• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Boeddha’s leer is alleen de oplossing voor dit lijden’

‘Boeddha’s leer is alleen de oplossing voor dit lijden’

31 december 2021 door gastauteur

Dit jaar zijn er veel problemen in de wereld, in alle landen. Overal zijn er economische problemen, en ook het coronavirus, dat grote problemen heeft veroorzaakt voor de hele wereld. Dit virus maakt iedereen ongerust, en heeft een negatieve invloed op de economie. Er zijn allerlei grote problemen. Iedereen is van streek, bezorgd.

Tekst Yongzhin Tenzin Namdak

We beoefenen de deugdzame dharma, dus nemen we onze toevlucht tot de Drie Juwelen. We doen ons best. Maar sommigen hebben maar een beetje macht, sommigen hebben veel macht, zo is het. We kunnen er niet zeker van zijn wat er in de wereld zal gebeuren. Niemand weet wat de toekomst brengt. De wereld is misschien niet leefbaar. Voor elke kalpa is er de tijd van schepping, de tijd van blijven, en dan komt de tijd van vernietiging. Deze drie tijdperken verschijnen geleidelijk aan, en verdwijnen weer, en niemand weet hoe ze komen en gaan.

Iedereen kan de tekenen en kenmerken zien van de problemen die zich nu voordoen. Maar wat de mensen ook zeggen, of je het gelooft of niet, je kunt dit niet vermijden. Het is niet mogelijk je hiervoor te verbergen. Je kunt de problemen niet aan iemand anders wijten of elkaar beschuldigen; dit is de manier, het verschijnt vanzelf. Alles wordt gestuurd door oorzaak en gevolg, door je eigen karma.
Op die manier, voor mensen die verbonden zijn met Yungdrung Bön en samaya hebben en dharmavrienden zijn, en die verbonden zijn door gemeenschappelijke Yungdrung Bön samaya, dit is de betekenis van alle geschriften. Ik heb alles wat geschreven staat in de Yungdrung Bön geschriften al onderwezen, dat heb je al gehoord. Je zegt dat je geluisterd hebt, maar alleen luisteren is niet genoeg. Verspil het niet. Dit is mijn verzoek aan jullie allemaal.

Welke problemen zich in de toekomst ook voordoen – er kunnen zich zoveel, onvoorstelbare dingen voordoen – maar in het bijzonder zult u persoonlijk de vier kwellingen van geboorte, ouderdom, ziekte en dood ervaren. Hieraan kun je niet ontsnappen. Iedereen heeft met dit lijden te maken. Boeddha heeft al perfect uitgelegd wat de voordelen zijn van wat we doen. Alleen dit is te vertrouwen, niets anders is te vertrouwen. Geld of bezit of rijkdom kan het niet beter maken. Het maakt niet uit hoe slim je bent, hoe rijk je bent, hoe beroemd je bent, iedereen moet sterven. Je kunt dit niet vermijden.
Na de dood is alles wat verschijnt afhankelijk van karma. Je moet je karmische oorzaak en gevolg volgen. Het maakt niet uit hoeveel bezit of roem je hebt, het maakt niet uit hoe machtig je bent, je kunt er niets mee doen, het zal je geen voordeel brengen.
Daarom, welke leringen je in het verleden ook hebt ontvangen, vergeet ze niet in de toekomst. Dit is mijn verzoek. Jullie allemaal, alle studenten, houd dit in gedachten. Doe dit alsjeblieft. Zeker weten.
Tegenwoordig spreken we via machines, via computers, op vele manieren. Nu kunnen jullie op een nieuwe manier naar de leringen luisteren. Hou ze in gedachten. Het is niet genoeg om alleen maar te luisteren. Houd ze in gedachten. Waarom vraag ik jullie dit te doen? Omdat dit van voordeel voor je zal zijn. Dit is mededogen. Iedereen heeft te maken met de vier soorten lijden: geboorte, ouderdom, ziekte en dood. Om dit op te lossen heeft de Boeddha onderricht gegeven.

Boeddha’s leer is alleen de oplossing voor dit lijden. Zijn leringen zijn niet bedoeld om roem of bezit te verwerven, of voor werelds genot. Daar is het onderricht van Boeddha niet voor. Tegenwoordig zeggen veel mensen dat de leer van Boeddha voordeel oplevert, sommigen zeggen dat de leer van Boeddha schade oplevert – discussieer niet op deze manier. Boeddha’s leer is alleen voor het welzijn van voelende wezens.
Of mensen zeggen: “Ik ben een geleerde!” “Hij is een geleerde!” Discussieer niet op deze manier. Niemand kan karma veranderen.
Wees voorzichtig. Bewaar je Yungdrung Bön samayas zorgvuldig. Wat je ook begrepen hebt van de leringen – hoe te doen, hoe te denken, hoe te mediteren, hoe het standpunt in te nemen – wat je ook begrepen hebt van de leringen, verspil het niet. Gooi het niet weg, leg het niet opzij. Houd het in gedachten. Volg niet alleen woorden – de betekenis zit in je geest. Oefen zo veel mogelijk. Dat zal je persoonlijk voordeel brengen. Dit is mijn verzoek.
Ik ben oud nu. Ik heb u niets bijzonders nieuws te zeggen. Jonge lama’s, jonge geshes, zij doen hun best voor jullie. Hou deze leringen in gedachten,
Dank u.
Tashi Deleg.

Yongzhin Tenzin Namdak vertegenwoordigt het bön boeddhisme. De bön is een vorm van boeddhisme die is ontstaan naast en onderscheiden moet worden van het Tibetaans boeddhisme. De bön ontwikkelde zich tot een vorm van georganiseerd boeddhisme vanaf het eind van de tiende eeuw. Het is ook in die periode dat de literaire traditie van de bön aanvangt.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Tibetaans boeddhisme Tags: jaarwisseling, karma, leringen, Nieuwjaar, oorzaak en gevolg, schade, voordeel, yongzhin tenzin namdak

Lees ook:

  1. Oorzakelijkheid in boeddhisme: zet de dominostenen goed!
  2. De kleine analyse van karma
  3. Marien Bakker – oorzaak en gevolg
  4. De Boeddha- en de uitleg over karma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. (De andere) Dick zegt

    1 januari 2022 om 08:14

    Ik werd getriggerd door de titel om dit artikel te lezen. Vooral het woord ‘alleen’ viel mij op. Halverwege dacht ik nog ‘het zal wel meevallen met dat claimen van het alleenrecht’. Ik ben niet zo oud als de schrijver, maar ik denk te weten dat ook anderen goede dingen gedaan en gezegd hebben om de wereld te verbeteren en het lijden te verzachten. Sommigen noemen hem Jezus, anderen hebben het over Mohammed. En ook mijn buurmeisje zegt zinnige dingen. Het claimen van het alleenrecht op ‘verlossing van het lijden’ heeft in elk geval tussen verschillende aanhangers van de eerste twee voor veel lijden gezorgd. Ik weet het niet maar wellicht ook aanhangers van de boeddha. Ik kan het gevoel niet loslaten dat er vanwege dit er een tegenspraak in het artikel zit.

    Of de vier vormen van lijden die de auteur noemt (geboorte, ziekte, ouderdom en dood) nu echt de vormen zijn waar het omgaat, vraag ik mij af. Ik ervaar en zie wel meer en dat zit dan vaak (niet altijd) tussen de oren. Mijn geboorte heb ik niet als lijden ervaren. Ziekte wel. Ouderdom maar deels. De lichamelijke gebreken worden gecompenseerd door meer inzicht of het erkennen van het gebrek eraan. Dood, weet ik nog niet. We gaan het merken. Ik heb wel voor mijn ogen gezien dat de dood een fijne oplossing kan zijn voor ziekte en ouderdom, zoals onlangs bij mijn moeder. Dus of dit nu het voornaamste lijden is en de leer van boeddha de enige oplossing? Ik weet het niet (en toch wel weer). Ik zal het mijn buurmeisje eens vragen.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • 24 mei 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Baas over eigen karma
  • Guy – Kijk. Zie. Observeer.
  • Hengstdijk – Retraitecentrum Metta Vihara viert tiende verjaardag
  • Speciaal gezant VS voor Tibetaanse zaken ontmoet Nepalese premier
  • Den Haag – Mensenrechtenfilmfestival in Nederland

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens