In de tijd dat ik nog student was en het boeddhisme net had leren kennen, had ik ooit een hele leerzame ontmoeting in de trein. Het was een jongeman die diep gelovig christen was. Hij zag dat ik een boek aan het lezen was over het boeddhisme, en dit leidde tot een interessante uitwisseling. En één van de onderwerpen die we bespraken was dus de kwestie of mensen van nature goed of slecht zijn. Op dat moment worstelde ik om een antwoord te geven op die vraag vanuit boeddhistisch oogpunt.
Lantaarn – Licht in de bodemloosheid van het bestaan
Als wij aan het begin staan van de zenweg, ziet onze dualistische geest alle fenomenen als (af)gescheiden van elkaar. We voelen ons geïsoleerd en ervaren de werkelijkheid apart en gescheiden van onszelf. Als wij beginnen te mediteren, zijn we vooral met onszelf bezig. Of, en wat het met ons doet. Worden we rustiger? Hebben we er wat aan? Het is het denken van een dualistische geest.
Saudade met tijm en boog
Sacha Blé: ‘Zuster Boi Nghiem leeft in Magnolia Grove Monastery in Mississippi. Ik ben onder de indruk van haar woorden, haar dictie, haar timbre en haar onwerkelijk warme lach.’
Jasper Schaaf – Bestaat er een ‘meer of mindere mate’ van toeval?
Een intrigerende vraag: Bestaat er een ‘meer of mindere mate’ van toeval? Kun je dit überhaupt zeggen, of brengt ‘de taal’ ons hier al op een onmogelijk spoor?
Boeddha in de bajes – Vrij zijn waar je ook bent
Mijn bezoeken aan gedetineerden in de P.I. geven me het soort inzicht dat me noopt tot reflecteren, dat me noopt om goed te kijken wie ik nu werkelijk ben en op welke manier ik in de wereld sta, wil staan.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (43) –
Giel Geldof: ‘Eind de jaren negentig ontdekte ik in het Rotterdams Dagblad de column van Ton van Gelder en daarmee de boeken die hij schreef als ‘De Lachende Boeddha’ en zijn ‘Energetisch Werkboek’. Met elastiek en plakband bijeengehouden liggen die nog altijd in mijn nachtkastje.’
Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!
De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?
Boeddhistische doeners en denkers – de serie 42
Ben Steultjens: ‘Toen ik met mediteren begon voelde dat als thuiskomen. Maar het riep ook vragen op: Wie komt er eigenlijk thuis? En wat is dat thuis precies?’
En mijn erfschuld op 25 januari 2021?
Moniek Nooren: ‘We leren als soort nauwelijks iets van de geschiedenis en blijven ons geregeld gedragen als sociale dieren. Wetenschappers denken dat we vrijwel allemáál op te hitsen zijn. Je kunt daarbij jezelf vergeten, en ook je eigen normen, en helemaal opgaan in de groep. Als je ergens kwaad over bent of ongerust, ben je geneigd je aan te sluiten bij een agressief optredende groep.’
Economie – Splits het op! En ook: alles hoeft niet in één keer
Jasper Schaaf: ‘Een socialist is niet cynisch. De ware socialist helpt de wereld vooruit en stelt ‘de juiste’ prioriteiten, zoals die nu dringend nodig zijn ter beteugeling van de klimaat- en biodiversiteitscrisis, én van de uitwassen van het uitgedijde kapitaal.’
Boeken – Ecodharma Buddhist Teachings for the Precipice
Gijs Mushin van Gaans: ‘Vanwege de thematiek is het geen gemakkelijk boek geworden. Vooral het eerste hoofdstuk ervaarde ik als confronterend. Loy bespreekt hier meerdere voorbeelden van hoe het menselijke ingrijpen onze natuurlijke wereld heeft vernietigd.’
Terugblik verkiezingen 2017 – Gooi mensenrechten nooit zomaar weg
Vrijheid is niet vanzelfsprekend. De mensenrechten die onze vrijheid beschermen staan in steeds meer landen onder druk. Ook in Nederland doen politieke partijen voorstellen die haaks staan op de mensenrechten.
Terugblik – verkiezingen 2017 – Zou een boeddhist op D66 stemmen?
Op welke politieke partij gaan op 15 maart (2017) boeddhisten stemmen als er in Nederland Tweede Kamerverkiezingen zijn? Laura Arends breekt een lans voor D66.
Terugblik verkiezingen 2017 – Hoe lang nog laten wij het aan politici over om te bedenken wat ons gelukkig maakt?
Akshaya de Groot: ‘Als het om ons geluk gaat, zijn politici, beleidsmakers én de journalistieke elite vrijwel niet geïnteresseerd in onderzoek en feiten, maar bedenken ze het liefste zelf wat onze levens beter kan maken.’
Doodstraf 3
Courageous Abundance of the Heart: ‘Hoe is het mogelijk? In het land waar iedere toespraak wordt afgesloten met ‘So help me God’ wordt de eerste van de tien geboden – gij zult niet doden – keer op keer met voeten getreden.’
Hoe de CCP de rellen in Washington ziet: “Het einde van de V.S. is nabij.”
Afgezien van propagandavergelijkingen met de protesten in Hongkong geloven partijideologen dat de Verenigde Staten net als de Sovjet-Unie in elkaar zal storten.
Mieke Vervecken – salade sushi
Mieke Vervecken: ‘Eenmaal thuis experimenteerde ik graag met allerlei vormen van sushi, vooral vegetarisch en met veel groenten. Hieronder een van deze gelukt experimenten…salade sushi.’
Doodstraf (2)
Ook de Dalai Lama is duidelijk; hij riep in 2005 op tot afschaffing van de doodstraf om een meer hartelijke wereld op te bouwen. Criminelen moeten volgens hem worden behandeld met mededogen, niet met woede.
Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles
Jasper Schaaf: ‘Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?’
Doodstraf
Thich Nhat Hanh (Thay), de bekende Vietnamese boeddhistische monnik, zenleraar en vredesactivist zegt over iemand die een misdaad heeft gepleegd, dat deze geen gelukkig leven heeft gehad en dat ouders, leraren en andere betrokkenen niet in staat zijn geweest te helpen. Hij vindt ons daarom medeverantwoordelijk voor de daad die diegene heeft gepleegd.
Vrijheid als verovering
Jasper Schaaf: ‘Achter de horizon van een bereikte vrijheid doemt de idee op van een nog verder reikend perspectief, waar ook het gemis aan vrijheden een risico vormt, bijvoorbeeld als aanslag op de persoonlijkheid of de natuur, en door veiligheidsrisico’s. Dan speelt de vrijheid in haar tegenspraak, als vergissing, en de mens speelt ‘Rupsje Nooitgenoeg’, nooit tevreden, terwijl wat er (nu) is al zoveel mogelijkheden biedt. Ontevreden daarover?’
Gedenkboom voor meesterwever Johann – tekst en uitleg
Moniek Nooren: ‘Boeddha Gautama, mijn grote leermeester, zo zeggen oude boeddhistische teksten, herinnerde zich tienduizenden van zijn vorige levens door zich in een heel diep mediatiestadium daarop te concentreren. Van die vroegere levens als dier of mens kon hij allerlei details beschrijven, ook zijn intenties, zijn handelingen en reacties en hoe hij omging met anderen.’
Vrijheid
Marijke van Geest: ‘Kun je wel van vrijheid spreken, als de leegte je omvat, als je zweeft op vleugels, zonder veren, doelloos, als je de landingsplaats vergat.’
Wangedrag binnen boeddhisme – een oproep tot onpartijdig mededogen
Tenpel: ‘Natuurlijk moeten criminele handelingen worden gemeld bij de politie. Gevangenisstraf kan het juiste gevolg zijn voor de dader. Het stoppen van de dader, het stellen van grenzen, het uitvaardigen van consequenties voor wandaden en het bieden van hulp bij het overwinnen van de schadelijke patronen die aanleiding gaven tot misbruik, kan een diep medelevende actie zijn.’