• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Gezondheid » Religie en de samenleving

Religie en de samenleving

7 september 2016 door Zeshin van der Plas

Een jaar of wat geleden werd mij door iemand verweten dat ik te idealistisch was en dat ik wakker moest worden- de maatschappij was harder geworden. Mijn vraag aan hem was of ik daar ook aan mee moest doen.

Ik zal heel even de vinger op de zere plek leggen.

Iedereen heeft het druk, druk, druk, niemand heeft tijd. Terwijl er vroeger toch ook 24 uur in een dag zat. En ondanks dat half Nederland een burn-out heeft, dan wel gestrest of overspannen is, functioneert er maar weinig. Spoorwegen, treinen te laat, overvol, agressie, en vies. Niet met de trein? Dan in de file. Hoe dan ook, je bent altijd te laat op je werk. Je baas boos – ‘Waarom ga je dan niet wat eerder van huis? Ja maar, iedereen gaat wat eerder van huis om de file te ontwijken of pakt een trein eerder.

Ping

Als je na je werk nog net voor sluitingstijd in de supermarkt twee kant-en-klare-maaltijden hebt kunnen bemachtigen, zegt de magnetron precies op tijd ‘ping’ als je partner binnen komt van het werk. Sinds je nieuwe huis is gekocht moet je allebei werken om alle lasten te kunnen betalen. Die zijn toch veel hoger dan je voorgerekend is door de nodige instanties. Je zit opeens niet zo lekker meer in je vel, je bent prikkelbaar, je hebt last van je maag, je kunt je niet concentreren, constant moe, enzovoort. Je gaat voor een checkup naar de dokter. In de wachtkamer ben je nummer vijftien. Als je aan de beurt bent kun je niet goed onder woorden brengen wat de klachten zijn. Na tien minuten zegt de dokter: ‘als over twee weken de klachten nog niet over zijn, kom dan nog maar eens terug.’ Als je buiten staat voel je je niet serieus genomen, die klachten heb je al een half jaar of misschien wel langer.

Het moest even een vinger op de zere plek zijn, nou nog even een kleine opsomming van wat mensen zien, horen en denken.

Wachtlijsten in het ziekenhuis, overspannen leraren op overvolle, vieze, slecht onderhouden scholen. Rare rekeningen van het energiebedrijf, alleen maar bereikbaar via de computer. Deze pinautomaat is (om de dag) tijdelijk buiten gebruik. U kunt ook internetbankieren, als het fout gaat is de bank niet verantwoordelijk. Agent mijn fiets is gestolen, ik kom aangifte doen. O, wat geinig meneer. Van al die aangiftes maken we leuke statistieken. Ziekenfonds in de uitverkoop, maar dan zonder uitverkoopprijzen. Onbetaald parkeren van 24.00 uur tot 3.50 uur, u kunt het nog wel aanvullen. En de politiek? U bent nog steeds in de veronderstelling dat we een democratisch bestel hebben? Zo van, de regering zet de koers uit, en via het kiesstelsel bewaken we die met z’n allen?

Bang

De B.V. Europa is reeds een feit, en wij verkeren nog steeds in de veronderstelling dat er een Staat der Nederlanden bestaat. We hadden, toen er wel een Staat der Nederlanden was, een op het oog geciviliseerde samenleving. Met de eenwording van Europa, het wegvallen van grenzen,  kwamen Russen, Bulgaren, Polen, Hongaren, Kroaten, Litouwers, Slovaken en Tsjechen hierheen om te delen in onze luxe. Zou ik in hun geval ook doen, alhoewel,  misschien zou ik toch proberen mijn eigen land op poten te zetten. We zitten in elk geval in een situatie die niet meer terug te draaien is; mensen zeggen: er lopen hier een hoop medelanders rond met een eigen cultuur en gewoonten. Ze zijn bang. Verruwing en verharding, het aanscherpen van wetten zaait angst en maakt het alleen maar erger dan het is.

Hoe gek het ook mag klinken, zorg kwam vroeger uit de religieuze hoek. Weet u wie vroeger de leraren waren? Of de verpleegsters? Het hele zorgstelsel was in handen van de kerk. Kerk en staat zijn gescheiden instituten, maar als medemenselijkheid in het gedrang komt dan fungeert religie als het geweten van de samenleving. Religie en politiek krijgen dan opeens raakvlakken. In het verleden hadden religieuze instellingen een sociaal vangnet, elk ziekenhuis, clubhuis, bejaardencentrum, school enzovoort was religieus gekleurd, en werden bestierd door mensen, paters, nonnen, monniken en anderen die hun beroep uit roeping uitoefenden en niet uit economisch belang. Zeker, er waren binnen deze religieuze instellingen machtsmisbruik en misstanden. Dat is de reden waarom deze vorm van hulp praktisch verdwenen is.

Onbereikbaar

Maar nu begint voor de laagste inkomens zorg onbereikbaar te worden. De bevolking vraagt erom en de politiek is niet bij machte om aan de vraag te voldoen. Predikt zelfredzaamheid, en dat wat ze nog biedt is een druppel op een gloeiende plaat. Het eigen risico is torenhoog en voor gewone mensen niet op te brengen. Alles en iedereen moet elkaar beconcurreren, je bent geen patiënt meer maar een klant. Wat ik niet begrijp is hoe je concurrentie in verzorging kan hebben? Dan ga je toch volledig aan medemenselijkheid voorbij. Zo een verdeel en heers politiek maakt van een samenleving één vechtende bende. De enigen die nog wat doen voor verdrukten in de samenleving zijn nog de resterende religieuze instituten zoals Emmaus, Leger des Heils, diaconie, enzovoort. Deze mensen helpen uit roeping en niet uit macht of hebzucht. Ze doen het vanuit religieus besef, niet te verwarren met godsdienstig besef.

Het woord religie komt van het Latijnse woord relegare een term die in het oude Romeinse rijk gebruikt werd om van een groep individuele soldaten een militaire eenheid te formeren. Het woord religie betekent wat gescheiden is weer tot eenheid brengen. De term relegare is dualistisch- er zijn er tegenstanders of vijanden. Het woord religie duidt op totale eenheid, alles bevindt zich binnen deze totale eenheid, ook je tegenstanders. Mocht er zich nog iets buiten deze totale eenheid bevinden dan is het niet totaal en daarmee geen religie. Religie is inzien dat alles één samenhangend geheel is. En welke religieus systeem je beoefent, dat maakt niet uit. Christendom, Islam, Jodendom, boeddhisme enzovoort zijn niet meer dan verschillende methoden die allemaal tot één en hetzelfde doel leiden: bewustwording van de eenheid van alle bestaan.

Dat is de opdracht van iedereen die een religie beoefent. Als de politiek de machtsposities van het religieuze bestel bewaakt, en de religie zorg en welzijn, hopelijk zitten er nog wat verlichte geesten in Den Haag.

Categorie: Gezondheid, Nieuws, Politiek, Zorg Tags: zorg

Lees ook:

  1. De zorg: Brandwonden door bezuiniging
  2. NU’91 pleit voor aanscherping testbeleid voor zorgorganisaties en zorgprofessionals
  3. Op weg naar een menswaardiger bestaan
  4. ‘Ben je gelukkig?’, vraag ik haar.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    7 september 2016 om 10:02

    :)

  2. Petra Klene zegt

    7 september 2016 om 10:26

    Gelukkig dat er nog steeds zoveel mensen zijn die puur uit medemenselijkheid gepassioneerd idealisme praktiseren, als tegenwicht in die zogenaamde harde maatschappij. Terug ziens in de historie van de afgelopen 68 jaar, mijn leven hier dus, is het gewoon nooit anders geweest voor flink wat medemensen die grote moeite hebben vlot in de samenleving mee te doen en gewoon achterop raken. Zulke mensen verdienen steun van medemenselijke idealisten……….

  3. Sjoerd zegt

    7 september 2016 om 21:57

    Ach Zeshin, is dit het somberen van een oude man?
    Niet alleen het lijf, maar ook de geest was vroeger leniger?

    Sinds de jaren ‘ 50 daalt de criminaliteit, mensen hebben het materieel nog nooit zo goed gehad als nu (in Nederland), toen ik begon te werken was het rooster 26 dagen werken en 2 dagen vrij in de 4 weken met 15 vakantie dagen.
    Wij hebben een prachtig onderwijs en een hoogstaande gezondheidszorg.

    Alleen. ….. de verveling en oppervlakkigheid zijn gebleven.

    Je kunt nog zolang op je kont zitten als je wilt, maar als je niet in beweging komt, gebeurt er niets.
    Maar dat wist je zelf ook al.

    Bedankt voor je alleraardigst ironische column.

    • Sjoerd zegt

      8 september 2016 om 16:37

      Wat ik er nog aan toe wil voegen :
      De nonnen, diaconessen, al die anderen die uit roeping werkten, deden dat veelal voor noppes en in veel gevallen niet vrijwillig.
      De roeping was religieuze plicht voor gezinnen, om daar kinderen voor te leveren.
      Al die oudsten die aan de kerk werden afgestaan.

    • G.J. Smeets zegt

      8 september 2016 om 23:20

      Hè Sjoerd,
      neemt allemaal niet weg wat fratello Zeshin onder de aandacht brengt: “…bewustwording van de eenheid van alle bestaan.” Hoezo is dat ‘ironisch’? Dat vind ik een gratuite framing als je geen alternatief biedt dat je kwalificatie ‘ironie’ rechtvaardigt.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Centraal Tibetaans Bestuur herdenkt 30 jaar verdwijning Panchen Lama en roept opnieuw op tot transparantie
    • Boeken – goud in handen
    • RSF – Pauselijke inzet voor persvrijheid vraagt om concrete actie
    • Tibet: ‘Als je een dissident bent, sluiten we je elektriciteit en water af’
    • De Goede Zaak – ‘Trek zondag de rode lijn voor Gaza’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.