• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

André Kalden houdt hoofdtoespraak Prinsjesdagviering

20 september 2017 door Joop Ha Hoek

Inmiddels is het een traditie op Prinsjesdag. Gisteren werd vóór aanvang van de bijeenkomst in de Ridderzaal in de Grote Kerk te Den Haag voor de achttiende keer de interreligieuze Prinsjesdagviering gehouden. Aan André Kalden viel de eer te beurt de hoofdtoespraak te mogen houden.

Ook voor deze editie van de Prinsjesdagviering waren zowel algemeen publiek als regering en leden van de Staten-Generaal uitgenodigd om de interreligieuze en -levensbeschouwelijke bijeenkomst bij te wonen. Onder de circa 1.100 aanwezigen waren meer dan driehonderd leerlingen van de onderbouw van christelijke en islamitische middelbare scholen uit de omgeving van Den Haag.

Premier Rutte met schoolkinderen

Dit jaar viel het op dat er meer Tweede-Kamerleden aanwezig waren dan in vorige jaren, onder hen fractievoorzitter van het CDA, Sybrand van Haersma Buma. Mogelijk dat meespeelde dat er voor het eerst tv-opnames werden gemaakt wat de relevantie van de bijeenkomst onderstreepte. Opvallende afwezige was Gert-Jan Segers, fractievoorzitter van de ChristenUnie, die deze mede door zijn achterban georganiseerde bijeenkomst aan zich voorbij liet gaan. Van de regering toonde premier Mark Rutte, evenals de staatssecretarissen Martin van Rijn en Jetta Klijnsma met hun komst waarde aan de bijeenkomst te hechten. Dit gold ook voor Pauline Krikke, de dit jaar benoemde nieuwe burgemeester van Den Haag, die daarmee de traditie van haar voorgangers om elke jaar bij de Prinsjesdagviering aanwezig te zijn, voortzette.

Bijdragen in de vorm van recitatie, voordracht, zang en muziek werden geleverd door joden, moslims, humanisten, christenen, bahaï’s, hindoes, soefi’s, sikhs en de Haagse Brahma Kumaris spirituele academie. Doel van de Prinsjesdagviering is een zinvolle inspiratiebron te zijn aan het begin van het parlementaire jaar: voor iedereen, maar in het bijzonder voor de aanwezige leden van het kabinet en Staten-Generaal. Elk jaar wordt door de participanten, de betrokken levensovertuigingen, een thema gekozen. Dit jaar was het thema “Vertrouwen tussen hoop en vrees”. Hoe kan er sprake zijn van vertrouwen als je in tijden van onzekerheid heen en weer geslingerd wordt tussen hoop en vrees? Wat zijn dan de voorwaarden toch vertrouwen te kunnen hebben?

André Kalden. Foto BD.

De hoofdtoespraak wordt om beurten vanuit een andere religie of levensbeschouwing gehouden. Dit jaar was het boeddhisme aan de beurt. Als afgevaardigde namens de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) nam André Kalden, voorzitter van Stichting vrienden van het boeddhisme, de hoofdtoespraak voor zijn rekening. “Ik sta hier dus als boeddhist. Die bewering doet echter meteen wat ongemakkelijk aan. De reden daarvan is, is dat ik hier in de eerste plaats sta als lid van een groep vrijwilligers die vanuit verschillende levensovertuigingen en geloofsrichtingen, ter inspiratie een interlevensbeschouwelijke viering aanbiedt, en waarvan ik nu een aantal jaren deel uit mag maken. Eenvoudigweg stellen dat de bron van inspiratie voor deze beknopte lezing het boeddhisme is, doet de werkelijkheid te kort. Zij, de mensen om mij heen, hier aanwezig, zij zijn het die mij inspireren om het thema van vandaag te beschouwen. Zij vormen de omgeving ook, die dit mogelijk maakt.” leidde Kalden zijn toespraak in, waarbinnen hij het thema “vertrouwen tussen hoop en vrees” koppelde aan de rol van de omgeving die wij zelf voor de ander vormen.

“Hoe je omgeving zich gedraagt en of de omgeving van betekenis voor je is geweest, of deze ondersteunend voor je is, bepaalt heel erg of je vertrouwen hebt, kunt hebben.

Het is op dit punt dat ik kom op onze eigen verantwoordelijkheid binnen de wereld van hoop en vrees waarin we verkeren.

Op gebied van vertrouwen is er niet zoiets als een eigen vrije wil in de zin dat je tegen jezelf kunt zeggen: nu heb ik vertrouwen, en het dan ook ervaren. Iedereen wil graag vertrouwen hebben, dat voelt immers veel prettiger dan het niet te hebben. Maar dat moet wel mogelijk worden gemaakt.

Zoals een plant vruchtbare grond en water nodig heeft om te bloeien, zo heeft vertrouwen een bepaalde omgeving nodig om in ons op te kunnen rijzen. Het is aan ons om die omgeving voor de ander te helpen creëren en te onderhouden.”, aldus Kalden in zijn toespraak.

Voorts citeerde hij journaliste Sanne Bloemink die in een artikel in De Groene Amsterdammer constateert dat de mens als autonoom individu in zijn biosfeer, steeds meer ter discussie wordt gesteld en stelt dat we ‘steeds meer gaan inzien dat we op allerlei manieren verbonden zijn met onze omgeving, dat we onderdeel zijn van grotere ecosystemen.’ Kalden: Hoewel vanuit een andere optiek beschreven is dit de kernboodschap van onderlinge afhankelijkheid die Boeddha ons meegaf.

In zijn toespraak verwees André Kalden ook naar de wijze waarop de Dalai Lama omgaat met het begrip “de ander” Een journaliste vroeg hem: ‘Wat is het verschil tussen u en mij?’ En de Dalai Lama antwoordde toen: ‘Er is geen verschil.’ ‘Maar er moet een verschil zijn’, zei de journaliste. ‘Nee’, was weer het antwoord, ‘dat is er niet’. ‘Natuurlijk wel, met alle respect’, zei de journaliste, ‘u bent de Dalai Lama en ik ben gewoon journalist, er moet toch een verschil zijn? ‘Nou, als ik dan toch een verschil moet noemen, zei de Dalai Lama, dan is het dat u mij ziet als de ander, als iemand die anders is, en ik u niet.’

“In onze omgeving zijn wij de ander” vervolgt Kalden, maar erg anders zijn we niet. Vertrouwen vraagt om een omgeving die erkent dat we met die omgeving verbonden zijn. Het vergt het besef dat we zelf de omgeving van de ander vormen, en helpen vormen. Een omgeving waarin een ander vertrouwen kan hebben, hoop kan hebben, of niet. Het vergt het inzicht dat de ander zo anders niet is dan wij, en van betekenis wil zijn, en gelukkig; net als wij.”

Ter afronding haalde hij nogmaals de Dalai Lama aan: “Ik begon te zeggen dat deze korte lezing niet alleen door het boeddhisme, maar juist ook door de mensen hier om mij heen is geïnspireerd. Kernachtiger dan de Dalai Lama het in ander verband verwoordde, kan ik niet uitdrukken wat ons bindt. Daarom wil ik hem ter afsluiting nogmaals aanhalen:

Hij zegt: ‘Wat ons verenigt in vriendschap en samenwerking, is niet dat we dezelfde politieke opvattingen delen, of dezelfde religie. Het is veel simpeler: het is een gedeeld geloof in compassie, in menselijke waardigheid en in het aangeboren vermogen van de mens om een positieve bijdrage te leveren aan een betere en zinvollere wereld.’

Terwijl André Kalden het podium afloopt zet Cengiz Arslanpay zijn rietfluit aan de mond als overgang naar recitatie van een tekst uit de Koran. Na drie kwartier stapt premier Rutte aan het eind van het programma op van zijn stoel en schudt Rabbijn Awraham Soetendorp, nestor van de viering, de hand. De onopvallend maar stevig beveiligde viering mocht ook dit jaar weer een vlekkeloos verlopen inspiratiebron voor de genodigden zijn, uniek in de wereld.

Foto’s: BD en Verus – Dick den Bakker. Omslagfoto BD.
Prinsjedagviering 2017 Den Haag deelnemers
Prinsjesdagviering 2017 Den Haag André Kalden en Rabbijn Soetendorp
Prinsjesdagviering 2017 Den Haag Rutte met kinderen
Premier Rutte en staatssecretarissen.
Premier Rutte en staatssecretarissen.
Prinsjesdagviering 2017 André Kalden in Grote Kerk Den Haag
Prinsjesdagviering 2017 Den Haag André Kalden

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Dharma en filosofie Tags: André Kalden, BUN, Den Haag, grote kerk, interreligieus, prinsjesdagviering, tweede kamer

Lees ook:

  1. Prinsjesdagviering 2017: Vertrouwen tussen hoop en vrees
  2. Prinsjesdagviering in de Grote Kerk van Den Haag
  3. André Kalden – ‘Lerarenraad kan belangrijke rol spelen bij ordening boeddhisme’
  4. Rob Janssen en Jan de Breet benoemd tot ereleden van de BUN

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 14 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 14 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 15 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 17 april 2021
    Kum Nye Yoga Workshop – Lichaam en geest in balans online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Boeddhisten ontwaakt! Deel 4 en slot.

Kees Moerbeek - 21 maart 2021

Walpola Rahula publiceerde in 1946 zijn Bhiksuvage Urumaya (The heritage of the Bhikkhu), over de politieke rol van de bhikkhu in Sri Lanka. Deze rol werd een geaccepteerde norm, aldus antropoloog Stanley Tambia in zijn Buddhism betrayed? (1992). ‘Het politiek boeddhisme werd een macht om rekening mee te houden. Zij waren in staat om regeringen te maken of te breken,’ schrijft Lionel Wijesiri in 2020. Waar komt dit vandaan en wat waren de gevolgen ervan? Hieronder een indruk van met name Tambiah’s boek.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Studenten dienen klacht in tegen volgens hen misleidende Shell reclames
  • 30NOW Podcast – Dingeman Boot
  • Leven in Thailand  – Call your girlfriend
  • Je ziet het als je niet meer ziet
  • ‘Mara… duivel, engel of illusie’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens