• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Prinsjesdagviering 2017: Vertrouwen tussen hoop en vrees

Prinsjesdagviering 2017: Vertrouwen tussen hoop en vrees

10 september 2017 door de redactie

In alle religieuze en levensbeschouwelijke tradities zijn er aanwijzingen, verhalen, geboden en liederen, die ons eraan herinneren dat wij mensen allemáál te gast zijn in de wereld. Tegen de menselijke neiging om vreemden als bedreigend te zien wordt in de overleveringen voortdurend gewaarschuwd; er zijn warme pleidooien om anderen te behandelen zoals jezelf behandeld zou willen worden. Die religieuze en levensbeschouwelijke rijkdom kan ons ook nu helpen om een koel hoofd en een warm hart te houden.

De Prinsjesdagviering van 2017 wil déze rijkdom onder de aandacht brengen van bewindslieden en leden van de Staten-Generaal en van alle burgers van dit land, of ze nu hier geboren en getogen zijn, of pas later in hun leven terechtgekomen zijn. De titel van editie van 2017 luidt: Vertrouwen tussen hoop en vrees.

Meegewerkt wordt door joden, moslims, humanisten, christenen, bahaï’s, hindoes, boeddhisten, soefi’s, sikhs, Brahma Kumaris en anderen.

André Kalden, foto BD.

Het hoofdreferaat wordt dit jaar gehouden door André Kalden. Sinds februari 2013 is hij door de algemene ledenvergadering van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) afgevaardigd naar het bestuur van Stichting Prinsjesdagviering. Naast dit lidmaatschap moest hij eind vorig jaar onverwachts Varamitra in de inhoudelijke commissie van de viering vervangen, toen deze zich om gezondheidsredenen uit deze commissie terugtrok en er niemand anders beschikbaar bleek.

André Kalden: ‘Vanuit de Haagse ontstaansgeschiedenis van de viering is het de gewoonte zowel een lokale afgevaardigde als een landelijke afgevaardigde naar deze commissie te zenden. In praktijk is dat moeilijk te realiseren. Structureel deelnemen aan interlevensbeschouwelijke dialoog is, laten we eerlijk zijn, een vorm van corvee in de zin dat het noodzakelijk werk is, en relatief veel inzet, tijd en geduld vergt. Helaas voelen weinigen zich daartoe geroepen en al helemaal niet als vrijwilligerswerk. Daarbij behoeft het een zekere instelling om elkaar de ruimte te laten, te respecteren, geduld te hebben om elkaar in de dialoog te vinden. Dat lukt overigens binnen de Prinsjesdagviering heel goed, onder meer omdat je bij de ander het oprechte streven herkent om in gezamenlijkheid mensen van goede wil te inspireren en te verbinden. Ook dien je het veld binnen je eigen levensbeschouwelijke, maar ook daarbuiten goed te kennen, of althans begrijpen. Dat zijn allemaal omstandigheden, voorwaarden, die participatie aan die dialoog niet vanzelfsprekend maken. Je moet je daarnaast maar net in het bestaande gezelschap thuis kunnen gaan voelen. Dat is ook niet vanzelfsprekend, zo leert de ervaring. En alsof dat niet genoeg is vergt je bijdrage uit oogpunt van legitimatie ook nog een zekere institutionele inbedding.’

Dat laatste is volgens Kalden begrijpelijk, maar vormt ook een valkuil. ‘Binnen de inhoudelijke commissie van Stichting Prinsjesdagviering is het helder, althans die boodschap heb ik meerdere malen onderstreept, dat ik weliswaar door de BUN naar het bestuur van Stichting Prinsjesdagviering ben afgevaardigd, maar dat ik niet “namens de boeddhisten” spreek. Natuurlijk ben je in een interlevensbeschouwelijke gezelschap exponent van een bepaalde levensovertuiging, ik begrijp dat dat zo werkt. Maar een boeddhist kan nooit “namens de boeddhisten” spreken. Je kunt enkel je bijdrage aan de interlevensbeschouwelijke dialoog leveren, geïnspireerd vanuit het boeddhistisch onderricht zoals dat tot jóu is gekomen. Dat is dan ook wat ik doe. De ALV van de BUN vindt dat een legitieme benadering, vaardigt mij naar Stichting Prinsjesdagviering af, en dat is de institutionele inbedding van mijn bijdrage. Maar die inbedding is anders dan dat je als Rooms-Katholiek deelneemt aan interlevensbeschouwelijke dialoog. Het boeddhisme kent immers geen hiërarchische structuur anders dan, afhankelijke van de stroming, op sangha-niveau.

Op de vraag hoe de interlevensbeschouwelijke dialoog zich volgens hem zou moeten ontwikkelen, zegt Kalden: ‘Daar moeten boeddhistische leraren in Nederland echt meer bij betrokken worden. Toen ik in 2011 als relatieve buitenstaander voorzitter werd van de BUN verbaasde ik me over de volstrekte afwezigheid van boeddhistische leraren in wat je je georganiseerd boeddhisme zou kunnen noemen, zeker omdat de BOS toen nog actief was. Na mijn aantreden heb ik daarom al snel gepleit voor een Raad van Ouderen, van gerespecteerde leraren. Daar was bij individuele leraren om uiteenlopende redenen – vaak wat particulier in mijn ogen – soms grote weerstand tegen. Gelukkig is toen, na veel telefoontjes en een aantal keukentafelgesprekken bij mij thuis, het tij gekeerd en is, mede dankzij Matthijs Schouten, de Dharma Adviesraad (DAR) opgericht met daarin leraren die alle belangrijke stromingen van het boeddhisme vertegenwoordigen.

Voor hen maak ik deze maand een beknopte notitie met de oproep om leraren meer te laten participeren in de interlevensbeschouwelijke dialoog. Het boeddhistisch geluid dient in die dialoog aanwezig te zijn. We hebben als boeddhisten daar ook veel in te bieden. Maar participatie hangt, zeker nu Varamitra is teruggetreden, nu te veel op Michael Ritman en mijzelf.’

De tekst van de hoofdtoespraak wordt niet gepubliceerd, zo laat Kalden weten. ‘Nee, dat is niet de gewoonte binnen de Prinsjesdagviering. Het is een relatief korte toespraak van maximaal zeven minuten die weliswaar voorbereid, maar ter plekke wordt uitgesproken binnen een programma van drie kwartier, en dat is het dan. Net als het boeddhisme, een orale traditie, inderdaad.’

Grootste bijeenkomst

De Prinsjesdagviering is de grootste interreligieuze bijeenkomst van ons land. In 2016 trok de bijeenkomst duizend bezoekers.

Michael Ritman, huidige voorzitter van de BUN, in een eerdere bijeenkomst in de Grote Kerk.

Ze wordt elk jaar gehouden op de morgen van Prinsjesdag, de derde dinsdag van september. De organisatie is in handen van een tiental landelijke en een tiental Haagse religieuze en levensbeschouwelijke organisaties. Zij bieden de bijeenkomst aan als een moment van bezinning bij de opening van het parlementaire jaar. De genodigden zijn o.a. de leden van de Nederlandse regering en de gevolmachtigde ministers van Aruba, Curaçao en Sint Maarten, leden van de Eerste en Tweede Kamer en Hoge Colleges van Staat, vertegenwoordigers van religieuze en levensbeschouwelijke organisaties, maatschappelijke organisaties, kinderen en jongeren van de participerende scholen en het algemeen publiek.

De oorsprong van de viering ligt in de jaren ’60 van de vorige eeuw. Aanvankelijk organiseerde de Nederlandse Hervormde Kerk een gebedssamenkomst bij de opening van het parlementaire jaar. Dit werd al snel een oecumenische bijeenkomst waar ook andere christelijke kerken aan meededen. Er werd uit de bijbel gelezen, gezongen en gebeden voor het werk van regering en parlement in het nieuwe parlementaire jaar, ten overstaan van de leden van regering en parlement.

Breder draagvlak

Omdat er in de loop van de jaren steeds meer mensen in Nederland kwamen wonen die een andere religie aanhangen dan het christendom of die leven vanuit niet-religieuze levensbeschouwingen, besloten de kerken in 2000 de bijeenkomst een breder draagvlak te geven. Er werd contact gezocht met de Haagse Raad voor Levensbeschouwingen en Religies (HRLR). Hierin werken o.a. hindoes, boeddhisten, joden, christenen, moslims, baháí en humanisten samen. Dat leidde tot de eerste interreligieuze en interlevensbeschouwelijke Prinsjesdagviering in het jaar 2000. Vanaf 2004 zijn ook landelijke religieuze en humanistische organisaties actief betrokken. De vieringen worden voorbereid door vrijwilligers uit de religies en het Humanistisch Verbond.

De participerende organisaties aanvaarden de parlementaire democratie als beginsel voor de Nederlandse samenleving.

Dinsdag 19 september 2017, Grote Kerk Den Haag, 10.30 uur stipt. Omslagfoto Prinsjesdagviering 2014.

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: André Kalden, BUN, Den Haag, derde dinsdag september, grote kerk, hoop en vrees, Michael Ritman, prinsjesdagviering

Lees ook:

  1. André Kalden houdt hoofdtoespraak Prinsjesdagviering
  2. Prinsjesdagviering in de Grote Kerk van Den Haag
  3. Parlementair jaar geopend met bezinningsbijeenkomst
  4. NBA-archief overgedragen aan bibliotheek UBL

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.