereserveerd voor een adequate beschrijving van de werkelijkheid, maar wordt het begrip ‘waarheid’ meer en meer gebruikt om persoonlijke, emotioneel gestuurde gezichtspunten aan te duiden.
Dhamma. Overdenkingen bij een ultieme werkelijkheid – inzicht en zelfrealisatie
Met zijn vertalingen en annotaties graaft Guy Dubois intensief naar de wortels van het vroeg-boeddhisme. Dit werk getuigt opnieuw van het diepe inzicht en eruditie van de auteur. Lezers noemen hem een van de grootste kenners van de Pali-canon in het Nederlands taalgebied.
Licht
Marijke van Geest – Wie woorden zoekt vindt niets dan rede.
‘Het tragische misverstand over Boeddha’s Anatta-leer’
Frans Langenkamp: ‘De oplossing van het aloude en tragische misverstand over Boeddha’s Anatta-leer. Deze wordt vaak foutief geïnterpreteerd als zou zij betekenen: ‘De mens heeft geen zelf’ of: ‘De mens heeft geen ziel. Laten we eens gaan kijken wat Boeddha’s Anatta leer precies inhoudt. Dan zullen we kijken naar de misinterpretaties die ervan in omloop zijn.’
De lepel van hemel en hel in Nijmegen
De sesshins van Daiten in Suiren-ji.
Het filosofische ei van Columbus
Jan Warndorff: ‘Filosofie is te omschrijven als een hardnekkige poging om tegen de stroom van het denken in te roeien. Het wil terug naar de bron, terug naar het beginpunt; terug naar wat vanuit zichzelf aanwezig is, voordat mensen beginnen te denken en waardoor mensen beginnen te denken. Maar met elk woord dat het aan deze poging besteedt, met elk idee dat het formuleert, drijft het denken daar juist van af.’
1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (8 en slot)
Op de weg van Utrecht naar Den Bosch (is het symbolísch, dat dit de weg is naar “het donkere zuiden”?) haalden wij tot tweemaal toe een grote, open, met gaas bespannen vrachtwagen in, die tot de nok toe gevuld was met dicht opeengepakte kratten, barstens vol met levende, witte kippen. Hij (de Dalai Lama) vond het lot van deze dieren verschrikkelijk. Ik ook.
1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (7)
Hij (de Dalai Lama) waarschuwde in dit verband voorts tegen sommige Westerse “scholars”, die zich als Tibetologen voordoen zonder daar recht op te kunnen doen gelden, en daartoe de kans krijgen omdat toch slechts weinigen in hun hun omgeving hun uitspraken kunnen controleren. Hij zei meermalen dergelijke pseudo-Tibetologen te hebben ontmoet, die bij een confrontatie bleken geen enkele Tibetaanse zin te kunnen begrijpen.
Frans Langenkamp – leef in het hier en nu
Wanneer we deze spreuk letterlijk zouden nemen, zouden we ons bewustzijn moeten proberen te beperken tot het heersende moment en tot de plaats waar we ons momenteel bevinden… Dit kan echter niet de bedoeling zijn. Dit zou ons geestelijk reduceren tot het evolutieniveau van een dier.
1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (6)
”Wat is uw oordeel over kunstmatige inseminatie van vee? Is dit niet verkeerd, omdat het tegen de natuurlijke gang van zaken ingaat en de koe zowel- als de stier berooft van hun natuurlijke levensvreugde?”
1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (5)
“Wie zijn er in Nederland liberaler (more liberal minded), de Katholieken of de Protestanten?”
1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (4)
Met nadruk zei hij (Dalai Lama) daarna dat vissen ook dieren waren (er was nog in het geheel níet over vissen gesproken), en dat het niet juist was, dat sommige mensen meenden dat het eten van vissen er minder op aan kwam.
1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (3)
‘Het is een nauwelijks weer te geven ervaring, zo lang zo persoonlijk een zo groot man te hebben vergezeld. Wij hebben vrij veel gesproken, vaker nog gezwegen, niet omdat er niets te zeggen zou zijn, maar omdat het niet aangaat, iemand die een zo vermoeiende reis maakt, ook nog voortdurend in gesprek te betrekken.’
1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (2)
De begeleiding van de Dalai Lama gedurende deze ritten was een beleving op zichzelf, die niet in onmiddellijk verband stond met de overige bezigheden.