Mirjam Windrich: ‘Jaren geleden begon ik vanuit mijn therapiepraktijk met mensen te mailen. Dit ging eerst tussen de gesprekssessies door, maar op een gegeven moment stelde ik voor alles per mail te doen en dat werkte goed. Waarom precies, wist ik niet. Wel wist ik dat mensen op een ’natuurlijke’ manier hun verhaal vertellen: een geheel van een begin, een midden en een einde.’
Meditatie op de schoen
Matthijs Vermeulen – schoeisel, sokken en meditatie
Jan Atze Nicolai – Basisinkomen is geen vrijheid blijheid, maar een recht voor iedereen
Het is ronduit bizar dat de mensen die basisinkomen gratis geld noemen zelf dit gratis geld als bonus ontvangen. Bankiers, aandeelhouders en renteniers ontvangen nu al het beschikbare ‘gratis geld’, terwijl iedereen recht heeft op een adequate ‘winstdeling’ van wat wij met zijn allen verdienen.
Herfstgedachten
Wouter ter Braake – De boom weet ‘loslaten loont’.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (37)
Sasa: ‘Hoe ik Long Pi Thanitsalow werd, hij die goed staat en praat. Die naam kreeg ik tijdens mijn initiatie door de Long Po van Koh Lan.’
Mijn lieve leven lang heel jij mijn wonden…
Jij, mij toegemeten tijd.
Ameland, een dag met een goed gehumeurde zee
Jasper Schaaf: ‘Wel eerder heb ik mijn interesse voor schelpen en andere zee-vondsten genoemd. Interessant en ontspannend te zien wat er zoal op het strand aanspoelt. En bij meer zeldzame schelpensoorten is het altijd de aardige puzzel wat het nu precies is. Enkele van deze vondsten laat ik op de blog zien, soms, als het bijzonder en leuk is.’
Een renaissance in boeddhisme?
Een ieder die zich verdiept in het boeddhisme kan zien dat er in iedere stroming wel wat “verwatering” plaats vind. Ten eerste is er de assimilatie van de lokale gebruiken en geloven, aangezien boeddhisme niets uitsluit en zich nergens tegen afzet.
Sleutel tot inzicht – De Boeddha — Het laatste afscheid van de Boeddha en Yasodhara
De meeste mensen beschouwen gehechtheid als dé voorwaarde voor liefde. Maar de meeste mensen hangen erg aan de wereld, aan deze zintuiglijke sfeer.
Weten
Wat ik weet is dat ik niets weet.
Boeddhistische psychologie en westerse psychotherapie
Boeddhistische psychologie is primair gericht op zelfonderzoek, zelfgewaarzijn en zelfkennis en helpt om je eigen ego meer transparant te maken. De cliënt komt daar niet in voor.
Koning huilebalk
Koning Willem Alexander heeft vandaag in een videoboodschap aan het Nederlandse volk zijn verontschuldigingen aangeboden voor zijn vlucht naar Griekenland. ‘Ik ben niet onfeilbaar’. Spreekstalmeester en premier Mark Rutte bleef buiten beeld. Tekst gedicht: Wouter ter Braake.
Loslaten – deel twee en slot
Volwassen zijn betekent o.a. dat je je niet achter mechanismen of patronen verschuilt maar ze leert zien en onderkennen. In ons leven ervaren we zeker ook de pijnlijke kant van hechting en zoeken we manieren om daarmee om te gaan. In die zin is het interessant om vanuit verschillende perspectieven naar hechten en loslaten te kijken.
Loslaten – deel 1
Hechting tussen mensen is een belangrijk element in de complexe emotie die wij liefde noemen. Het is iets dat je onbewust leert of meekrijgt en het patroon dat op jonge leeftijd wordt aangenomen is belangrijk voor het latere leven en de relaties die dan worden aangegaan.
Willigis Jäger, zenmeester en Benediktijner monnik
Wie was deze Duitse profeet die boeddhisme en christendom op een lijn stelt?
Koeslaaf twee
…
Laat de geschiedenis niet de toekomst in de weg staan
Hanna Luden: ‘Politiek, echte oplossingen bedenken en uitvoeren, is per definitie pragmatisch, het wegen van belangen, en niet een theoretische oefening. Het gaat om de levens van echte mensen in echte situaties. Dit is wat men hard nodig heeft in dit conflict.’
Rechtvaardig? Geef de Palestijnen hun grond terug
De vernietiging van vruchtbaar areaal van Palestijnen wordt systematisch ondersteund door Israëlische instanties. Soms spreekt men trots over tienduizenden bomen die door Palestijnen waren geplant en door Joodse kolonisten ontworteld zijn. Het leger speelt dan een andere destructieve rol: het in beslag nemen van honderden landbouwmachines van Palestijnen.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (36)
Ben: ‘Voor mij is mindfulnessbeoefening het bewandelen van de laatste twee paden van het achtvoudige pad: juiste aandacht en juiste concentratie.’
Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie
Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad
Podcast – Han de Wit over Chogyam Trungpa Rinpoche
Han vertelt over het onderricht van Trungpa en gaat ook openhartig in op bijvoorbeeld diens openbaar dronkenschap.
Tijd voor verontwaardiging
Wouter ter Braake: ‘Mijn mededogen voor al wat leeft, of het nu verder weg is op Griekse eilanden of in de Rotterdamse Tweebosbuurt, gaat gepaard aan de stem van verontwaardiging. Ik wil deze fors laten horen; en verontwaardiging/boosheid, zo houd ik mijzelf voor, is nog geen haat en daaruit voortvloeiende agressie.
Jasper Schaaf – Herbert Marcuse en het risico van de eendimensionale mens
Dat positieve mensbeeld staat volgens Marcuse grandioos onder druk. In plaats van een maatschappij met strijd en een opkomende arbeidersklasse trad de consument naar voren. Getrapt in de val van de glitter en gemakken, dat het kapitaal hem voorspiegelt.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (34)
Elsbeth Wolf: ‘Iedere leraar brengt de Dharma op een unieke manier tot uitdrukking en met hun teisho’s wijzen zij slechts met hun vinger naar de maan. Het is aan jou wat je ermee doet.’