• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Gestaalde Thaise abt schuwt geweld niet

Gestaalde Thaise abt schuwt geweld niet

6 maart 2014 door de redactie

Krantenberichten over dolende monniken, die zich te buiten gaan aan drugs, alcohol of seks, geven vrijwel dagelijks een beeld van een in ontreddering verkerend boeddhisme in Thailand. Veel minder publieke verontwaardiging is er over het optreden van de senior monnik Boeddha Issara (56), abt van Wat (tempel) Or Noi in de Thaise provincie Nakhon Pathom, die optreedt als een volleerde en gestaalde aanvoerder van anti-overheidsdemonstranten in Thailand. En geweld niet schuwt.

De aanblik van monniken die deel te nemen aan politieke bijeenkomsten in Thailand is niet nieuw. Dat doen ze al sinds 2006 met name in protesten tegen de zittende regering. Maar Boeddha Issara is een radicale monnik die volgens critici het vuile handwerk niet schuwt. Onder zijn leiding werden overheidsgebouwen belegerd en wordt volgens sommigen daardoor de boeddhistische leer, die geweldloosheid predikt, aangetast.

Er zijn foto’s van hem op internet verschenen waarop te zien is hoe gevangen genomen leden van de geheime politie door zijn bewakers worden ondervraagd en mishandeld. De strijdlustige abt ging met honderden van zijn aanhangers ook verhaal halen in een hotel, nadat een boeking voor tien kamers op naam van deze abt door de directie- uit vrees voor onlusten, ongedaan werd gemaakt. Omringd door eigen veiligheidsmensen, waarvan sommige met kogelvrije vesten, laat Boeddha Issara zich een bedrag van $ 3680 uitbetalen, dat het hotel hem als compensatie aanbood, terwijl de boeking was gedaan voor een bedrag van $ 129. De abt werd gefotografeerd op het moment dat hij het geld aan het tellen was. De Vinayapitaka, de disciplinaire orderegels die door de Boeddha zijn vastgesteld voor nonnen en monniken, verbiedt monniken het aanraken of omgaan met geld.

Een dag later toog de strijdvaardige monnik naar het gebouw van een tv-station waar hij verhaal ging halen over een uitzending over boeren die de abt financieel zou hebben gesteund. Volgens het station waren dat nep-boeren en verdween het geld uiteindelijk in de zak van de abt. Na een dreiging dat hij het station zou bezetten maakte de directeur van de zender uiteindelijk zijn verontschuldiging.

Onder leiding van de abt waren demonstranten ook betrokken bij een twee uur durend vuurgevecht met andere demonstranten. Daarbij werden zes mensen doodgeschoten, onder wie twee journalisten. Een 71-jarige omstander raakte verlamd na een schot in de nek. Tegenstanders verwijten Boeddha Issara dat hij als lid van een religieuze groepering niets gedaan heeft om dat geweld tegen te gaan.

Er zijn arrestatiebevelen de deur uitgegaan om monniken die bij deze gewelddadigheden betrokken zijn te kunnen berechten. Maar het nationale bureau van het boeddhisme (Nob), dat het gedrag van monniken regelt, is vrijwel machteloos om op te treden. Directeur-generaal van het Nob, Nopparat Benjawatananun, zegt dat het als monnik deelnemen aan een politiek protest een schending is  van boeddhistische discipline. Maar Boeddha Issara trekt zich daar niets van aan. De raad wil de abt veroordeeld zien wegens het schenden van de boeddhistische regels, maar dat kan pas als hij is gearresteerd. De abt stelt dat de Thaise grondwet hem beschermt en dat hij zijn gevoelens mag uiten.

Bron BNN

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Theravada Tags: abt, bezetting, Boeddha Issara, doden, geweld, mishandeling, monnik, opstand, schieten, Thailand

Lees ook:

  1. Boeddhistische monnik gedood bij bomaanslag
  2. Thaise monnik zet zich in voor rechten LGBT ’ers
  3. Geweld tegen Thaise boeddisten laait op, zes doden
  4. Ex-monnik 5,5 jaar de cel in wegens verkrachting

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
11 feb
Introduction session - Retreat Faith in Times of Change
11 feb 23
12 feb
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
12 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddhisme en hulpverlening
    • Een stomme film over een stom doek; cursus beeldspraak voor non-dualisten
    • Het jaar 2023 – dag 39 – ziekzwakmisselijk (3)
    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens