• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Dossiers » Boeddha in de bajes » Boeddha in de bajes – corona

Boeddha in de bajes – corona

9 april 2021 door gastauteur

Vanwege corona bezoek ik gedetineerden al ruim een jaar niet meer. Het contact gaat nu schriftelijk of via (beeld)bellen. Dat is heel anders.

Door goed beleid is corona zo veel als mogelijk buiten de penitentiaire instelling (p.i.) gehouden. En wat nog belangrijker is, er zijn gelukkig geen doden gevallen. Wat een verschil met andere landen waar het dodental in gevangenissen soms extreem hoog is door de vele mensen die dicht bij elkaar zitten. In Amerika komt het zelfs voor dat iemand er door corona is overleden die voor een klein vergrijp in voorarrest zat. Het hele rechts- en gevangenissysteem is daar bizar.

De corona maatregelen hebben ook invloed op mij. Ik mis mijn wekelijkse gang naar de p.i., het contact met de mannen, de momenten van bezinning. Het is heel anders om te schrijven en/of te bellen, afstandelijker de eerste keren. Maar met sommige mannen is door het schrijven juist meer diepgang ontstaan, meer dan ik van sommigen had verwacht. Heel bijzonder om te ervaren dat door het niet door kunnen gaan van de fysieke contacten met hen nu door de afstand nog meer schroom lijkt overwonnen.

De dingen die me verteld worden zijn soms niet mis. Wat ze gedaan hebben, hun afkomst, hoe ze tot hun daad gekomen zijn, of ze wel of geen spijt hebben, hun eventuele ziekte(s), de medicijnen die ze krijgen, het gemis van dierbaren, alles wordt verteld. Het is een ware oefening in aandachtig luisteren. Ik hoef nauwelijks iets te zeggen laat staan te vragen.

Ook over het binnen zitten wordt gedeeld, hoe er met hen wordt omgegaan, hoe de onderlinge omgang is. En natuurlijk hun frustraties: “Waarom mogen de grootste criminelen wel in die luxe Range Rovers naar de rechtbank en moeten ik in zo’n busje?” “Waarom moet zo’n zware crimineel midden in de nacht met een helikopter worden afgeleverd waardoor ik wakker word; kan dat niet overdag?” Natuurlijk ook over de kwaliteit van het eten, de medewerkers, de grootte van de cel en het tv-scherm. En, nog steeds geen eigen koelkast in de cel terwijl dat in andere p.i’s wel zo is.

Drie van de mannen waarmee ik binnen de p.i. contact had zijn in het afgelopen jaar verhuisd, twee naar een tbs kliniek, een ander naar een penitentiair psychiatrisch centrum (ppc). De een heeft maanden toegeleefd en uitgezien naar zijn verhuizing, van de ander kreeg ik alleen maar een briefje met zijn nieuwe adres.

In de tbs kliniek ben je patiënt en geen gedetineerde meer. Ze krijgen een programma, diverse soorten therapie en dat is voor de een fijn, voor de ander niet omdat hij weet dat de gemiddelde duur zeven tot acht jaar is. Als je er pas bent is dat lang, maar het is een gemiddelde. Als je vindt dat je onschuldig bent is alles heel lang.

Ook in de kliniek ga ik nog niet op bezoek, het blijft bij bellen. Dat kan niet al te lang omdat er maar een telefoon per afdeling is. Even rustig aankomen of in stilte zitten met elkaar is niet mogelijk. In een telefoongesprek, na een heel verhaal van wat er ook hier mis is aangehoord te hebben, gooide ik het over een andere boeg. “Count your blessings”, zei ik. “Je hebt heel veel dingen genoemd wat er wel goed is om hier te zijn vergeleken met de p.i.. Omarm die en blijf niet hangen aan wat er beter zou kunnen.” Het kwartje viel, het gesprek werd opeens veel lichter en hij heeft zich voorgenomen dit zinnetje te onthouden.

Soms zit het in een woord, voor corona ook in een gebaar, waardoor opeens een gesprek een andere wending krijgt en iemand weer energie krijgt om ook dit pad te gaan. Wat een voorrecht daar bij te mogen helpen!

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddha in de bajes Tags: bezoek, brief, corona, count your blessings, tbs, telefonisch

Lees ook:

  1. Boeddhistische tempel in Hong Kong bron van besmetting coronavirus
  2. Boeddha in de bajes – Peter
  3. Boeddha in de bajes – spirituele verdieping
  4. Boeddha in de bajes – een ander licht op tbs’ers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 407
    • Dick – Leegte die liefde is
    • Wakker Dier prikt romantisch beeld van zuivelsector door
    • Renske – haiku
    • Seitan neprunderlapjes met pittige saus

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens