• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Dierenwelzijn » Wakker Dier: ‘Albert Heijn stunt steeds vaker met plofkip’

Wakker Dier: ‘Albert Heijn stunt steeds vaker met plofkip’

18 oktober 2013 door de redactie

Albert Heijn heeft de plofkip in de eerste helft van 2013 bijna drie keer meer in de reclame gedaan dan in dezelfde periode in 2012. Met name de kiloknaller aanbiedingen met de voordeelverpakking, zorgen steeds voor een enorme piek in de verkoop. Dit blijkt uit onderzoek van Wakker Dier en cijfers van marktonderzoekbureau IRI Nederland.

Albert Heijn, kip. Foto Wakker Dier.
Albert Heijn, kip. Foto Wakker Dier.

Het vaker stunten staat haaks op de eerdere verklaring van de supermarktbranche, mede ondertekend door Albert Heijn, dat de plofkip niet meer van deze tijd is en zo snel mogelijk dient te worden vervangen. Maar diervriendelijkere kip met één Beter Leven ster was slechts af en toe in de aanbieding en kip met twee of drie Beter Leven sterren werd helemaal niet gepromoot in de folder of website.

Marktonderzoekbureau IRI zette de verkoopcijfers in plofkip van zeven supermarkten (Albert Heijn, Jumbo, Jan Linders, Deen, EMTÉ, Plus en MCD) op een rij. Deze ketens zijn samen goed voor 65% van alle verkochte supermarktkip. Wakker Dier vergeleek deze cijfers met de aanbiedingen van Albert Heijn. Hieruit bleek dat de pieken in de verkoop bijna naadloos aansluiten bij de aanbiedingen met de voordeelverpakking.

Albert Heijn snelste groeier in stunten met plofkip

Wakker Dier monitort sinds 2010 de vleesaanbiedingen van de 8 grootste supermarkten. Albert Heijn groeit het snelst in het aantal stunts met plofkip. In de eerste helft van 2013 had Albert Heijn 58 keer plofkip in de reclame, hetzij in de folder of op de website, terwijl dat in dezelfde periode van 2012 nog 21 keer was; een toename van 176%. Enkel C1000 stunt vaker met plofkip dan Albert Heijn. Ook Aldi, Dirk van de Broek en Plus stunten in 2013 weer meer dan in 2012. Bij Emté, Lidl en Jumbo nam het aantal stunts af. Jumbo beloofde helemaal te stoppen met promoten van plofkip buiten de winkel, maar maakt dat niet waar.

Supermarkt Stunts in 2012Q 1&2 Stunts in 2013Q 1& 2 Toe/afname
AH 21 58 +176%
Aldi 9 17 +89%
Plus 26 43 +65%
C1000 52 70 +35%
DvdB 44 48 +9%
Emté 55 47 -15%
Lidl 20 15 -25%
Jumbo 9 5 -45%

 

Vooruitgang, ondanks gedrag supermarkten

Ondanks dat supermarkten zich keer op keer storten in prijsoorlogen en krampachtig blijven proberen om klanten te trekken met goedkope vleesaanbiedingen, is de Nederlander minder happig op vlees. Het tweede kwartaal van 2013 laat een flinke daling zien in bijna alle categorieën vergeleken met het zelfde kwartaal in 2012 (PVE 2013): varkensvlees -8,3%, rundvlees -7,6%, gehakt -5,5%, pluimvee -2,3%, vleeswaren -5,5%.  De verkoop van kip met een beter leven is sinds 2011 met 80 procent gestegen.

Veel bekende A-merken, alle producenten van babyvoeding, bedrijfskantines van gerenommeerde bedrijven en 24 ziekenhuizen besloten al van de plofkip af te stappen. Het toenemende stunten van supermarkten zoals Albert Heijn, vindt Wakker Dier dan ook onbegrijpelijk. Wakker Dier zal blijven campagne voeren voor een plofkip-vrij schap.

Bron Wakker Dier.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dierenwelzijn, Gezondheid, Nieuws, Voedsel Tags: Albert Heijn, groei, kip, plofkip, stunten, verkoop, Wakker Dier

Lees ook:

  1. Wakker Dier hekelt gestunt met lokkip bij Albert Heijn
  2. Wakker Dier waarschuwt AH-klanten voor plofkip
  3. Reclame Code Commissie: Helft plofkippen bij AH en Jumbo is kreupel
  4. Wakker Dier ageert tegen ‘stuntzucht’ van Albert Heijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen natuurlijk en onnatuurlijk vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens