• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Dossiers » Boeddha in de bajes » Boeddha in de bajes – spirituele verdieping

Boeddha in de bajes – spirituele verdieping

14 mei 2021 door gastauteur

Soms kun je dingen helemaal verkeerd inschatten. Dat hoort bij het leven en dat hoort zeker bij het omgaan met gedetineerden. Wanneer je denkt een goed contact te hebben met iemand kan dat zomaar voorbij zijn omdat hij van de ene op de andere dag geen contact meer wil hebben. Het is me twee keer overkomen en twee keer met mensen die tot lange gevangenisstraffen zijn veroordeeld. Ongetwijfeld heeft het een geen verband met het andere, maar het viel me op.

Waar ik met veel aandacht en mededogen het contact probeer te onderhouden lijkt dat niet altijd van twee kanten te komen. Natuurlijk komen dan alle mogelijke (boeddhistische) oordelen over mezelf naar boven. Zoals, zie je wel je bent nog steeds op zoek naar erkenning; je hebt het nog steeds nodig om aardig gevonden te worden, etc… Gelukkig ken ik die van mezelf en weet ik hoe er mee te dealen …

Een P.I. (penitentiaire inrichting) is een bijzondere leerschool; voor mij een leerschool voor mijn spirituele verdieping. Iedere keer word ik teruggeworpen op mezelf, iedere keer leer ik opnieuw naar mezelf te kijken. Het is erg makkelijk te zeggen, te schrijven, dat gedetineerden mij zijn en ik hen ben, maar leef en handel ik er wel echt naar? En dit schrijvende, is deze column wel de plek om erover te filosoferen? Hoe kwetsbaar wil ik zijn?

Voor je een P.I. binnen mag moet je een VOG (verklaring omtrent het gedrag) aanvragen en wanneer je die hebt en je hebt een cursus gedaan dan mag je ‘naar binnen’ wanneer er een gedetineerde is die met iemand contact wil hebben. Na een eerste gesprek check je met elkaar of je door wilt gaan, en als dat zo is dan worden er afspraken ingepland. Gesprekken duren meestal een klein uur – soms zijn we na een kwartier klaar – waarin vooral het laatste nieuws wordt uitgewisseld en over persoonlijke omstandigheden wordt gepraat.

Het boeddhisme komt veelal nauwelijks ter sprake hoewel het fijn is wanneer dat wel kan. Een gedetineerde is niet voor niets in contact getreden met de BGV’er (boeddhistisch geestelijk verzorger). Bij de meesten merk ik dat de geestelijk verzorgers makkelijk inwisselbaar zijn: “ik blijf bij de boeddhist, want ik heb niet zoveel met Jezus …” Een gesprek is ook afleiding.

Wanneer we samen in stilte kunnen zitten mediteren, of in het kleine kamertje* loopmeditatie doen is er even een prachtige verbinding. Even rust met elkaar voor onze wegen zich weer scheiden. De gedetineerde terug naar zijn afdeling nadat hij gecontroleerd is of ik hem niets gegeven heb. Ik naar buiten, ieder onze eigen wereld weer in.

* Dit kon voor Corona

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddha in de bajes Tags: bgv, corona, verbreken contact

Lees ook:

  1. Nu ook boeddhistische geestelijke verzorgers bij Defensie
  2. Dader Joost: ‘Ik had geen vrije keuze toen’
  3. Boeddha in de bajes – ‘gedetineerden hebben hier geen echte vrienden’
  4. Dader Joost: ‘Ik had geen vrije keuze toen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter Weenink zegt

    14 mei 2021 om 21:39

    wie is de gedetineerde ?
    Wat is zijn intentie voor het gesprek?
    Hoe beleeft hij het gesprek?

    In het artikel lees ik voornamelijk over Ik

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De boeddhistische blik – dochters en vaders
    • XR – Wetenschappers blinddoeken wereldwijd honderden beelden voor het klimaat
    • Ludo – Horizon
    • Ardan
    • Waarom Thomas Hobbes bezwaar zou maken tegen de advaita vedanta

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens