• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Maatschappij » Dierenwelzijn » Wakker Dier: ‘Albert Heijn stunt steeds vaker met plofkip’

Wakker Dier: ‘Albert Heijn stunt steeds vaker met plofkip’

18 oktober 2013 door de redactie

Albert Heijn heeft de plofkip in de eerste helft van 2013 bijna drie keer meer in de reclame gedaan dan in dezelfde periode in 2012. Met name de kiloknaller aanbiedingen met de voordeelverpakking, zorgen steeds voor een enorme piek in de verkoop. Dit blijkt uit onderzoek van Wakker Dier en cijfers van marktonderzoekbureau IRI Nederland.

Albert Heijn, kip. Foto Wakker Dier.
Albert Heijn, kip. Foto Wakker Dier.

Het vaker stunten staat haaks op de eerdere verklaring van de supermarktbranche, mede ondertekend door Albert Heijn, dat de plofkip niet meer van deze tijd is en zo snel mogelijk dient te worden vervangen. Maar diervriendelijkere kip met één Beter Leven ster was slechts af en toe in de aanbieding en kip met twee of drie Beter Leven sterren werd helemaal niet gepromoot in de folder of website.

Marktonderzoekbureau IRI zette de verkoopcijfers in plofkip van zeven supermarkten (Albert Heijn, Jumbo, Jan Linders, Deen, EMTÉ, Plus en MCD) op een rij. Deze ketens zijn samen goed voor 65% van alle verkochte supermarktkip. Wakker Dier vergeleek deze cijfers met de aanbiedingen van Albert Heijn. Hieruit bleek dat de pieken in de verkoop bijna naadloos aansluiten bij de aanbiedingen met de voordeelverpakking.

Albert Heijn snelste groeier in stunten met plofkip

Wakker Dier monitort sinds 2010 de vleesaanbiedingen van de 8 grootste supermarkten. Albert Heijn groeit het snelst in het aantal stunts met plofkip. In de eerste helft van 2013 had Albert Heijn 58 keer plofkip in de reclame, hetzij in de folder of op de website, terwijl dat in dezelfde periode van 2012 nog 21 keer was; een toename van 176%. Enkel C1000 stunt vaker met plofkip dan Albert Heijn. Ook Aldi, Dirk van de Broek en Plus stunten in 2013 weer meer dan in 2012. Bij Emté, Lidl en Jumbo nam het aantal stunts af. Jumbo beloofde helemaal te stoppen met promoten van plofkip buiten de winkel, maar maakt dat niet waar.

Supermarkt Stunts in 2012Q 1&2 Stunts in 2013Q 1& 2 Toe/afname
AH 21 58 +176%
Aldi 9 17 +89%
Plus 26 43 +65%
C1000 52 70 +35%
DvdB 44 48 +9%
Emté 55 47 -15%
Lidl 20 15 -25%
Jumbo 9 5 -45%

 

Vooruitgang, ondanks gedrag supermarkten

Ondanks dat supermarkten zich keer op keer storten in prijsoorlogen en krampachtig blijven proberen om klanten te trekken met goedkope vleesaanbiedingen, is de Nederlander minder happig op vlees. Het tweede kwartaal van 2013 laat een flinke daling zien in bijna alle categorieën vergeleken met het zelfde kwartaal in 2012 (PVE 2013): varkensvlees -8,3%, rundvlees -7,6%, gehakt -5,5%, pluimvee -2,3%, vleeswaren -5,5%.  De verkoop van kip met een beter leven is sinds 2011 met 80 procent gestegen.

Veel bekende A-merken, alle producenten van babyvoeding, bedrijfskantines van gerenommeerde bedrijven en 24 ziekenhuizen besloten al van de plofkip af te stappen. Het toenemende stunten van supermarkten zoals Albert Heijn, vindt Wakker Dier dan ook onbegrijpelijk. Wakker Dier zal blijven campagne voeren voor een plofkip-vrij schap.

Bron Wakker Dier.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dierenwelzijn, Gezondheid, Nieuws, Voedsel Tags: Albert Heijn, groei, kip, plofkip, stunten, verkoop, Wakker Dier

Lees ook:

  1. Wakker Dier hekelt gestunt met lokkip bij Albert Heijn
  2. Wakker Dier waarschuwt AH-klanten voor plofkip
  3. Reclame Code Commissie: Helft plofkippen bij AH en Jumbo is kreupel
  4. Wakker Dier ageert tegen ‘stuntzucht’ van Albert Heijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Halte Hertenkamp – De groene velden van het hertenkamp ontwaakten vanachter een voile van ijle ochtendmist
  • Veertiende Dalai Lama organiseerde Tibetaanse diaspora succesvol na zijn vlucht
  • Ardan
  • Verlichting is geen show
  • De virtuele denkster 376

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens