Guy Dubois is de auteur van verschillende boeken over Dhamma. Eveneens vertaalde, becommentarieerde en annoteerde hij een aantal vroeg-boeddhistische teksten zoals de Atthakavagga en de Dhammapada (Het pad van waarheid). Al de boeken van Guy zijn vrij van copyright. ‘
Karma – oorzaak en gevolg op het niveau van de conceptuele geest
Zolang we onwetend blijven van de wet van de ware natuur van het bestaan zullen we handelingen verrichten die op hun beurt weer inprentingen zullen creëren. Tulku Lobsang, de schrijver van dit artikel, is in 2018 beschuldigd van seksueel wangedrag.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (25)
Jeroen: ‘Dus ben ik een boeddhist, of misschien een dharmist? Ik ben er nog niet helemaal uit, en ik weet ook niet of het belangrijk is.’
Jelle Seidel – Terug naar de bronnen
‘Stephan Batchelor (Schotland 1953) intrigeert me. Ik las voor €7,50 de pocket Boeddhisme zonder geloof: een nieuwe cultuur van ontwaken (Asoka, 1998) en ik was verkocht’.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (24)
Katoo: ‘Er gaat niets boven de adviezen van een leraar tijdens een retraite. Te rade gaan bij verschillende leraren bleek voor mij een ontdekkingstocht naar mijn eigen wijsheid. De onderzoeker in mij werd gestimuleerd om met vallen en opstaan te kijken wat mij verder bracht.’
Schijf van Vijf – de digitale sangha van komende zondag 9/2
Joost van den Heuvel Rijnders: ‘Mediteren is als het gebruiken van een zaklamp waarmee we de weg kunnen vinden in de duisternis. Mindfulness is als de lichtstraal. We moeten echter wel eerst de zaklamp pakken. Dat is inzet of toewijding.’
Woorden van Wijsheid – woorden van de meester zonder uitleg
Guy Dubois: ‘Woorden van Wijsheid’ beperkt zich tot de teksten van de Dhammapada. Het zijn de woorden van de Meester zonder uitleg. Zonder exegese. Zo ontwaart de lezer op de meest experiëntiele manier, door de directe confrontatie met de uitspraken van de Sambuddha, de werkelijkheid zoals ze wezenlijk is—yatha bhuta— en kan op deze wijze zijn zelfrealisatie tot stand brengen.’ Het boek is gratis te downloaden.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (23)
Marc Pema Sandjub: ‘Het overstappen van zazen naar Tibetaanse meditatie heeft het grootste deel van onze sangha niet best verteerd en onze groep is nu een groepje. Wij, de overblijvers, zijn zeer gelukkig met de keuze die we gemaakt hebben.’
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (22)
Chris van der Velden: ‘In “mijn” geest is een sterke neiging tot terugtrekken, afzonderen, wat opkomt bij gevoelens van angst en onveiligheid. In het verleden vielen mijn ogen spontaan dicht bij een vervelende situatie, of kroop ik in een “veilige” cocon.’
‘Is energie wel de uiteindelijke substantie van de werkelijkheid?’
Frans Langenkamp: ‘Nee, dat is zij niet! Ook energie komt ergens vandaan. Ook energie heeft een bron. Alle soorten energie worden door de kwantum natuurkunde beschreven als fluctuaties van een onderliggend veld. Wat is het onderliggende veld dat de bron is van energie en daardoor ook van materie?’
Begeerte, verlangens en ander leed
Henk van Kalken: ‘Je stoot je teen. Aauw! Die rotdrempel, ik ga dat kloteding eruit breken. Je hebt pijn en wat je wilt is geen pijn. Logisch, toch? Je focust niet op wat je hebt, maar op wat je niet wilt hebben.’
Over hoe wij de wereld interpreteren
Moniek Nooren: ‘Libbrecht heeft een uitstekend en heel compact model ontworpen om onze referentiekaders voor interpretatie van de wereld te illustreren. Het is gebaseerd op een driehoekige vorm die op zijn punt staat.’
