De Reclame Code Commissie heeft een klacht tegen de tv-spot van Wakker Dier over de kreupelheid van plofkippen bij Albert Heijn en Jumbo afgewezen. Volgens de commissie zijn de wetenschappelijke onderzoeken waarop Wakker Dier zich baseert ‘voldoende basis’ om te concluderen dat de helft van de plofkippen in het winkelschap bij Albert Heijn en Jumbo kreupel is gefokt. De commissie acht het beeld van de door de poten zakkende kip ‘confronterend, maar niet is gebleken dat daarmee een vertekend beeld van de realiteit wordt gegeven.’ Wakker Dier gaat door met haar campagne tegen de plofkip bij Albert Heijn en Jumbo. 

Wakker dierVan de commissie mag Wakker Dier de ‘gewone’ kip van Albert Heijn en Jumbo ook plofkip blijven noemen: ‘Het is inmiddels een algemeen bekend feit dat kippen die op gangbare wijze worden geproduceerd, plofkippen worden genoemd.’ De klacht was ingediend door een particulier met onbekende achtergrond. Wakker Dier voert al bijna twee  jaar campagne voor betere kip in winkels. Nu nog is het overgrote deel van de kip in supermarkten als Albert Heijn en Jumbo plofkip. Dit is een kuiken dat al op zes weken leeftijd meer dan twee kilo weegt. Door deze ongezond snelle groei kan de helft van de kippen niet meer normaal lopen en moet vaak antibiotica worden toegediend.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de plofkippen kreupel is. Supermarkten beloofden in februari van dit jaar dat vanaf 2020 een kip zal worden gefokt die een heel klein beetje langzamer groeit waardoor het slachtgewicht op 45 dagen in plaats van 42 dagen wordt bereikt. Het is zeer de vraag of dit de kreupelheid echt doet afnemen. Op dit moment liggen de winkelschappen nog vol met plofkip. Albert Heijn en Jumbo zijn de grootste verkopers van plofkip. Wakker Dier wil met haar plofkipcampagne bereiken dat de supermarkten overstappen op kip met 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Deze kip heeft 56 dagen om het slachtgewicht te bereiken waardoor zij aanzienlijk beter kan lopen. Vele bedrijven als Unilever, Struik, academische ziekenhuizen, alle babyvoeding-producenten en diverse pizzafabrikanten deden al een toezegging om over te stappen op zogenoemde sterkip. Wakker Dier: ‘Zij tonen aan dat het kan. Nu de supermarkten nog.’

Uit onderzoek van Wageningen Universiteit blijkt dat ‘meer dan de helft van de vleeskuikens in standaard foksystemen kreupel is.’ Zij hebben een ‘gait score’ van 3 tot 5, een wetenschappelijke maat voor kreupelheid. Wageningen universiteit stelt zelfs dat ‘slechts 8% geen loopproblemen ontwikkelt. Kippen met één Beter Leven ster groeien langzamer en hebben daardoor veel minder last van de welzijnsproblemen waar plofkippen mee kampen, zoals kreupelheid, gewrichtspijn en voetzweren. Ook hebben deze kippen meer ruimte en een overdekte uitloop met frisse lucht. Ze krijgen veel minder antibiotica toegediend, omdat ze simpelweg gezonder zijn. Volgens recent onderzoek van Universiteit Wageningen] bij honderden pluimveebedrijven, kreeg de plofkip in de periode van april 2011 tot april 2012 25,8 dagdoseringen antibiotica per dierjaar. De onderzochte kippen met 1 Beter Leven ster kregen in diezelfde periode slechts 3,7 dagdoseringen; dat is 85% minder.

Bron Wakker Dier.

 

Categorieën: Nieuws, Dierenwelzijn, Voedsel, Gezondheid
Tags: , , , , , ,

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

1 reactie op Reclame Code Commissie: Helft plofkippen bij AH en Jumbo is kreupel

  1. Tom schreef:

    Terwijl het alle supermarkten betreft wordt stelselmatig gejaagd op 2 supermarkten. Zielig……

Menu