• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Gestaalde Thaise abt schuwt geweld niet

Gestaalde Thaise abt schuwt geweld niet

6 maart 2014 door de redactie

Krantenberichten over dolende monniken, die zich te buiten gaan aan drugs, alcohol of seks, geven vrijwel dagelijks een beeld van een in ontreddering verkerend boeddhisme in Thailand. Veel minder publieke verontwaardiging is er over het optreden van de senior monnik Boeddha Issara (56), abt van Wat (tempel) Or Noi in de Thaise provincie Nakhon Pathom, die optreedt als een volleerde en gestaalde aanvoerder van anti-overheidsdemonstranten in Thailand. En geweld niet schuwt.

De aanblik van monniken die deel te nemen aan politieke bijeenkomsten in Thailand is niet nieuw. Dat doen ze al sinds 2006 met name in protesten tegen de zittende regering. Maar Boeddha Issara is een radicale monnik die volgens critici het vuile handwerk niet schuwt. Onder zijn leiding werden overheidsgebouwen belegerd en wordt volgens sommigen daardoor de boeddhistische leer, die geweldloosheid predikt, aangetast.

Er zijn foto’s van hem op internet verschenen waarop te zien is hoe gevangen genomen leden van de geheime politie door zijn bewakers worden ondervraagd en mishandeld. De strijdlustige abt ging met honderden van zijn aanhangers ook verhaal halen in een hotel, nadat een boeking voor tien kamers op naam van deze abt door de directie- uit vrees voor onlusten, ongedaan werd gemaakt. Omringd door eigen veiligheidsmensen, waarvan sommige met kogelvrije vesten, laat Boeddha Issara zich een bedrag van $ 3680 uitbetalen, dat het hotel hem als compensatie aanbood, terwijl de boeking was gedaan voor een bedrag van $ 129. De abt werd gefotografeerd op het moment dat hij het geld aan het tellen was. De Vinayapitaka, de disciplinaire orderegels die door de Boeddha zijn vastgesteld voor nonnen en monniken, verbiedt monniken het aanraken of omgaan met geld.

Een dag later toog de strijdvaardige monnik naar het gebouw van een tv-station waar hij verhaal ging halen over een uitzending over boeren die de abt financieel zou hebben gesteund. Volgens het station waren dat nep-boeren en verdween het geld uiteindelijk in de zak van de abt. Na een dreiging dat hij het station zou bezetten maakte de directeur van de zender uiteindelijk zijn verontschuldiging.

Onder leiding van de abt waren demonstranten ook betrokken bij een twee uur durend vuurgevecht met andere demonstranten. Daarbij werden zes mensen doodgeschoten, onder wie twee journalisten. Een 71-jarige omstander raakte verlamd na een schot in de nek. Tegenstanders verwijten Boeddha Issara dat hij als lid van een religieuze groepering niets gedaan heeft om dat geweld tegen te gaan.

Er zijn arrestatiebevelen de deur uitgegaan om monniken die bij deze gewelddadigheden betrokken zijn te kunnen berechten. Maar het nationale bureau van het boeddhisme (Nob), dat het gedrag van monniken regelt, is vrijwel machteloos om op te treden. Directeur-generaal van het Nob, Nopparat Benjawatananun, zegt dat het als monnik deelnemen aan een politiek protest een schending is  van boeddhistische discipline. Maar Boeddha Issara trekt zich daar niets van aan. De raad wil de abt veroordeeld zien wegens het schenden van de boeddhistische regels, maar dat kan pas als hij is gearresteerd. De abt stelt dat de Thaise grondwet hem beschermt en dat hij zijn gevoelens mag uiten.

Bron BNN

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Theravada Tags: abt, bezetting, Boeddha Issara, doden, geweld, mishandeling, monnik, opstand, schieten, Thailand

Lees ook:

  1. Boeddhistische monnik gedood bij bomaanslag
  2. Thaise monnik zet zich in voor rechten LGBT ’ers
  3. Geweld tegen Thaise boeddisten laait op, zes doden
  4. Ex-monnik 5,5 jaar de cel in wegens verkrachting

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
28 sep
Choosing Kindness - Ven. Amy Miller
28 sep 23
28 sep
ONLINE cursusreeks Dhammakaya meditatie
28 sep 23
29 sep
Retraite voor ouders
29 sep 23
29 sep
Zenweekend/retraite
29 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • XR – Demonstratie tegen nieuwe gasboringen in de Noordzee
    • Waarom speelt Bewustzijn altijd verstoppertje?
    • Het jaar 2023 – dag 250 – voetbalzonderrellen
    • Sociale aspecten van het vroege boeddhisme
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.