Voor mij was het loslaten van regels na een leven vol ‘moeten’ een bevrijding
Joop Hoek schreef in een column in het BD over zijn twijfel, of hij nog wel boeddhist wilde zijn, dat eeuwige zitten, die opgelegde vriendelijkheid, ook in zijn mails en brieven. Hij voelde zich opgesloten, wil een breekijzer om die deur open te krikken. In onderstaande tekst reageert Geertruida* op die column.
Dhamma. Overdenkingen bij een ultieme werkelijkheid – inzicht en zelfrealisatie
Met zijn vertalingen en annotaties graaft Guy Dubois intensief naar de wortels van het vroeg-boeddhisme. Dit werk getuigt opnieuw van het diepe inzicht en eruditie van de auteur. Lezers noemen hem een van de grootste kenners van de Pali-canon in het Nederlands taalgebied.
Dhamma. Overdenkingen bij een ultieme werkelijkheid – inzicht en zelfrealisatie
Met zijn vertalingen en annotaties graaft Guy Dubois intensief naar de wortels van het vroeg-boeddhisme. Dit werk getuigt opnieuw van het diepe inzicht en eruditie van de auteur. Lezers noemen hem een van de grootste kenners van de Pali-canon in het Nederlands taalgebied.
‘Het tragische misverstand over Boeddha’s Anatta-leer’
Frans Langenkamp: ‘De oplossing van het aloude en tragische misverstand over Boeddha’s Anatta-leer. Deze wordt vaak foutief geïnterpreteerd als zou zij betekenen: ‘De mens heeft geen zelf’ of: ‘De mens heeft geen ziel. Laten we eens gaan kijken wat Boeddha’s Anatta leer precies inhoudt. Dan zullen we kijken naar de misinterpretaties die ervan in omloop zijn.’
De lepel van hemel en hel in Nijmegen
De sesshins van Daiten in Suiren-ji.
1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (8 en slot)
Op de weg van Utrecht naar Den Bosch (is het symbolísch, dat dit de weg is naar “het donkere zuiden”?) haalden wij tot tweemaal toe een grote, open, met gaas bespannen vrachtwagen in, die tot de nok toe gevuld was met dicht opeengepakte kratten, barstens vol met levende, witte kippen. Hij (de Dalai Lama) vond het lot van deze dieren verschrikkelijk. Ik ook.
1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (7)
Hij (de Dalai Lama) waarschuwde in dit verband voorts tegen sommige Westerse “scholars”, die zich als Tibetologen voordoen zonder daar recht op te kunnen doen gelden, en daartoe de kans krijgen omdat toch slechts weinigen in hun hun omgeving hun uitspraken kunnen controleren. Hij zei meermalen dergelijke pseudo-Tibetologen te hebben ontmoet, die bij een confrontatie bleken geen enkele Tibetaanse zin te kunnen begrijpen.
Frans Langenkamp – leef in het hier en nu
Wanneer we deze spreuk letterlijk zouden nemen, zouden we ons bewustzijn moeten proberen te beperken tot het heersende moment en tot de plaats waar we ons momenteel bevinden… Dit kan echter niet de bedoeling zijn. Dit zou ons geestelijk reduceren tot het evolutieniveau van een dier.
1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (6)
”Wat is uw oordeel over kunstmatige inseminatie van vee? Is dit niet verkeerd, omdat het tegen de natuurlijke gang van zaken ingaat en de koe zowel- als de stier berooft van hun natuurlijke levensvreugde?”
1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (5)
“Wie zijn er in Nederland liberaler (more liberal minded), de Katholieken of de Protestanten?”
1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (4)
Met nadruk zei hij (Dalai Lama) daarna dat vissen ook dieren waren (er was nog in het geheel níet over vissen gesproken), en dat het niet juist was, dat sommige mensen meenden dat het eten van vissen er minder op aan kwam.
1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (3)
‘Het is een nauwelijks weer te geven ervaring, zo lang zo persoonlijk een zo groot man te hebben vergezeld. Wij hebben vrij veel gesproken, vaker nog gezwegen, niet omdat er niets te zeggen zou zijn, maar omdat het niet aangaat, iemand die een zo vermoeiende reis maakt, ook nog voortdurend in gesprek te betrekken.’