• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Reclame Code Commissie: Helft plofkippen bij AH en Jumbo is kreupel

5 oktober 2013 door de redactie

De Reclame Code Commissie heeft een klacht tegen de tv-spot van Wakker Dier over de kreupelheid van plofkippen bij Albert Heijn en Jumbo afgewezen. Volgens de commissie zijn de wetenschappelijke onderzoeken waarop Wakker Dier zich baseert ‘voldoende basis’ om te concluderen dat de helft van de plofkippen in het winkelschap bij Albert Heijn en Jumbo kreupel is gefokt. De commissie acht het beeld van de door de poten zakkende kip ‘confronterend, maar niet is gebleken dat daarmee een vertekend beeld van de realiteit wordt gegeven.’ Wakker Dier gaat door met haar campagne tegen de plofkip bij Albert Heijn en Jumbo. 

Wakker dierVan de commissie mag Wakker Dier de ‘gewone’ kip van Albert Heijn en Jumbo ook plofkip blijven noemen: ‘Het is inmiddels een algemeen bekend feit dat kippen die op gangbare wijze worden geproduceerd, plofkippen worden genoemd.’ De klacht was ingediend door een particulier met onbekende achtergrond. Wakker Dier voert al bijna twee  jaar campagne voor betere kip in winkels. Nu nog is het overgrote deel van de kip in supermarkten als Albert Heijn en Jumbo plofkip. Dit is een kuiken dat al op zes weken leeftijd meer dan twee kilo weegt. Door deze ongezond snelle groei kan de helft van de kippen niet meer normaal lopen en moet vaak antibiotica worden toegediend.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de plofkippen kreupel is. Supermarkten beloofden in februari van dit jaar dat vanaf 2020 een kip zal worden gefokt die een heel klein beetje langzamer groeit waardoor het slachtgewicht op 45 dagen in plaats van 42 dagen wordt bereikt. Het is zeer de vraag of dit de kreupelheid echt doet afnemen. Op dit moment liggen de winkelschappen nog vol met plofkip. Albert Heijn en Jumbo zijn de grootste verkopers van plofkip. Wakker Dier wil met haar plofkipcampagne bereiken dat de supermarkten overstappen op kip met 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Deze kip heeft 56 dagen om het slachtgewicht te bereiken waardoor zij aanzienlijk beter kan lopen. Vele bedrijven als Unilever, Struik, academische ziekenhuizen, alle babyvoeding-producenten en diverse pizzafabrikanten deden al een toezegging om over te stappen op zogenoemde sterkip. Wakker Dier: ‘Zij tonen aan dat het kan. Nu de supermarkten nog.’

Uit onderzoek van Wageningen Universiteit blijkt dat ‘meer dan de helft van de vleeskuikens in standaard foksystemen kreupel is.’ Zij hebben een ‘gait score’ van 3 tot 5, een wetenschappelijke maat voor kreupelheid. Wageningen universiteit stelt zelfs dat ‘slechts 8% geen loopproblemen ontwikkelt. Kippen met één Beter Leven ster groeien langzamer en hebben daardoor veel minder last van de welzijnsproblemen waar plofkippen mee kampen, zoals kreupelheid, gewrichtspijn en voetzweren. Ook hebben deze kippen meer ruimte en een overdekte uitloop met frisse lucht. Ze krijgen veel minder antibiotica toegediend, omdat ze simpelweg gezonder zijn. Volgens recent onderzoek van Universiteit Wageningen] bij honderden pluimveebedrijven, kreeg de plofkip in de periode van april 2011 tot april 2012 25,8 dagdoseringen antibiotica per dierjaar. De onderzochte kippen met 1 Beter Leven ster kregen in diezelfde periode slechts 3,7 dagdoseringen; dat is 85% minder.

Bron Wakker Dier.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dierenwelzijn, Gezondheid, Nieuws, Voedsel Tags: Albert Heijn, JUmbo, klacht, kreupel, plofkip, reclame code commissie, Wakker Dier

Lees ook:

  1. Nieuwe TV-campagne plofkip
  2. ‘In supermarkten weinig keus voor gezonder kipproduct’
  3. Wakker Dier start tv-campagne Albert Heijn en Jumbo
  4. Wakker Dier – Rabobank grootste Liegebeest 2018

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Tom zegt

    5 oktober 2013 om 20:57

    Terwijl het alle supermarkten betreft wordt stelselmatig gejaagd op 2 supermarkten. Zielig……

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 3 maart 2021
    Weten - Niet Weten | Cursus Lotus Trilogie online
  • 3 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Boeddhisten ontwaakt (deel 3)
  • Dick – aandacht is toelaten
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (8) – de boeddhistische kloosterling
  • Mijn (tijdelijke) staat van zijn
  • Ardan

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens