• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Maatschappij » Gezondheid » Religie en de samenleving

Religie en de samenleving

7 september 2016 door Zeshin van der Plas

Een jaar of wat geleden werd mij door iemand verweten dat ik te idealistisch was en dat ik wakker moest worden- de maatschappij was harder geworden. Mijn vraag aan hem was of ik daar ook aan mee moest doen.

Ik zal heel even de vinger op de zere plek leggen.

Iedereen heeft het druk, druk, druk, niemand heeft tijd. Terwijl er vroeger toch ook 24 uur in een dag zat. En ondanks dat half Nederland een burn-out heeft, dan wel gestrest of overspannen is, functioneert er maar weinig. Spoorwegen, treinen te laat, overvol, agressie, en vies. Niet met de trein? Dan in de file. Hoe dan ook, je bent altijd te laat op je werk. Je baas boos – ‘Waarom ga je dan niet wat eerder van huis? Ja maar, iedereen gaat wat eerder van huis om de file te ontwijken of pakt een trein eerder.

Ping

Als je na je werk nog net voor sluitingstijd in de supermarkt twee kant-en-klare-maaltijden hebt kunnen bemachtigen, zegt de magnetron precies op tijd ‘ping’ als je partner binnen komt van het werk. Sinds je nieuwe huis is gekocht moet je allebei werken om alle lasten te kunnen betalen. Die zijn toch veel hoger dan je voorgerekend is door de nodige instanties. Je zit opeens niet zo lekker meer in je vel, je bent prikkelbaar, je hebt last van je maag, je kunt je niet concentreren, constant moe, enzovoort. Je gaat voor een checkup naar de dokter. In de wachtkamer ben je nummer vijftien. Als je aan de beurt bent kun je niet goed onder woorden brengen wat de klachten zijn. Na tien minuten zegt de dokter: ‘als over twee weken de klachten nog niet over zijn, kom dan nog maar eens terug.’ Als je buiten staat voel je je niet serieus genomen, die klachten heb je al een half jaar of misschien wel langer.

Het moest even een vinger op de zere plek zijn, nou nog even een kleine opsomming van wat mensen zien, horen en denken.

Wachtlijsten in het ziekenhuis, overspannen leraren op overvolle, vieze, slecht onderhouden scholen. Rare rekeningen van het energiebedrijf, alleen maar bereikbaar via de computer. Deze pinautomaat is (om de dag) tijdelijk buiten gebruik. U kunt ook internetbankieren, als het fout gaat is de bank niet verantwoordelijk. Agent mijn fiets is gestolen, ik kom aangifte doen. O, wat geinig meneer. Van al die aangiftes maken we leuke statistieken. Ziekenfonds in de uitverkoop, maar dan zonder uitverkoopprijzen. Onbetaald parkeren van 24.00 uur tot 3.50 uur, u kunt het nog wel aanvullen. En de politiek? U bent nog steeds in de veronderstelling dat we een democratisch bestel hebben? Zo van, de regering zet de koers uit, en via het kiesstelsel bewaken we die met z’n allen?

Bang

De B.V. Europa is reeds een feit, en wij verkeren nog steeds in de veronderstelling dat er een Staat der Nederlanden bestaat. We hadden, toen er wel een Staat der Nederlanden was, een op het oog geciviliseerde samenleving. Met de eenwording van Europa, het wegvallen van grenzen,  kwamen Russen, Bulgaren, Polen, Hongaren, Kroaten, Litouwers, Slovaken en Tsjechen hierheen om te delen in onze luxe. Zou ik in hun geval ook doen, alhoewel,  misschien zou ik toch proberen mijn eigen land op poten te zetten. We zitten in elk geval in een situatie die niet meer terug te draaien is; mensen zeggen: er lopen hier een hoop medelanders rond met een eigen cultuur en gewoonten. Ze zijn bang. Verruwing en verharding, het aanscherpen van wetten zaait angst en maakt het alleen maar erger dan het is.

Hoe gek het ook mag klinken, zorg kwam vroeger uit de religieuze hoek. Weet u wie vroeger de leraren waren? Of de verpleegsters? Het hele zorgstelsel was in handen van de kerk. Kerk en staat zijn gescheiden instituten, maar als medemenselijkheid in het gedrang komt dan fungeert religie als het geweten van de samenleving. Religie en politiek krijgen dan opeens raakvlakken. In het verleden hadden religieuze instellingen een sociaal vangnet, elk ziekenhuis, clubhuis, bejaardencentrum, school enzovoort was religieus gekleurd, en werden bestierd door mensen, paters, nonnen, monniken en anderen die hun beroep uit roeping uitoefenden en niet uit economisch belang. Zeker, er waren binnen deze religieuze instellingen machtsmisbruik en misstanden. Dat is de reden waarom deze vorm van hulp praktisch verdwenen is.

Onbereikbaar

Maar nu begint voor de laagste inkomens zorg onbereikbaar te worden. De bevolking vraagt erom en de politiek is niet bij machte om aan de vraag te voldoen. Predikt zelfredzaamheid, en dat wat ze nog biedt is een druppel op een gloeiende plaat. Het eigen risico is torenhoog en voor gewone mensen niet op te brengen. Alles en iedereen moet elkaar beconcurreren, je bent geen patiënt meer maar een klant. Wat ik niet begrijp is hoe je concurrentie in verzorging kan hebben? Dan ga je toch volledig aan medemenselijkheid voorbij. Zo een verdeel en heers politiek maakt van een samenleving één vechtende bende. De enigen die nog wat doen voor verdrukten in de samenleving zijn nog de resterende religieuze instituten zoals Emmaus, Leger des Heils, diaconie, enzovoort. Deze mensen helpen uit roeping en niet uit macht of hebzucht. Ze doen het vanuit religieus besef, niet te verwarren met godsdienstig besef.

Het woord religie komt van het Latijnse woord relegare een term die in het oude Romeinse rijk gebruikt werd om van een groep individuele soldaten een militaire eenheid te formeren. Het woord religie betekent wat gescheiden is weer tot eenheid brengen. De term relegare is dualistisch- er zijn er tegenstanders of vijanden. Het woord religie duidt op totale eenheid, alles bevindt zich binnen deze totale eenheid, ook je tegenstanders. Mocht er zich nog iets buiten deze totale eenheid bevinden dan is het niet totaal en daarmee geen religie. Religie is inzien dat alles één samenhangend geheel is. En welke religieus systeem je beoefent, dat maakt niet uit. Christendom, Islam, Jodendom, boeddhisme enzovoort zijn niet meer dan verschillende methoden die allemaal tot één en hetzelfde doel leiden: bewustwording van de eenheid van alle bestaan.

Dat is de opdracht van iedereen die een religie beoefent. Als de politiek de machtsposities van het religieuze bestel bewaakt, en de religie zorg en welzijn, hopelijk zitten er nog wat verlichte geesten in Den Haag.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Gezondheid, Nieuws, Politiek, Zorg Tags: zorg

Lees ook:

  1. De zorg: Brandwonden door bezuiniging
  2. NU’91 pleit voor aanscherping testbeleid voor zorgorganisaties en zorgprofessionals
  3. Op weg naar een menswaardiger bestaan
  4. ‘Ben je gelukkig?’, vraag ik haar.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    7 september 2016 om 10:02

    :)

  2. Petra Klene zegt

    7 september 2016 om 10:26

    Gelukkig dat er nog steeds zoveel mensen zijn die puur uit medemenselijkheid gepassioneerd idealisme praktiseren, als tegenwicht in die zogenaamde harde maatschappij. Terug ziens in de historie van de afgelopen 68 jaar, mijn leven hier dus, is het gewoon nooit anders geweest voor flink wat medemensen die grote moeite hebben vlot in de samenleving mee te doen en gewoon achterop raken. Zulke mensen verdienen steun van medemenselijke idealisten……….

  3. Sjoerd zegt

    7 september 2016 om 21:57

    Ach Zeshin, is dit het somberen van een oude man?
    Niet alleen het lijf, maar ook de geest was vroeger leniger?

    Sinds de jaren ‘ 50 daalt de criminaliteit, mensen hebben het materieel nog nooit zo goed gehad als nu (in Nederland), toen ik begon te werken was het rooster 26 dagen werken en 2 dagen vrij in de 4 weken met 15 vakantie dagen.
    Wij hebben een prachtig onderwijs en een hoogstaande gezondheidszorg.

    Alleen. ….. de verveling en oppervlakkigheid zijn gebleven.

    Je kunt nog zolang op je kont zitten als je wilt, maar als je niet in beweging komt, gebeurt er niets.
    Maar dat wist je zelf ook al.

    Bedankt voor je alleraardigst ironische column.

    • Sjoerd zegt

      8 september 2016 om 16:37

      Wat ik er nog aan toe wil voegen :
      De nonnen, diaconessen, al die anderen die uit roeping werkten, deden dat veelal voor noppes en in veel gevallen niet vrijwillig.
      De roeping was religieuze plicht voor gezinnen, om daar kinderen voor te leveren.
      Al die oudsten die aan de kerk werden afgestaan.

    • G.J. Smeets zegt

      8 september 2016 om 23:20

      Hè Sjoerd,
      neemt allemaal niet weg wat fratello Zeshin onder de aandacht brengt: “…bewustwording van de eenheid van alle bestaan.” Hoezo is dat ‘ironisch’? Dat vind ik een gratuite framing als je geen alternatief biedt dat je kwalificatie ‘ironie’ rechtvaardigt.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 5 juli 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Halte Hertenkamp – De groene velden van het hertenkamp ontwaakten vanachter een voile van ijle ochtendmist
  • Veertiende Dalai Lama organiseerde Tibetaanse diaspora succesvol na zijn vlucht
  • Ardan
  • Verlichting is geen show
  • De virtuele denkster 376

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens