• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Dierenwelzijn » Wakker Dier waarschuwt AH-klanten voor plofkip

Wakker Dier waarschuwt AH-klanten voor plofkip

10 januari 2013 door de redactie

Wakker Dier waarschuwt vandaag de klanten van Albert Heijn, dat hun luxe ogende verpakking-met-strik plofkip bevat. Deze waarschuwing is te lezen in advertenties in acht grote landelijke dagbladen en zal verder worden verspreid via een Facebook-campagne. In 2011 werd deze verpakking-met-strik door veel consumenten aangedragen voor de ‘Liegebeest van het jaar’ verkiezing en kreeg de tweede prijs. De verpakking suggereert een kwaliteitsproduct, maar bevat plofkip: een kip die door haar extreem snelle groei en hoge gewicht soms nauwelijks meer kan lopen en veel antibiotica krijgt om op de been te blijven.

Advertentie in dagbladen van Wakker Dier.
Advertentie in dagbladen van Wakker Dier.

De waarschuwing is onderdeel van de langlopende campagne van Wakker Dier tegen de plofkip. In januari startte Wakker Dier een offensief tegen plofkipverkopers Albert Heijn en Jumbo op TV. Wakker Dier wil dat de supers kippen een beter leven gunnen en overstappen op kip met 1 ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Deze kip is ietsje duurder en leeft iets langer. Daardoor voelt de kip zich beter, heeft nauwelijks antibiotica nodig en heeft veel minder last van de welzijnsproblemen waar de plofkip mee kampt, zoals chronische pijn, kreupelheid, voetzweren en borstblaren. 

Albert Heijn: grootste plofkipverkoper van Nederland

Albert Heijn is volgens Wakker Dier verreweg de grootste plofkipverkoper van Nederland. Ze is niet alleen de grootste supermarktketen, maar verkoopt ook verhoudingsgewijs meer kip door haar vele gestunt en lage kipprijzen. Terwijl de plofkip-aanbiedingen afgelopen jaar bij vrijwel alle supermarkten daalden, stuntte AH juist meer met plofkip in haar reclamefolders. Meer dan een derde van alle kip bij supermarkten gaat langs de kassa’s van de Albert Heijn. Het gaat om tientallen miljoenen kippen per jaar. Het overgrote deel hiervan is plofkip. Albert Heijn koopt onder meer voor een prikkie de ergst geplofte kippen uit stallen op om ze als ‘grote kipfilet’ tegen bodemprijzen te verkopen. 

Kreupel

Meer dan de helft van alle plofkippen is op de jonge slachtleeftijd van zes weken al kreupel. Zij hebben een ‘gait score’ van drie tot vijf op een schaal van vijf. Een score van drie of hoger wordt geassocieerd met chronische pijn. De kreupelheid is vooral het gevolg van de veel te snelle groei van de kippen. Dit wordt versterkt doordat de kippen voetzweren ontwikkelen door het vele liggen in hun eigen ontlasting. Ook dit veroorzaakt pijn bij het lopen. Oud-staatssecretaris Bleker sprak over “verminderde mobiliteit bij vleespluimvee als gevolg van te snelle groei. (…) Ik zie deze ongewenste erfelijke gebreken als misstanden van de fokkerij.”

Bron Wakker Dier.

 

 

 

Categorie: Dierenwelzijn, Nieuws Tags: Albert Heijn, JUmbo, kip, plofkip, Wakker Dier

Lees ook:

  1. Wakker Dier start offensief tegen AH en Jumbo
  2. Nieuwe TV-campagne plofkip
  3. Wakker Dier: Verkoop plofkip daalt
  4. Wakker Dier: ‘Albert Heijn stunt steeds vaker met plofkip’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Frits zegt

    10 januari 2013 om 10:06

    Domme actie om verkopers van plofkip aan te pakken. Het produceren van plofkip moet aangepakt worden.
    De voedingsindustrie blijft gebruik maken van onzichtbare plofkip in de vele kipproducten zoals: kippensoep, kippenworst, kipschnitzel, kipgehakt, kipsaté, enz.
    Pak het probleem van de plofkip aan bij de bron!

  2. Carla Burer zegt

    11 januari 2013 om 09:28

    Met Frits ben ik het wel mee eens, om het probleem “plofkip” bij de bron aan te pakken,maar ik noem dit geen domme actie, integendeel! De reclame beelden over de plofkip van verpakt vlees tot de werkelijke kip die niet meer kan lopen, gaat bij mij door merg en been en besef ik wat voor leed er is onder het wezen “kip” Dit schokkend beeld is wellicht de enige mogelijkheid om tot het bewustzijn van de consument door te dringen, zodat men begrijpt wat men door onwetendheid aan het eten is, door een goedkoop stukje vlees te kopen. In deze financiele crisistijd zal iedereen op iedere euro moeten letten, maar juist deze crisistijd is bedoeld dat we meer aan het welzijn van anderen leren denken, zodat uit een compassie volle gedachte ook een compassie volle daad komt. De mooie Boeddhistische gedachte “Moge alle wezens gelukkig zijn” hier worden ook alle dieren mee bedoeld” dus ook deze “plofkip”

  3. Joop Hoek zegt

    13 januari 2013 om 18:38

    Als consumenten geen plofkippen meer kopen worden ze ook niet meer gefokt en verkocht. Als je dit nog fokken mag noemen.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
10 dec
Tibet festival in Amsterdam
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Niets wekt zoveel misverstand als stilte
    • Het jaar 2023 – dag 339 – vijfdecember
    • Boeken – ontdek je fascia
    • Naar een dha(r)mma 2.0?
    • Aantal burgerslachtoffers in Gazastrook stijgt naar 15.500

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.