Ten minste 52 boeddhistische gezinnen leven in Bangladesh in angst en onzekerheid nadat ze door een groep van ongeveer honderd Rohingya moslims met geweld gedwongen werden hun huizen te verlaten. Na hun vertrek afgelopen zondag werden hun woningen in Naikkhangchhari- in het grensgebied tussen Birma en Bangladesh, vernield. Het incident zou hebben plaatsgevonden op aandringen van leden van de regeringspartij. Volgens de lokale bevolking is ook een boeddhistische tempel vernield.
De oorzaak van de agressie door de moslims zou zijn opgewekt nadat een rechtbank vijfentwintig van de getroffen gezinnen toestemming had gegeven een rubberplantage te beginnen. Ze werden bedreigd door grondspeculanten en later aangevallen en gedwongen de dorpen te verlaten. In buurland Birma is het al lange tijd onrustig doordat boeddhistische extremisten Rohingya moslims uit hun huizen verdrijven en in enkele gevallen ook doden. Meer dan honderdduizend moslims zijn in Birma op de vlucht geslagen, waarvan een deel zijn heil heeft gezocht in Bangladesh.
Bron BNN
Barbara Steadfast Dharma de Zoete zegt
Misschien zou je kunnen proberen te zien dat het smeulende en soms oplaaiende conflict in die regio een etnisch conflict is in plaats van een religieus? Dat het ene volk boeddhistisch is en knokt met een ander volk dat moslim is, maakt het nog geen strijd tussen boeddhisten en moslims. Niet minder triest, maar wel duidelijker, begrijpelijker.
Maxim zegt
Er zijn bij mijn weten geen canons of sutra’s waarin de Boeddha oproept tot geweld of oorlog tegen andersdenkenden. Hij gaat hooguit de dialoog met ze aan (bijv de Hindoe die zijn ritueel was vergeten helpen). De twisten in Birma/Bangladesh moeten m.i. wel politiek van aard zijn.
paul duckaert zegt
hoe kan je nu als boeddhist extremist zijn ,????? zo’n mensen zijn geen boeddhisten ,,,,,heel jammer en erg!!!!elk geloof en religie is vredelievend en pure goedheid ,,, liefde en mededogen,,,
M.R.Biesheuvel zegt
Ik denk dat het verstandig is om in te zien dat elke vorm van extremisme gevaarlijk is, religieus, poltitiek etc.
Maar om dan iedere keer weer te komen met “dat is geen boeddhist want hij is extremist”of dat is geen “moslim want hij is extremist”is in mijn ogen een goedkoop dooddoenertje. Kennelijk geven bepaalde zaken in religies gelegenheid tot extremisme (hoe onbedoeld dan ook) en moeten we dit stevig onder ogen zien om tot oplossingen te komen. Helaas is er zoiets als religieuse intolerantie, ook van de zijde van boeddhisten, en ik wordt er dan zo moe van als we gelijk klaar staan om deze mensen gelijk te betitelen als “dat is geen boeddhist”. Of “dat is onze religie niet”. De feiten liegen er niet om het is wel degelijk religieus extremisme, hoe triest ook voor de vele religieuse mensen die hun religie niet voor die zaken zouden willen gebruiken!